شهر چابهار

آشنایی با چابهار

چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان است که به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران شهرت دارد. این منطقه در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده و جزو مهم‌ترین چهارراه‌های کردور شمال_جنوب بازرگانی جهان به حساب می‌آید. علاوه بر این‌ها، چابهار دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است که سبب شده سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، به این منطقه سفر کنند.

یک نکته جالب در رابطه با این شهر توریستی، آب و هوای بهاری و معتدل این شهر است، که باعث شده به آن چابهار(چهاربهار) بگویند.

آشنایی با چابهار
آشنایی با چابهار

دریاچه لیپار چابهار

دریاچه لیپار با رنگ صورتی افسونگرش، جنگل‌های حرا در خلیج گواترکه تا نیمه در آب ایستاده‌اند، درخت انجیر معابد، تپه گِل‌فشان و کوه‌های مینیاتوری یا مریخی برجسته‌ترین چشم‌اندازهای طبیعی و جاذبه های گردشگری چابهار هستند که منحصر به فردترین چشم‌اندازهای جاذبه‌های طبیعی ایران نیز به شمار می‌روند و به اندازه‌ای عجیب و تحسین برانگیز هستند، گویی به سیاره‌ای دیگر تعلق دارند و ژول ورن، معروف‌ترین نویسنده داستان‌های علمی- تخیلی با الهام از چشم‌اندازهای گردشگری چابهار به خلق شاهکارهای ادبی‌اش پرداخته است.

دریاچه لیپار چابهار
دریاچه لیپار چابهار

روستا، قلعه و مسجد جامع تیس و مسجد جامع دزک از بارزترین جاذبه‌های گردشگری چابهار به شمار می‌روند. بقایای شهر سوخته که روزگاری پر رونق‌ترین و متمدن‌ترین شهر دنیای باستان به شمار می‌رفت، گرچه در فاصله‌ای چند صد کیلومتری بندر چابهار قرار دارد، گل سرسبد گردشگری تاریخی جنوب شرق ایران به شمار می‌رود و اغلب در برنامه سفر گردشگرانی که به چابهار سفر می‌کنند و به تاریخ و تمدن علاقه دارند، قرار می‌گیرد.

کوه های مریخی چابهار

شاید از هنر مینیاتور ایرانی چیزهایی شنیده یا نمونه هایی دیده باشیم؛ اما تماشای این کوه های غیرزمینی تجربه تمامن متفاوتی است. گویی نقاش چیره دست طبیعت هنر غریزی خود را بر پهنه دشت های بلوچستان پیاده کرده و با قلم موی ظریف خود چینن ناهمواری‌های خیره کننده ای را از دل خاک بیرون کشیده است. شیارها و تراش های موجود در فرم‌هایی تکرار شونده و چشم نواز از پیکره کوه ها بالا رفته‌اند و ظاهری فرازمینی به آن ها بخشیده‌اند. از همین رو به کوه‌های مریخی هم معروف اند.

کوه های مریخی چابهار
کوه های مریخی چابهار

در حدود ۵۰ کیلومتر که از شهر چابهار به سمت شرق برانیم می توانیم امتداد کوه های مریخی را از دوررست مشاهده کنیم. اما برای قدم گذاشتن به منطقه و لمس زیبایی آن باید به حد کافی تجهیزات لازم برای سنگ نوردی همراه داشته باشیم.

سواحل مکران

سواحل مکران بخشی از سواحلی هستند که در جنوب شرقی این منطقه واقع شده و در واقع پل ارتباطی بین این منطقه با دریای عمان به حساب می آیند. اگر قصد دارید تا از دریای عمان دیدن کنید، پیشنهاد ما این است که به سراغ سواحل مکران رفته و از طریق بنادر مختلف این ساحل از دریای زیبا عمان دیدن کنید. شما می توانید در سواحل عمان به تفریحات مختلف آبی مشغول شده و لحظات شگفت انگیز و جذاب را در این منطقه سپری کنید.

چابهار زیستگاه تمساح پوزه کوتاه ایرانی

چابهار همچنین به دلیل اینکه زیستگاه گاندو یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی است، از اهمیت زیستی ویژه‌ای برخوردار است. تمساح پوزه کوتاه ایرانی هیجان انگیزترین جاذبه گردشگری چابهار به شمار می‌رود و می‌تواند آدرنالین زیادی برایتان به ارمغان بیاورد.

