راهنمای خرید دوچرخه مناسب

راهنمای خرید دوچرخه مناسب

دوچرخه وسیله نقلیه شخصی است که علاقمندان زیادی بین کودکان، نوجوانان و جوانان دارد و وسیله ای مفیدی برای تمام افراد جامعه است که برای انجام امور روزمره زندگی و یا بازی های مهیج برای کودکان و نوجوانان استفاده میشود. در کنار این موارد وسیله ای است برای انجام مسابقات ورزشی مختلف در سطح شهرها، کشور و جهانی که هر ساله انجام می شود و آن را یک وسیله محبوب و مهم در بین طرفداران ورزش دوچرخه و ورزشکاران این رشته ساخته است. این وسیله به علت ساده بودن و نیاز به گواهینامه نداشتن و محدود نبودن به جنسیت و سن خاص، دارای محبوبیت بیشتری در جامعه جهانی است.

پیدایش دوچرخه

پیدایش دوچرخه به زمان مصر باستان باز می‌‌گردد اما نسخه ابتدایی از دوچرخه های امروزی در سال ۱۸۳۹ توسط “پاتریک ملک میلان” طراحی و تولید شد.در ادامه سیر تکامل تولید دوچرخه،یک شرکت انگلیسی تولید چرخ خیاطی در سال ۱۸۶۸ توانست به صورت انبوه به تولید دوچرخه بپردازد.

پیداش دوچرخه در ایران به یک دهه قبل از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد.واردات دوچرخه تا سال ۱۳۳۸ ادامه پیدا کرد و با استقبال خوبی در ایران روبرو شد.در همان سال ها برای کاهش هزینه ها یک شرکت تولید دوچرخه در کرج برپا شد و با واردات قطعات دوچرخه ، به مونتاژ و تولید دوچرخه پرداخت.

راهنمای خرید دوچرخه مناسب
راهنمای خرید دوچرخه مناسب

فواید استفاده از دوچرخه

از جمله فواید استفاده از دوچرخه می توان به کاهش استرس اشاره کرد.دوچرخه سواری از جمله ورزش هایی است که به شما کمک می کند تا متابولیسم بدن شما افزایش پیدا کند و این امر کمک شایانی به چربی سوزی و عضله سازی در بدن شما می کند.طبق تحقیقات انجام شده دوچرخه سواری به میزان ۳۲ کیلومتر در هفته،خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را به کمتر ازنصف می رساند.از مزیت های دوچرخه سواری نسبت به پیاده روی می توان به درگیری بیشتر عضلات و کاهش آسیب دیدگی های مفصلی اشاره کرد.

برای خرید دوچرخه با چه چالش هایی روبرو می شوید

چه دوچرخه ای بخرم؟ اطلاعات مناسبی از سبک و انواع دوچرخه و استفاده هر دوچرخه و کارایی آنها ندارید! به نظرتان خرید دوچرخه شهری مناسب است یا خرید دوچرخه کوهستان! و شاید خرید دوچرخه حرفه ای! شاید هم جزو آن دسته از افراد هستید که در فکر خرید دوچرخه الکتریکی را در سر دارید! خرید دوچرخه دست دوم و یا ارزان قیمت بهتر است یا خرید دوچرخه با کیفیت!؟

این ها تنها بخشی از ده ها پرسشی است که ممکن است درباره خرید دوچرخه داشته باشید که ما در مجله اینترنتی خرید ناب سعی می کنیم در حد توان ، به این پرسش ها پاسخ دهیم.

چهار نکته اساسی در خرید دوچرخه مناسب

فریم دوچرخه

اساسی ترین و مهم ترین رکن هر دوچرخه، فریم است.فریم هر دوچرخه تعیین می‌کند که قطعات در چه فاصله ای از هم قرار بگیرند تا شما بالاترین راندمان سواری را داشته باشید.تفاوت در طراحی فریم،تفاوت در سبک سواری دوچرخه را به همراه دارد.پس اگر قصد خرید دوچرخه را دارید به اولین نکته‌ای که باید توجه کنید،فریم دوچرخه است.وزن بسیار کم و مقاومت بسیار بالا در کنار داشتن آیرودینامیک بالا از ویژگی های یک فریم متناسب است.هرچه فریم دوچرخه کشیده تر باشد و زوایای فریم باز تر باشد دوچرخه کوهستانی تر و هرچه فریم دوچرخه جمع‌تر باشد و زوایای فریم کوچک‌تر باشند،دوچرخه سرعتی‌تر است.

