پیست های اسکی ایران

پیست های اسکی ایران

اسکی یکی از ورزش‌های پرطرفدار در سراسر دنیاست. متاسفانه نمی‌توانیم در تمام مدت سال از این ورزش لذت ببریم، اما خبر خوب این که در کشورمان پیست‌های اسکی بسیاری وجود دارد که قصد داریم در ادامه آنها را معرفی کنیم. پس اگر به اسکی علاقه‌دارید با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا بهترین پیست اسکی ایران را بشناسید.

پیست اسکی
پیست اسکی

پیست اسکی آبعلی

نخستین پیست اسکی ایران که دارای دستگاه‌های بالابر شد آبعلی است. تاریخ نصب دستگاه‌های آن ۱۳۳۲ است اما قبل از آن هم ورزشکاران به ویژه علاقه‌مندان به محیط کوهستان و اسکی در این منطقه به ورزش می‌پرداختند. خصوصاً این منطقه به دلیل اینکه از هوای بسیار مطلوبی در تابستان برخوردار بود و همچنین در گذرگاه اصلی یعنی جاده تهران و شمال کشور قرار داشت عده زیادی از ورزشکاران آشنایی با منطقه آبعلی داشتند. آبعلی در ۵۷ کیلومتری شرق تهران واقع شده. این منطقه محل تولد اسکی نوین و پایه و اساس ورزش اسکی در ایران است. آبعلی دارای یک تله کابین، ۵ تله اسکی بشقابی، یک تله سیژ و ۳ تله اسکی چکشی است که به ۳ بخش پیست شرکت نفت، پیست‌های خصوصی و پیست تربیت بدنی تقسیم می‌شود. طول فصل اسکی در این پیست از اواسط دی تا اواسط اسفند ماه متغیر است.

پیست اسکی دیزین

دیزین نه تنها مهم‌ترین پیست اسکی ایران است، بلکه معتبرترین پیست اسکی در کل خاورمیانه به شمار می رود. این پیست که در شمال تهران قرار گرفته، اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت.

شیب مسیر مناسب، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی این پیست همه و همه در حد و اندازه های بین المللی هستند. برای اسکی در دیزین باید راهی کوه‌های شمالی تهران و منطقه گاجره شوید. جایی در فاصله ۱۲۳ کیلومتری از مسیر جاده چالوس و ۷۱کیلومتری شمشک. دیزین ۳ تله کابین ، ۲تله سیژ، ۷تله اسکی بشقابی و ۱تله اسکی چکشی دارد.

ارتفاع این پیست بین ۲۶۵۰ تا ۳۶۰۰ متر است و بهترین زمان اسکی در آن اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است.

پیست اسکی شمشک

پیست شمشک بعد از دیزین دومین پیست اسکی بزرگ ایران است. این پیست که در شمال شرقی تهران و در فاصله اندکی از روستای شمشک قرار گرفته ۹۵۰ متر طول دارد و ارتفاع آن ۲۵۵۰ تا ۳۰۵۰ متر از سطح دریاست. نورافکن‌های موجود در این پیست امکان اسکی در شب را نیز فراهم کرده‌اند.

پیست اسکی شمشک
پیست اسکی شمشک

برای دسترسی به این پیست ۲ عدد تله سیژ، ۲ عدد تله اسکی بشقابی و ۲ عدد تله اسکی چکشی در نظر گرفته شده است. در مجاور این پیست هتل و رستوران نیز برای رفاه حال بازدیدکنندگان وجود دارد. به‌علاوه اجاره ویلا شمشک نیز گزینه مناسب دیگری برای اقامت در این منطقه است. زمان مناسب برای اسکی در پیست شمشک هم اوایل آذر ماه تا اواسط فروردین ماه است.

