قارچ کلاهک مرگ

قارچ کلاهک مرگ چیست و چرا اینقدر کشنده هست؟

سه نفر در استرالیا پس از خوردن قارچهای سمی در یک وعده غذایی خانوادگی جان خود را از دست داده اند و یک نفر دیگر بیمار شده است. این وعده غذایی توسط شخصی بنام ارین پترسون تهیه شده و به والدین سابق ، خواهر ، شوهر و مادرشوهرش داده شده است. دو نفر از مهمانان در بیمارستان جان باختند و نفر سوم نیز یک روز بعد فوت کرد. شوهر خواهر و مادرشوهر نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد. پترسون که خود بیمار نشده، اظهار داشته که از این اتفاق بسیار ناراحت است. کارشناسان معتقدند که علائم مشاهده شده با مسمومیت ناشی از قارچ های سمی مطابقت دارد.

قارچ کلاهک مرگ از سمی ترین قارچ های جهان است و هر ساله درصد بالایی از مسمومیت های شدید که موجب مرگ هم می شود به این قارچ نسبت داده می شود. در ادامه می توانید مطالب جالبی از آن در سایت خرید ناب ملاحظه بفرمایید:

قارچ کلاهک مرگ چیست؟

قارچ های کلاه مرگ، قارچ های سمی هستند که به عنوان مرگبارترین قارچ ها شناخته می شوند. این قارچ ها ساختار تولید مثل همانند بقیه قارچ ها دارنند که در زیر زمین رشد می کند و سموم مختلفی تولید می کنند. این سموم با پختن، یخ زدن، خشک کردن یا جوشاندن از بین نمی‌روند. این قارچ ها بومی اروپا هستند، اما در سایر نقاط جهان از جمله کالیفرنیا نیز بصورت فراوان وجود دارند، در کشورهای آسیایی هم وجود دارند که ایران هم جزء کشورهایی هست که این قارچ در آن وجود دارد.

خوردن حتی مقدار کمی از قارچ های کلاه مرگ می‌تواند کشنده باشد. این قارچ ها حاوی سمی هستند که به کبد و کلیه ها حمله می کند و باعث اختلال در فرآیندهای سلولی طبیعی می شود. علائم اولیه شامل ناراحتی های گوارشی است و ممکن است تا شش ساعت پس از مصرف ظاهر نشوند. پس از این علائم اولیه، ممکن است فرد برای چند ساعت احساس بهتری داشته باشد، اما سپس دوباره حالش بدتر می شود. این تأخیر در علائم می تواند تشخیص و درمان به موقع را دشوار کند.

این اولین باری نیست که کسی با قارچ های کلاه مرگ مسموم می شود. بسیاری از مسمومیت ها به دلیل جمع آوری قارچ های وحشی رخ میدهد. تشخیص صحیح قارچ ها برای افراد غیرمتخصص بسیار دشوار است و بسیاری از قارچ ها شبیه به هم هستند. توصیه می شود که قارچ ها را فقط از فروشگاه ها خریداری کنید و از جمع آوری قارچ های وحشی خودداری کنید.

اگر مشکوک به خوردن قارچهای کلاه مرگ هستید، باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید و به پزشکان اطلاع دهید که قارچ وحشی خورده اید. یک پادزهر برای این قارچ ها وجود دارد که توسط FDA تأیید شده است، اما زمان بسیار مهم است و تأخیر در درمان می تواند منجر به نارسایی اعضا و حتی مرگ شود.

قارچ سمی باعث مرگ می شود

اطلاعات تکمیلی در مورد قارچ کلاهک مرگ

قارچ های کلاهک مرگ (Amanita phalloides) از مرگبارترین قارچ های جهان هستند. این قارچ ها حاوی سمومی به نام آمانیتین هستند که به کبد و کلیه ها حمله می‌کنند و می توانند منجر به نارسایی این اعضا و مرگ شوند.

ویژگی های ظاهری قارچ کلاهک مرگ :

• رنگ: کلاهک این قارچ ها معمولاً سبز روشن است و پره های زیر آن سفید رنگ هستند.

• اندازه: کلاهک آنها می تواند بین ۳ تا ۱۵ سانتیمتر قطر داشته باشد و پایه آنها بین ۸ تا ۱۵ سانتیمتر طول دارد.

سموم و اثرات مخرب قارچ سمی کلاهک مرگ :

• آمانیتین ها : این سموم با متوقف کردن تولید پروتئین ها در سلول ها، باعث مرگ سلولی می شوند. این سموم با پختن، یخ زدن، خشک کردن یا جوشاندن از بین نمی روند.

• علائم مسمومیت: علائم اولیه شامل ناراحتی های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال است که ممکن است تا شش ساعت پس از مصرف ظاهر نشوند. پس از این علائم اولیه، ممکن است فرد برای چند ساعت احساس بهتری داشته باشد، اما سپس دوباره حالش بدتر می شود.

لیست قارچ های سمی که باید از آن ها دوری کنید

کلاه مرگ (Amanita phalloides)
قارچ فرشته نابودگر (Amanita virosa)
قارچ کلاهک مخروطی (Conocybe filaris)
قارچ وبکپ (Cortinarius rubellus)
قارچ جک فانوس (Omphalotus illudens)
قارچ کلاهک گالری (Galerina marginata)
قارچ کلاهک سبز (Amanita muscaria)
قارچ کلاهک سفید (Amanita bisporigera)
قارچ کلاهک زرد (Amanita gemmata)
قارچ کلاهک قهوه ای (Gyromitra esculenta)

امتیاز این مقاله