علت های سوت کشیدن لنت ترمز

علت های سوت کشیدن لنت ترمز

با خریدن خودرو، بسیاری از مشکلات روزمره حل می شود اما مشکلات جدیدی را هم تجربه می کنیم. گاهی به دنبال دلایل ریپ زدن خودرو می گردیم و گاهی هم باید زمان تعویض کردن انواع فیلتر ماشین را به درستی رعایت کرد.

اما مشکلات و خرابی های خودرو به این چند مورد خلاصه نمی شود و یکی از این مشکلات، سوت کشیدن لنت ترمز است که در این مورد مجله اینترنتی خرید ناب توضیحاتی را به شما دوستان ارائه خواهد کرد.

عملکرد سیستم ترمز

سیستم ترمز در خودروها از طریق ایجاد اصطکاک بین دو قطعه عمل می‌کند و با تولید یک نیروی اصطکاک قوی، انرژی چرخ خودرو را گرفته و سرعت آن را می‌کاهد و در صورت لزوم خودرو را متوقف می‌کند. میزان اصطکاک ایجاد شده برای کاستن از سرعت خودرو بستگی به میزان فشردن پدال ترمز دارد.

اما برخی از ایرادها و اشتباهات رایج در نگهداری خودرو را نمی دانیم و سوال های در ذهن ما شکل می گیرد. مانند این سوال که سیستم ترمز خودرو چگونه عمل می‌کند؟ سیستم ترمز خودروها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در کلی‌‌ترین و ساده‌ترین حالت یک دیسک بر روی چرخ قرار دارد که در اطراف آن لنت‌های ترمز قرار می‌گیرند و با فشردن پدال ترمز هنگام ترمزگیری، فشار روغن نیروی پدال را به لنت‌ها انتقال داده و موجب چسبیدن لنت‌ها به دو طرف دیسک چرخ می‌شود که این عمل موجب ایجاد اصطکاک بین این دو قطعه شده و از سرعت خودرو می‌کاهد.

عملکرد سیستم ترمز
عملکرد سیستم ترمز

انواع صدا های لنت ترمز

انواع صدا های لنت ترمز با توجه به شدتی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند.
صدای جیغ: این صدا بیشتر در صبح ها شنیده می شود، زمانی که ترمز ها سرد هستند و ماشین را روشن می کنید. ابن نوع صدا کاملا طبیعی است و نیاز به معاینه و تعویض ندارد.
صدای جیغ بلند و ممتد: این صدا را ممکن است هم در زمان های حرکت و مواقع ترمز گیری بشنوید و هم حتی در حرکت های عادی. دلیل ایجاد این صدا تماس لنت ترمز با دیسک است که نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز است. اگر این صدا ها را احساس کردید باید برای تعویض لنت ترمز خود افدام کنید.
صدای ناله در زمان های توقف: دلیل شنیدن این صدا لعابی یا شیشه ای شدن سطح دیسک است، این موضوع معمولا به خاطر ترمز های پشت سر هم و سنگین ایجاد می شود که تنها راه حل رفع آن تعویض کردن لنت ها است.
صدای نویز: این صدا به دلیل حرکت کردن لنت ها در جهت چرخش دیسک است که معمولا زمان هایی که ترمز می گیرد تنها یک بار از جلو شنیده می شود. اگر می خواهید این صدا کم تر شنیده شود باید پدال ترمز را محکم تر فشار دهید.
نویز چندگانه: این صدا تنها یک بار آن هم زمانی که خودرو را روشن می کنید شنیده می شود که مربوط به خود سیستم ترمز است و اصلا جای نگرانی ندارد.

لنت ترمز بی کیفیت

اگر در هنگام ترمز ، صدای سوت کشیدن شنیده شود ،در صورتی که لنت ها را به تازگی تعویض کردید ، به احتمال زیاد لنت های جدید از کیفیت پایینی برخوردارند. در طی اصطکاک با دیسک ، ساییده  می شوند و با گرد و غبار پوشانده خواهند شد . در این حالت می توان ادعا کرد که جنس لنت ها با جنس دیسک های ترمز متناسب نیست.
لنت ها  از مواد مختلف ساخته می شوند. لایه درگیر در اصطکاک شامل تراشه های فلزی نظیر : برنج ، مس و فولاد می باشد. این عناصر باعث ایجاد این خراشیدن ناخوشایند در هنگام ترمز نیز می شوند.
اگر لنت ها را با لنت باکیفیت تعویض کنید معمولاً این صدا  از بین می رود. نمی توان به صراحت اظهار داشت که سوت کشیدن به  علت نقص در لنت ها است.

