عکاسی از طبیعت و نکات مهم آن

عکاسی از طبیعت و نکات مهم آن

آیا به عکاسی طبیعت علاقه دارید؟ آیا می‌خواهید عکس‌هایی واقعی و شگفت‌انگیز از طبیعت ثبت کنید؟ عکاسی از طبیعت یکی از محبوب‌ترین ژانرهای میان عکاسان حرفه‌ای است. به اعتقاد بسیار از عکاسان بسیار چالش برانگیز بوده و نیاز به تجربه زیادی نیز دارد. اما عکاسی از طبیعت بدون داشتن آگاهی در مورد آن نتایج جالبی نخواهد داشت. ابتدا باید تکنیک‌ها و ترفندهای مربوط به آن را یاد بگیرید، سپس به عکاسی و کسب تجربه بپردازید که مجله اینترنتی خرید ناب این نکات را با شما درمیان خواهد گذاشت.

عکاسی از طبیعت چیست ؟

عکاسی طبیعت شاخه ای از هنر عکاسی است که در آن سوژه های مختلف موجود در طبیعت به شکلی واقعی ثبت می شوند. در عکاسی طبیعت بر خلاف عکاسی لنداسکیپ همه چیز همانطور که هست باید نمایش داده شود. در عکسهای طبیعت نباید آثاری از حضور مستقیم یا غیر مستقیم انسان دیده شود. مناظر، عناصر و حتی جانداران نباید پرورش یافته توسط انسان باشند. در بخش ادیت این عکسها هم باید توجه کنید تا دخل و تصرفی در عناصر و رنگها اتفاق نیفتد.

عکاسی از طبیعت
عکاسی از طبیعت

لنز مناسب عکاسی از طبیعت

لنز یکی از پیش نیاز های عکاسی و از ابزارهای بسیار تاثیرگذار در کیفیت عکسها است. تهیه لنز در عکاسی طبیعت منوط به سوژه و شاخه ی مورد علاقه شما خواهد بود. مثلا اگر قصد داشته باشید صرفا عکسهای نمای نزدیک از سوژه های کوچک در طبیعت بگیرید باید لنز ماکرو تهیه کنید. لنزهای ماکرو توانایی ثبت عکس با مقیاس بزرگ از سوژه های کوچک مثل حشرات و گیاهان کوچک را دارند.

اگر به عکاسی از مناظر طبیعت علاقمند باشید بهتر است از لنزهای واید با امکان زوم استفاده کنید. لنزهای واید کمک می کنند بخش وسیع تری از منظره مورد نظرتان را در عکس ثبت کنید. امکان زوم لنزهای واید مثل ۲۴-۱۴ کمک می کند بتوانید فاصله کانونی را در شرایط مختلف و مورد نیاز تغییر دهید.

اما اگر به شاخه حیات وحش در عکاسی طبیعت علاقمندید باید از لنزهای تله تا سوپر تله استفاده کنید. لنزهایی در محدوده فاصله کانونی ۲۰۰ تا گاها ۱۲۰۰ میلیمتر که بسیار گرانقمیت هم هستند. لنزهای تله کمک می کنند بدون نزدیک شدن به حیوانات از فاصله دور اقدام به عکاسی کنید.

المانها و ویژگی‌ها ( آناتومی منظره)

المان‌ها و عناصر تمام چیز‌هایی هستند که یک منظره را می‌سازند. المان‌ها می‌توانند اشیا، خطوط، انسان‌ها و حیوانات باشند.
اولین مرحله خلق کردن یک منظره خوب فراگیری چگونه دیدن این المان‌ها است.
من ابتدا یک تصویرذهنی از المانهایی که در دسترس دارم را درست می‌کنم سپس در مرحله بعدی آن المان‌ها را با تغییر زاویه خود با یکدیگر هماهنگ می‌کنم تا یک ترکیب بندی با کمپوزیسیون خوبی بدست بیاورم.

حالا به بعضی از این خواص می‌پردازیم.

شکل: هر المانی در منظره دارای شکل واضحی است که می‌توانند ساده یا نا منظم باشند. اشکال غیر عادی نسبت به اشکال ساده تر بیشتر جلب توجه می‌کنند. بعضی از اشکال به همدیگر کمک می‌کنند و بعضی دیگر باعث از بین بردن تمرکز از روی دیگر المان‌ها می‌شوند.
پیش زمینه عکس زیر از سنگ‌هایی با شکل‌‌های مختلف تشکیل شده است.

اندازه: اندازه  مقدار بزرگی و برتری المان در قاب است. به شما بستگی دارد که آیا می‌خواهید بیننده کم یا زیاد به عناصر توجه کند. می‌توانید با انتخاب لنز و نقطه دید، اثر اندازه عناصر را نسبت به دیگر عناصر تشدید یا تسکین دهید.

