اهمیت تنوع غذایی

اهمیت تنوع غذایی

تنوع در نوع تغذیه و مواد غذایی مورد استفاده یکی از عوامل مهم در ارتقای سلامت و کاهش ابتلا به بیماری های غیر واگیر است.در واقع هر چقدر تعداد مواد غذایی مصرفی بیشتر باشد و به عبارتی هر چه تنوع غذایی ما بیشتر باشد ریز مغذی های بیشتری به بدن می رسد.
مصرف سبزی همراه با وعده های غذایی هم یکی از شیوه های مهم ایجاد تنوع غذایی است، زیرا سبزیهای مختلف ، مانند گشنیز، نعناع، شاهی و غیره هریک خواص مختلفی دارند که مصرف آنها تنوع قابل توجهی به غذا می بخشد. به همین منظور، امروز در مجله اینترنتی خرید ناب به موضوع اهمیت تنوع غذایی خواهیم پرداخت.

تنوع غذایی و کاهش وزن

برخی افراد بر این باورند که اگر تنوع غذایی در رژیم را پایین بیاورند و هر روز یک نوع غذا بخورند زودتر به وزن ایده آل می رسند اما این کار آسیب های بسیاری را به دنبال دارد و چنین کاهش وزنی دوام نخواهد داشت. یکسان بودن غذا سبب کسل شدن رژیم و سختی ادامه دادن آن می شود. حتی اگر فرد با چنین رژیم به وزن دلخواه برسد نمی تواند آن را کنترل کند چون عادت غذایی سالمی جایگزین نشده است.

تنوع غذایی و کاهش وزن
تنوع غذایی و کاهش وزن

هر روز باید مقدار مناسب غذایی جدید را بدست آورید و ممکن است انجام این کار برای بعضی دشوار باشد اما هر چیزی راه حلی دارد. امروزه می توانید به راحتی اطلاعات مربوط به کالری غذاها را از طریق اینترنت و اپلیکیشن ها بدست بیاورید اما سادگی کار از این هم فراتر رفته است.

در رژیم غذایی دکتر کرمانی با انتخاب روز منو تنها کافیست بگویید چه غذایی دوست دارید تا برنامه خودش مقدار غذای مناسب را برایتان اندازه گیری کند بنابراین ایجاد تنوع غذایی فوق العاده ساده می شود.

پژوهش ها نشان دادند کسانی که در طول رژیم غذایی هیچ گروه غذایی را محدود نکردند در تثبیت وزن خود موفق تر بودند. تجربه ما در رژیم دکتر کرمانی نیز نشان داده است کسانی که با این رژیم وزن کم کردند به مرور عادات بد غذایی را کنار گذاشته و با استفاده از تمام گروه های غذایی موفق به تثبیت وزن خود شدند. تعداد بالای رکورد داران در رژیم غذایی دکتر کرمانی خود گویای تاثیر فوق العاده آن است.

استفاده از تنوع غذایی

تحقیقات بر روی انسان و حیوان ثابت کرده است که هر چه تنوع در وعده غذایی بیشتر باشد، میزان خوردن نیز افزایش پیدا می کند.

در پژوهش هایی که انجام شده، به افراد ( و در بررسی دیگر به سگ ها ) در یک وعده چندین نوع غذا داده شد، و آنجا این نتیجه به دست آمد که آنها مقدار بیشتری غذا خوردند.

برای مثال تصور کنید که هر چقدر که میل دارید به شما سیب داده شود و این سیب خوردن های شما در وعده های غذایی ادامه پیدا کند. بی تردید میل و استفاده شما از سیب کم و کمتر می شود و زمانی که میوه جدیدی مانند هلو به شما داده شود هم با میل بیشتری آن را می خورید و هم مقدار هلویی که می خورید از مقدار سیب های تکراری بیشتر خواهد بود.

در مجموع اضافه کردن سبزیجات، میوه و غلات به برنامه غذایی فواید زیادی برای سلامت دارد که  از جمله آنها ، کاهش خطر بیماری های مزمن و کاهش وزن است.

دلایل ایجاد تنوع غذایی

از آنجایی که بشر به صورت طبیعی از ابتدا به شکار و چراندن حیوانات می پرداخت، تنوع غذایی زیادی داشت که می توان گفت این نوع از تغذیه در عملکرد بدن نقش مثبتی داشت. اما در حال حاضر یک برنامه غذایی محدود در بین خانواده ها مرسوم است که در طول هفته فقط از آنها استفاده می کنیم و در روزهای بعدی تکرار می شود.

در ادامه به بررسی تاثیرات منفی این نوع رژیم ها خواهیم پرداخت.

عدم تنوع غذایی موجب کمبود مواد مغذی در بدن

بدنمان به دامنه گسترده ای از ریز مغذی ها و درشت مغذی ها نیاز دارد. به همین دلیل باید غذاهای متنوعی بخوریم و متخصصان تغذیه می گویند از هفت رنگ رنگین کمان در تغذیه استفاده کنید. برنامه غذایی که غذاهایش ثابت باشد نمی تواند به این نیاز پاسخ دهد.

