کاهش درد عضلانی پس از ورزش های سنگین

کاهش درد عضلانی پس از ورزش های سنگین

برای کاهش درد عضلانی پس از ورزش، چند روش موثر وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، گاهی با انجام یک مورد می توانید کاهش درد را تجربه کنید ولی شاید لازم باشد تمامی موارد گفته شده را انجام بدهید تا ریکاوری عضلات شما با سرعت بیشتری انجام گردد. روش هایی که در این مطلب در سایت خرید ناب ملاحظه می‌فرمایید بصورت علمی و تجربی است.

این نکته هم باید گفته شود که گرفتگی عضلات و درد عضلات در ورزشکاران سخت کوش همیشه وجود دارد و نمی توانید از آن فرار کنید ولی شکل مواجه شما با آن اهمیت دارد تا هرچه سریعتر عضلات ریکاوری و بازسازی شوند.

سریع ترین راه های ریکاوری عضلات

سریع ترین راه های ریکاوری عضلات

گرم کردن بدن و کشش عضلات

گرم کردن بدن پیش از شروع تمرینات اصلی اهمیت بسیاری دارد و باعث جلوگیری از گرفتگی عضلات خواهد شد. اگر گرم کردن عضلات و انجام حرکات کششی پیش از تمرینات را فراموش کردید و دچار درد عضلانی و گرفتگی شدید باید آهسته بدن خود را با تمرینات هوازی سرد کنید و در انتها حرکات کششی را در ناحیه درد گرفته بصورت آهسته و بدون فشار آغاز کنید.

انجام حرکات کششی پس از تمرینات می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و بهبود انعطاف‌پذیری کمک کند.

هیدراتاسیون برای بازسازی عضلات

نوشیدن آب کافی قبل، حین و پس از ورزش به حفظ هیدراتاسیون بدن و کاهش درد عضلانی کمک فراوانی  می‌کند. هرگز نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید مخصوصا در روزهای گرم، که تمرینات داغ و پرحرارتی تجربه کرده اید.

تغذیه مناسب در گرفتگی عضلات

مصرف پروتئین و کربوهیدرات‌ها پس از ورزش می‌تواند به ترمیم و بازسازی عضلات کمک کند. اسید آمینه ای همانند گلوتامین می تواند در ریکاوری و رفع گرفتگی عضلات کمک کننده باشند.

در تغذیه خود حتما از مغذهایی همانند گردو، بادم، کنجد استفاده کنید. با توجه به اهمیت تغذیه در ریکاوری عضلات چند مورد غذایی را خدمتتان معرفی می کنیم:

موز: حاوی پتاسیم بالا که می‌تواند از گرفتگی عضلات جلوگیری کند.

گوجه فرنگی: منبع خوبی از منیزیم و پتاسیم.

ماست: سرشار از کلسیم و پروتئین.

سبزیجات با برگ سبز: حاوی منیزیم و کلسیم.

آجیل خام و دانه‌ها: مانند دانه چیا، منبع خوبی از امگا ۳ و فیبر.

کینوا: حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده که به ترمیم بافت‌های عضلانی کمک می‌کند.

استراحت یکی از راه های درمان گرفتگی عضلات

شاید این اصطلاح که بین بدنسازها رایج است را شنیده باشید که خواب بهتر از هرچه آمد پدید. همانطور که می دانید عضلات هنگام تمرین رشد نمی کنند بلکه هنگام استراحت رشد می کنند. پس اطمینان حاصل کنید که به بدن خود زمان کافی برای استراحت و بازیابی را می‌دهید.

خواب عمیق بسیار کمک کننده خواهد بود و با مشورت پزشک می توانید از مکمل گابا برای تنظیم خواب استفاده کنید. مجدد تاکید می کنیم که استفاده از مکمل گابا در بدنسازی باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

اهمیت ماساژ در بدنسازی

ماساژ عضلات می‌تواند به افزایش جریان خون و کاهش درد عضلانی کمک کند ولی این کار باید توسط شخص باتجربه انجام گردد، اغلب ورزشکاران حرفه ای ماساژ را بصورت منظم انجام میدهند و بخشی از برنامه تمرینی آن ها است.

اگر شما یک پرورش اندام کار و یا ورزشکار جدی هستید و میخواهید روزی سکوی قهرمانی را تجربه کنید حتما یک شخص باتجربه برای ماساژ عضلات خود در نظر بگیرید.

گرفتگی عضلات در بدنسازی

اقدامات دیگر در گرفتگی عضلات ورزشکاران

استفاده از کمپرس سرد یا گرم، استفاده از فوم رولر و مکمل‌هایی مانند منیزیم می‌تواند به کاهش درد عضلات کمک کند. اگر درد شدید است یا بیش از چند روز ادامه دارد، مشورت با یک متخصص پزشکی توصیه می‌شود.

برخی از بدنسازها و رشته های ورزشی دیگر با گرفتگی عضله و شروع درد عضلات سراغ داروهایی مانند متوکاربامول می روند که استفاده از این دارو که معمولا بدون نسخه هم در داروخانه ارائه می شود نباید بدون مشورت با پزشک باشد.

امیدوارم این پیشنهادات به شما کمک کنند. اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا در صورت امکان به آن پاسخ دهیم.

امتیاز این مقاله