تنقلاتی که به کاهش وزن کمک می‌کنند

تنقلات و خوراکی‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند، معمولا کالری پایینی دارند و مقدار فیبر، پروتئین، و مواد مغذی آن‌ها به نسبت بیشتر است. مصرف تنقلات سالم موجب می‌شود تا احساس سیری بیشتری را تجربه کنید و کمتر به سراغ مصرف خوراکی‌های پرکالری و مضر بروید. اما کدام تنقلات برای کاهش وزن مناسب هستند؟ در این مقاله می‌توانید با لیستی از تنقلات مفید برای لاغری آشنا شوید.

منظور از تنقلات مفید چیست؟

تنقلات مفید معمولا به خوراکی‌هایی گفته می‌شود که میزان کالری پایین و ارزش غذایی بالایی دارند و از طرفی به دلیل وجود فیبر موجب افزایش احساس سیری می‌شوند. تنقلات سالم عموما دارای کمترین مقدار چربی و قند هستند و از همین رو ضرر کمتری هم برای سلامتی دارند. مصرف این خوراکی‌ها می‌تواند از پرخوری جلوگیری کند و مانع اضافه وزن و چاقی شود. می‌توانید از تنقلات سالم به عنوان میان وعده بین وعده صبحانه و ناهار و یا ناهار و شام استفاده کنید.

با تنقلات رژیمی و سالم برای کاهش وزن آشنا شوید

خوردن تنقلات بین وعده‌های غذایی برای سلامتی و تامین انرژی مورد نیاز بدن ضروری است. در ادامه می‌توانید با لیستی از ۷ خوراکی مفید برای کاهش وزن آشنا شوید.

۱- خرما

خرما سرشار از فیبر، پتاسیم و مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین K و ویتامین B6 است. این خوراکی خوشمزه، انرژی زیادی به بدن می‌دهد و به عنوان یک منبع طبیعی شیرینی کم کالری گزینه فوق‌العاده‌ای برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

۲- آجیل‌ها و مغزها

مصرف روزانه مخلوطی از آجیل‌ها می‌تواند به حفظ سلامت بدن و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند. آجیل‌هایی مانند بادام، پسته، گردو و فندق سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم و مواد مغذی مفید هستند. به خاطر داشته باشید که آجیل‌ها نباید بیش از حد مصرف شوند، زیرا کالری زیادی دارند و مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند موجب افزایش وزن شود.

۳- میوه‌های تازه و خشک شده

مصرف میوه‌های تازه، مانند انگور، سیب، توت‌فرنگی، توت، آلو و هلو به عنوان تنقلات سالم و کم‌کالری در طول روز بسیار مفید هستند. سعی کنید روزانه حتما از چند مدل مختلف میوه تازه یا خشک استفاده کنید تا ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری بدن تامین شود. فراموش نکنید که کالری میوه خشک زیاد است و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

۴- پاپ کورن خانگی

پاک کورن یا ذرت بوداده یکی از مفیدترین تنقلاتی است که می‌توانید در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. ذرت بو داده انتخاب خوبی برای لاغری است و فیبر، آهن و آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و کالری آن بسیار پایین است. هر فنجان پاپ کورن بدون روغن حدود ۳۰ کالری دارد و از همین رو یک گزینه بی‌نظیر برای افرادی است که به دنبال خوراکی‌های مفید و لاغر کننده هستند. پیشنهاد می‌شود پاپ کورن را خودتان در خانه و بدون روغن و یا با مقدار کمی روغن زیتون تهیه کنید. برای این که تنوع تنقلاتی که می‌خورید بیشتر شود، می‌توانید در کنار پاپ کورن مقداری استیک کچاپ نیز قرار دهید و با این کار لذت بیشتری را تجربه کنید.

۵-  آدامس

شاید برایتان جالب باشد، اما آدامس یکی از بهترین تنقلاتی است که می‌توانید از پرخوری و میل زیاد به خوراکی‌ها و تنقلات مضر جلوگیری کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که جویدن آدامس می‌تواند به کنترل اشتها و کاهش احساس گرسنگی کمک کند. اگر در رژیم هستید و دوست ندارید خوراکی‌های اضافی میل کنید، بهتر است یک ادامس استوایی یا میوه‌ای بجوید تا خوردن تنقلات مضر از فراموش کنید.

۶- شکلات تلخ

یکی دیگر از گزینه‌های مفیدی که می‌توانید به عنوان تنقلات سالم برای کاهش وزن مصرف کنید، شکلات تلخ است. شکلات تلخ آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کم کند. برای جلوگیری از دریافت کالری اضافی بهتر است از شکلات تلخ‌هایی که بدون شکر و شیرینی هستند و درصد بالاتری دارند استفاده کنید.

۷- ماست میوه‌ای

آخرین پیشنهاد ما برای یک تنقلات کم کالری و خوشمزه، ماست میوه‌ای است. ماست سرشار از پروتئین و کلسیم است و مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارد. به جای این که به عنوان عصرانه از خوراکی‌های مضر و پرکالری استفاده کنید، می‌توانید مقداری ماست بدون چربی را با میوه موردعلاقه‌تان و کمی عسل ترکیب کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی مغز خرد شده مثل گردو، بادام یا فندق نیز داخل آن بریزید و این ماست میوه‌ای را در کنار اعضای خانواده میل کنید. مطمئن باشید بعد از خوردن این ماست هم احساس سیری را تجربه می‌کنید و هم بی‌نهایت لذت می‌برید.

سخن نهایی

هر چند مصرف تنقلات مفید فواید زیادی برای بدن دارد و در کاهش وزن و جلوگیری از پرخوری بسیار موثر است، اما به خاطر داشته باشد که این تنقلات همچنان باید به میزان مناسب مصرف شوند. از افزودن شکر و روغن اضافی به تنقلات خودداری کنید و به‌هیچ‌عنوان در مصرف تنقلات زیاده‌روی نکنید. اگر در رژیم هستید، بهتر است زیاد به خودتان سخت نگیرید و اگر گاهی هوس خوردن برخی از خوراکی‌ها را می‌کنید، به مقدار محدود از آن‌ها استفاده کنید. برای کاهش وزن، پیشنهاد می‌شود با متخصص تغذیه مشورت کنید و در کنار مصرف تنقلات سالم از ورزش، خوراکی‌های سالم و یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

امتیاز این مقاله