غذاهای مناسب فصل زمستان

غذاهای مناسب فصل زمستان

زمستان مملو از غذا‌های مقوی است که به حفظ سلامت شما در ماه‌های سرد سال کمک می‌کند. معمولا به غذا‌هایی «ابرغذا» اطلاق می‌شود که مقادیر بالایی ویتامین‌ها و موادمعدنی به همراه آنتی اکسیدان‌های قوی را در خود دارند و عملکرد پیشگیرانه قدرتمندی در برابر بیماری‌ها دارند.

این ابرغذا‌ها شامل غذا‌های غیرفرآوری شده، غلات، غذا‌های گیاهی که حاوی موادمغذی فراوانی هستند مانند فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند. اگر می‌خواهید قدرت این غذا‌ها را به حداکثر برسانید، بهتر است از غذا‌ها و میوه‌های هر فصل استفاده کنید. از اینکه مجله اینترنتی خرید ناب را برای مطالعه انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم.

غذاهای مفید فصل سرما

براساس طب سنتی، فصل زمستان طبع سرد و تری دارد. ایجاد تعادل در تغذیه و دوری از غذاهای سرد، بدن شما را سالم و قوی نگه می‌دارد.

غذاهای مفید فصل سرما
غذاهای مفید فصل سرما

تامین آب مورد نیاز، مواد معدنی و ریز مغذی‌هایی چون آهن، مس و روی در فصل سرد به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

پوره‌ بلغور جو دو سر و کدو تنبل

هنگامی که وارد زمستان می‌شویم، در همه جا می‌توانیم کدو تنبل ببینیم. این گیاه نارنجی رنگ، دارای مواد مغذی مانند ویتامین A، C، E و همچنین مقدار زیادی فیبر است.

پوره‌ کدو و بلغور جو یک راه عالی برای اضافه کردن تعدادی ماده‌ مغذی به صبحانه‌ شما است. اول از همه با توجه به دستورالعمل روی بسته بندی بلغور جو، آن را آماده کنید.

وقتی پخت بلغور جو رو به پایان است، یک قاشق غذاخوری پوره‌ی کدو تنبل به آن اضافه کرده و بخوبی با هم مخلوط کنید.

سپس به آن دارچین یا ادویه‌ی کدو، یک قاشق چایخوری عصاره‌ی وانیل، و کمی عسل یا شربت افرا اضافه کنید، و بخوبی با هم مخلوط نمایید. روی آن را با تکه‌های گردو و کمی دارچین تزئین کنید، و آن را بصورت گرم سرو نمایید.

فرنی

فرنی بیشتر به عنوانی غذایی برای نوزادان و کودکان شناخته می‌شود اما فرنی سنتی با آرد گندم یا آرد برنج و حتی نشاسته بهترین تقویت‌کننده بدن در روزهای سرد و داروی سرماخوردگی است که به عنوان یک خوراک خوشمزه و آسان نیز می‌توان در وعده صبحانه یا عصرانه سرو کرد. فرنی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به‌خاطر شیر و نشاسته موجود در آن، انرژی بالایی را جذب بدن می‌کند. مواد نشاسته‌ای موجود در فرنی هم مانند شیر، حاوی ویتامین‌های گروه B و روی است.اگر به جای شکر از عسل در پخت فرنی استفاده کنید، فرنی مجلسی و خوشمزه تبریزی خواهید داشت و می‌توانید با خیال راحت انرژی دریافتی را تا حد زیادی بدون اضافه وزن بالا ببرید.

کلم پیچ

اگر پتاسیم بدنتان پایین است، مصرف روزانه کلم پیچ به عنوان یکی از موادغذایی زمستانه می‌توان به تأمین این ماده در بدن کمک کند. پتاسیم با خارج کردن سدیم از بدن، به کاهش فشار خون کمک می‌کند. درواقع، افزایش پتاسیم و تأثیر در کاهش سدیم منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

زنان باردار باید به این نکته توجه کنند که کلم پیچ منبع غنی از اسید فولیک است که به شکل گیری طناب عصبی جنین کمک می‌کند. افزودن این گیاه زمستانی در رژیم غذایی می‌توانید نیاز بدن جنینتان را برطرف کنید.