تمام شدن لنت‌ها و سوت بی‌پایان

یکی از دلایل سوت کشیدن لنت‌ترمز در موقع ترمزگیری، تمام شدن آن است. در این زمان لنت به‌انتهای خود رسیده و با برخورد آهن لنت با سطح دیسک، صدای ناهنجاری همچون سوت کشیدن یا خرخر کردن به‌گوش می‌رسد. در این زمان برای رفع مشکل بلافاصله باید لنت خودرو تعویض شود تا دیسک چرخ خراب، خط‌دار یا لبه‌دار نشود. بنابراین مجله اینترنتی خرید ناب تاکید می کند با شنیدن صدای سوت بی‌پایان باید بی‌درنگ خودرو را برای تعویض لنت و بررسی دیسک‌ها به‌تعمیرگاه برد.

بودن جسم خارجی در بین ترمز و لنت

بودن هرگونه وسیله خارجی اعم از سنگ ریزه، شن و … باعث می شود که مانعی بین لنت و ترمز قرار گیرد که این موضوع سبب می شود در زمان های ترمز گیری ترمز بر روی دیسک ساییده شود و در نتیجه صدای نا هنجار شنیده می شود.

استفاده مکرر و طولانی‌مدت از ترمز

یکی دیگر از دلایل احتمالی سوت کشیدن ترمز می‌تواند ترمزهای پیاپی و به مدت طولانی باشد. در این حالت کارایی لنت‌ها پایین می‌آید و اصطلاحاً داغ می‌شوند. بهتر است در این زمان خودرو را متوقف کنید و به آن کمی استراحت دهید تا دمای لنت‌ها کاهش یابند و کارایی خود را بازیابند.

استفاده مکرر و طولانی‌مدت از ترمز
استفاده مکرر و طولانی‌مدت از ترمز

آسیب دیدن فنر لنت ها

از دیگر دلایل سوت کشیدن لنت ترمز ، زمانی است که فنر لنت که نگهدارنده آن است آسیب می بیند و خراب می شود. به علت خرابی فنر ونگهدارند های لنت، لنت ها در جایگاه خود در روی کالیپر به درستی قرار نمیگیرند و در موقع ترمزگیری لنت ها جابجا شده و ایجاد صدا و سوت می کنند. در این مورد هم باید با تعویض فنر و نصب مجدد لنت ایراد را برطرف کرد.

داغ شدن بیش از حد لنت‌ها

این موضوع نیز سبب سوت کشیدن لنت می‌شود و حرکت در ترافیک شدید و نیاز به‌ترمزهای پی‌درپی، حرکت درمسیرهای شیب‌دار و نگه ‌داشتن مداوم ترمز سبب داغ شدن و سوت کشیدن لنت می‌شود که با استراحت دادن به خودرو و عدم‌استفاده از آن تا زمان خنک شدن سیستم ترمز می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

رطوبت هوا

آیا تا به حال این شرایط برای شما پیش آمده است که صبح هنگام روشن کردن خودرو، لنت‌های ترمز صدای ناهنجاری تولید کنند؟ علت سوت کشیدن لنت ترمز در روزهای سرد، وجود رطوبت هوای شب گذشته میان دیسک چرخ و لنت ترمز است.

شیشه ای شدن دیسک و لنت ترمز

وقتی دیسک ترمز شیشه ای و به اصطلاح صابونی می شود ترمز گیری به صورت درستی انجام  نمی گیرد. در این زمان صدای سوت پس از ترمز گرفتن شنیده می شود. در این مورد باید با استفاده از سمباده سطح دیسک را به صورت زبر در اورد و اگر ایراد بر طرف نشد دیسک چرخ را تعویض نمود.

شیشه ای شدن دیسک ، ممکن است به دلیل کیفیت بد لنت ها فرمولاسیون بد لنت ترمز داغ شدن زیاد و متوالی لنت ها فاسد شدن فرمولاسیون لنت رخ دهد. که با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد.

کلام آخر

در آخر توجه داشته باشید که در صورتی که شما از ابتدا از لنت های با کیفیت استفاده نمایید این مشکلات برایتان ایجاد نخواهد شد و بیشتر صدا هایی که می شنوید به دلیل استفاده از جنس ها ارزان و نامرغوب است؛ علاوه بر این موضوع مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند که برای سالم ماندن خودرو و قطعات آن لازم است که آن ها را هر چند وقت یکبار سرویس کنید تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

5/5 - (1 امتیاز)