آنچه در مورد مسافرت با قطار باید بدانید

آنچه در مورد مسافرت با قطار باید بدانید

سفر با قطار یکی از لذت بخش ترین تجربه هایی است که می توانیم آن را در خاطراتمان ثبت کنیم. بدون شک اگر اهل مسافرت باشید سفر کردن با وسایل نقلیه مختلف را تجربه کرده اید.

هواپیما، اتوبوس، کشتی، قطار و وسیله نقلیه شخصی تمام راه هایی هستند که می توانند شما را فارغ از بعد مسافت، به مقصد مورد نظرتان برسانند. ناگفته نماند که هر کدام از این وسایل نقلیه آداب مشخصی دارند و به طور مثال می توان به آداب سفر با هواپیما اشاره کرد. مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله نکات مهمی را در مورد سفر با قطار برای شما شرح خواهد داد.

آداب مسافرت با قطار
آداب مسافرت با قطار

وسایل ضروری در سفر با قطار را فراموش نکنید

از آنجایی که سفر با قطار طولانی مدت است؛ توصیه می‌کنیم برای زمان پیش روی خود برنامه‌ریزی کنید. از به همراه بردن کتاب و مجلات مورد علاقه خود غافل نشوید، وعده‌های کوچک خوراکی را فراموش نکنید و برای زمان خواب یک چشم‌بند و گوش‌گیر با خود ببرید.

همچنین بهتر است مدارک مورد نیاز خود را در یک کیف دستی کوچک جای داده و در دسترس داشته باشید. در این کیف می‌توانید دستمال مرطوب، چسب زخم و یک ژل شستشو را نیز جای دهید.

مراجعه به موقع به راه آهن

از آنجایی که فرایند سوار شدن به قطار کمی زمان بر است و معمولاً ایستگاه راه آهن هر شهر در مرکز آن بوده و امکان ماندن در ترافیک وجود دارد، باید برای مراجعه به راه‌آهن زودتر از موعد مقرر اقدام کنید.

به این ترتیب علاوه بر کاهش استرس، انجام کارهای شما از جمله چک کردن بلیط و مدارک و… نیز سریع‌تر انجام خواهد شد. قطارها به طور معمول در زمان مشخص شده در بلیط حرکت می کنند و تأخیر ندارند. در صورتی که دیر به راه آهن برسید ممکن است قطار حرکت کند و شما جا بمانید.

همچنین برای افراد سالمند، باردار و افرادی که با خانواده یا به صورت گروهی قصد مسافرت دارند، این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهتر است این افراد کمی زودتر برای سوار شدن به قطار آماده شوند تا راحت تر باشند و متحمل سختی نشوند. برای حمل بار تا قطار و سوار شدن نیز می‌توانید از چرخ‌های ویژه استفاده کنید یا در صورتی که وسایل شما زیاد است از یک باربر که در ایستگاه‌های راه آهن هستند، کمک بگیرید.

همیشه شارژ باشید

در سفر با قطار به این نکته توجه کنید که تمام قطار ها در حالت کلی درون کوپه ها و یا کنار صندلی ها یک یا دو پریز برای شارژ کردن لپ تاپ، تبلت و یا تلفن همراه قرار داده اند. البته تعداد این پریز ها به اندازه کافی زیاد نیست و گاها ممکن است تمام افراد به آنها دسترسی کاملی نداشته باشند.

برای مثال در یک کوپه ۶ نفره اگر تمام افراد همزمان تصمیم به شارژ گوشی خود بگیرند، باید ۳ الی ۴ ساعت منتظر بمانند که این کلافه کننده است. پس قبل از حرکت کردن و یا زمانی که قطار کاملاً توقف کرد بهتر است تمام وسایل خود را شارژ کنید و البته یک منبع ذخیره یعنی پاور بانک نیز به همراه داشته باشید.

توجه به ظرفیت کوپه

قطارهای مسافری کوپه‌ای در ایران با دو ظرفیت ۶ و ۴ نفره به جابه‌جایی مسافران می‌پردازند. پس اگر یک سفر خانوادگی یا چند نفره را برنامه‌ریزی می‌کنید، حتماً به هنگام تهیه بلیط به ظرفیت باقی مانده در کوپه توجه کنید تا در صورت امکان بتوانید با دربست کردن کوپه از حریم شخصی خود در سفر محافظت نموده و مسافرت آرام‌تری را تجربه نمایید.

به عبارت دیگر اگر قرار است ۵ نفره به سفر بروید، حتماً قطارهایی با کوپه‌های ۶ نفره را انتخاب کرده و در صورت تمایل، هزینه آن یک صندلی اضافه باقی مانده را نیز پرداخت کنید.

