زندگینامه رضا کیانیان

زندگینامه رضا کیانیان

حتما شما هم با این ضرب المثل آشنا هستید که می گوید هر کسی را بهر کاری ساختند و در جاهایی که مناسب است از آن استفاده کرده اید. اما امروز این ضرب المثل را در مجله اینترنتی خرید ناب در وصف غریبه ای آشنا خواهید شنید. در مورد مردی که هنرمند و هنر دوست است و به معنی واقعی کلمه هنرپیشه.

کسی که مردمی بودنش زبانزد خاص و عام است و هنرمندی های بی نظیرش مثال زدنی. این هنرمند نامی کسی نیست جز استاد رضا کیانیان.

رضا کیانیان
رضا کیانیان

بیوگرافی رضا کیانیان

رضا کیانیان ۲۹ خرداد ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد . او بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون، نویسنده، طراح و عکاس صاحب نام ایرانی است. با آسمونی همراه باشید تا بیشتر او را بشناسید .

رضا کیانیان در سال ۱۳۳۰ در میدان خراسان تهران به دنیا آمد. به گفته خودش پدرش باستانی کار قدیمی تهران و هم دوره هفت کچلون و حسین رمضون یخی بود. رضا دومین فرزند خانواده و دارای ۴ برادر و دو خواهر می‌باشد. او در ۱ سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد. در مشهد علاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت. اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بود که در سال ۱۳۴۵ وی را در نمایشنامه از پانیفتاده‌ها به قلم غلامحسین ساعدی کارگردانی کرد. رضا به مدت سه سال در گروه تاتر برادرش داوود فعالیت داشت. وی در سال ۱۳۵۵ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد.

ازدواج و فرزند رضا کیانیان

رضا کیانیان در سن سی و دو سالگی با هایده قراچه داغی ازدواج کرد. همسرش خواهرزاده سهراب سپهری شاعر مطرح کشورمان می باشد. آن ها پس از گذشت هفت سال از زندگی مشترکشان صاحب یک فرزند پسر شدند و نامش را علی گذاشتند.

آغاز فعالیت حرفه ای

مجله اینترنتی خرید ناب اشاره ای به آغاز فعالیت این هنرمند خواهد داشت. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم رضا کیانیان در سال ۱۳۴۵ فعالیت خود را در عرصه تئاتر آغاز نمود و در نمایش های زیادی از جمله خرده بورژوا، آنتیگونه، یادگار سال های شن، ازدواج آقای می سی سی پی، چهره های سیمون ماشا و … به ایفای نقش پرداخت.

رضا کیانیان از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را رسما در عرصه ی سینما با بازی در فیلم «تمام وسوسه های زمین» کاری از حمید سمندریان آغاز کرد. وی در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه ای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد را به خود اختصاص داد.

یکی از معروف ترین و ماندگارترین نقش تلویزیونی رضا کیانیان در سریال «شلیک نهایی» کاری از محسن شاه محمدی در نقش جمشید می باشد. محبوبیت و شهرت او در این فیلم به قدری زیاد بود که لباس های جمشید و مدل موی او در میان مردم به نام مدل جمشیدی متداول شد.

رضا کیانیان به خاطر بازی فوق العاده و ماندگاری که در فیلم «خانه ای روی آب» از خود به نمایش گذاشت موفق شد جایزه ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از بیستمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.

یکی از برجسته ترین نقش های رضا کیانیان را می توان بازی در نقش عبدالله بن زبیر در سریال مختارنامه دانست. او در این سریال زیبا و ماندگار در نقش خلیفه بزرگ زبیری در مکه یکی از بهترین و متفاوت ترین نقش ها را به نمایش گذاشت که نشان دهنده ی توانمندی و هنر خارق العاده ی او می باشد.

از نجاری تا کابینت سازی

رضا کیانیان در بخشی از خاطرات خود می گوید یک دوره ای که بازیگری را نمی توانستیم ادامه بدهیم نجاری می کردم با شاگردی نجاری شروع کردم و بعد کابینت ساز شدم.

بعدها سمت درو پنجر سازی رفتم و بعد به دکوراسیون داخلی رسیدیم در یک دوره ای هم در یک شرکت معماری نقشه کش ساختمان شدم.

این قسمت از فعالیت های کاری رضا کیانیان بی شباهت به فعالیت کاری مرحوم خسرو شکیبایی نیست.

