چگونه کولر آبی را سرویس کنیم

چگونه کولر آبی را سرویس کنیم

با آمدن فصل گرما استفاده از کولرهای آبی و گازی شروع می شود و مشکلی که برای اکثر ما رخ می دهد این است که چگونه باید کولر راسرویس کرد که این سرویس کردن کولر هر سال تکرار می شود و هزینه این کار هر سال بیشتر از سال قبل می شود در صورتی که می توان بدون صرف هزینه اضافی، خودمان کولر را سرویس کنیم.

کولر آبی
کولر آبی

در مقاله های قبل مجله اینترنتی خرید ناب در مورد کولرهای گازی و آبی که کدامیک برای شما استفاده بهتری دارد، توضیحاتی به شما عزیزان داده شد و از شما دعوت می کنیم در صورت علاقه خواندن مقاله مذکور را از دست ندهید.

مراحل سرویس کولر آبی اگرچه ساده و آسان به نظر می‌رسد اما نکات مهمی دارد که نباید از آنها چشم پوشی کرد و با انجام دقیق این مراحل می توان با خیالی راحت از کولر و سلامت آن اطمینان حاصل کرد.

عملکرد کولر آبی

در کولر آبی برعکس کولر گازی امکان انتخاب درجه و تنظیم دما وجود ندارد، همچنین خنکی کولر گازی مطبوع‌تر از کولر آبی است. برای عملکرد بهترکولر آبی و جلوگیری از مصرف بالای برق باید کولر را در ساعاتی از شبانه روز خاموش کرد، معمولاً هر ۱۲ ساعت استفاده باید ۱ ساعت کولر خاموش شود و به اصطلاح استراحت کند.

گاهی شدت گرما به خصوص در نیمه تابستان آنقدر شدید می‌شود که کولرها ۲۴ ساعته و بی وقفه روشن هستند، که این کار از طول عمر کولر آبی کم خواهد کرد. پس هر ۱۲ ساعت یکبار حتماً به موتور کولر استراحت دهید.

سرویس کولر آبی
سرویس کولر آبی

نکته بعدی سرویس کولر آبی است که باید به موقع انجام شود، بعضی افراد کولر آبی را سرویس می‌کنند، یعنی سرویس بعدی کولر آبی را به سال بعد و شروع مجدد گرما موکول می‌کنند. این روش غلطی است، کولر آبی حدود ۴ الی ۵ ماه در سال مداوم روشن است، بنابراین سرویس و روغن‌کاری به موقع موتور و پمپ کولر از هزینه‌های بعدی مثل تعویض پمپ کولر و یا سیم‌پیچی موتور کولر جلوگیری می‌کند و قطعاً شما هم در هیچ ساعاتی از فصل گرما بدون کولر نخواهید بود.

فرآیندها و تجهیزات

کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که این دو گردش توسط دو موتور جداگانه انجام می‌شود. سیستم گردش آب کولر توسط پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور اصلی کولر صورت می‌پذیرد.

تمیز کردن کف کولر آبی

ابتدا کولر را از برق بکشید و از نبودن برق در بدنه دستگاه مطمئن شوید. سپس درب کولر آبی را باز کنید و مقداری آب در داخل کف دستگاه بریزید. سپس با احتیاط درپوش کف کولر را باز کرده تا آب از آن خارج شود.
با استفاده از یک کارتک یا جارو و ریختن آب تمیز در کف کولر، کف آن را به طور کامل تمیز کنید تا از هرگونه گرد و خاک، تکه‌های پوشال، تکه‌های پلاستیکی و فلزی کولر آبی پاک شود.

روغن‌کاری قطعات متحرک

پس از تمیز شدن کف کولر، برای جلوگیری و کاهش اصطحکاک قطعات با یکدیگر باید به تمام قسمت‌های متحرک روغن مخصوص بزنید. اهرم‌های کولر آبی، قسمت‌های ورود به شفت دستگاه، بین مفاصل، دینام و یاتاقان‌ها از نقاطی است که باید در هر سرویس کردن کولر آبی به طور کامل روغن کاری شود.