قطعات دوچرخه

خرید دوچرخه به صرف داشتن قطعات رده بالا کار اشتباهی است.شما در ابتدا باید فریم متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید و سپس قطعات مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

در بخش سیستم دنده کمترین تاثیر در راندمان سواری را طبق عوض کن و شانژمان دارند در عوض طبق‌قامه و خودرو تاثیر به‌سزایی در راندمان سواری شما دارد.برای دوچرخه سواری در مسیر های شهری تعداد ۲-۳ طبق‌قامه و تعداد ۷-۹ خودرو پاسخ‌گوی نیاز شماست.برای سواری های کوهستان تعداد ۱-۳ طبق‌قامه و خودرو‌های ۷تایی به بالا برای شما مناسب است.برای انتخاب دوچرخه دومنظوره انتخاب دوچرخه با تعداد طبق‌قامه ۲-۳ تایی و تعداد خودرو‌های ۷‌تایی به بالا مناسب است.شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که تعداد طبق‌قامه‌های در دوچرخه‌های یکسان است،پس تفاوت سیستم دنده دوچرخه ها در چیست؟

تفاوت اصلی در تعداد سینی طبق‌قامه و خودرو نیست بلکه تفاوت اصلی در تعداد دندانه‌های طبق‌قامه و خودرو است.هرچه تعداد دندانه طبق‌قامه بیشتر باشد دوچرخه برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر طراحی شده است.از طرف دیگر هرچه تعداد دندانه‌های خودرو بیشتر باشد دوچرخه برای کوهستان مناسب‌تر است.

بحث دیگر در بخش قطعات دوچرخه،سیستم ترمز است.برای داشتن یک سواری شهری شما نیاز به استفاده از ترمز‌های دیسکی ندارید و ترمز‌های ویبریک برای پاسخ‌گویی به نیاز به شما کفایت می‌کند.برای سواری در مسیر های کوهستانی،داشتن ترمز‌های هیدرولیک برای این دوچرخه واجب است.

سایز دوچرخه

هر دوچرخه نسبت به سایز فریم و سایز چرخ یا طوقه‌ای که در آن استفاده شده، برای افراد مختلف با ویژگی‌های فیزیکی گوناگون قابل‌استفاده است. دانستن مواردی از قبیل فاصله‌ی زین تا رکاب در حالت نشسته و ایستاده، فاصله‌ی زین تا فرمان و سایز چرخ در بین تمامی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا به کمک آن‌ها دوچرخه‌ی‌ مناسب خود را انتخاب کنید. اولین قدم برای انتخاب دوچرخه در سایزی مناسب این است که از اندازه‌های موردنیاز خود اطلاعات کافی داشته باشید. قدم بعدی تطبیق اطلاعات سایز شما با جدول سایز‌بندی دوچرخه‌های مورد نیازتان است.

سایز دوچرخه
سایز دوچرخه

هزینه خرید دوچرخه

یکی از مهم ترین نکات در خرید هر محصول به خصوص در خرید دوچرخه هزینه و قیمت دوچرخه است.شاید شما به این فکر باشید که خرید دوچرخه ارزان قیمت به صرف داشتن قطعات رده بالا کیفیت سواری مناسبی را به شما ارائه می دهد اما این فکر کاملا اشتباه است.شاید تفاوت قیمت بین دوچرخه برند و دوچرخه غیر برند کمی زیاد باشد اما کیفیت سواری در دوچرخه برند و غیر برند قابل مقایسه نیست.