گورستان مرموز جن تیس

گورستان جن از جمله ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران به حساب می‌آید. این گورستان در یکی از روستاهای نزدیک چابهار که از توابع این بندر به حساب می‌آید قرار دارد. روستای تیس از جمله قدیمی‌ترین روستاهای جنوب ایران است. قدمت این روستا به صدها سال پیش و حتی قبل دوران اسلام باز می‌گردد. جالب است بدانید که در کتب تاریخی، هم‌زمان با حمله اسکندر مقدونی به ایران، تمدن در روستای تیس وجود داشت.

در میان این روستای قدیمی، قبرستانی مرموز وجود دارد که بر اساس نظر کارشناسان، قدمت آن به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و ابعاد سنگ قبرهای این گورستان است که آن را به یک گورستان مرموز تبدیل می‌کند. در این گورستان می‌توانید شاهد سنگ قبرهای بسیار بزرگ و عظیم‌الجثه باشید. همین موضوع باعث شده تا داستان‌هایی ماورایی درباره گورستان روستای تیس بیان کنند.

گورستان جن تیس چابهار
گورستان جن تیس چابهار

بر اساس نظر مردم محلی، این گورها به اجنه تعلق دارند. آن‌ها تصور می‌کنند که جن‌ها، مردگان خود را در حصار سنگ‌های این گورستان دفن می‌کنند. برخی مردم محلی با جدیت باور دارند که هنگام شب، اجنه برای عزاداری بالا قبر از دست رفتگان خود می‌روند و مرثیه سرایی می‌کنند. همچنین آن‌ها معتقدند که اگر هنگام شب کسی از این قبرستان عبور کند، جن‌ها او را نفرین می‌کنند و عذابی سخت در انتظار اوست! هنوز هم اطلاعات دقیق علمی درباره این گورستان وجود ندارد. پس بهتر است محض احتیاط، هنگام شب از این گورستان دیدن نکنید! حس مرموزی که بازدید از این گورستان شما را فرا می‌گیرد را هیچگاه فراموش نخواهید کرد.

بندر گواتر

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر به بهشت گمشده ایران بازدید از بندر گواتر است. این بندر در منطقه‌ی مرزی شهرستان چابهار با مرز مشترک پاکستان قرار گرفته و بخش کوچکی از استان سیستان و بلوچستان است. گواتر به خاطر قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا در دسته مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار دارد.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه تیس در روستای تیس در ۵ کیلومتری شمال غربی چهاربهار واقع شده است. این قلعه متعلق به دوران اسلامی بوده و به ثبت ملی رسیده است. اگر بر فراز این قلعه بایستید می‌توانید چشم اندازی زیبا از خلیج فارس را تماشا کنید.

آرامگاه سید غلامرسول

یکی از مکان‌های تاریخی این شهرستان جنوبی آرامگاه سید غلامرسول است که یک معماری هندی با نمایی سفید دارد. روایت جالبی که در مورد این شخص وجود دارد این است که سید غلامرسول وصیت کرده در هنگام مرگش برای او عزاداری نکنند و مردم به جشن و پایکوبی مشغول شوند.

کوه یا چشمه گِل افشان چابهار

یکی دیگر از جاذبه های چابهار ، گل افشان به معنی جایی است که گل را می افشاند یا به عبارتی پرتاب می کند. در منطقه چابهار جاذبه هایی حیرت انگیز به نام گل افشان وجود دارد که همانند آتشفشان است ولی به جای دود و آتش، گِل پرتاب می کند. این پدیده ها در مناطقی قرار گرفته که هم اکنون جزو جاهای دیدنی چابهار محسوب می شوند. بزرگ ‌ترین نمونه آن در نزدیکی بندر تنگ و در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار شکل می گیرد. کوه گل ‌افشان بندر تنگ حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و قطر قاعده آن بالغ بر ۱۰۰ متر است.

کوه گِل افشان چابهار
کوه گِل افشان چابهار

در بالاترین نقطه کوه گودالی به قطر کمتر از ۱ متر و به عمق حدود نیم متر پوشیده از گِل تشکیل می شود. هر یک دقیقه، مقداری گِل با صدایی شبیه به ترکیدن حباب، از گودال خارج می شود و به اطراف می ریزد. در کنار این کوه، دو کوه کم ‌ارتفاع دیگر نیز وجود دارد که ظاهرا در گذشته گل‌ افشان بوده‌ اند.گل افشان ها بر روی تپه هایی به رنگ سیمان قرار گرفته اند که می توان از آن ها بالا رفت و بر بلند ی های مسطح آن ها ساعت ها گل بازی کرد.

