راهنمای خرید بهترین ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی مناسب

امروزه ماشین لباسشویی یکی از ضروری ترین و پرکاربرد ترین وسایل منزل می باشد. بهتر است قبل از خرید به پارامترهای اصلی برای خرید ماشین لباسشویی مناسب توجه کنید. با این مطلب از مجله اینترنتی خرید ناب همراه ما باشید.

انواع ماشین لباسشویی

سه نوع مختلف ماشین لباسشویی برای انتخاب وجود دارد. ماشین لباسشویی های درب از بالا معمولی (پرتابل)، ماشین لباسشویی درب از بالا به همراه خشک کن (دوقلو)، ماشین لباسشویی درب از جلو اتوماتیک که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.

ماشین لباسشویی درب از بالا معمولی

ماشین لباسشویی درب از بالا معمولی
ماشین لباسشویی درب از بالا معمولی

در این مدل ها مخزن آب را پر می کنند و حرکت چرخشی همزن عمل شستشو را انجام می دهد. از مزایای این مدل ها قیمت کمتر نسبت به مدل های اتوماتیک می باشد و کاربرد راحت و آسان، سبکی آن، کوچکی و کم جا گیری در مدل های مینی واش از دیگر مزایای آن می باشد. از معایب این مدل این است که به عنوان دستگاهی چند کاره کاربرد ندارد (یعنی فقط قابلیت شستشو دارد)، ظرفیت شستشوی  ۳ تا ۷ کیلوگرم لباس را دارند، مصرف آب در مدل های لباسشویی درب از بالا زیاد است، نسبتا پر و سر و صدا کار می کنند و ظرفیت آنها می تواند نامتعادل باشد.

ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو

ماشین لباسشویی دو قلو درب از بالا
ماشین لباسشویی دو قلو درب از بالا

این نوع از ماشین لباسشویی از روش معلق شدن برای شستشوی لباس ها استفاده می کند. این نوع  ماشین لباسشویی ها ظرفیت محدودی دارند به همین علت آب کمتری استفاده می کنند و با سرعت بالایی می چرخند و با تولید کف کمتر و استفاده مفید (بازدهی بالا) از مواد شوینده کار می کنند
از مزایای ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو ظرفیت بالای آنهاست که تا ۹ کیلو گرمی هم در برخی از مدل ها وجود دارد و بطور کلی این مدلها شستشوی بهتری دارند. داشتن خشک کن با سرعت بالا باعث کاهش زمان خشک شدن لباس در آنها می شود .
از معایب ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو این است که به دلیل سرعت بالای چرخاندن  ممکن است باعث به هم پیچیدن لباس و چروک شدن لباس ها شود.

ماشین لباسشویی درب از جلو

ماشین لباسشویی درب از جلو
ماشین لباسشویی درب از جلو

این نوع از ماشین لباسشویی  هم تا حدی از آب پر می شوند. شستشوی  لباس در آنها به روش بلند کردن آنها به بالای مخزن آب و پرتاب درون آب  تمیز انجام می شود. این نوع ماشین لباسشویی هم کف کمتری تولید کرده و از مواد شوینده با بازدهی بالا استفاده می کنند.
مزایای ماشین لباسشویی درب از جلو این است که بهتر و مقرون به صرفه تر از ماشین لباسشویی درب از بالا می شویند و لزوما قیمت خیلی بالایی ندارند. استخراج رطوبت در چرخش مدور، زمان خشک کردن و صرف انرژی را کاهش می دهد. بطور کلی ماشین لباسشویی درب از جلو صدای کمی تولید می کنند.  به دلیل اینکه درب این نوع از ماشین لباسشویی ها در جلو قرار دارد امکان استفاده از فضای بالای آنها وجود دارد. در حالی که دستگاه‌ هایی که درِ ورودی آنها از بالا است، فضای بالای آنها بدون استفاده باقی می ‌ماند.