تفاوت برندهای درجه یک و دو و متفرقه

بعد از اینکه سبک دوچرخه مناسب کاربری مد نظر خود را انتخاب کردید زمان آن فرا میرسد که با تفاوت برندهای درجه یک، دو و متفرقه آشنا شود. برندهای درجه یک: برندهایی نام آشنایی هستند که چندین مشخصه اصلی را به همراه دارند. در اکثر دسته های اصلی نظیر دوچرخه کوهستان/ جاده (کورسی) / شهری و … دوچرخه تولید می کنند و از آن مهمتر که بسیار حائز اهمیت است تولید دوچرخه در سایزهای مختلف است. بصورت مثال دوچرخه جاده یا همان کورسی را در سایزهای S/L/XL/XXL تولید و عرضه می کنند. و اکثر دوچرخه های سبک کوهستان را با لاستیک های استاندارد ۲۷٫۵ و ۲۹ تولید مکنند. و سبک های اصلی دوچرخه را در ورژن مخصوص خانم ها را هم دارند.

دوچرخه دست دوم بهتر است یا دوچرخه نو

معنای دوچرخه دست دوم در ایران و کشورهای پیشرفته کاملا متفاوت است. در کشور های پیشرفته وسیله ای که خریداری شده و گاهی استفاده ای از آن نشده و یا برای چندبار از آن استفاده شده و نهایتا در صورت استفاده بیش از ۵۰ درصد از عمر وسیله باقی مانده است را به عنوان وسیله دست دوم ارائه میکنند. اما در ایران گاهی وسیله ای که عمر آن به پایان رسیده و یا عمر زیادی از آن باقی نمانده را به عنوان وسیله دست دوم معرفی و برای فروش عرضه می کنند این در صورتی است که در این مرحله وسیله یا باید بازیافت شود و یا لازم است به روی آن تعمیرات اساسی که هزینه آن بالا خواهد بود انجام شود.نکته مهمم در خرید دوچرخه دست دوم این است که دوچرخه و بویژه سیستم دنده دوچرخه کاملا مصرفی و عمری مشخص دارد و اگر بصورت مناسب نگهداری نشود عمر آن بسیار کوتاه تر هم خواهد شد از این روی اگر تمایل به خرید دوچرخه دست دوم دارید باید بتوانید دوچرخه دست دومی که حداقل ۵۰درصد از عمر آن باقی مانده باشد را تشخیص دهید.

دوچرخه های درجه دوم و یا مقرون بصرفه(اکونومی)

این برندها دوچرخه هایی استانداردی تولید می کنند. اما محدودیت هایی در ارائه آن به مشتریان دارند. بصورت مثال از یک سبک دوچرخه مانند شهری: در تمامی سایز ها نظیر S/M/L/XL/XXL تولید نمی کنند و فقط از یک دوچرخه یک یا دو سایز تولید می کنند در واقع محدودیت در تولید ارائه سایز دارند و یا سایزهای خاص نظیر XXL را تولید نمی کنند. و یا در تمامی سبک ها دوچرخه ندارند و یا عنوانی نظیر دوچرخه مخصوص خانم را ندارند و یا صرفا رنگ بندی یک دوچرخه را تغییر می دهند و به عنوان دوچرخه بانوان ارائه می کنند. و یا در بخش دوچرخه کوهستان استاندارد چرخ ۲۷٫۵ و ۲۹ را در تمامی مدلها ندارند. می توان گفت که روی دوچرخه هایی که بیشترین فروش را در بازار دارند مانور میدهند و سعی به دست آوردن آن بخش فروش بازار را دارند.

مزایای دوچرخه های درجه دوم

فرض کنید با هزینه هفت میلیون تصمیم دارید یک دوچرخه کوهستان بخرید. اگر این هزینه را صرف خرید یک دوچرخه برند درجه یک مثل جاینت کنید به مراتب لوازمی که روی آن دوچرخه قرار گرفته است با یک دوچرخه برند درجه دوم با همان قیمت پایین تر است. بگزارید با مثالی این موضوع را شفاف کنیم.

