سوفله گوشت چرخ کرده

طرز تهیه سوفله گوشت چرخ کرده

سوفله یک کلمه فرانسوی است به معنای پف کردن و بالا اومدن . به این دلیل که داخل سوفله از سفیده تخم مرغ استفاده می شود و بعد از پخت پف می کند. سوفله را با توجه به مواد اولیه ای که داخلش بکار می رود هم به عنوان دسر و هم به عنوان وعده غذایی اصلی می توان مصرف کرد. در این مطلب از خرید ناب طرز تهیه سوفله گوشت چرخ کرده را آموزش می دهیم.

مواد لازم جهت تهیه سوفله گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده             ۱۵۰ گرم

سیب زمینی آب پز شده        ۳ عدد متوسط

پنیر پارمزان رنده شده      ۲- ۳ قاشق غذاخوری

شیر                           ۱ پیمانه

آرد گندم                      ۱ قاشق غذاخوری

فلفل دلمه ای                نصف از یک عدد

تخم مرغ                      ۲ عدد

پیاز خورد شده              ۱ عدد

سیر رنده شده             ۲ حبه

رب گوجه فرنگی          ۲ قاشق غذاخوری

کره                          ۲۰ گرم

پنیر پیتزا                    به مقدار لازم

نمک، فلفل، زرد چوبه      به مقدار لازم

طرز تهیه سوفله گوشت چرخ کرده

ابتدا پیاز خورد شده را با کمی روغن تفت می دهیم تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل و زرچوبه به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در مرحله بعد رب گوجه را اضافه کرده و کمی سرخ می کنیم تا خامی آن گرفته شود . حالا فلفل دلمه هایی که نگینی خرد کرده ایم را به موادمان اضافه می کنیم و می گذاریم با هم پخته شده و به خورد هم بروند. حالا مواد گوشتی سوفله آماده است و به سراغ بقیه مواد می رویم.

الان باید سس سفید را آماده کرد. برای تهیه سس سفید با طعم سیر ابتدا سیر رنده شده را با کره فقط کمی تفت می دهیم تا کره مزه سیر بگیرد ولی سیر سرخ نشود. حالا آرد را اضافه کرده و کمی با کره تفتش می دهیم تا خوب با هم مخلوط شوند. بعد شیر را کم کم اضافه کرده و سریع هم می زنیم تا خوب و یکنواخت با آرد مخلوط شده و گوله نشود و وقتی شیر کم کم غلیظ شد پنیر پارمزان رنده شده را اضافه می کنیم. مواد را خوب هم می زنیم تا سس غلیظ و یکنواخت شود، حالا سس سفید سوفله هم آماده است.

سوفله گوشت چرخ کرده
سوفله گوشت چرخ کرده

در این مرحله زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کرده و زرده را جداگانه می زنیم. بعد نوبت زدن سفیده است پس خوب با همزن میزنیم تا کاملا فرم گرفته و پف کند، طوری که اگر ظرف را برگردانیم از ظرف بیرون نریزد. دقت کنید تا سفیده را خوب بزنید چون دلیل عمده پف کردن سوفله به خاطر سفیده تخم مرغ است.

حالا سیب زمینی هایی که پختیم را نگینی خورد می کنیم. مایه گوشتی، سس سفید و زرده زده شده را به سیب زمینی ها اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. بعد سفیده را داخل مایه سوفله می ریزیم و فقط در حد مخلوط شدن هم می زنیم تا پف آن نخوابد.

کف ظرف مورد نظر (سوفله یا پیرکس) را چرب کرده و مایه سوفله را داخلش می ریزیم. در نهایت روی سوفله را با پنیر پیتزا کاملا می پوشانیم و برای مدت نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه داخل فری که با دمای ۱۸۰ درجه گرم شده می گذاریم تا بپزد و در ۱۰ دقیقه نهایی پخت هم گریل را روشن می کنیم تا پنیر روی سوفله طلایی شود.

حالا سوفله ما آماده است … نوش جان

نکته

  • دقت کنید که مواد را یکباره درون ظرف خالی نکنید. کم کم با قاشق از مواد بریزید تا با ایجاد شدن لایه های هوا، پس از پخت سوفله ای عالی داشته باشید.
  • ۳۰ دقیقه اول پخت به هیچ عنوان در فر را باز نکنید تا پف سوفله تان نخوابد ، پس از این مدت میتوانید برای چک کردن در فر را باز کنید.
  • سوفله را پس از اینکه پخت و رویش طلایی شد همانطور داغ سرو کنید ، سوفله حتما باید داغ و تازه سرو شود.

در مقالات بعدی مجله خبری خرید ناب در قسمت آموزش آشپزی طرز تهیه سوفله مرغ و سیب زمینی و طرز تهیه سوفله سبزیجات را خواهیم گفت.

3/5 - (1 امتیاز)