عدم تنوع غذایی موجب کمبود مواد مغذی در بدن
عدم تنوع غذایی موجب کمبود مواد مغذی در بدن

سلامت روده

عدم تنوع غذایی در رژیم به سلامت روده آسیب می رساند.خوردن دامنه گسترده ای از غذاهای متنوع به رشد باکتری های خوب روده کمک می کند. این باکتری ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و هضم غذا را بهبود می دهند. غذاهای تخمیر شده مانند ماست و کفیر دارای پروبیوتیک هستند که از باکتری های سالم به حساب می آیند. خوردن میوه ها و سبزیجات برای ایجاد فضایی سالم در روده فیبر و پروبیوتیک تولید می کنند.

تنوع غذایی و محدود کردن گزینه های نا سالم

حتما هر کدام از شما در نقطه ای از زندگی غذایی خوشمزه ( مثلا بستنی یا پیتزا ) خوردید. با خوشحالی گفتید: من می توانم این غذا را هر روز بخورم! محققان تغذیه در دانشگاه تنسی این را فریب می نامند. تحقیقی طراحی شد که در آن بیش از ۲۰۰ فرد بالغ را به دو گروه تقسیم کردند که هر دو گروه رژیمی با یک اندازه کالری داشتند.

یک گروه ( نیمی از افراد بالغ ) محدود شد که به مدت ۱۸ ماه تنها از دو نوع تنقلات به انتخاب خودشان استفاده کنند. گروه دیگر نیز چند نوع تنقلات برایشان در نظر گرفته شد اما نه به انتخاب خودشان. جالب اینجا بود گروهی که محدود به دو انتخاب شده بود، کالری بسیار کمی از تنقلات دریافت کرد چون پس از مدتی از یکنواختی خسته شده بودند.

نتایج نشان دادند که محدود کردن گروه غذایی خاص به یک نوع، مصرف آن را کاهش می دهد. همچنین به افراد کمک می کند مقدار مصرفشان از یک نوع غذا را کاهش دهند. البته این پژوهش نشان نداده است که محدود کردن نوع تنقلات باعث لاغری می شود و فقط میزان مصرف را پایین می آورد. پس محدود کردن تنوع چنین غذاهایی کمک می کند کمتر از آنها بخوریم، که برای گام اول خوب است.

آیا راهی هست که کمک کند با استفاده از این شناخت از غذاهای مغذی بیشتری استفاده کنیم؟ جواب این سوال بله است. با ایجاد تنوع در غذاهای سالم می توانیم میل به خوردن غذاهای مغذی را افزایش دهیم و کاری کنیم از آنها خسته نشویم.

اثر عدم تنوع غذایی درطول عمر

در پژوهش منتشر شده در ژورنال بین المللی Epidemiology محققان میزان سلامت بیش از ۵۰٫۰۰۰ خانم را تحت نظر گرفته بودند و متوجه شدند آنهایی که تنوع بیشتری در برنامه غذاییشان دارند نسبت به خانم هایی که در طول هفته زیاد غذاهای تکراری می خورند عمر طولانی تری دارند.

خطر بیماری های متابولیک

محققان در پژوهش های خود دریافتند کسانی تنوع غذایی دارند، در مقایسه با افرادی که غذاهای متنوع استفاده نمی کنند کمتر در خطر بیماری های متابولیک قرار دارند.

بیماری های متابولیک ترکیبی از شاخص های ناسالم هستند که در نهایت باعث بروز بیماری های قلبی و دیابت می شود. افرادی که غذاهای سالم و متنوع می خورند کاهش کلسترول، چربی شکمی کمتر و فشار خون پایین تر را تجربه می کنند.

به خطر افتادن سلامتی و اوردز

دوستان همیگشی مجله اینترنتی خرید ناب، به این موضوع دقت کنید که وقتی از یک غذای خاص به مقدار زیادی استفاده کنید ، سلامتی خود را به خطر انداخته اید. فرض کنید شما در مصرف زردچوبه افراط کرده اید و این افراط باعث می شود خون لخته شود و عملکرد کبد دچار مشکل گردد.

به خطر افتادن سلامتی و اوردز
به خطر افتادن سلامتی و اوردز

 یا حتی مصرف ماهی که غذای خوبی است، اگر مکرر خورده شود، این قدرت را دارد که ایجاد خطر مسمومیت جیوه کند ( البته ماهی هایی که جیوه بالایی دارند ).

تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد مغذی غذاهای مختلف می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. بنابراین با محدود کردن مواد غذایی سیستم ایمنی در خطر ضعیف شدن قرار می گیرد.

کمبود انرژی در صورت عدم تنوع غذایی

برخی از محققان و پژوهشگران در ژرونال تغذیه آمریکا دریافتند که خانم هایی که از وعده های غذایی با تنوع کم استفاده می کنند درگیر افت انرژی بسیار شدید می شوند که این اتفاق در زمان طولانی تاثیر منفی روی فعالیت فیزیکی و کارهای روزمره خواهد گذاشت.

اختلال تغذیه

اختلال تغذیه یکی از عوارض نداشتن تنوع در رژیم غذایی است. در این حالت فرد نسبت به بعضی گروه های غذایی، رنگ، بافت و بوی بعضی از غذاها واکنشی منفی نشان می دهد و نمی تواند آنها را بخورد. در نتیجه فرد درگیر کاهش وزن شدید خواهد شد.

خطر ابتلا به سرطان

استفاده و خوردن گوشت هایی که فرآوری شدند به دلیل نیترات موجود در آنها خطر افزایش ابتلا به سرطلان های مری و روده را افزایش می دهند و افرادی که از این گوشت ها زیاد استفاده می کنند و تنوع غذایی شان کم است باید بیشتر احتیاط کنند.

5/5 - (2 امتیاز)