سوژه‌های عکاسی در طبیعت

عکاسی از طبیعت در برگیرنده موضوعات بسیاری بوده که انسان در هیچ‌یک از آن‌ها نقشی ندارد. گل‌ها، درختان، حیوانات غیر اهلی، مناظر دریا، کوهستان، رودخانه، کویر و … از جمله سو‌ژ‌ه‌های عکاسی طبیعت هستند. این عکسها کاربردهای متعدد علمی، تاریخی و گردشگری داشته که باعث اهمیت این ژانر عکاسی می شود.

عکسبرداری مستمر از طبیعت و حیات وحش برای نگهداری اکوسیستم بسیار مهم است. ثبت عکسهای واقعی از طبیعت باعث می شود محققان بتوانند بروی اکوسیستم مناطق مختلف تحقیقات مداوم داشته و خطرات تهدید کننده طبیعت را پیش بینی کنند. این موضوع حتی در زیر شاخه عکاسی حیات وحش برای حفاظت و نگهداری از گونه های جاندار کمیاب و حتی در حال انقراض بسیار حائز اهمیت است.

سرعت شاتر

به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما دوربین را در دست نگه داشته اید، سرعت شاتر باید تقریبا متقابل از فاصله کانونی یا سریعتر باشد.به عبارت دیگر، اگر فاصله کانونی ۳۰ میلی متر باشد، سرعت شاتر باید حداقل ۱/۳۰ ثانیه باشد.

البته، برای هر قانون استثنائی وجود دارد. گاهی اوقات، اگر لنز (یا دوربین) تثبیت کننده تصویر برای جابجایی لرزش دوربین باشد، می توانید تقلب کنید و کمی کندتر بروید. سپس زمان های دیگری وجود دارد که شما واقعا می خواهید یک سرعت شاتر آهسته برای حرکت نشان دهید.

دیافراگم

برای عکاسی در فضای باز، معمولا میخواهید یک عمق میدان بزرگ داشته باشید تا همه چیز را در تصویر متمرکز کنید. برای انجام این کار، دیافراگم را به تعداد زیادی از جمله f / 13، f / 16 یا حتی f / 22 تنظیم کنید. فقط به خاطر داشته باشید که دیافراگم می تواند یک مسئله برای کوچکترین دیافراگم لنز باشد.

دیافراگم
دیافراگم

منحنی‌ها:  بر خلاف شکل که منحصر به یک عنصر است، انحنا ممکن است نتیجه چیدمان چندین شیع باشد. منحنی‌ها می‌توانند بیننده را به سمت موضوع بکشند یا آنها را دور کنند. در عکسی که برای مثال طرح است شما می‌توانید منحنی‌ای ببینید که از پایین سمت چپ شروع  شده و به نقطه طلایی بالا سمت راست به پایان رسیده.

درهم ریختگی را کاهش دهید

احتمالا تعیین اینکه چه چیزی باید در یک تصویر باشد اهمیت دارد، تصمیم گیری درباره آن، کمی سردرگمی ایجاد خواهد کرد. هنگامی که شک دارید، ساده معمولا بهتر است. یک بیننده که به یک تصویر منظره نگاه می کند، باید بصورتی بصری متوجه موضوع اصلی در تصویر شود.

دیگر عناصر موجود در کادر باید وجود داشته باشد تا بیننده را هدایت کند یا موضوع اصلی را با اضافه کردن عمق و ابعاد تکمیل کند. اگر چیزهایی وجود دارد که تطبیق خاصی با تصویر نداشته باشند، کمی ترکیب را تغییر دهید تا آنها را حذف کنید یا آنها را در فریم کوچک کنید.

این می تواند با زوم کردن یا عکس برداری از یک زاویه متفاوت انجام شود. به عنوان مثال، اگر زمین ناسازگار باشد، سعی کنید دوربین را در زاویه پایین تر تنظیم کنید تا بیشتر از پیش زمینه را برجسته کنید و برخی از قسمت های پایین را پنهان کنید.

قبل از فشار دادن دکمه شاتر، فراموش نکنید که یک بررسی سریع در اطراف لبه های فریم انجام دهید ،تا ببینید آیا عناصر ناخواسته وجود دارد یا خیر.شاخه ی درختی که از طرف یا بالای دوربین می آید، می تواند از موضوع اصلی تصویر منحرف شود.

برنامه‌ریزی و آمادگی

عکس یک اتفاق دریک لحظه را ثبت می‌کند. پدیده‌‌های زیبا و الهام بخشی در مکانها و جا‌های مختلف اتفاق می‌افتند. بیشتر این اتفاق‌ها بدون اینکه ثبت شوند می‌گذرند. در این لحظه که در حال خواندن این مقاله هستید درنقطه‌ای از جهان نور طلایی رنگ خورشید به کوهی که بخشی از آن در ابر پنهان شده است بر خورد کرده و بازتابش آن روی دریاچه ای که روبروی آن است افتاده یا بخشی از یخچال‌های طبیعی آنتارکتیکا در حال ریزش است و هزاران پدیده زیبا که در این لحظه در حال وقوع است.
شاید با خواندن این مطلب در مجله اینترنتی خرید ناب این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توانیم شانس خود را برای شاهد بودن این مناظر افزایش دهیم و با موفقیت آنها را ثبت کنیم؟
به ندرت می‌توانیم وقوع پدید‌‌های زیبا را با قطعیت پیش گویی کنیم. اما اگر در مورد ان منطقه بیشتر بدانیم شانس بیشتری برای به تصویر کشیدن آن لحظه‌ها خواهیم داشت.

