نکات مهم در طراحی لوگو

نکات مهم در طراحی لوگو

لوگو شناسنامه هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد. اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود یک دارایی قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند شما خواهد بود.
مثل هر کاری که نیاز به مهارت های خاص خود دارد، طراحی لوگو نیز نیازمند تمرین و تجربه فراوان دارد تا بتوان یک لوگوی موفق خلق نمود. این تمرین ها مستلزم رعایت نکاتی است که ما در مجله اینترنتی خرید ناب به آنها اشاره خواهیم کرد.

کسب و کار و نیاز به لوگو

لوگو، نماد و نشانه‌ی حرفه‌ای بودن است. شاید شما کارتان را از زیرزمین خانه‌ی خود شروع کرده باشید؛ اما داشتن لوگو یعنی اینکه کار شما به‌ طور حرفه‌ای آغاز شده است. اگر لوگو ضعیف باشد، دچار دردسر بزرگی می‌شوید. سعی کنید برای ساختن لوگویی متفاوت وقت بگذارید و ببینید کدام طرح با شما بهتر ارتباط برقرار می‌کند.

کسب و کار و نیاز به لوگو 
کسب و کار و نیاز به لوگو

لوگوی شما یا کسب و کار شما اولین نقطه تماس با جهان خارج و مشتریان شما است. اگر افراد با نام تجاری وطراحی لوگوی شما ارتباط برقرار کنند احتمالا خرید و ارتباط با شما بیشتر خواهد شد. طراحی لوگو مناسب نیاز به ترکیبی پیچیده از مهارت های طراحی، نظریه خلاق و کاربردی مهارت دارد. هر طراح به ارزش استعداد و مهارت خود می تواند یک لوگو مناسب برای هدف مشخص را ایجاد کند، اما واقعا تسلط به تمام جنبه های هنر و صنعت زمان می برد. البته، طراحی لوگو فقط یک زیر مجموعه کوچک از نام تجاری است، اما علامت یا علامت تجاری یا همان لوگو، مرکز اصلی بسیاری از طرح های نام تجاری است.

چهار عنصر مهم در هر لوگو

شما فقط زمانی می توانید به درستی یک لوگوی خوب را طراحی کنید که ارزش و اهمیت آن را بدانید. یک لوگوی خوب، تاثیر گذار، مناسب ، فراموش نشدنی و عملی است. این لوگو می تواند، پیام برند را به همه منتقل کند.

  • سادگی: یک لوگو باید ساده باشد تا بتواند توسط عموم شناخته شود. باید طوری باش که هیچ گاه شکست نخورد.
  • فراموش نشدنی: یک لوگوی تاثیرگذار باید جالب باشد تا بتواند به هدف اصلی اش برسد.
  • پایدار: یک لوگوی خوب همیشگی است. آن باید برای دو دهه آینده تاثیرگذار باشد.
  • مناسب: لوگو باید بتواند اهداف خود را منتقل کند. باید نمایش درستی از برند و مقاصد آن داشته باشد.

طرح

یک لوگوی خوب ، میتواند اصل مطلب را به مخاطب منتقل کند و به صورت حرفه ای، با ثبات و مثبت به نمایش گذاشته شود. باید آگاهی های مربوط به شرکت را بالاببرد و در برابر رقیب ایستادگی لازم را داشته باشد.

طرح لوگو باید قابل توجه،گیرا و فراموش نشدنی باشد. طوری باشد که هنگامی که شخصی به آن نگاه می کند، حس خوبی درمورد برند به او القا گردد.

سایز طرح

تعادل در طراحی لوگو موضوع بسیار مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و دارای تعادل باشد . در طراحی لوگو سایز اهمیت ویژه ای دارد یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشدو در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که اگر سایز آن بیش از اندازه کوچک شود، مثلا برای استفاده روی سربرگ ها یا هنگامی که در قالب های بزرگتر مثل بیلبورد و قالب های الکترونیکی مثل وب مورد استفاده قرار بگیرد نیز کیفیت ، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند.

