انواع صندوق های سرمایه گذاری

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری به‌عنوان یکی از کاراترین گزینه‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس به‌حساب می‌آید. این صندوق‌ها برای افرادی مناسبند که از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند یا به دلیل مشغله‌ کاری، امکان تحلیل و بررسی بازار را ندارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود را در بازارهای مختلفی مانند بورس، طلا، اوراق بدهی، سپرده بانکی و… سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق برای علاقه‌مندان، با هر درجه از ریسک‌پذیری ممکن است. در این مقاله از مجله اینترنتی خرید ناب به انوع صندوق های سرمایه گذاری خواهیم پرداخت.

صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت

در این نوع از صندوق‌ها، بخش اصلی سرمایه گذاری آن روی اوراق بهادار درآمد ثابت و سپرده بانکی انجام می‌شود و سهام حجم کمی از کل سرمایه گذاری صندوق را شامل می‌شود. گفتنی است که برخی از این صندوق‌ها براساس امیدنامه خود مجاز به سرمایه گذاری در سهام نیستند و تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند.

صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت
صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت

این صندوق‌ها برای کسانی که نمی‌خواهند ریسک کنند بسیار مناسب است. صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با سرمایه گذاری حداقل ۷۵% و حداکثر ۹۵% در اوراق با درآمد ثابت کار خود را آغاز می‌کنند.

صندوق‌ های سرمایه گذاری در سهام

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بر اساس الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار، موظّفند حداقل ۷۰ درصد از سرمایه‌ خود را در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری کنند. این نوع از صندوق‌ها به لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری دارای ریسک بالایی بوده وطبیعتاً می‌توانند سود بیشتری نیز نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت یا مختلط ایجاد کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق مختلط از نظر ریسک سرمایه‌گذاری در نقطه‌ای بین صندوق‌‌های درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرد. این نوع صندوق‌ها حداکثر ٪۶۰ از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و حداقل ٪۴۰ از دارایی صندوق هم در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

فعالیت اصلی این صندوق‌ها، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته می‌شود. عملکرد این نوع از صندوق‌ها به عملکرد دارایی پشتوانه آن بستگی دارد. می‌توانند از هر کدام از ۳ نوع صندوق سرمایه گذاری قبلی باشند.

مزایا : ریسک های متفاوت براساس معاملات برحسب عرضه و تقاضا | خرید و فروش این صندوق ها در بورس بر میزان نقدشوندگی

آن ها تاثیر خواهد داشت

صندوق سرمایه گذاری طلا

طلا به‌عنوان کالای ارزشمند سرمایه‌ای، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است؛ اما مشکلاتی مانند نگه‌داری و حفظ آن، سرمایه‌گذاری را برای افراد دشوار می‌کند. صندوق سرمایه گذاری طلا، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که دارایی آن به جای انواع اوراق بهادار، صرف سرمایه‌گذاری در طلا و سکه می‌شود تا با خرید گواهی‌های کالایی، نگرانی سرمایه‌گذار بابت حفاظت از دارایی فیزیکی از بین رود.

متناسب با افزایش یا کاهش قیمت طلا در بازار، ارزش کل دارایی و هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق نیز تغییر می‌کند. بنابراین در صندوق طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند از اختلاف قیمت خرید و فروش خود سود کسب کنند.

صندوق های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق‌هایی هستند که با جمع‌آوری منابع مالی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، سرمایه‌ لازم برای رشد و گسترش کسب‌وکارهای نوپا را فراهم می‌کنند. از این نوع صندوق‌ها با نام‌هایی تحت عناوین «صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز یاد می‌شود. کسب‌وکارهایی که در دوره‌ رشد و نمو خود قرار دارند علی‌رغم ریسک زیادی که دارند می‌توانند پتانسیل سودآوری زیادی نیز داشته باشند. مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید همراه با تحلیل و بررسی دقیق کسب‌وکار مورد نظر بوده و باید به پتانسیل رشد و سودآوری آن در آینده توجه داشت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در زمین و ساختمان

حتماً خودتان این موضوع را تجربه کرده‌اید که در کشور ما ملک همیشه سودآور است. ولی اگر سرمایه کافی برای خرید یک واحد آپارتمانی یا ساخت آن را نداشته باشید یا اگر بخواهید سرمایه‌‌گذاری شما در ملک و ساختمان نقدشوندگی بهتری داشته باشد صندوق های زمین و ساختمان بهترین گزینه پیش روی شما هستند. صندوق‌های زمین و ساختمان سرمایه‌های کوچک اشخاص حقیقی و حقوقی را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ساختمانی جذب می‌کنند. در واقع این صندوق‌ها با سرمایه شما همان کار بساز بفروشی را انجام می‌دهند و سود حاصل را بین صاحبان واحدهای صندوق تقسیم می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در زمین و ساختمان
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در زمین و ساختمان

