مشخصات نهال شلیل

عمر درخت شلیل چقدر است

آیا به عنوان یک کشاورز می‌دانید، عمر درخت شلیل چقدر است؟ طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان نهالستان شلیل پالیز نهال بهترین نهال شلیل با بهترین امکانات و در ایده آل‌ترین شرایط تنها ۱۰ الی ۱۵ سال عمر مفید داشته و بیشترین باروری خود را تجربه می‌کند.

ویژگی ژنتیکی نهال شلیل و دیگر نهال‌های هم خانواده او به گونه‌ای است که دوره باردهی کوتاه مدت ولی پرباری را تجربه می‌کند؛ در ادامه مقاله همراه باشید تا نهال شلیل را به شما معرفی کرده و عوامل تاثیرگذار بر عمر باردهی آن، همچنین نکات مهم برای خرید نهال شلیل جهت احداث باغ شلیل را بیان کنیم.

مشخصات نهال شلیل

مشخصات نهال شلیل

قبل از بررسی طول عمر درخت شلیل به بررسی مشخصات نهال شلیل خواهیم پرداخت؛ درخت شلیل در واقع نژاد تکامل یافته هلو بدون پرز و کرک است، میوه شلیل از هلو شیرین‌تر ولی جثه آب کوچکتر است؛ میوه شلیل با نام لاتین Nectarine جزو گیاهان دولپه‌ای‌های قرار گرفته و در راسته گل‌سرخ‌سانان هست، یک باغدار قبل از خرید نهال شلیل باید این ویژگی‌ها را به خوبی بشناسد:

  • درخت شلیل جزو قدیمی‌ترین درختان میوه شناخته شده و نزدیک به ۲۰۰۰ سال قبل اولین بار در شهر چین آن را پرورش داده‌اند.
  • در نهالستان‌های معتبر نهال شلیل را به صورت پیوندی و اصلاح شده بر پایه شفتالو تکثیر می‌کنند، همین امر باعث شده تا تناژ باردهی آن افزایش یابد.
  • این درختان زود بازده بوده و باغدار از سال سوم کاشت می‌تواند میوه آن را در بازار به فروش برساند.
  • درختان شلیل پایه کوتاه بوده و به صورت درختچه‌ای رشد می‌کند؛ حداکثر ارتفاع آن ۶ متر است؛ فاصله‌ای که کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال شلیل بر روی آن تاکید می‌کند ۴ متر است بنابراین در یک هکتار زمین ۶۵۰ اصله نهال شلیل جای می‌گیرد.
  • درخت شلیل به صورت ژنتیکی سرما دوست بوده و در مناطق معتدل سردسیری سازگاری بیشتری دارد، کارشناسان نهالستان شلیل پالیز نهال مشاوره بهتری در این زمینه به شما خواهند داد.

عمر درخت شلیل

عمر درخت شلیل به عوامل متعددی بستگی دارد، گاهی اتفاق می‌افتد درخت شلیل تنها بعد از ۷ الی ۸ سال باردهی به مرگ تدریجی دچار شده و عمر خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین کشاورز باید با نکاتی که تاثیر مثبت بر عمر درخت شلیل دارد آشنا باشد،از نظر کارشناسان نهالستان شلیل پالیز نهال این عوامل عبارتند از:

  • شرایط آب و هوایی:

آب و هوای منطقه، میزان بارندگی، دما و رطوبت هوا از جمله این عوامل هستند که  بر رشد و عمر درختان شلیل تاثیرگذار هستند؛ کشاورزان به هنگام خرید نهال شلیل توجه داشته باشند نهال‌های سازگار با اکوسیستم منطقه معمولاً عمر بیشتری دارند.

  • خاک و کوددهی استاندار:

 نوع خاک و کیفیت آن نقش مهمی در رشد و عمر درختان شلیل ایفا می‌کند؛ خاک‌های حاوی مواد آلی و معدنی غنی، که قادر به نگهداری و تامین انرژی مورد نیاز درختان شلیل هستند، باعث افزایش عمر آنها می‌شود.

  • بیماری‌ها و آفات:

 آفات و بیماری‌ها شدیداً تاثیرگذار بوده و عمر درختان را کاهش می‌دهند، برای محافظت درختان شلیل، روتین سمپاشی و کوددهی باغ شلیل را به خوبی رعایت کنید.

  • شرایط محیطی:

عوامل طبیعی مانند آتش‌سوزی، سیلاب، خشکسالی، و تغییرات طبیعی در محیط زیست نیز به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر عمر درختان شلیل تاثیر می‌گذارند.