حتی ایده های بد را نیز طراحی کنید

یکی از نکات طراحی لوگو که مهم است رسم ایده های غیر جذاب است.حتی ایده بد را نیز به تصویر بکشید.حتما از خود میپرسید چرا باید ایده های بد را هم طراحی کنیم؟سوال بسیار خوبی است.این کار به شما کمک میکند ذهن خود را از موارد مزاحم پاک کنید و بر روی کار خود تمرکز داشته باشید.طراحی یک ایده بد بر روی کاغذ ممکن است به ایده بهتری بیانجامد که امکان ترسیم آن در ذهن وجود نداشت.

استفاده هوشمندانه از رنگ

ما هم در مجله اینترنتی خرید ناب معتقد هستیم که تئوری رنگ بسیاری پیچیده است، اما طراحانی که اصول آن را درک کرده اند قادر به استفاده از مزایای آن در طراحی های خود هستند.

اصولی که باید آنها را به یاد بسپارید عبارتند از:

  • از رنگ هایی استفاده کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند. مثلا برای یک پالت گرم از رنگ های قرمز، نارنجی و درجات مختلف رنگ زرد استفاده کنید.
  • از رنگ های خیلی روشن استفاده نکنید چون این رنگ ها به سختی دیده می شوند.
  • لوگو باید در رنگ های سیاه، سفید و خاکستری و همچنین در دو رنگ نیز زیبا و جذاب به نظر برسد.
  • گاهی شکستن قوانین مانعی نداردریال فقط مطمئن شوید برای این کار دلیل قانع کننده ای دارید.

دانستن اینکه رنگ ها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات مختلف می شوند نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال، رنگ قرمز می تواند حس عصبانیت، عشق، هیجان و استحکام و توانایی را القا کند. این نکته را به یاد داشته باشید که شما می توانید انواع رنگ ها را با هم ترکیب کنید و رنگی را به دست آورید که حس اصلی که برند باید به بیننده منتقل کند را در طرح ایجاد کنید.

استفاده از رنگ های خاص و تک یکی دیگر از ایده های موثر است. برخی از برندها فقط با رنگ خاص و منحصر به خود قابل تشخیص و شناسایی هستند.

استفاده هوشمندانه از رنگ

استفاده هوشمندانه از رنگ

انتخاب بهترین سبک طراحی لوگو متناسب با فعالیت کمپانی

قبل از شروع کار، در مورد مشتری خود و مخاطبان او تحقیق و جستجو کنید. این به شما کمک می کند از همان ابتدا بهترین سبک طراحی را انتخاب کنید.  اما هدف از طراحی یک لوگو این است که متوسط افراد یک جامعه آن برند را به یاد بسپارند.از این نمونه می توان لوگوی  Pepsi ، Nike و برند ورساچه که با یک نگاه اجمالی به این لوگوها می توانید آنها را بلافاصله تشخیص دهید.
به یاد داشته باشید که لوگوها در دنیای واقعی در معرض دید مخاطب قرار می گیرند، مثلا روی اتوبوس و بیلبورد شما باید قبل از ارائه لوگو به مشتری آن را از زوایای مختلف در معرض دید قرار دهید تا ببینید به راحتی قابل تشخیص هست یا خیر؟

تایپوگرافی یک عامل مهم

انتخاب فونت و سایز مناسب برای آن سخت تر از چیزی است که فکر می کنید. اگر طرح لوگوی شما شامل متن باشد که این متن جزئی از لوگو یا تگ لاین باشد، به زمان زیادی برای مرتب سازی و دسته بندی انواع مختلف فونت و آزمایش آنها در طرح، قبل از گرفتن تصمیم نهایی نیاز خواهد داشت.
سه نکته را هنگام انتخاب فونت برای لوگو مد نظر داشته باشید:
– از به کار بردن فونت هایی که رواج زیادی دارند، مثل فونت Comic Sans، اجتناب کنید، چون باعث می شود طرح غیر حرفه ای و آماتور به نظر برسد.
– مطمئن شوید هنگامی که سایز فونت کوچک می شود هنوز خوانا است، خصوصا در مورد فونت های script.
– یک فونت کافی است، از به کار بردن دو فونت مختلف در یک طرح اجتناب کنید.
سعی کنید برای طرح خود از یک فونت سفارشی استفاده کنید. هر چه فونت اصیل تر باشد طرح را خاص تر می کند.