همه چیز را در مرکز عدسی قرار دهید

شما معمولا میخواهید همه چیز را در صحنه مرکز برای یک تصویر منظره دریافت کنید. به یاد داشته باشید که با استفاده از تنظیم دیافراگم دوربین خود، عمق میدان (چقدر تمرکز می کنید) را کنترل می کنید.

تنظیم دیافراگم به یک عدد بزرگتر را فراموش نکنید. دوربین مورد استفاده شما به احتمال زیاد قادر به نمایش خطوط شبکه در منظره یاب و / یا روی LCD عقب است. تمرکز بر روی چیزی که در نزدیکی خط شبکه سوم پایین قرار دارد، احتمالا تمام صحنه را در مرکز به دست خواهد آورد. استثنا در این است که عنصر پیش زمینه شما بسیار نزدیک به دوربین است.

در این مورد، شما ممکن است قادر به گرفتن شیء پیش زمینه و هر چیز دیگری در یک تصویر واحد تمرکز نباشید. اگر روی پیش زمینه تمرکز کنید و پس زمینه کمی نرم باشد، می توانید ۲ یا ۳ تصویر جداگانه را امتحان کنید، هر کدام به بخش های مختلف صحنه متمرکز شده و سپس آنها را در فتوشاپ قرار دهید.

با این حال،برای شروع سعی کنید دیافراگم را تنظیم کنید و نقطه تمرکز را عوض کنید تا همه چیز را به طور قابل قبول در یک تصویر واحد تکان دهید. جمع آوری تمرکز، یک تکنیک پیشرفته تر است که می توانید یاد بگیرید و آن را انجام دهید.

زمان مناسب برای عکاسی در طبیعت

تقریبا هر ساعتی از روز می توانید در طبیعت عکاسی کنید. اما برای عکاسی حرفه ای بهتر است در ساعات طلایی یا گلدن تایم اقدام به عکاسی کنید. عکاسان حرفه‌ای هنگام عکاسی از طبیعت به این قانون پایبند هستند. برخی از آن‌ها به جز گلدن تایم در هیچ زمان دیگری به عکاسی از سوژه های طبیعت نمی‌پردازند.

زمان مناسب برای عکاسی در طبیعت
زمان مناسب برای عکاسی در طبیعت

نخستین ساعت طلایی در عکاسی طبیعت کمی پیش از طلوع آفتاب و تا یک ساعت پس از آن است. دومین گلدن تایم یک ساعت پیش از غروب آفتاب بوده و تا کمی پس از آن ادامه دارد. برای اطلاع از ساعات دقیق گلدن تایم در روزهای عکاسی استفاده از سایت و اپلیکیشن های این بخش است.

حرکت کنید

در اینجا سناریو است:شما می توانید با موقعیت عالی عکس؛ موقعیت مکانی، پیدا کردن ترکیب خود، راه اندازی سه پایه خود، شروع به عکاسی کنید. پیش از آنکه این را بدانید، نور از بین رفته است و وقت آن است که خانه را ترک کنید. با باز کردن کارت حافظه از دوربین خود به کامپیوتر، کشف می کنید که شما دارای ده ها تصاویر هستید که تقریبا یکسان هستند.

چرا اینطور است؟

شما هرگز به مکان دیگری منتقل نشدید . این آسان است که در هیجان قرار داشته باشید و فراموش کنید که به اطراف حرکت کنید. این یکی از دلایل استفاده از سه پایه است. هنگامی که سه پایه راه اندازی شده است، تمایل این است که نمی خواهید دوباره آن را حرکت دهید. به هر حال حرکت ترکیبات دیگر، زوایای جدید و دیدگاه های مختلف را کشف کنید.

خلاقیت در عکاسی از سوژه های طبیعت

خلاقیت یکی از فاکتورهای ثبت عکسهای متفاوت و ماندگار است. سوژه شما در طبیعت هر چه که هست سعی کنید به شکلی خلاقانه ثبتش کنید. خلاقیت را می توانید در نوع ترکیب بندی، نورسنجی و انتخاب تایم عکاسی نشان دهید.

کلام آخر

عکاسی منظره یک هنر است. مثل یک هنرمند فکر کنید نه مثل یک عکاس. هدف‌تان بیان کردن خودتان هم باشد نه فقط ثبت یک منظره. خودتان را به یک شاعر یا نقاشی که می‌خواهد هیجان زده و بر انگیخته شود نزدیک کنید و سپس از هنر عکاسی منظره برای اظهار آن استفاده کنید. مجله اینترنتی خرید ناب منتظر دریافت عکس های زیبای شما از منظره های مختلف است.

5/5 - (2 امتیاز)