برای روغن‌کاری شدن بهتر قطعات توصیه می‌کنیم که روغن را در داخل روغن‌دان بریزید تا باتوانید به صورت قطره‌ای بریزید و با تکان دادن قطعات متحرک، روغن را به درون آن هدایت کنید.

تعویض پوشال کولر آبی

کولر‌ها باید هر سال بررسی شوند و بعضی از بخش های آن مثل پوشال ها، حتما عوض شود. پوشال ها، محل مناسبی برای رشد باکتری ‌ها و قارچ هاست. این باکتری ها و قارچ ها که در طول زمستان بین بافت پوشال پدید آمده اند، زمانی که آب روی پوشال ها جاری شود، جان می گیرند و معمولا بوی ناخوشایندی ایجاد می کنند.

اما مشکل فقط بوی بد نیست، آنها خطر ایجاد بیماری ‌های تنفسی را به همراه دارند. پوشال قیمت چندانی ندارد و بر این اساس بهتر است هر سال عوض شود و چنانچه فکر می کنید خیلی خوب آنها را شسته اید، در صورتی که پوشال آن کهنه شده است آن را تعویض کنید یا در غیر این صورت آن ها را با آب بشویید تا خاک های آن وارد فضای کولر نشود، هر دو سال یکبار پوشال ها را عوض کنید. البته تعویض پوشال ها بسته به آب شهر ممکن است هر سال ضروری باشد.

پوشال کولر آبی
پوشال کولر آبی

برای تهیه پوشال جدید حتماً پوشال هم‌سایز با ظرفیت کولر بگیرید. مثلاً اگر پوشال کولر ۴۵۰۰ را بر روی کولر ۳۵۰۰ ببندید، تراکم بالای پوشال‌های بزرگتر از سایز، موجب اختلال در سیستم گردش هوای کولر می‌شود و هوا به درستی به کولر نمی‌رسد.

در موقع تعویض پوشال باید ابتدا آن را خیس کرده و در محل مخصوص خود گذاشته و سپس شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.

بستن درب‌های کولر آبی

پس از تعویض پوشال‌ها شبکه سیمی را به خوبی بر روی پوشال قرار دهید تا در هنگام روشن شدن کولر، آب به صورت منظم بر روی پوشال‌ها ریخته شود و آن را خیس و مرطوب کند. سپس با احتیاط هر چهار درب کولر را ببندید.

موتورهای کور آبی

گردش آب در کولر بر عهده‌ پمپ آب و وظیفه‌ گردش هوا بر عهده‌ دینام است. بهینه‌ بودن وضعیت موتورها موثرترین عامل بر کاهش مصرف انرژی کولر است. هنگام سرویس کولر آبی گرد و خاک موتورها را بگیرید و آن‌ها را روغن‌کاری کنید. چک کنید تسمه‌ موتور پوسیده نشده باشد، در غیر این صورت آن را عوض کنید. چند بار با دست تسمه را بچرخانید تا روان شود. تسمه را بیش از اندازه سفت و محکم نکنید. تسمه را طوری ببندید که اگر با دست دو طرف تمسه را بگیرید، ۱ الی ۲ سانتی‌متر به سمت داخل جمع شود.

پمپ آب کولر
پمپ آب کولر

از کسی که پای کلید ایستاده بخواهید به ترتیب پمپ و موتور کولر را برای مدتی روشن کند تا مطمئن شوید درست کار می‌کنند. معمولا این قطعات به جز روغن‌کاری سرویس خاصی نیاز ندارند و در صورتی که خراب شده باشند، هزینه‌ی تعمیرشان به صرفه نیست و بهتر است که آنها را تعویض کنید.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که استفاده مداوم و بی‌وقفه از کولر، از طول عمر آن می‌کاهد، بنابراین قانون ۱۲ ساعت یکبار خاموشی کولر را فراموش نکنید و به کولر آبی استراحت دهید.

نحوه روغن‌کاری یاتاقان‌های کولرآبی

یاتاقان‌ها در واقع محل اتصال محور افقی پره‌های هوا به اسکلت داخلی کولر است که بر روی این یاتاقان‌ها در دو طرف محور افقی برای روغن محفظه‌ی کوچکی قرار داده اند که دارای یک درپوش کوچک است.