استفاده از منابع آنلاین 

همانطور که می دانید امروزه تعداد گالری های الهام بخش بسیار زیاد شده است. اگر جستجویی در گوگل انجام دهید به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا می کنید. شما می توانید برای دسترسی به سبک های رنگ ها و شکل هایی که ماهیت برند را نشان می دهد از این کتاب ها و گالری ها استفاده کنید همچنین می توانید از این طرح ها برای بررسی و مقایسه با طرح های خود استفاده کنید و از مثال های موجود نهایت استفاده را ببرید.

لوگو به یاد ماندنی

لوگو باید بعد از اولین بار دیده شدن به راحتی به خاطر آورده شود. نیازی نیست تا لوگوی شما تعریف دقیقی از کسب‌و‌کارتان باشد. در حالت عادی مردم تنها یک نظر به لوگوی شما نگاه خواهند کرد و وقت زیادی را صرف دیدن و برانداز کردن لوگوی شما نمی کنند پس باید در یک نظر کاری کنید لوگوی شما در خاطره آنها ثبت شود. به‌عنوان مثال شرکت‌های خودروسازی از علامت ماشین در لوگوی خود استفاده نمی‌کنند. اگر قصد استفاده از آیکون‌ها را برای طراحی لوگوی خود دارید باید به دنبال تصاویری باشید که حتی بدون نوشتن نام شرکت با مخاطبانتان رابطه برقرار کند. لوگویی که پیچیده باشد، به هم ریخته باشد و بخش ها و قسمت های مختلفی داشته باشد هرگز در خاطر مشتری نخواهد ماند.

لوگو به یاد ماندنی
لوگو به یاد ماندنی

تقلید نکنید

تفاوت زیادی بین ایده گرفتن و کپی کردن یک طراحی وجود دارد. طبیعی است که یک طراح الگو برای خود داشته باشید، هر طراح یک یا دو الگو دارد. البته اوقاتی هم هست که تحسین یک طرح بتواند به منبعی از تقلید تبدیل شود تا این که از آن ایده بگیرید. اگر تقلید عمدی باشد قطعا نوعی تقلب خواهد بود و انجام این کار اصلا برای الگو و مشتری شما عادلانه نیست.

اما مواقعی هستند که کپی کردن غیرعمدی انجام می شود. برای جلوگیری از این اتفاق همیشه نسبت به طراحی خود حساس باشید. چند قدم به عقب برگردید ، خاص بودن و اصل بودن آن را ارزیابی کنید. مهم تر از همه این که با خودتان صادق باشید. اگر قلبا می دانید که هیچ چیزی را کپی نکرده اید، پس قطعا برایتان راحت تر است که جنبه هایی از طراحی را بررسی کنید که ممکن است شبیه به یک طرح دیگرباشد.

لوگو شامل تمام پیام ها نیست

لوگو بخش واحد هویت برند محسوب میشود اما نمی توان همه ایده ها و پیام ها را از طریق آن به مخاطب منتقل کرد. تا جایی که می توانید لوگوی خود را ساده طراحی کنید و اجازه دهید هویت برند ارتباطات موجود را توسعه دهد.

سخن آخر

به پیشنهاد ما در مجله اینترنتی خرید ناب توجه کنید که طراحی لوگو باید ساده و روان باشد. پس از طراحی لوگوهایی که حائز جزییات بسیار هستند اجتناب کنید چون وقتی این لوگوها را در سایزهای خیلی کوچک بهره‌گیری می کنید دیگر جزییات قابل تشخیص نیستند و عملا آنها را یا از دست می دهید و یا بسیار نامفهوم مشاهده می کنید.

5/5 - (2 امتیاز)