حفاظت از طبیعت و محیط زیست در عید نوروز

حفاظت از طبیعت و محیط زیست در عید نوروز

شما هم با ما در مجله اینترنتی خرید ناب هم رای هستید که از دیرباز تاکنون روزهای پایانی اسفند ماه به آماده شدن برای آغاز سال نو تعلق داشته و مردم با خرید لباس نو, اثاثیه جدید, خانه تکانی, تهیه اقلام سفره هفت‌سین و پخت سمنو و …., به استقبال سال جدید می‌روند. در ایام نوروز نیز حضور در طبیعت و گردشگری در مناطق طبیعی افزایش می‌یابد.

تمام این موارد در صورتی که همراه با اصول حفاظت از محیط زیست نباشد می‌تواند به محیط زیست که میراثی برای نسل‌های آینده است, آسیب بزند. با توجه به اینکه عید نوروز همواره با شروع فصل بهار و شکوفایی طبیعت همراه است, بنابراین خوب است که ما نیز با رعایت نکاتی هر چند ساده به روند شکوفایی طبیعت کمک کنیم.

حفاظت از محیط زیست
حفاظت از محیط زیست

تولید زباله کمتر

حتما به اشیا و وسایل غیر کاربردی که تبدیل به زباله می شوند برخورد کرده اید. تا جایی که می شود و ضرورت نداشته باشد، از خرید این دست از لوازم خودداری کنید تا گام موثری در تولید کمتر زباله برداشته باشید.

اما تولید زباله خواه ناخواه رخ می دهد و نمی توان به صورت کامل تولیدش را از بین برد. مخصوصا زمانی که در حال خانه تکانی باشیم. پیشنهاد ما در مجله اینترنتی خرید ناب این است که در همه حال و مخصوصا در زمان خانه تکانی، زباله ها را تفکیک کنید تا قدم موثری برای حفظ محیط زیست برداشته باشید.

در قدم بعدی باید سعی کرد از لیوان، قاشق، سفره و چنگال پلاستیکی استفاده نکنیم.

استفاده بی رویه نکردن از شوینده‌های شیمیایی

شوبنده های شیمیایی و سایر محلول‌های شیمیایی در صورت ورود به محیط‌ زیست می‌توانند نه تنها آب و خاک بلکه حتی هوا را نیز آلوده کنند. یکی از مهمترین گام‌ها برای داشتن سبک زندگی دوست‌دار محیط‌زیست این است که تا حد امکان از مصرف شوینده های شیمیایی بکاهید و ضمناً ظروفی را که حاوی این مواد بوده‌اند، از سایر پسماندهای خانگی تفکیک کنید.

تا جایی که امکان دارد مواد شیمیایی را با مواد شوینده طبیعی جایگزین کنیم.

تا حد امکان مواد شوینده را رقیقی کنیم و از ترکیب مواد شوینده مختلف با یکدیگر پرهیز کنیم.

برنامه ریزی برای خرید

برای خرید وسایل مختلف همیشه به نزدیک‌ترین فروشگاه‌های ممکن مراجعه کرده و از ایجاد ترافیک و آلودگی هوا خودداری کنیم. در ضمن در وقت و زمان خودمان هم صرفه جویی کرده ایم.

همانطور که در مقاله راه های ساده حفظ محیط زیست اشاره شد، برای خرید از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم و از مصرف کیسه پلاستیکی خودداری کنیم.

و این هم نکته پایانی در مورد برنامه ریزی برای خرید، مسئولانه و بر اساس نیاز خرید کنیم و از مصرف‌گرایی پرهیز کنیم.

فرهنگ کاشت نهال به جای سبزه

نکته قابل توجه دیگر رهاسازی سبزه در رودخانه‌ها است. رها کردن سبزه‌ها در طبیعت نیز ازجمله دیگر عادات اشتباه ما در ایام عید است. سبزه‌های رها شده در طبیعت به‌عنوان گونه‌ای هرز و مهاجم تلقی می‌شوند و تا زمانی‌که تجزیه نشوند حیات سایر گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کنند.

بعد از ایام نوروز و در روز طبیعت (سیزده بدر) مردم سبزه‌ها را در رودخانه‌ها، دشت‌ها و حتی خیابان‌ها رها می‌کنند که علاوه بر اینکه چهره نازیبایی برای طبیعت ایجاد می‌کند موجب گرفتگی معابر آب نیز می‌شود.

فرهنگ کاشت نهال به جای سبزه
فرهنگ کاشت نهال به جای سبزه

رها کردن سبزه‌ها در جوی آب و حتی جنگل و پارک و… نیز کار درستی نیست و می‌تواند سبب آبگرفتگی معابر شود بنابراین بهتر است مردم ماهی قرمز و سبزه‌ها را به مکان‌هایی که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعیین می‌کنند، تحویل دهند.

اما راه‌حل مناسبی که برای کاهش میزان سبزه‌ها و آسیب‌هایی که وارد می‌کنند وجود دارد جایگزین کردن کاشت نهال به جای سبزه است و می‌توانیم به جای کاشت سبزه، کاشت نهال را به فرهنگی خوب و پسندیده تبدیل کنیم چراکه کاشت نهال نیز مانند کاشت سبزه، نشان سبزی داشته و آداب و رسوم نوروز را بهم نمی‌ریزد.

کاشت سبزه علاوه بر هدر رفت غله مورد نظر به محیط زیست آسیب می‌رساند چرا که بر اساس فرهنگ مرسوم در روز سیزدهم فروردین ماه این سبزه‌ها در طبیعت و درون رودخانه‌ها رها می‌شوند که تمامی این موارد آسیب به طبیعت و در نهایت ضربه زدن به نسل آینده است.