پیست اسکی توچال

پیست توچال در انتهای خیابان ولنجک و در منطقه شمیرانات قرار گرفته و ۳ پیست مجزا دارد. پیست قله ۱۲۰۰ متر طول دارد و ارتفاع آن ۳۵۵۰ تا ۳۸۵۰  است. پیست دوم در دامنه غربی قرار گرفته و ۹۰۰ متر طول دارد. ارتفاع این پیست ۳۵۵۰ تا ۳۷۵۰ متر است. پیست سوم که حدفاصل ایستگاه هفتم تا پنجم قرار گرفته، حدود ۵۵۰۰ متر طول و ۲۹۴۰ تا ۳۷۵۰ متر ارتفاع دارد.

برای دسترسی به این پیست ۳ خط تله سیژ، ۳ خط تله کابین و یک خط تله اسکی در نظر گرفته شده است. زمان مناسب برای رفتن به این پیست از اواسط آبان تا اواخر خرداد ماه است. این پیست یک هتل نیز دارد تا علاقه‌مندان به اسکی بتوانند در آن اقامت کنند.

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر یکی از جدیدترین و مجهزترین پیست های اسکی ایران است که مدت زمان چندانی از افتتاح آن نمی‌گذرد. یکی از مزایای این پیست، شبانه‌روزی بودن آن است. البته نه به این معنا که هر ۲۴ ساعت بتوانید در پیست حضور داشته باشید، بلکه در دو سانس صبح و عصر از علاقه‌مندان میزبانی می‌کند. مجموعه دربندسر یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز و زمستان است.

پیست اسکی خور

تا از محدوده تهران و کرج دور نشده‌ایم، بهتر است پیست اسکی خور را هم به شما معرفی کنیم. این پیست حدود ۲۳ کیلومتر از کرج دور است و برای رسیدن به آن باید وارد جاده چالوس شوید. جاده چالوس را هم که خودتان می‌دانید یکی از زیباترین جاده های ایران است که در هر فصل سال، یک شگفتی رو می‌کند. پیست اسکی خور در روستایی باستانی با همین نام قرار گرفته. ارتفاعش از سطح دریا حدود ۳هزار متر است و دو مسیر به امتداد ۱۸۵۰ و ۳هزار متری دارد. در این پیست می‌توانید علاوه بر برف بازی و اسکی روی برف، از تله اسکی هم استفاده کنید.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو، در منطقه رازان و در ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه، قرار گرفته است و تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی است که در مکانی خوش آب و هوا در منطقه راژان قرار دارد. این پیست که یکی از کانون‌های ورزش‌هایی زمستانی در شمال‌غرب ایران به شمار می‌رود دارای امکانات بالقوه‌ای از قبیل کوه‌های با شیب مناسب، چشم‌انداز زیبا و … است ولی به دلیل نبود زیرساخت این امکانات بالفعل نشده است.  خوشاکو با ۵۰ هزار متر مکعب در فصل تابستان نیز امکان پیست روی چمن را نیز دارا می‌باشد.  این مجموعه دارای کوه هایی با شیب مناسب و با چشم انداز زیبا است . مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند حتما از این پیست زیبا دیدن کنید.

پیست اسکی پولادکف

این پیست در ۵ کیلومتری شهر سپیدان قرار گرفته و حدود ۸۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. پیست اسکی پولادکف با ۵۰۰ هکتار مساحت و ۳۴۰۰ متر ارتفاع دومین پیست بین‌المللی کشور محسوب می‌شود. پیست اسکی دیگری با نام سپیدان فاصله اندکی نسبت به پیست پولادکف دارد.

امکانات رفاهی از جمله هتل و سالن غذاخوری در این پیست تاسیس شده تا علاقه‌مندان بتوانند شب را در این محل بگذرانند. تله کابین، ۲ عدد تله اسکی و ۸ دستگاه موتور برقی برای دسترسی میهمانان به این پیست درنظر گرفته شده‌اند. جالب است بدانید که تقریبا در تمام طول سال می‌توان در این پیست اسکی کرد.