نکات مهم در انتخاب بهترین ماشین لباسشویی

  • اولین شاخصه‌ ای که باید به آن توجه داشته باشید ظرفیت ماشین لباسشویی است. باید دستگاهی را انتخاب کنید که ظرفیت آن متناسب با تعداد افراد خانواده باشد. اگر تنها یا با همسر خود زندگی می‌ کنید، یک دستگاه با ظرفیت ۵ کیلو جوابگوی نیاز شما خواهد بود؛ اما اگر تعداد افراد خانواده‌ ی شما بیش از ۳ نفر است باید به فکر دستگاهی با ظرفیت بالای ۷ کیلو باشید.
  •  داشتن گواهی NSF نشانگر این است که دستگاه  ۹۹ درصد از باکتری‌ ها را در حین شستشو از بین می‌ برد. از سوی دیگر، برچسب انرژی که توسط سازمان‌ های دولتی داخل کشور به لوازم مصرف‌ کننده‌ ی انرژی تعلق می‌ یابد نشانگر میزان بازدهی این لوازم است. دسته‌ بندی این برچسب از A تا G به ترتیب برای بازدهی بالا تا پایین در نظر گرفته شده است. بنابراین، دقت کنید دستگاه مورد نظر شما در صورت امکان دارای برچسب انرژی A یا بالاتر از آن یعنی +A و ++A یا +++A باشد.
  • سعی کنید در خرید ماشین لباسشویی همیشه بیشترین هزینه را کنید. همواره نظر کارشناسان این است که چون لباسشویی یکی از لوازم خانگی بسیار پر کاربرد است پس باید بیشترین هزینه را برای آن کرد.
  • بیشتر ماشین‌ های لباسشویی عرض ۶۰ و ارتفاع ۸۵ سانتی متر دارند. پیش از خرید، فضای مناسب نصب آن را معین کنید.
  • لباسشویی‌ های تمام اتوماتیک معمولا با حداکثر ظرفیت ۵، ۶، ۷ و ۸ کیلوگرم ساخته می‌ شوند.
  • سرعت خشک کن که با واحد دور در دقیقه مشخص می‌ شود از دیگر مشخصه‌ های یک ماشین لباسشویی است. اگر برای خشک کردن لباس‌ ها محدودیت دارید یا ترجیح می‌ دهید که آن‌ ها را به صورت نیمه خشک یا خشک از لباسشویی خارج کنید، بهتر است ماشین لباسشویی با دور خشک کن بیشتر انتخاب کنید.
  • اینکه چه ماشین لباسشویی از همه بهتر است، سوالی است که در مورد هیچ وسیله برقی نمی‌ توان به طور قطعی به آن پاسخ داد. آن هم در حالتی که وسایل برقی حتی در اولین روز استفاده خود با احتمال خرابی روبه رو هستند! اما نکته قابل توجه در این زمینه مدت زمان ضمانت و نوع خدمات پس از فروش است.
  • اگر محل قرار گرفتن ماشین لباسشویی شما به شیر آب گرم نزدیک است. پیشنهاد می‌ کنیم دستگاه های دارای دو ورودی آب (اصطلاحا دارای دو شیر) را بخرید. در این گونه ماشین‌ ها اگر برای شستشو دمای بالایی نیاز باشد مقداری از آب گرم از طریق شیر تامین و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می‌شود. در غیر اینصورت، المنت دستگاه به تنهایی باید دمای مطلوب آب را تامین کنید.
  • ماشین‌هایی که دربشان در قسمت جلوی آن‌ ها قرار دارد بسیار کمتر از ماشین‌ هایی که درب آن‌ ها در قسمت بالا است، آب مصرف می‌ کنند. بعضی از انواع ماشین‌ های لباسشویی با درب از جلو فقط به اندازه ۳۳ درصد دیگر ماشین لباسشویی‌ ها مصرف آب دارند. پس به میزان مصرف آب دستگاه هم توجه کنید. شست و شو در ماشین‌ های درب از جلو نیز بهتر انجام می‌ شود.
  • توجه کنید که ماشین لباسشویی چه امکاناتی را برای شست و شو به شما می‌ دهد. شستشو با آب سرد، شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه از جمله امکانات مفیدی هستند که می‌ توانند در کاهش مصرف انرژی موثر باشند.
  • دسته بندی دیگری که می‌ توان در مورد ماشین‌ های لباسشویی در نظر گرفت داشتن تسمه و نداشتن آن است. برخی ماشین‌ های لباسشویی که قیمت بالاتری دارند فاقد تسمه هستند. در این نوع مدل‌ ها به جای اینکه موتور در پایین محفظه قرار بگیرد و با تسمه محفظه را به گردش در بیاورد، در پشت آن قرار می‌ گیرد مستقیما و بدون واسطه این کار را انجام می‌ دهد. از مزایای ماشین‌ های لباسشویی بدون تسمه یا Direct Drive لرزش و تولید سر و صدای کمتر دستگاه است. در ماشین های لباسشویی تسمه‌ ای یا Belt Drive تسمه پس از مدتی افزایش سایز می‌ دهد و در نتیجه سر و صدا و لرزش‌ های دستگاه بسیار زیاد می شود. همچنین از آنجایی که حذف تسمه و فولی باعث کاهش اصطکاک می‌ شود، مدل‌ های بدون تسمه از لحاظ مصرف انرژی بهینه‌ تر عمل می‌ کنند. بیشینه‌ ی سرعت چرخش خشک‌ کن در برخی از این دستگاه‌‍‌ ها به بیش از ۳۰۰۰ دور در دقیقه نیز می‌ رسد که نشان از قدرت بالای موتور و مصرف بهینه‌ ی این مدل‌ ها دارد.
  • بصورت کلی قیمت ماشین لباسشویی ایرانی ارزان تر از برندهای خارجی مثل ال جی ، سامسونگ و بوش است.

به عنوان آخرین توصیه، وقتی انتخاب خود را انجام دادید، سعی کنید قبل از خرید، مدل دستگاه مورد نظر را در اینترنت جستجو کرده و نظرات و تجربیات افرادی که از آن استفاده کرده‌ اند را مطالعه کنید. گاهی اوقات تجربه‌ ی عملی با آنچه در مشخصات و تبلیغات می‌ آید متفاوت است؛ پس سعی کنید با آگاهی کامل از بودجه، نیاز و عملکرد واقعی دستگاه مورد نظر خود برای خرید راهی بازار شوید.

امتیاز این مقاله