خاصیت های کلم بروکلی

خاصیت های کلم بروکلی

آیا تا به حال به فکر کاشت صیفی جات و سبزیجات افتاده اید؟ آیا می دانید خاصیت آنها چیست؟ برخی از همین صیفی جات و سبزی ها خاصیت هایی دارند که شاید کمتر کسی از آن اطلاع داشته باشد و با دانستن آنها می توان گام موثری در رژیم غذایی، سلامت و تغذیه برداشت.

مجله اینترنتی خرید ناب بر همین اساس قصد دارد تا خواص پر شمار کلم بروکلی را به شما معرفی کند و گام مثبتی در جهت شناخت بهتر این سبزی پر خاصیت بردارد.

خواص کلم بروکلی و فواید آن

بروکلی یکی از سبزیجات کلمی است؛ این به کلم، کاهو، کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکسل مرتبط است. این سبزیجات به خاطر تاثیرات سلامتی مفید خود مشهور هستند و گاهی اوقات به عنوان “سوپر سبزیجات” یاد می شوند.

خواص کلم بروکلی

بروکلی غنی از مواد مغذی زیادی است، از جمله فیبر، آهن، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K که قبلا در مورد عوارض کمبود ویتامین K در بدن صحبت کردیم . بروکلی نیز حاوی پروتیین بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است.

خواص کلم بروکلی و فواید آن
خواص کلم بروکلی و فواید آن

بروکلی می تواند هم خام و هم پخته مصرف شود، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که بروکلی پخته شده با بخار ملایم بیش ترین فواید سلامتی را دارد.

خواص ضد سرطانی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی حاوی ترکیبات مختلف زیستی فعالی هستند که ممکن است آسیب سلولی ناشی از برخی از بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. چندین مطالعه کوچک نشان داده‌اند که خوردن این سبزیجات ممکن است از انواع خاصی از سرطان‌ها از جمله سرطان معده، پستان، پروستات، روده بزرگ، کلیه و مثانه پیشگیری کند.

گرچه این داده‌ها بسیار دلگرم کننده هستند، اما به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند ادعاهای قطعی درباره سلامتی به کمک کلم بروکلی را ثابت کنند. در نهایت تحقیقات بیشتری بر روی انسان برای تعیین رابطه بین سبزیجات چلیپایی و پیشگیری از سرطان لازم است.

سم‌ زدایی بدن

وجود ویتامین C، گوگرد و برخی اسیدهای آمینه و سم‌زدایی بدن از خواص کلم بروکلی است. کلم بروکلی در نابودی رادیکال‌های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن و پاک‌سازی خون مؤثر است. بدین ترتیب کلم بروکلی می‌تواند در جلوگیری از جوش، خارش، نقرس، التهاب مفصل، روماتیسم و نیز جلوگیری از سنگ کلیه و بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی مؤثر باشد.

سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها

اگر دچار مشکلات مربوط به استخوان‌ها هستید، حتما کلم بروکلی را در برنامه‌ غذایی خود جای دهید. همانطور که قبلا یادآور شدیم این نوع سبزی منبع عالی ویتامین K، کلسیم، پتاسیم و منیزیم به شمار می‌رود و به همین دلیل نقش مهمی در حفظ تراکم مواد معدنی استخوان‌ها دارد. علاوه بر این کلم بروکلی حاوی مقدار خوبی آهن هم است.

بعضی از محققان عنوان می‌کنند که ویتامین‌ K در ساخت استخوان‌ها بهتر از کلسیم عمل می‌کند. یک فنجان کلم بروکلی ۲۷۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K را برطرف می‌کند. پوکی استخوان مشکلی است که بسیاری از افراد مسن را درگیر کرده است‌.

این نوع کلم به دلیل خواص ذکر شده، می‌تواند با پوکی استخوان مبارزه کند. ویتامین K به همراه کلسیم به حفظ سلامت دندان‌ها هم کمک می‌کند. همراهان مجله اینترنتی خرید ناب اگر سلامت و سفیدی دندان ها برایتان مهم است، مقاله راه های جرم گیری دندان در خانه را مطالعه کنید.

