آموزش نوشتن انشا

آموزش نوشتن انشا

نوشتن انشا یکی از دغدغه های دانش آموزان است که گاهی منجر به این می شود که ساعت ها وقت خود را صرف نوشتن انشا می کنند اما آن چیزی که می خواهند نمی شود.

گاهی والدین هم درگیر موضوع انشا فرزندان خود می شوند ولی با قواعد و قانون نوشتن انشا آشنایی ندارند که ما در مجله اینترنتی خرید ناب شما را با آن آشنا می کنیم.

انشا
انشا

تعریف انشا نویسی

انشاء به معنی ایجاد کردن، پرورش دادن، ابداع و خلق کردن است و آنچه را که امروزه فن انشاء گفته می شود از نخستین معنای آن (ایجاد) گرفته شده است.
انشاء به معنی نظم دادن به فکر به معنی ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.

هدف های آموزش انشا

۱٫ دانش‌آموزان بتوانند آنچه را که می‌اندیشند و می‌خوانند به دیگری بگویند و بنویسند.
۲٫ دانش‌آموزانی که تخیل قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند بشناسیم و در مسیری صحیح هدایت کنیم.
۳٫ پرورش قوه استدلال،تفکر و دقت دانش‌آموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن، سپس دیده و شنیده خود را به طرز ساده و روشن بیان کردن و نوشتن است.

روش آموزش انشا

زمینه یادگیری انشاء مانند کودکی می‌ماند برای سخن گفتن، غذا خوردن، راه رفتن از ساده به مشکل نیاز به کمک بسیار ما دارد این دانش‌آموز و یا نوآموز برای اینکه بهتر بنویسد و بهتر بیان کند و مطالب را آنچه که هست بازگو کند نیاز به کمک و راهنمایی و هدایت ما دارد.

اصول خلاصه نویسی

هر متنی بنا برقالبی که نوشته می شود ، دارای ویژگی های ساختاری به لحاظ طول نوشتار است. بعنوان مثال ، شما هنگامی که می خواهید یک رمان بنویسید ، نیاز دارید که به شرح و بسط تمامی ارکان نوشته ی تان بپردازید و این نکته بیش از هر چیزی در طول نوشتار شما خودش را نشان میدهد.

از سوی دیگر وقتی شما داستان کوتاه می نویسد و یا یک نامه را نگارش می کنید ، باید به این امر توجه داشته باشید که قالب شما برای شما یک محدودیت کلمات و همچنین طول نوشتار لحاظ می کند و شما ملزم هستید که حتما در همان بازه ی کلمات ، متن خودتان را به انتها برسانید. این امر در انشا نویسی نیز صادق است. هنگامی که شما قصد به نوشتن یک انشا می کنید ، باید بدانید که چه میزان محدودیت کلمات دارید.

اصول خلاصه نویسی
اصول خلاصه نویسی

این امر بستگی به فرصتی که یک مدرس و یا یک موضوع در اختیار شما قرار میدهد ، نیز دارد اما به طور کلی در انشا نویسی نکته ی مهم این است که تمامی آنچه که می خواهید بگویید را در خلاصه ترین شکل ممکن ، بیان کنید و این کلید موفقیت شما در رسیدن به یک انشای خوب است.

شما بعنوان یک نویسنده و یا بعنوان یک پدر و مادر و یا یک مدرس ، ملزم به آن هستید که از بسط دادن و همچنین زیاده گویی ها در نوشتار و یا انتقال مطالب پرهیز کنید و سعی کنید که در کوتاه ترین بازه ی ممکن بیشترین بهره وری را در متن خود نمایان کنید.

موضوع

بخش موضوع، جایی برای درنگ و اندیشیدن است. موضوع، مثل سنگی در دریاچۀ ذهن نویسنده فرود می آید و آن را به حرکت و پویایی وا می دارد، نویسنده با اندیشیدن دربارۀ موضوع، مسیر بعدی نوشتن را مشخّص می کند.

در این بخش هر چیز ساده ای به ذهنتان می رسد را روی برگه چک نویس یادداشت کنید و مهم نیست که چه سر و شکلی پیدا می کند.

مقدمه

مقدمه همان چیزی است که دنبالش هستیم. اگر برای شما سوال پیش می آید که مقدمه چه نکته مثبتی دارد که دنبالش هستیم، این مقاله را در مجله اینترنتی خرید ناب دنبال کنید تا به جوابتان برسید.

مقدمه انشا
مقدمه انشا

مقدمه انشا نقش زینت بخشیدن به انشا را ایفا می کند و باعث می شود ترتیب و اصول انشا نویسی رعایت شود.

برای مقدمه، کافی است اشاره ای اجمالی و کوتاه به موضوع انشا داشته باشید و آن را به معلمتان تقدیم کنید.

انشا اصلی

در این قسمت باید به موضوع انشا سر و شکل مناسب بدهیم و به همین منظور به سراغ چک نویسی که قبلا به آن اشاره شد می رویم. توجه داشته باشید که یک آغاز و یک پایان برایش در نظر بگیرید. مثلا اگر موضوع انشا شما سفر به یک شهر خاص است، می توانید نقطه شروع را هیجان شب قبل از مسافرت در نظر بگیرید و نقطه پایانی هم نگاه کردن به مسیر از پنجره وسیله نقلیه باشد.

انشا مانند داستان می تواند جذاب باشد پس با استفاده از چک نویس و بازی با کلمات می توانیم از پس نوشتن انشا بر بیاییم.

نتبجه گیری

نتیجه گیری را می توان درس گرفتن از موضوع انتخابی دانست.

مثلا شما سفرتان به شیراز یا اراک بوده است و نتیجه ای که مشاهده کردید، تمدن و مکان های تاریخی آن است که می فهمیم دارای چه قدمت کهنی هستیم و باید آن را در چند خط توضیح بدهیم و به فواید این سفر اشاره کنیم.

سعی کنید در نتیجه گیری به سوالاتی که ممکن است در ذهن شنوده ایجاد شود، پاسخ دهید تا پایانی باشکوه در انتظار انشای شما باشد.

سخن پایانی

نوشتن انشا کار دشواری نیست و اگر بتوانیم اصول اولیه آن را رعایت کنیم، جذابیت های خاص خودش را دارد که چه بسا افرادی بودند که با همین انشا نویسی به نویسندگی و خلق آثار هنری و ادبی علاقمند شدند. مجله اینترنتی خرید ناب برای همه دانش آموزان این مرز و بوم و همه معلمان فداکار آرزوی سلامتی و طول عمر می کند.

5/5 - (2 امتیاز)