خورشت انار بیج مناسب شب یلدا

خورشت انار بیج مناسب شب یلدا

خورشت اناربیج از غذاهای خوشمزه و معروف شمالی است که طرز تهیه نسبتا آسانی دارد و به علت استفاده از انار در آن می توان برای شب یلدا از آن استفاده کرد. اگر به ظاهر این غذا نگاه کنید، شباهت زیادی با خورشت فسنجان دارد؛ اما تفاوت اصلی آن در سبزی استفاده شده در خورشت اناربیج است که عطر و طعم فوق العاده ای به این غذا می بخشد. قبلا در مجله اینترنتی خرید ناب در مورد تهیه کیک هندوانه ای شب یلدا صحبت کردیم و حالا قصد داریم طرز تهیه خورشت انار بیج را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
مغز گردو: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد بزرگ
سبزی معطر: ۳۰۰ گرم
رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

مواد لازم خورشت انار بیج
مواد لازم خورشت انار بیج

مرحله اول

برای تهیه خورشت اناربیج گیلانی ابتدا سبزی معطر که شامل سبزیجاتی مانند خالواش، چوچاق، جعفری، گشنیز و نعناع می باشد را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

به سراغ سبزی می رویم و آن را به تابه اضافه می کنیم و حسابی تفت می دهیم تا به اندازه کافی سرخ شود. منظور از به اندازه کافی تفت دادن این است که اگر بیشتر تفت داده شود رنگ خورشت تیره تر می شود. وقتی سبزی را به اندازه کافی سرخ کردیم آنرا از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

زمان آن رسیده که به سراغ پیازها برویم و آنها را به صورت نگینی و یکدست خورد کنیم.بعد از خورد کردن پیاز آن را داخل قابله ریخته و با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی طلایی شود و تاکید می کنیم که کامل سرخ نشود.

گردوهایی که در مواد لازم گفته شده بود را آسیاب کرده و به پیازها اضافه می کنیم و نزدیک به یک دقیقه تفت می دهیم.

مرحله چهارم

به میانه آشپزی امروز رسیدیم و باید ادامه راه را با مجله اینترنتی خرید ناب بگذرانیم و به همین منظور رب انار را با ادویه های ذکر شده (نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه) به تابه اضافه می کنیم و خیلی کم تفت می دهیم. در ادامه  چهار لیوان آب را به قابلمه اضافه کرده و بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا گردوهای موجود در آن پخته و روغن پس دهد.

مرحله پنجم

اجازه دهید یک ساعت بگذرد و بعد از آن سبزی که سرخ کرده بودیم را داخل قابله بریزیم و آنقدر صبر می کنیم تا خورشت جا بیفتد. در همین حین پیازی که باقی مانده بود را به صورت ریز رنده می کنیم و آبش را می گیریم و داخل ظرف جداگانه میریزیم.

مرحله ششم

نوبتی هم باشد نوبت گوشت چرخ کرده است تا با مقداری فلفل سیاه و زردچوبه و نمک مخلوط شده و به ظرفی که پیاز در آن رنده شده است، اضافه گردد و به خوبی ورز داده شود. این ورز دادن را آنقدر ادامه دهید تا چسبناک شود و زمانی که به این حد از چسبناکی رسید روی آن را سلفون کشیده و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم، حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس به اندازه یگ گردو از مخلوط گوشت بر می داریم و آنرا مانند کوفته شکل می دهیم.

گرد کردن گوشت ها
گرد کردن گوشت ها

مرحله هشتم

سپس داخل روغن می اندازیم و سرخ می کنیم. پس از اینکه سرخ کردن کوفته های قلقلی به پایان رسید انها را درون خورشت می اندازیم و اجازه می دهیم خورشت روغن بیندازد. در پایان خورشت را به همراه برنج یا کته سرو می کنیم.

خورشت انار بیج
خورشت انار بیج

کلام آخر

پیشنهاد مجله اینترنتی خرید ناب این است که این خورشت را در کنار چاشنی هایی مثل کال کباب، زیتون پرورده و سیر ترشی سرو نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)