پیست اسکی پاپائی

شاید کمتر کسی بداند اما زنجان هم پیست اسکی دارد. آن هم قدیمی‌تر از بسیاری از پیست ها. پیست پاپائی در کیلومتر ۲۴ جاده زنجان – بیجار قرار دارد. فاصله مناسب این پیست با شهر بزرگ زنجان امتیاز خوبی برای آن به حساب می‌آید و می‌تواند برای اسکی بازان شهرهای استان زنجان و حتی قزوین انتخاب خوبی باشد. این پیست ۶۰۰ متری با ارتفاع ۲۱۶۰ متر از سد دریا، با در اختیار داشتن دو دستگاه بالابر پذیرای علاقه‌مندان به این ورزش مفرح است. وسعت این پیست در آمار ۲۲ هکتار عنوان شده است.

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. برای اسکی در این پیست باید به دامنه‌های زاگرس و قله دنا در ۱۸کیلومتری یاسوج سفر کنید. جایی در نزدیکی دهستان کاکان و منطقه آب نهر که با ارتفاع ۲۶۰۰متری اش میزبان اسکی بازان سراسر کشور است. البته طول مفید این پیست ۶۰۰متر و عرض مفید آن ۱۵۰۰متر است. در این پیست تله‌اسکی بشقابی به عنوان دستگاه بالابر استفاده می شود و تسهیلاتی مثل خوابگاه و رستوران وجود دارد. بهترین زمان اسکی در این پیست از اوایل دی‌ماه تا اواخر اسفندماه است که عمق برف حتی تا ۳٫۵ ‬متر می رسد.

پیست اسکی کاکان
پیست اسکی کاکان

پیست اسکی فریدونشهر

این پیست در ۳ کیلومتری فریدونشهر و در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته است. پیست فریدونشهر یکی از بهترین پیست های اسکی ایران محسوب می‌شود.  شیب این پیست از ۳۵ تا ۷۰ درجه است و برای دسترسی به آن باید از بالابر، تله اسکی و تله سیژ استفاده کرد.

رستوران، پارکینگ، زیپ لاین و سورتمه از امکانات موجود در پیست فریدونشهر است. آبان تا فروردین ماه بهترین زمان برای استفاده از این پیست محسوب می‌شود.

پیست اسکی شیرباد

کیلومتر ۲۵ جاده مشهد – چناران و انتهای دره دولت آباد، منطقه خوش آب و هوا و سردسیر شیرآباد قرار دارد. منطقه‌ای که در فصل سرد و برف خیز، پیست خوبی را در اختیار خراسانی‌ها قرار می‌دهد. از ابتدای جاده مشهد تا ورودی پیست حدود ۳۶ کیلومتر مسافت وجود دارد که فاصله نسبتا مناسبی است. مساحت پیست شیرآباد ۴۵ هکتار و طول آن ۱۲۰۰ متر است. این پیست در سال ۹۰ به تله اسکی و تله سیژ نیز مجهز شد و پارکینگ و سالن غذاخوری هم دارد. ارتفاع این پیست بین ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ متر از سطح دریاست. شیر آباد همچنین به بام خراسان نیز معروف است و ارتفاع قله این منطقه کوهستانی ۳۳۰۵ متر است.

پیست اسکی بیجار

پیست اسکی بیجار در استان کردستان هم یکی دیگر از پیست هایی است که می توانید روی آن برای یک سفر زمستانی فکر کنید. پیست اسکی نسار بیجار روی دامنه کوه نسار در بیجار استان کردستان قرار دارد و یکی از پنج تفریح گاه مهم این استان به شمار می رود که تجهیزاتی مثل تله کابین، تله سیژ، پارکینگ عمومی، هتل و رستوران در آن به چشم می خورد.

پیست اسکی چلگرد (کوهرنگ)

همانطور که در مقاله جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری مطالعه کردید، پیست چلگرد حدود ۹۰ کیلومتر شهرکرد و در دامنه زاگرس قرار دارد. طول این پیست ۸۰۰ متر است و برای دسترسی به آن از بالابر استفاده می‌شود. تونل و آبشار کوهرنگ از جاذبه‌های اطراف این پیست چلگرد است.