مرکبات

مرکبات حاوی سرشار از ویتامین C هستند که در فصل پاییز و زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفیدند. به گزارش سیناپرس، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و لیمو به مقدار زیادی موادمعدنی و موادشیمیایی گیاهی دارند که حتی به کاهش ابتلا به سرطان هم کمک می‌کنند.

گوشت

اکثر گوشت ها دارای طبع گرم بوده و استفاده از آن ها باعث می شود تا شاهد افزایش گردش خون و انرژی در بدن باشید. همین موضوع باعث می شود تا سردی بدن از بین رفته و بیماری هایی که با سرد بودن بدن به وجود می آیند مثل درد در ناحیه مفاصل، درد معده، بیرون روی و… از بدن شما خارج شده به سرعت درمان شوند.

گوشت
گوشت

از مهم ترین گوشت هایی که طبع گرم دارند می توان به گوشت گوسفند، جگر سیاه و سفید، زبان و چشم، کله پاچه، گوشت مرغ، بوقلمون، میگو، گوشت آهو، گوشت اردک، گوشت شترمرغ، گوشت شتر، گوشت خروس، کباب، دل، گوشت غاز و… اشاره کرد.

تن ماهی مناسب برای زمستان

تن ماهی یک غذای نیمه آماده ساده است که می‌تواند جایگزین خوبی برای غذاهای چرب و پرشکر باشد. ماهی منبع خوبی برای ویتامین D به حساب می‌آیند و در فصل زمستان که کمتر از همیشه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، یک منبع غذایی حاوی ویتامین دی برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.

کمبود این ویتامین باعث تضعیف استخوان و حتی خطر بیماری قلبی می‌شود که مجله اینترنتی خرید ناب برای شما عزیزان آرزوی سلامتی دارد.

خوراک لوبیا

خوراک لوبیا را با عنوان لوبیا گرم هم می‌شناسند. یکی از غذاهای خوشمزه نونی برای شام و ناهار زمستان. این غذا در شمال و شمال غربی طرفداران بیشتری دارد و به عنوان صبحانه هم مصرف می‌شود. برای پختن خوراک لوبیا، همان طور که همیشه گفته‌ایم، لوبیا را ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از پخت بخیسانید و آب آن را هم دو، سه بار عوض کنید. در پخت خوراک لوبیا می‌توانید از جو، قارچ یا سیب‌زمینی نگینی هم استفاده کنید.لوبیا منبع غنی از پروتئین است، مخصوصا برای کسانی که گیاه‌‌خوار هستند. همچنین انواع مختلف لوبیا در مقایسه با محصولات لبنی، چربی اشباع و کالری کمتر دارند. از طرفی خوردن لوبیا به خانم‌های باردار کمک می‌کند تا اسید فولیک زیادی را از این طریق به دست آورند. لوبیا در بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز بسیار مفید است.

آش رشته

آش رشته در ایران، در میان دیگر آش‌ها، پرچمدار و با اصالت بیشتر حساب می‌شود. این آش را اغلب با کشک یا ترشی می‌خورند و می‌تواند به عنوان پیش غذا یا خوراک اصلی سرو شود. آش رشته معمولا پای ثابت آش‌های زمستانی در مهمانی‌ها است. این آش که ترکیبی از حبوبات و سبزی است، خواص هر دو را هم با خود نگه می‌دارد.

آش رشته
آش رشته

همچنین موادی مانند کشک یا پیاز داغ که برای تزیین استفاده می‌شوند، خواص مفید خود را دارند.برای مثال سبزی‌ آش رشته سرشار از فیبر غذایی، مواد معدنی و ویتامین A است. علاوه بر این رنگدانه‌های گیاهی موجود در سبزی‌، نقش موثری در پایین آوردن چربی خون، ابتلا به سرطان و فشار خون دارد. نعنا نیز در طب سنتی طبع گرم دارد و برای متعادل کردن سردی و گرمی بسیار مناسب است. در عین حال خواص ضد نفخ دارد. به خاطر داشته باشید که از سرخ کردن بیش از حد نعنا، اجتناب کنید.