خواص کلم بروکلی برای رحم

کاهش خطر بروز سرطان رحم:

طبق اشارات قبلی که عنوان شد، کلم بروکلی حاوی موادی است که می‌توانند فعالیت‌های سلول‌های سرطانی را کاهش دهند و به کاهش خطر بروز سرطان رحم کمک کنند.

بهبود عملکرد رحم:

مصرف کلم بروکلی می‌تواند به بهبود عملکرد رحم کمک کند و درمان بیماری‌های رحمی مانند التهاب رحم و عفونت‌های رحمی مفید باشد.

پیشگیری از افزایش وزن در دوران پریود:

کلم بروکلی دارای کم‌کالری و خیلی کم‌چرب است که مصرف آن در دوران پریود می‌تواند به پیشگیری از افزایش وزن کمک کند.

پیشگیری از افزایش وزن در دوران پریود
پیشگیری از افزایش وزن در دوران پریود

بهبود عملکرد هورمونی:

کلم بروکلی دارای موادی است که می‌توانند به تعادل هورمون‌های زنان کمک کنند و درمان علائم پیش‌پریودی و پست‌پریودی مانند درد شدید، افسردگی و تنگی نفس مفید باشد.

کمک به هضم غذا

در مطالعه ای حیوانی، به گروهی از موش ها بروکلی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی عادی شان دادند و مشاهده شد که آن ها قادر به تحمل مشکلات گوارشی خود مانند کولیت و سوراخ روده در مقایسه با آن هایی هستند که سبزی به آن ها داده نشده است.

نتیجه گرفته شد که محتوای فیبیر موجود در بروکلی نقش حیاتی در تنظیم هضم غذا ایفا می کند. هم چنین شکم را سالم نگه می دارد و به حفظ سطح باکتری های سالم در روده ها کمک می کند.

مراقبت از پوست

افتخار حفظ درخشش و جوانی پوست‌تان به آنتی‌اکسیدان‌های ماهری چون بتاکاروتن و ویتامین C، و هم‌چنین مددکارانی چون ویتامین B کمپلکس، ویتامین A و K، اسیدهای چرب امگا۳ (که فریبندگی می‌بخشد)، آمینواسیدها و فولات حاضر در بروکلی تعلق دارد.

تمام این مواد کمک می‌کنند خیلی خوب از پوست‌تان مراقبت کنید و به آن درخشندگی، سلامتی، و جلا می‌دهد. بعلاوه، گلوکورافانین، یکی از گیامغذی‌هایی که مقادیر قابل توجهی از آن در بروکلی یافت می‌شود، به معکوس کردن تاثیر تابش آفتاب بر پوست ارتباط دارد،

پس می توانید با مصرف مقدار زیادی از این سبزی مفید، زمان را برای پوست‌تان به عقب بکشید و در حفظ و سلامت پوست عملکرد بهتری داشته باشید.

درمان آنمی (کم‌خونی)

کم‌خونی ارتباط مستقیمی با کمبود آهن و برخی پروتئین‌ها در بدن دارد. کلم بروکلی سرشار از اینها بوده و می‌تواند به درمان آنمی کمک کند. مس یک ماده‌ی معدنی ضروری است که همراه با آهن در ساخت گلبول‌های قرمز نقش دارد و در کلم بروکلی یافت می‌شود. از این‌رو کمک به درمان کم خونی از خواص کلم بروکلی محسوب می‌شود.

دیابت و کلم بروکلی

با توجه به مقدار قند پایین بروکلی، این سبزی برای بیماری دیابت بسیار مفید است. با استفاده از بروکلی در رژیم غذایی روزمره، می توانید آسیب هایی را که دیابت به عروق خونی شما وارد می کند، درمان کنید.

دیابت و کلم بروکلی
دیابت و کلم بروکلی

سخن آخر

اگرچه بروکلی به وضوح سرشار از فواید سلامتی است، همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کرد. در برخی افراد، تماس با کلم بروکلی می‌تواند منجر به ایجاد کهیر آلرژیک شود، زیرا برخی از ترکیبات قوی موجود در آن می‌توانند برای پوست آزاردهنده باشند.

حتما این سبزی مقوی را امتحان کنید و نظرات خود را درباره‌ آن‌ها با ما در مجله اینترنتی خرید ناب و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)