فرآیند کاری این صندوق ها شامل چهار مرحله است :

جمع‌آوری وجوه سرمایه ‌گذاران
تخصیص وجوه به پروژه ساختمانی
فروش واحدهای ساختمانی پروژه
تخصیص سود بین سرمایه‌ گذاران

صندوق‌های سرمایه گذاری پروژه

صندوق‌ سرمایه‌ گذاری پروژه، صندوق‌هایی هستند که منابع مالی سرمایه‌گذاران را برای تأمین مالی پروژه‌های صنعتی، معدنی، نفت و پتروشیمی جذب می‌کنند. هدف از تشکیل این نوع صندوق‌ها، جمع‌آوری سرمایه از متقاضیان و اختصاص وجوه جمع‌آوری ‌شده به ساخت و بهره‌برداری انواع پروژه‌های دارای توجیه است.

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری نوع جدیدی از صندوق هستند که جهت حمایت از اهدافی خاص مانند حمایت از ورزشی خاص یا تیم‌های ورزشی ایجاد شده‌اند. با این کار سود سرمایه‌گذاری برای حمایت از اهداف صندوق، به این افراد تعلق می‌گیرد.

صندوق‌ های سرمایه‌گذاری صندوق در صندوق

سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به اهداف و استراتژی‌های خود مبنی بر ایجاد بسترها و ابزارهای نوین در بازار سرمایه، اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق در صندوق کرده‌ است. این نوع از صندوق‌ها بر اساس استراتژی خود به جای سرمایه‌گذاری در سهام، در واحدهای سرمایه‌گذاری سایر صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ملزم هستند که حداقل ۸۵ درصد از سرمایه‌ خود را به این امر اختصاص دهند. مزیتی که برای این نوع از صندوق‌ها می‌توان برشمرد این است که سرمایه‌گذاری در آن‌ها به نوعی به معنای سرمایه‌گذاری در چندین صندوق است که به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد به جای استفاده از یک تیم مدیریت از تخصص چندین تیم مدیریت بهره‌مند شود.

صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی

صندوق شاخصی به‌گونه‌ای عمل می‌کند که منابع مالی جمع‌آوری ‌شده عملکردی مشابه با عملکرد یکی از شاخص‌های بازار سرمایه داشته باشند. معمولاً تنها شاخص مورد اقبال برای فعالیت در صندوق های سرمایه گذاری در ایران شاخص بورس است. این شاخص می‌تواند شاخص کل یا یکی دیگر از شاخص‌های بازار سهام باشد. از نظر ترکیب دارایی‌ها صندوق های شاخصی بسیار شبیه به صندوق ‌های سهامی هستند. تنها تفاوت ترکیب دارایی صندوق‌های سهامی و شاخصی در انتخاب سهام شرکت‌ها است. صندوق‌های شاخصی سعی می‌کنند سهام شرکت‌های بزرگ بورسی را خریداری ‌کنند تا مطابق وعده‌ای که داده‌اند، عملکردشان نزدیک به شاخص بورس باشد.

صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازار گردانی

بازارگردانی به معنای خریدوفروش سهم‌های شرکت یا صنعتی خاص است که موجب بهبود نقدشوندگی و متعادل نگه‌داشتن بازار می‌شود.

صندوق‌ های ارزی

با وجود این نوع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای مراجعه به بازار فیزیکی ارز و خرید و فروش آن، سرمایه‌ مورد نظر را به این صندوق‌ها اختصاص داده و این صندوق‌ها نیز با استفاده از تیم مدیریت تخصصی اقدام به سرمایه‌گذاری در اوراق ارزی و سپرده‌های ارزی کرده و از این طریق سرمایه‌گذاران را منتفع می‌کنند.

صندوق‌ های ارزی
صندوق‌ های ارزی

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، از هر نوعشان که باشد، جزو بهترین روش‌ها برای کسانی محسوب می‌شود که زمان و تخصص کافی برای انتخاب بهترین شیوه سرمایه گذاری را ندارند. انتخاب صندوقی که مناسب شما باشد بیش از هر چیز وابسته با میزان ریسک‌پذیری شماست. امیدوارم این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)