کاشت نهال علاوه بر حفاظت از آب و تثبیت خاک موجب تولید اکسیژن شده و به حفظ طبیعت کمک می‌کند اما کاشت سبزه این چنین نبوده و امیدواریم فرهنگ کاشت نهال جایگزین کاشت سبزه نوروز شود.

عادت‌های سفری خودتان را تغییر دهید

ما انسان‌ها در طول سفرهای زمینی و هوایی، تاثیراتی شگرف بر محیط‌ زیست می‌گذاریم که حتی خودمان نیز از اغلب آن‌ها اطلاع نداریم. در یک مسافرت ساده زمینی با ماشین می‌توانید کلی زباله تولید کنید. زباله‌های خودتان را چکار می‌کنید؟ ساده‌ترین گام محیط‌زیستی بودن آن است که یک کیسه برای جمع‌آوری زباله‌ها در ماشین بگذارید.

ما ایرانی‌ها اغلب عادت داریم که مسیر را پیش از سفر چک نکنیم در حالیکه با یک جستجوی خیلی ساده روی نقشه می‌توان بهترین، خلوت‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر را پیدا کرد و از این طریق سوخت و آلودگی کمتری هم تولید کرد.

برنامه‌ریزی پیش از سفر حتی در مورد سفرهای درون‌شهری، سبک سفر کردن، پرهیز از سرعت‌های بالا، تنظیم باد چرخ‌ها از جمله بهترین راه‌حل‌ها برای کاهش مصرف سوخت و بالطبع کاهش میزان آلودگی هوا هستند.

وسایل حمل و نقل عمومی

برای حفاظت از طبیعت، تا جایی که ممکن است از وسایل نقلیه عمومی برای ترددهای خود استفاده کنید.

حتی اگر با خودرو شخصی به جای قطار، هواپیما یا اتوبوس برای رسیدن به مقصد خود استفاده کرده‌اید. در سطح شهر از تاکسی، اتوبوس، مترو یا وسایل نقلیه عمومی دیگر استفاده کنید، تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های آن، با خلوت شدن خیابان‌ها سریعتر به مقصد برسید.

رها نکردن ماهی قرمزها در آب‌های آزاد

پیشنهاد دیگری که برای محافظت از گونه‌های بومی و محیط زیست وجود دارد، پرهیز از رها کردن ماهی قرمزهای سفره هفت سین در رودخانه‌ها و آب‌های آزاد است چرا که ماهی قرمز گونه‌ای غیر بومی است که به‌صورت عمدی یا تصادفی به دلیل فعالیت‌های انسانی به خارج از محدوده طبیعی خود وارد می‌شود و درصورتی‌که بتواند خود را با شرایط جدید محیطی سازگار کند، تولید مثل می‌کند و جمعیت‌های پایداری را تشکیل می‌دهد.

درنتیجه این‌ها گونه غیربومی مانند ماهی قرمز در محیط جدید مستقر می‌شود و تبدیل به گونه‌ای مهاجم خواهد شد. رها کردن ماهی قرمزها د رآب‌های آزاد می‌تواند برای سایر آبزیان بسیار خطرناک باشد.

رها نکردن ماهی قرمزها در آب‌های آزاد 
رها نکردن ماهی قرمزها در آب‌های آزاد

یکی از خصوصیات مهم در زمینه تولید مثل ماهی قرمز، وقوع پدیده ماده‌زایی در این‌گونه است؛ به‌طوری‌که ماهی ماده می‌تواند بدون حضور ماهی نر و با استفاده از اسپرم ماهیان نر تخمک‌های خود را بارور کند، همین امر سبب می‌شود که ماهی قرمز به‌سرعت در محیط‌های وارد شده جمعیت‌های پایداری را تشکیل دهد و تبدیل به گونه‌ای مهاجم شود.

بنابراین بهتر است که ماهی‌های سفره هفت سین را به محل‌های مشخص شده توسط شهرداری‌ها تحویل دهیم تا از این آسیب جدی به محیط زیست و گونه‌های جانوری بومی جلوگیری کنیم.

کلام آخر

برای دوست‌دار محیط‌زیست بودن نیاز به اعمال شاقه نیست. شما خیلی راحت می‌توانید یک محیط‌زیستی باشید اگر کمتر از خشک‌کن استفاده کنید و بجای آن رخت‌ها را پهن کنید؛ اگر مانع هدررفت انرژی شوید؛ اگر لامپ‌های منزلتان را کم مصرف کنید؛ اگر وسایل برقی‌تان را در حالت (Standby) نگه ندارید؛ اگر از وسایل برقی مثل پیغام‌گیر تلفن که بشدت پرمصرف است، کمتر استفاده کنید؛ اگر هر بار از خدمات خودپرداز رسید کاغذی درخواست نکنید؛ اگر صورتحساب‌هایتان را آنلاین پرداخت کنید؛ اگر به جای ریختن خریدهایتان در کیسه‌های پلاستیکی متعدد از کیسه پارچه‌ای استفاده کنید؛ اگر آب کمتر مصرف کنید؛ اگر بازیافت کنید و … و هزاران اگر دیگر که چه در ایام نوروز و چه در روزهای عادی زندگی می تواند حال محیط زیست را بهبود ببخشد و موجب ترمیم خسارات وارده بر طبیعت باشیم.

از اینکه با مجله اینترنتی خرید ناب همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)