لوگوی سامسونگ

شکل گیری و فعالیت های شرکت سامسونگ از گذشته تا کنون

واژه سامسونگ در زبان کره‌ای هانجا  به معنی سه‌ ستاره است. منظور از عدد سه در این نام، توان و بزرگی، و منظور از ستاره، جاودانگی است. سامسونگ، یکی از بزرگترین شرکت های خوشه‌ای در کره جنوبی و یک شرکت چند ملیتی است که از تعداد زیادی شرکت تابعه و زیرمجموعه تشکیل شده‌است. این شرکت‌ها در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند. در این مقاله از خرید ناب با تاریخچه شرکت سامسونگ و فعالیت های آن بیشتر آشنا می شویم.

لوگوی سامسونگ
لوگوی سامسونگ

تاسیس و آغاز فعالیت سامسونگ

سامسونگ در سال ۱۹۳۸ در شهر تائگو (کره جنوبی) توسط لی بیونگ-چول تأسیس شد. کار این شرکت به عنوان صادر کننده غذا آغاز شد و در ابتدا به صادرات ماهی خشک و آرد به چین می‌پرداخت. در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ سامسونگ وارد کسب و کارهای دیگر شد، از جمله بیمه عمر و تولید منسوجات. شاخه سامسونگ الکترونیکز (Samsung Electronics) در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. شاخه‌ای که بیش از هر محصولی به تولید تلویزیون می‌پرداخت. فروش اولین تلویزیون سیاه و سفید سامسونگ هم در سال ۱۹۷۰ آغاز شد. در دهه ۱۹۷۰ سامسونگ دامنه کار خود را باز هم گسترش داد و به بخش پتروشیمی وارد شد. همچنین تولید انواع ماشین ظرفشویی، یخچال و مایکرو ویو را آغاز کرد. در دهه ۱۹۸۰ این شرکت تمرکز بیشتری را بر روی صنایع الکترونیک قرار داد و تولید تلویزیون‌های رنگی، کامپیوترهای شخصی، ضبط صوت و دوربین فیلمبرداری را شروع کرد. این دهه، در عین حال برحه‌ای بود که سامسونگ شروع به صادرات بیشتر محصولات تولیدی خود به آمریکای شمالی کرد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سامسونگ، در سئول قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. در سپتامبر ۲۰۱۵ نیز، دفتر شبیه به مکعب روبیک سامسونگ در دره سیلیکون ساخته شد. این اقامتگاه ۳۰۰ میلیون دلاری سامسونگ به قدرت این کمپانی در دره سیلیکون افزوده‌است. این دفتر با عظمت که ۱٫۱ میلیون فوت مربع (حدوداً ۱۰۲ هزار متر مربع) مساحت دارد در سن خوزه، کالیفرنیا قرار گرفته و بنا دارد تا بیش از ۲۰۰۰ کارمند را در خود جای دهد. این سازه عظیم، خانه‌ای برای تیم تحقیق و توسعه (R&D) سامسونگ و همچنین واحد فروش و بازاریابی محلی آن خواهد شد. شمار کارکنان این گروه در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۴۸۹٬۰۰۰ نفر اعلام شد.

شرکت سامسونگ
شرکت سامسونگ

 آغاز فعالیت در صنعت موبایل و تلویزیون دیجیتال سامسونگ

این شرکت کره ای در اواخر دهه ۱۹۹۰ صنعت موبایل را جدی گرفت. سپس در سال ۱۹۹۹ یکی از تلفن‌های همراه خود را با قابلیت اتصال به اینترنت عرضه کرد و سر انجام صنعت موبایل تبدیل شد به سودآورترین کسب و کار سامسونگ. در اواخر دهه ۹۰، سامسونگ پیشرفت‌های بیشتری را در صنعت تلویزیون رقم زد و در سال ۱۹۹۸ موفق به ساخت اولین تلویزیون دیجیتال تولید انبوه شد. تا سال ۱۹۹۹، لشکر تلویزیون‌های دیجیتال سامسونگ کامل شده بود. در اوایل قرن حاضر، سامسونگ شروع به ساخت تلویزیون‌های HD کرد. تولید پخش کننده‌های Blu-Ray و سایر تجهیزات سینمای خانگی نیز در دستور کار قرار گرفت. امروزه این شرکت کره ای برخی از بهترین تلویزیون‌های HD  بازار را تولید می‌کند.

در کنگره موبایل بارسلون به سال ۲۰۱۰، سامسونگ اولین پرچمدار اندرویدی خود را معرفی کرد: خانواده گلکسی S که حالا نسل هشتم آن نیز بیرون آمده است. در پاییز ۲۰۱۰ سامسونگ تبلت  Galaxy Tab را معرفی کرد. این دستگاه ۷ اینچی آغاز کننده روند رو به رشد تبلت‌های اندرویدی شد. در نمایشگاه محصولات مصرفی ۲۰۱۳ یا همان ۲۰۱۳CES سامسونگ آینده تلویزیون‌ها را به نمایشگاه گذاشت. تلویزیون هوشمند این شرکت اطلاعات را از طریق کابل یا ماهواره دریافت می‌کند و انواع محتواهای تصویری را برای بیننده به نمایش می‌گذارد.

گوشی موبایل
گوشی موبایل

سامسونگ به دلایل مختلفی به بزرگ‌ترین شرکت گوشی سازی جهان تبدیل شده است. این سازنده از زمان عرضه اولین گوشی سری گلکسی اس خود سعی کرد که سخت افزارهای متمایزی مثل نمایشگرهای OLED یا فناوری‌های مبتکرانه‌ای مثل سیستم عکس برداری دوال پیکسل (Dual Pixel) را در اختیار کاربرانش بگذارد.

برخی از منتقدان گفتند که این شرکت کره‌ای به دلیل عرضه گوشی‌‌های هم شکل و متعدد در طول سال ابهت خود را از دست داده است. به همین دلیل کارشناسان این برند تصمیم گرفتند که خط تولید گوشی‌های خود را به محصولات سری ای (A)، جی (J)، اس (S) و نوت محدود کنند. با اینجال هنوز هم تعداد زیادی از گوشی‌‌های برجسته موجود در بازار، برند سازنده مشهور کره‌ای را بر روی خود دارند.

امتیاز این مقاله