ظرفیت کوپه
ظرفیت کوپه

اگر گرمایی هستید در تخت طبقه دوم نخوابید

کوپه های قطار دارای تخت هایی هستند که در بالای کوپه به عنوان تخت طبقه دوم تعبیه شدند. معمولا افراد جوان تر که بالا و پایین رفتن از تخت برایشان مشکل نیست بر روی این تخت ها میخوابند. با این حال ما در مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کنیم اگر گرمایی هستید سعی کنید از تخت های بالا استفاده نکنید.

چرا که با بسته بودن محیط قطار و روشن بودن دستگاه گرمایشی در فصل سرد سال دما به سمت بالا می رود و محیط بالا را بسیار گرم میکند.

کنار پنجره نشستن

بدون شک نشستن در کنار پنجره در سفر با قطار بسیار لذت بخش است و به راحتی می تواند روحیه شما را عوض کند. در زمان تهیه و رزرو بلیط به آرایش و ترتیب قرار گرفتن صندلی ها دقت کنید.

اگر موفق نشدید تا صندلی خود را در کنار پنجره رزرو کنید در صورت امکان از همسفر خود تقاضا کنید تا اجازه دهد شما در طول سفر در کنار پنجره بنشینید. سفر به شمال یا جنوب فرقی ندارد چون هر کدام از مسیر ها مناطق جنگلی، کویری و زیبای خود را دارند که به شما کمک می کنند تا آرامش طبیعت را تجربه کنید. حتی در زمان خستگی می توانید به پنجره تکیه بدهید و به راحتی بخوابید.

احترام به حریم شخصی همسفران

اگر کوپه خود را با افراد غریبه شریک هستید به هنگام خواب نظر جمع را جویا شوید تا بیدار ماندن شما و استفاده از چراغ، آسایش را از دیگران سلب نکند. سعی کنید تا جای ممکن وقتی که دیگران خواب هستند در کوپه رفت و آمد نکنید یا حدالامکان درب کوپه را با احتیاط بیشتری باز و بسته کنید.

در نهایت اگر برای انجام فرایض دینی یا استراحت در ایستگاهی از قطار پیاده می‌شوید، سریع‌تر به کوپه بازگردید تا از سفر جا نمانده و سایر مسافرین را معطل نکنید.

دستمال توالت به همراه داشته باشید

به همراه داشتن دستمال توالت رعایت یکی از مهم ترین اصول بهداشتی در قطار محسوب میشود، هر چند در هر سرویس بهداشتی داخل قطار دستمال توالت تعبیه شده، ولی اگر از آن دسته افراد حساس هستید که نمیخواهید از دستمال توالتی که در توالت عمومی قرار داده شده استفاده کنید، بهتر است حتما با خود دستمال توالت و دیگر لوازم بهداشتی از جمله مسواک و خمیر دندان به همراه داشته باشید.

زمان رسیدن به مقصد را بدانید

پیش از اینکه به مقصد نهایی خود برسید از مامورین واگن سوال کنید که ساعت ورود شما به مقصد دقیقا چه زمانی است. در سفر با قطار اطلاع داشتن از زمان نهایی ورود به مقصد به شما کمک می کند تا زمان کافی برای جمع کردن وسایل خود را داشته باشید.

زمان رسیدن به مقصد
زمان رسیدن به مقصد

بیشتر مسافران در زمان رسیدن به مقصد عجله می کنند و گاهی اوقات وسایل خود را گم کرده یا در کوپه قطار جا می گذارند. قبل از خروج، وسایل را به دقت چک کنید و نگران نباشید، چون قطار به اندازه کافی در ایستگاه توقف خواهد کرد.

شرایط حمل خودرو با قطار

در صورتی که بخواهید در شهر مقصد با خودروی شخصی بگردید، همچنان می‌توانید با قطار سفر کنید. تنها کافی‌ست خودروی خود را با قطار همراهتان ببرید! البته این امکان برای همه‌ی شهرها وجود ندارد.

کلام آخر

در این مطلب مجله اینترنتی خرید ناب تلاش کرد تا این نوع سفر و نکاتی که باید رعایت شود را به صورت مختصر بررسی کند. اگر برای اولین بار است که سفر با قطار را تجربه می کنید، بدانید که پیش از این از یک لذت بزرگ محروم بوده اید. سفری که علاوه بر راحتی، تجربه بینظیر و خوبی را برای شما به ارمغان می آورد.

5/5 - (2 امتیاز)