پیست اسکی پولاد کف دومین پیست بزرگ و بین‌المللی ایران

اگر به استان فارس سفر کرده باشید، حتماً نام سپیدان را شنیده‌اید. سپیدان یکی از شهرستان‌های اطراف شیراز است که حدود ۸۵ کیلومتر تا آن فاصله دارد. در این شهر دومین پیست بزرگ و بین المللی ایران قرار دارد که در هر چهار فصل سال از مهمانانش پذیرایی می‌کند. در مجموعه پیست اسکی پولاد کف سپیدان، می‌توانید سراغ امکاناتی مثل تله کابین، موتور برفی، ماشین کوهستان، قایق پدالی، چرخ هوشمند یا دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری بروید. اینجا یکی از مجهزترین پیست های اسکی ایران است.

پیست اسکی آلوارس

قطعا نمی‌شود از میان شهرهای برف‌خیز، اردبیل را کنار گذاشت. شهری که سرمای هوا و بارش برفش مثال زدنی است و خوشبختانه پیست اسکی خوبی هم دارد که امکان اسکی تا اواخر بهار را هم برای همه فراهم می‌کند. پیست آلوارس در ۳۰ کیلومتری شهرستان سرعین از توابع استان اردبیل قرار دارد. این مکان مجهز به امکاناتی همچون بالابر، تله‌سیژ و امکانات دیگر است. پیست آلوارس در حدود سال ۸۵-۸۴ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با وجود گرمای۳۰ الی ۳۵ درجه‌ای هوای تابستان در اردبیل و سرعین با اینکه این مکان در ۳۰ کیلومتری سرعین قرار دارد می‌توان برف را در این مکان به وضوح دید و در تابستان از خنکی آن استفاده کرد.

پیست اسکی آلوارس
پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی تاریک دره

این پیست در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج نامه در شهر همدان و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرار گرفته‌است. پیست تاریک دره به طور رسمی در سال ۱۳۶۴ مورد بهره‌ برداری قرار گرفت و آغاز به کار کرد. سه دستگاه تله اسکی در روزهای اسکی در خدمت علاقه‌مندان این ورزش است. در حال حاضر این پیست دارای سالن غذاخوری، خوابگاه و سایر امکانات موردنیاز یک اجتماع حدود ۵۰۰ نفری را داراست.

پیست اسکی شازند

پیست اسکی شازند تنها پیست اسکی استان مرکزی است که در شهرستان شازند و در جاده شازند – هندو قرار گرفته است. فاصله این پیست از شهر شازند ۲۵ کیلومتر و تا شهر اراک ۴۵ کیلومتر است. این پیست در ارتفاعات پلنگ در و در نزدیکی روستای پاکل قرار دارد. این منطقه به دلیل وجود ارتفاع مناسب دارای زمستان زود هنگام و بارش سنگین برف است. ارتفاع پیست در حدود ۱۲۰۰ متر و طول آن ۵ کیلومتر است. از جمله امکانات موجود در پیست اسکی می‌توان به سه دستگاه تله سیژ، هتل اقامتی، رستوران، تجهیزات برف‌روبی و ساختمان اداری اشاره کرد.

کلام آخر

از اینکه ما را در مجله اینترنتی خرید ناب دنبال می کنید از شما سپاسگزاریم. لازم به ذکر است که چند پیست دیگر در استان‌های دیگر هم وجود دارد که البته امکانات قابل توجهی وجود ندارد و به معنای واقعی کلمه استاندارد نیست. البته با توجه به موارد و دستور العمل‌های موجود، بسیاری از همین پیست‌های فعال هم کم و کسری‌های زیادی دارند که باید برای در اصلاح استاندارد شدن، آنها را رفع و رجوع کنند .

5/5 - (2 امتیاز)