عوارض تاتو و نکاتی که باید بدانیم

عوارض تاتو و نکاتی که باید بدانیم

تاتو‌کردن بیشتر از گذشته‌ها رواج یافته و طرفداران زیادی دارد. البته دوستداران تاتو یا خالکوبی باید بدانند که عوارض احتمالی هم در این میان وجود دارد. برای همین است که نیاز به بررسی عوارض وجود دارد و لازم است که احتیاط‌هایی قبل از تاتوکردن در نظر گرفته شود. حواستان باشد که این مسیر ممکن است با دردسرهایی همراه باشد. قبل از آن به عوارض تاتو هم فکر کنید. مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله، از عوارض خالکوبی و تاتو و نکات مهم درباره آن خواهد گفت.

عوارض مهم تاتو
عوارض مهم تاتو

تاتو چیست؟

تاتو، یک طراحی دائمی است که روی پوست شما ایجاد می شود و رنگدانه ها در لایه فوقانی پوست قرار داده می شوند. به طور معمول، هنرمند تاتوزن از یک ماشین دستی استفاده می کند که خیلی شبیه یک ماشین خیاطی عمل می کند، با یک یا چند سوزن که به طور مکرر پوست را سوراخ می کند، قطره های کوچک جوهر به این سوراخ ها وارد می شوند.

واکنش‌ های آلرژیک ناخواسته

برای افرادی کـه هرگز قبلا تاتو روی پوست‌شان نزده‌اند، کشف اینکه آیا بـه جوهر حساسیت دارند یا نه میتواند پیشنهاد خوبی باشد. واکنش منفی بـه تاتو و جوهر خالکوبی بسیار شایع اسـت. برای بعضی‌ها، ممکن اسـت موجب تحریک و سوزش موقتی و کوتاه مدت شود، اما عده ای از علاقمندان تاتو ممکن اسـت چندان خوش‌شانس نباشند.

عفونت ناشی از تاتو

یکی از عوارض تاتو بدن این است که ممکن است منجر به عفونت‌های جدی شود. در واقع، اگر تاتوکار شما اقدامات بهداشتی لازم را انجام ندهد، خطر ابتلا به عفونت در شما بسیار زیاد خواهد بود.

عفونت ناشی از تاتو
عفونت ناشی از تاتو

از این رو، حتما کسی را انتخاب کنید که در کار خود حرفه‌ای است و واقعاً می‌داند چه کاری انجام می‌دهد. همچنین تاتوکار شما باید نکاتی را در مورد چگونگی به حداقل رساندن خطر ابتلا به عفونت‌ها به شما ارائه دهد.

استتار تاتو

در اکثر موارد این افراد از رنگ همرنگ پوست به عنوان پوشاندن تاتو استفاده می‌کنند و وانمود می‌کنند که تاتو را پاک کرده‌اند، درصورتی که آنها تنها رنگ زیرین را استتار کرده‌اند، وقتی فردی از رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ یا کرم رنگ (رنگ پوست) برای پاک کردن تاتو استفاده کردهباشد، دیگر برای پاک کردن آن نمی‌توان از لیزرهای معمولی استفاده کرد، زیرا این رنگ‌ها در برخورد با لیزر اکسیده شده و تغییر رنگ می‌دهند و حتی گاهی سیاه می‌شوند و این تغییر رنگ طی چند روز بارزتر می‌شود و در نهایت پاک کردن آنها بسیار مشکل می‌شود.

التهاب پوستی

یکی دیگر از جنبه های مهم که قبل از دریافت تاتو باید در نظر داشته باشید، عدم وجود التهابات پوستی و بیماری های خود ایمن است. در افراد دارای این بیماری ها، تاتو کردن مجموعه ای از واکنش ها و التهابات پوستی بنام گرانولوما را به راه می اندازد.

بیماری‌های انتقالی از راه خون

اگر وسیله‌ای که برای تاتوکردن استفاده می‌شود آلوده به عفونت‌های خونی باشد، خطراتی شما را تهدید می‌کند. چه خطراتی؟ خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند کُزاز، اچ. آی. وی (HIV)، هپاتیت بی، هپاتیت سی و مِرسا (استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین).

مشکلات ناشی از MRI

در این موقعیت، خالکوبی یا آرایش های دائمی ممکن است باعث ورم یا سوزش در نواحی ایجاد شده در حین معاینات MRI شود.

گاهی اوقات رنگدانه های تاتو می توانند با کیفیت تصویر تداخل پیدا کنند، مانند زمانی که فردی که خط چشم دایمی دارد و MRI از چشم دارد. بعضی قسمت های خال کوبی ممکن است در واقع باعث سوختن پوست شوند.

مشکلات ناشی از MRI
مشکلات ناشی از MRI

اگر واکنش آلرژیکی به جوهر خال کوبی روی دهد و یا باعث ایجاد عفونت یا دیگر مشکلات پوستی در نزدیکی یک خال کوبی شود، ممکن است به درمان دارویی و یا دیگر درمان ها نیاز داشته باشید.