جاذبه ی گل افشان از جاذبه های چابهار در جاده کهیر و نزدیک به روستای تنگ قرار دارد. اگر برای بازدید از ساحل روستای تنگ به آن منطقه رفتید حتما از گل افشان ها در جاذبه های چابهار نیز بازدید کنید.

ساحل دریا بزرگ یا ساحل صخره ای (آبفشان)

اگر از مرکز شهر چابهار و از نزدیکی خلیج چابهار به سمت جنوب و حاشیه دریا برویم، به پارک ساحلی دریا بزرگ یکی از معروف‌ترین پارک ها و تفریحگاه های ساحلی چابهار می‌رسیم. بوستان یا تفرجگاه ساحلی دریا بزرگ، چشم اندازی بکر و ویژه و محیطی آرامش بخش و زیبا دارد.
اگر کمی از پارک تفریحی دریا بزرگ به سمت شرق بروید، به یک ساحل صخره‌ای می‌رسید. این ساحل صخره‌ای به سبب موقعیت ویژه‌ای که دارد توجه زیادی را به خودش جلب کرده است. زیرا به سب همسایگی با اقیانوس هند و برخورد امواج با این ساحل سخت، آب به شکل زیبا و مهیجی به بالا پرتاب می‌شود. نام «آبفشان» برگرفته از همین اتفاق طبیعی است.

جنگل حرا

در نزدیکی رودخانه باهوکلات و همچنین ساحل خلیج گواتر، منطقه ای به نام جنگل حرا واقع شده است که یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی منطقه چابهار و جنوب ایران است که به هیچ عنوان نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

جنگل حرا یکی از ناب ترین و شیک ترین جاذبه های توریستی و طبیعی در این منطقه به حساب می آید و در آن می توان به فعالیت هایی مثل قایق سواری مشغول شوید. اگر قصد دارید تا به سراغ جنگل حرا بروید، پیشنهاد ما این است که به خلیج گواتر رفته و سپس مسیر خود را به سمت رودخانه باهوکلات ادامه دهید. شما در نزدیکی این رودخانه می توانید در نهایت جنگل حرا را مشاهده کنید.

خلیج پزم

خطی پزم نیز یکی دیگر از خلیج های چابهار است از نظر اندازه نصف خلیج چابهار وسعت داشته و ارتفاع دماغه آن کمتر از ارتفاع دماغه خلیج مشهور بریس است. البته ویو آن مشابه با این خلیج بوده و زیبایی خاص خودش را دارد. صخره های خلیج پزم یکی از زیباترین و خاص ترین بخش های این منطقه است. به منظور دسترسی پیدا کردن به این خلیج باید از چابهار به سمت شرق حرکت کرده و پس از ۶۰ کیلومتر رانندگی و عبور کردن از بندر کنارک، به خلیج زیبای پزم برسید. زیباترین سواحل دریای عمان در این خلیج جذاب واقع شده است که می توانید از آن بازدید کنید.

موزه محلی چابهار

به منظور آشنایی بیشتر با منطقه چابهار و شناخت مردم و فرهنگ این منطقه به شما پیشنهاد می دهیم تا در خیابان دریا، به سراغ موزه محلی چابهار بروید و بیشتر با تاریخ منطقه چابهار آشنا شوید. این موزه که در یک ساختمان قدیمی زیبا و خاص طراحی شده است، ساختمانی متعلق به در دوران قاجار بوده و امروزه میزبان موزه محلی است. شما می توانید در این موزه بیشتر با تاریخ و فرهنگ مردم منطقه چابهار آشنا شده و همچنین اطلاعات کافی در رابطه با رویدادهای معاصر این منطقه بدست بیاورید.

درخت مکرزن چابهار

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ چابهار درخت مکرزن در شهرهای چابهار و نیک شهر است. درختی تنومند، قدیمی و شگفت‌انگیز که با نام‌های دیگری مانند انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز شناخته می‌شود.

درخت مکرزن چابهار
درخت مکرزن چابهار

اصل این گیاه مربوط به هند شرقی است و از شگفتی‌های آن داشتن برگ‌های بسیار پهن و شاخه‌هایی رو به پایین است که در میان شن‌ها ریشه می‌دواند.