در زمان روغن‌کاری ابتدا این درپوش را جدا نمایید و سپس روغن را به آرامی در درون محفظه بریزید.

سیستم توزیع آب در کولر

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کولر، سیستم توزیع آب یا ناودانی پنجره‌های کولر است که موجب خیس شدن پوشال‌ها می‌شود. پس باید مطمئن شوید که هیچ مانعی موجب مسدود شدن لوله‌های توزیع آب نشده است. بهترین کار استفاده از یک فنر نازک است که آن را داخل لوله‌ها فرو کنید که اگر رسوبی در آنها وجود دارد، برطرف شود. شیلنگ انتقال آب از پمپ هم باید کامل رسوب‌گیری شود.

تنظیم شناور کولر

شناور در کولر میزان آب ورودی به کفی را کنترل می‌کند. در صورتی که شناور تنظیم نباشد، یا بیش از حد آب وارد کولر می‌شود، که نتیجه‌ آن سرریز شدن آب است و یا کمتر از استاندارد تشتک، آب داخل آن جمع می‌شود که به پمپ آب فشار آورده و پوشال‌ها به حد کافی خیس نمی‌شوند. همچنین خراب بودن شناور موجب مصرف بیش از حد آب می‌شود. بعد از پر شدن کفی از عملکرد درست شناور مطمئن شوید. توجه کنید که شناور به موقع آب را قطع یا وصل می‌کند. اگر شناور به‌خوبی عمل نکرد، باید آن را تعویض کنید.

بررسی برزنت کولر آبی

وظیفه هدایت باد خنک به داخل واحدها بر عهده برزنت کولر آبی است. درنتیجه این قسمت باید کاملا سالم بوده و فاقد هرگونه پارگی باشد. به عبارتی اگر تنها برزنت دچار مشکل شود، عملکرد صحیح سایر بخش ها نیز کاملا بیهوده خواهد بود. در این صورت هم مقدار زیادی آب و هم مقداری زیادی از انرژی برق به هدر خواهد رفت بدون اینکه هیچ باد خنکی وارد ساختمان شود.

سایبان برای کولر آبی

بیشتر کولرهای آبی روی پشت بام‌ها قرار دارند و این بدان معناست که نور مستقیم آفتاب به آنها می‌تابد. پس برای این‌که نور آفتاب موجب تبخیر بیش از حد آب و گرم شدن باد کولر نشود، باید از سایه‌بان استفاده کنید.
سایبان‌های کولر را از جنس پلاستیک مقاوم و به شکلی می‌سازند که تمام سطح کولر را بپوشاند.
سایبان‌های کولر در دو نوع سنتی و مدرن ساخته می‌شوند. مدل‌های سنتی دارای یک چهارچوب هستند که در طرفین کولر قرار می‌گیرد.
سایبان‌های مدرن هم دارای پایه‌هایی هستند که روی کولر قرار می‌گیرد و به نسبت فضای کمتری اشغال می‌کنند. البته امروزه نوع مدرن طرفداران بیشتری دارد.

سایبان کولر آبی
سایبان کولر آبی

سایر نکات مهم در آموزش سرویس کولر آبی

رسوب زدایی و شستشو را برای بخش های اشاره شده انجام داده و در صورت نیاز هریک را روغن کاری کنید.

در صورت مشاهده هرگونه زدگی در رنگ بدنه کولر آن را ترمیم کنید تا از زنگ زدگی بدنه جلوگیری شود.

پس از سرویس کولر آبی صبور باشید تا آبگیری انجام شده و تشتک پر از آب شود. پس از این مراحل بار دیگر نحوه عملکرد پمپ و پنکه ها را بررسی کنید.

لوله انتقال را آب را از نظر نشتی آب کنترل کنید.

خیس شدن پوشال ها و نحوه عملکرد سیستم توزیع آب را نیز پس از شروع به کار کولر بررسی کنید. اگر پوشال ها به درستی نصب نشده باشند بار دیگر دریچه را باز کرده و پوشال را روی آن جابجا کنید.

و در آخرین مرحله کولر را روشن کنید و از نحوه درست کار کردن کولر آبی اطمینان حاصل کنید.

امتیاز این مقاله