زخم های خطرناک

اگر بدشانس باشید، خالکوبی جدید شـما ممکن اسـت باعث ایجاد زخم‌های ناخوشایندی در اطراف منطقه شود. هر چند طبق معمول این زخم‌ها از بین میروند، اما ممکن اسـت بعضی‌ها چندان خوش شانس نباشند و یک تاتو برای‌شان بماند و کلی علامت و جای زخم دور آن! اگر فرد بدجوری بدشانس باشد، ممکن اسـت ظاهر کلوئیدی در اطراف ناحیه‌ی خالکوبی‌اش ایجاد شود.

کلوئیدها اساسا تجمع کلاژن دریک ناحیه هستند و ممکن اسـت باعث قرمزی و برجستگی و جای زخم زشت و زننده شوند. گرچه ابدا نمی تواند بدون تردید گفت کـه خالکوبی باعث بروز زخم میشود، اما این چیزی اسـت کـه مردم باید ازآن مطلع باشند قبل از اینکه برای انداختن طرحی روی بدن تصمیم بگیرند.

سرطان پوست

ما در مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کنیم این مورد را جدی بگیرید. هنوز رابطه ی معناداری بین ریسک احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که تاتو دریافت کرده اند گزارش نشده است. اما هرساله گزارش ابتلا به سرطان ملانوما پوست در برخی افراد دارای خال کوبی منتشر می شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ذرات تیتانیوم دی اکساید موجود در جوهر خال کوبی می تواند در غدد لنفی تجمع و انتشار پیدا کند و از همان زمان نگرانی ها در رابطه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان در افراد دارای تاتو افزایش پیدا کرد.

اهداکنندۀ خون

بـه افرادی کـه بطور مرتب خون اهدا می کنند، باید هشدار داد کـه یک دوره‌ زمانی خاصی وجوددارد کـه پس از زدن طرح با جوهر نمی توانند خون بدهند. این دوره‌ زمانی طبق معمول یک هفته یا بیش‌تر طول می کشد، اما بعضی مراکز حتی ممکن اسـت از فرد بخواهند کـه یک ماه صبر کند و بعد خون بدهد.

علاوه بر این، مرکز خالکوبی باید تحت قوانین تدوین شده باشد. اگر مرکز تحت این قوانین نباشد، ممکن اسـت مردم هرگز مجاز بـه اهدای خون خود نباشند. بنابر این، برای افرادی کـه تاتو می کنند یا میخواهند خون اهدا کنند، لازم اسـت قبل از خالکوبی از همه‌ی قوانین مطلع باشند.

کبودیهای ناخوشایند از عوارض تاتو

در صورتی کـه سوزن در حین وارد کردن جوهر یک رگ خونی را سوراخ کند، ممکن اسـت هماتوم روی پوست‌شان رخ بدهد. هماتوم اساسا بدین معنا اسـت کـه رگ خونی زیر پوست دچار پارگی شده و لخته خون زیر پوست تشکیل میشود. اگر چـه با گذشت زمان، کبودی‌ها ممکن اسـت محو شوند، اما ایده‌ی خوبی اسـت کـه آنرا بررسی کنید تا بعد ها نگرانی و مشکل خاصی ایجاد نشود.

فشار روی سیستم لنفاوی

تاتو ممکن اسـت باعث ایجاد فشار نامناسبی روی سیستم لنفاوی شود. این پیامد طبق معمول زمانی رخ میدهد کـه التهاب در اطراف منطقه‌ی خالکوبی یا تاتو وجود داشته باشد. تجمع گره‌ها کـه در اطراف ناحیه خال کوبی ظاهر میشوند، بعنوان گرانولوم شناخته می شوند.

در موارد شدید، گرانولوم‌ها یک اثر جانبی دائمی هستند. آن‌ها طبق معمول در قسمت‌هایی از پوست ظاهر می شوند کـه در آن سیستم لنفاوی یک ماده‌ی خارجی را روی بدن تشخیص میدهد بعنوان مثال، جوهر خالکوبی. ممکن اسـت رشد بافت غیرطبیعی در اطراف این ناحیه وجود داشته باشد، و نتیجه می تواند بسیار دردناک باشد.

سخن آخر

صرف نظر از تصورات و شنیده‌ های شما، حقایقی در ارتباط با تاتوی بدن وجود دارد که در بالا به آن‌ ها اشاره شد. اگر به خالکوبی علاقه دارید، قبل از گرفتن تصمیم نهایی، باید تمام مزایا و معایب تاتو بدن را در نظر بگیرید. عجولانه تصمیم نگیرید. با پزشک خود مشورت کنید و تمام اقدامات لازم را انجام دهید تا خطرات احتمالی را به حداقل برسانید. از اینکه ما را در مجله اینترنتی خرید ناب همراهی کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (4 امتیاز)