فعالیتهای هنری

رضا کیانیان علاوه بر بازیگری در زمینه طراحی صحنه و فیلمنامه‌نویسی و مجسمه‌سازی و عکاسی هم کار کرده و در سال ۱۳۷۷ برای طراحی صحنه نمایش نیلوفر آبی برنده جایزه بهترین صحنه آرایی شد.

فعالیتهای هنری
فعالیتهای هنری

کیانیان نویسنده، فیلمنامه‌نویس و عکاس نیز می‌باشد. کارهای عکاسی وی در دو نمایشگاه انفرادی در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ و در بیش از پنج نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته شده‌است. وی در زمینه نویسندگی فیلم‌نامه نیز فعال است، رای باز در سال ۱۳۸۱، دمرل در سال ۱۳۷۲ و پاتال و آرزوهای کوچک در سال ۱۳۶۸ از مجموعه فعالیت‌های او در این زمینه است.

در سال ۱۳۸۶ نمایشگاه انفرادی مجسمه‌های خود را افتتاح کرد. در سال ۱۳۹۱ اکشنر حراج تهران بود. این حراج اولین حراج به سبک کریستیز در ایران بوده و با موفقیت چشمگیری روبه رو شد.

آزانس شیشه ای و جوایز

آژانس شیشه ای نقطه اوج او در سینما بود ، وی در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه ای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را گرفت و در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم کیمیا کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم بود.

جوایز و افتخارات رضا کیانیان

این هنرمند به دلیل ایفای نقش در آثار موفق و ماندگار سینمای کشور توانسته جوایز و افتخارات زیادی را از آن خود نماید که در ادامه قصد داریم از آن ها را ذکر کنیم. البته لازم به ذکر است که لیست زیر تنها شامل جوایز کسب شده وی می باشد و مواردی که وی نامزد کسب جایزه شده است، در این لیست قرار داده نشده است.

جوایز و افتخارات رضا کیانیان
جوایز و افتخارات رضا کیانیان

برگزیده به عنوان بازیگر منتخب نویسندگان و منتقدین ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از پنج هنرپیشه برتر تاریخ سینمای کشور در سال ۱۳۸۹

کسب جایزه تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری از سوی جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۸۶

کسب نشان ویژه هیئت داوران در سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی جشنواره بین المللی فیلم کرالا

برنده جایزه تندیس بهترین هنرپیشه نقش اول مرد به دلیل ایفای نقش در فیلم سینمایی یک بوس کوچولو از سوی جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۵

کسب جایزه تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد به دلیل هنرنمایی در فیلم سینمایی یک بوس کوچولو در سال ۱۳۸۴

برنده لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد، به دلیل ایفای نقش در فیلم سینمایی فرش باد از سوی جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۱

جایزه تندیس برترین هنرپیشه نقش اول مرد به دلیل بازی در فیلم سینمایی خانه ای روی آب در سال ۱۳۸۱ از سوی جشن خانه سینما

برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به دلیل هنرنمایی در فیلم سینمایی خانه ای روی آب از سوی جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۰

برنده سیمرغ بلورین بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد در سال ۱۳۷۶ به دلیل ایفای نقش در فیلم آژانس شیشه ای از سوی جشنواره فیلم فجر

فعایتهای اجتماعی

رضا کیانیان در سال ۱۳۹۳ دو جایزه خود را برای حمایت از بی‌خانمان‌ها به حراج گذاشت، وی دیگر هنرمندان را دعوت کرد تا سین تازه‌ای را با عنوان سرپناه برای بی‌خانمان‌ها به سفره هفت سین اضافه و آن‌ها نیز بخشی از جوایز خود را برای کمک به این حرکت اهدا کنند.

وی در آذر ۱۳۹۳ از همه مردم خواست تا برای کمک به بیمارانی که سرطان مغز استخوان‌دارند به بیمارستان شریعتی مراجعه کنند. کیانیان در سال ۱۳۹۴ بعد از حادثه منا از مردم خواست تا به کمپین یک میلیون امضا به سازمان ملل برای پیگیری فاجعه منا بپیوندند.

سخن آخر

همه هنرمندان و زحمت کشان عرصه هنر قابل احترام هستند و به پاس زحماتی که برای هنر و فرهنگ این مملکت کشیدند بهتر است که بیشتر از قبل با آنها آشنا شویم. از اینکه با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (3 امتیاز)