 مسجد جامع دزک

از دیگر جاهای دیدنی چابهار که به زیبایی شهره‌ است، می‌توان به مسجد جامع دزک اشاره کرد. این مسجد تاریخی به سبک مساجد اولیه اسلامی بنا شده و مصالح به کار رفته در آن شامل خشت، گل، تنه درخت خرما و گز ساخته شده است.

درباره زمان ساخت مسجد، اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما معماری ساده، نداشتن کتیبه و وجود شبستان‌های ستون‌دار، به ما می‌گویند که قدمت مسجد جامع دزک به دوران صفویه باز می‌گردد.

مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند اگر به چابهار و سراوان سفر می‌کنید، حتما از این مسجد تاریخی و قدیمی دیدن کنید.

غذاهای محلی چابهار

یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در شهر چابهار امتحان کنید، ‌خوردن غذاهای محلی مختلف این شهراست. اگر در اقامتگاههای بومگردی چابهار اتاق بگیرید، می توانید از همان جا غذای محلی این شهر را سفارش دهید. در ادامه با مهم ترین غذاهای محلی شهر چابهار آشنا می شویم:

بت ماش

بت ماش یکی از غذاهای پر انرژی و مقوی چابهار است که در فصل سرما پخته می شود. مهم ترین مواد اولیه ای که در پخت این غذا استفاده می شود، برنج، ماش و سبزیجات معطر است.

تباهگ

تباهنگ از دو جز تشکیل می شود: ۱. گوشت خشک شده ای که با روش های سنتی جنوب کشور نمک سود می شود ۲. برنج. حتما باید این غذا را بچشید تا با مزه بی نظیر آن از نزدیک آشنا شوید.

تخلان

یکی از غذاهای مقوی شهر چابهار است که از گندم، دنبه گوسفند و بره تشکیل شده است. این غذا به دلیل طبع گرمی که دارد بیشتر در فصل های سرد سال پخته می شود.

تنورچه

یکی از غذاهای خوشمزه چابهار است که در تنور پخته می شود. برای پخت این غذا گوشت را یا به سیخ می کشند یا به شکل کامل در تنور کباب می کنند. برای بهتر کردن مزه آن از ادویه های جنوبی و هندوستانی استفاده می کنند. تنورچه را در کنار پلو یا به تنهایی سرو می کنند.

کراهی میگو

یکی از معروف ترین غذاهای دریایی چابهار کراهی میگو است. برای پخت آن در ابتدا میگو را با پیاز تفت می دهند و سپس به آن گشنیز و ادویه های مخصوص اضافه می کنند و صبر می کنند تا دم بکشد. اگر از غذاهای دریایی خوشتان می آید حتما در سفر خود به چابهار کراهی میگو را امتحان کنید.
پلو زعفرانی
یکی از خوش عطرترین پلوهایی که در شهر چابهار می پزند، پلو زعفرانی است. این غذا از مرغ، ‌برنج، زعفران، زیره، سیر، پیاز، فلفل دلمه و میخک درست می شود.

خوراک خرما

یکی از خوراک های معروف چابهار خوراک خرما است. این غذا بسیار مقوی است. اگر مزه خرما برایتان دلچسب است حتما این خوراک را امتحان کنید.

سوغات چابهار
سوغات چابهار

برای خرید سوغاتی از منطقه آزاد چابهار می‌توانید به بازار‌های معروف این شهر بروید و صنایع دستی این منطقه شامل سوزن دوزی، سکه دوزی، زری دوزی، معرق صدف، گلیم بافی و حصیر بافی، وسایل زینتی و تراش سنگ‌های قیمتی و… را خریداری کنید.

 

علاوه بر آن خوراکی‌هایی مانند انواع شیرینی‌ها و ماهی‌ها بسیار خوشمزه و مناسب برای سوغات هستند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه شهر زیبای چابهار دارای مناطق گردشگری و جاذبه های دیدنی فراوانی است، مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند حتما از این شهر زیبا با آب هوای بی نظیرش دیدن کنید و تردید نداشته باشید بعد از این سفر شما یکی از دوستداران این شهر خواهید شد و به اطرافیان خود پیشنهاد می کنید که فرصت دیدن این شهر را از دست ندهند.

امتیاز این مقاله