  • ژنتیک و نژاد درختان:

مهمترین عامل طول عمر طولانی درختان شلیل ژنتیک و نژاد آن است، برخی از گونه‌ها به طور طبیعی عمر بیشتری داشته و  به شرایط دشوار مقاوم تر هستند.

درخت شلیل چند ساله میوه میدهد

درخت شلیل چند ساله میوه میدهد

کارشناسان نهالستان شلیل پالیز نهال با توجه به عمر کوتاه درخت شلیل اکثر کشاورزان مشتاق هستند بدانند که درخت شلیل چند ساله میوه میدهد؟ در واقع زمانی احداث باغ شلیل برای کشاورزان سودآور خواهد بود که در همان سال‌های اولیه پس از کاشت شروع به باروری کرده و باغدار با فروش میوه‌های آن به کسب درآمد مناسب برسد.

کارشناسان نهالستان برای این منظور کاشت نهال بذری و سنتی را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند؛ چون فاصله کاشت این درختان در مزرعه و دوره باردهی آنها ۵ الی ۶ سال طول می‌کشد، در حالی که با خرید نهال پیوندی و اصلاح شده این مدت زمان به دو سال کاهش پیدا می‌کند، یعنی اولین باروری درختان شلیل پیوندی سال دوم کاشت است، برای شناختن انواع نهال پیوندی به سایت

paliznahal.ir مراجعه کنید.

باردهی درخت شلیل

میزان باردهی درخت شلیل تاثیر مستقیمی بر ارزش تجاری و بهره‌وری باغ میوه داشته و به عنوان یکی از فاکتور مهم برای خرید نهال شلیل در نظر گرفته می‌شود، تناژ میوه تولیدی به میزان تولید میوه در یک هکتار زمین اشاره دارد و میزان تولید میوه مستقیماً به درآمد و سودآوری باغ میوه تأثیر می‌گذارد؛ باردهی درخت شلیل در یک هکتار ۶۰ تا ۷۰ تن میوه با کیفیت است؛ مزیت‌های تناژ بالای میوه تولیدی شامل موارد زیر می‌شود:

  •  اقتصادی بودن: کارشناسان نهالستان شلیل پالیز نهال معتقدند نهال‌های شلیل که تناژ میوه بالاتری دارند، قابلیت تولید درآمد بیشتری را در باغ شلیل ایجاد می‌کنند.
  •  بهره‌وری اقتصادی: بازدهی بالاتر یک باغ میوه به معنای استفاده بهینه از منابع مانند زمین، آب و انرژی است.
  •  تأثیر بر قیمت فروش: معمولاً میوه‌ها با تناژ بیشتر، در بازار قیمت بیشتری دارند و ارزش تجاری بیشتری را ایجاد می‌کنند.
  •  ثبات تولید: تناژ میوه بالا منجر به ثبات تولید محصول در سه ماهه تابستان می‌شود و بازار پسندی و پایداری بیشتر را در بازار فراهم می‌کند.

بنابراین، توجه به تناژ میوه تولیدی درختان میوه به عنوان یکی از عوامل اصلی در خرید نهال شلیل توصیه می‌شود تا بهره‌وری بیشتری را در باغ شلیل داشته باشید.

انواع نهال شلیل

انواع نهال شلیل

درختان شلیل در اولین دسته بندی به دو دسته نهال گرمسیری زودگل و نهال سردسیری دیرگل تقسیم بندی می‌شوند؛ برای منلطق کوهستانی و سردسیری که نوسانات دمایی آن در فروردین ماه زیاد است توصیه می‌شود نهال‌های دیرگل را خریداری کنید، با اینکه نهال شلیل سرمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد را در فصل زمستان تحمل می‌کند.

 ولی حساس‌ترین دوره آن مربوط به دوره شکوفه دهی است، شکوفه این درختان در دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد یخ زده و دچار ریزش می‌شود، همین امر باعث کاهش باردهی درخت شلیل خواهد شد؛ بنابراین به هنگام خرید نهال شلیل به دوره شکوفه دهی آن توجه داشته باشید.

کلام آخر

با توجه به عمر کوتاه نهال شلیل ما توصیه می‌کنیم دیگر مزایای کاشت این نهال را در نظر بگیرید، قدرت باروری بالا، ارزش ریالی میوه شلیل و تقاضای میوه شلیل در بازار باعث سودآوری احداث باغ شلیل می‌شود، برای آشنایی با صفر تا صد مراحل احداث باغ شلیل با کارشناسان نهالستان شلیل پالیز نهال در ارتباط باشید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۹

امتیاز این مقاله