برندهای متفرقه دوچرخه

دوچرخه هایی هستند که عناوین ذکر شده در عنوان درجه دوم در آنها رعایت نشده ومشکلات دیگر و جدی را می توانند داشته باشند در برندهای متفرقه امکان این موضوع زیاد است که دوچرخه مبانی اولیه استاندارد در آنها در نظر گرفته نشده باشد. و حتی امکان دارد بدرستی نتوان تنظیمات سایز دوچرخه را در آنها انجام داد و یا از لوازم های متفرقه در آنها استفاده می شود. دوچرخه های متفرقه مناسب دوچرخه سواری جدی نیستند. این دوچرخه ها همان دوچرخه های ارزان قیمت بازار هستند. زمانی که یک دوچرخه از برندهای رتبه یک و حتی دوم خریداری می کنید مطمئن خواهید بود که استانداردها بصورت کامل در دوچرخه ها رعایت شده اما در دوچرخه های متفرقه و ارزان تضمینی در این خصوص وجود ندارد.

دوچرخه سواری آزمایشی

وقتی نوبت به خرید می‌رسد، حتی یک سواری آزمایشی کوتاه می‌تواند به شما کمک کند تا حس تناسب و کنترل دوچرخه جدید بالقوه خود را داشته باشید. برخی از فروشگاه‌ها حتی این فرصت را برای یک دوره آزمایشی طولانی‌تر ارائه می‌دهند و بعضی از برندهای دوچرخه نیز روزهای نمایشی را برگزار می‌کنند که می‌توانید طیف وسیعی از محصولات را در یک روز سوار شوید و امتحان کنید.

دوچرخه برقی یا الکتریکی

در خرید دوچرخه برقی شاید شما فکر کنید که دوچرخه برقی بدون رکاب زدن حرکت می‌کنند اما در ادامه مطالب به توضیح مفصل دوچرخه برقی می‌پردازیم تا شما خرید بهترین دوچرخه برقی را تجربه کنید.

دوچرخه برقی
دوچرخه برقی

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که دوچرخه برقی در سبک های مختلفی تولید می‌شوند.دوچرخه برقی شهری،دوچرخه برقی کوهستان و دوچرخه برقی کورسی از انواع دوچرخه برقی هستند.

دوچرخه برقی کوهستان

دوچرخه برقی کوهستان تمام ویژگی های دوچرخه کوهستان را دارد اما تفاوت اصلی بین دوچرخه برقی کوهستان و دوچرخه کوهستان در استفاده از موتور و باتری است.دوچرخه برقی کوهستان دارای یک باتری در بخش پایین در مثلث جلویی فریم است.این باتری قابلیت شارژ شدن دارد و با شارژ کردن باتری و قرار دادن باتری برروی دوچرخه ،باتری موتور را به حرکت در می‌آورد.این روند به شما کمک کند راندمان سواری خود را افزایش دهید و با صرف انرژی کمتری به دوچرخه سواری بپردازید.

دوچرخه برقی کورسی

دوچرخه برقی کورسی در طراحی فریم تفاوتی با دوچرخه کورسی ندارند اما استفاده از باتری و موتور برروی دوچرخه برقی کورسی به شما کمک می‌کند راندمان سواری خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید.افزایش راندمان سواری و خستگی کمتر به شما کمک می‌کند مسافت های طولانی را با خستگی کمتری بپیمایید.

دوچرخه برقی شهری

اگر مسافت های طولانی شهری را می‌پیمایید و خسته می‌شوید استفاده از دوچرخه برقی شهری به شما پیشنهاد می‌شود.دوچرخه برقی شهری با افزایش قدرت پدال زدن و بهبود کیفیت سواری شما کمک شایانی به لذت بردن از دوچرخه سواری به شما می‌کند.معمولا باتری دوچرخه برقی برروی ترکبند تعبیه می‌شوند.

دوستان و همراهان همیشگی مجله اینترنتی خرید ناب، سخن در مورد خرید دوچرخه و مزایای آن می تواند صفحه های بیشتری را به خود اختصاص دهد اما در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی به آن بپردازیم و کمک کوچکی در انتخاب و خرید دوچرخه به شما ارائه دهیم. امید است استفاده از این وسیله نقلیه، با استقبال بیشتری از سوی هموطنان عزیزمان مواجه شود تا شاهد هوای پاک و ترافیکی کمتر در کشورمان باشیم.

امتیاز این مقاله