آش شله‌قلمکار است

بعضی آش‌ها هستند که کمتر در آنها گوشت به کار می‌رود، مانند آش رشته یا آش دوغ که معمولا مناسب فصل سرما نیستند. در عوض آش‌هایی مانند آش شله قلمکار از آن جا که در مواد اولیه آنها گوشت هم وجود دارد غذای مناسبی برای فصل سرما محسوب می‌شود. این آش را اگر تند مصرف کنید می‌تواند به گرمی غذا بیشتر کمک کند.

هلیم

صبح‌های جمعه‌ است و هلیم داغ! این روزها در هر ماهی از سال می‌توانید هلیم تهیه کنید، اما در گذشته این خوراک محبوب، بیشتر مواقع در فصول سرد طبخ می‌شد و کمتر ممکن بود که در تابستان یک هلیم جا افتاده پیدا کنید. البته بر سر نوشتن هلیم نیز اختلاف نظر وجود دارد و روی تابلوی بسیاری از مغازه‌ها به‌صورت حلیم نوشته شده، اما به با توجه و لغت نامه دهخدا شکل درست آن همین هلیم است. به معنی خوراکی است که از بلغور و گوشت پزند و در ضمن پختن پیوسته به هم زنند تا لعاب گیرد و سپس بر آن روغن و گونه ای از ادویه معطر (بیشتر دارچین) ریزند.

این غذا را با گوشت مرغ، بوقلمون یا حتی گوسفند طبخ می‌کنند، گندم، نخود و کره از دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن است و البته مهم‌ترین بخش پخت این غذا، صبر و حوصله‌ی آشپز برای هم زدن طولانی و یک دست آن است. بر سر مواد افزودنی پایانی هم اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، برخی آن را با شکر و دارچین می‌خورند و برخی دیگر با نمک.

شلغم

شلغم غذایی است که اکثر اساتید طب سنتی توصیه می کنند از زمانی که وارد بازار می شوید تا آخرین روزی که در بازار میوه فروشی حضور دارید روزانه بین دو تا سه عدد به هر طریق بخارپز، آب پز و… مصرف شود چرا که شلغم ضد بلغم و ضد سرما خوردگی است و از ابتدا به سرما خوردگی پیشگیری می کند .لبو هم خیلی مفید است البته در کنار خود چغندر بیشتر توصیه می شود که برگش هم استفاده شود چرا که خواص بیشتری دارد میزان قند چغندر زیاد است اما میزان کالری اش کم است و چاق کننده نیست و رفع یبوست و تقویت بدن مفید است اما به دلیل قند بالایی که دارد توصیه می شود افرادی که مشکل دیابت یا ناراحتی معدوی دارند از مصرف آن خوداری کنید .

هویچ پلو

هویج پلو و کلم پلو هم از جمله غذاهای مناسب برای فصل سرما هستند چون هویج جزء خوراکی های گرم و تر است. بهتر است به این غذا دارچین هم اضافه کنید. این غذا از جمله غذاهای رژیم غذایی استاندارد بوده و برای بیش تر افراد مناسب است.

هویچ پلو
هویچ پلو

کلام پایانی

دوستان مجله اینترنتی خرید ناب، در فصول سرد بهتر است از خوراکی‌هایی که طبع گرمی دارند بیشتر استفاده کنید. غذاهای سرد نیز به مقدار مناسب و به همراه مصلحات یا ادویه‌های گرم توصیه می‌شود.

در فصل سرد تحرک کافی داشته باشید تا سیستم ایمنی شما در برابر انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها مقاوم باشد.

5/5 - (2 امتیاز)