گياهان آپارتمانی و سازگار با نور کم

گیاهان آپارتمانی و سازگار با نور کم

اینکه خانه شما غرق در نور درخشان خورشید باشد بسیار دوست داشتنی است. چه نوری دلپذیر‌تر از نور آفتاب؟ اما خوب، نقاطی از خانه هستند که هیچگاه در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند یا اینکه ممکن است خانه شما به‌طور کلی نورگیر نباشد.

در این صورت اگر قصد نگهداری از گیاهانی مانند گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به خاک را داشته باشید با محدودیت مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی باید سراغ گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم بروید.

این دسته از گیاهان به نور چندان زیادی نیاز نداشته و در خانه‌های کم نور نیز به زندگی خود ادامه خواهند داد که در ادامه مجله اینترنتی خرید ناب به معرفی این گیاهان خواهد پرداخت.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی بعضا ویژگی های منحصر به فردی دارند، مانند گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به خاک و یا گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه که بسیار محبوب هستند. نگهداری گیاهان آپارتمانی کار سخت، ولی دل‌چسبی است. مهم‌ترین نکته درمورد گیاهان این است که آنها فضای آزاد را به محیط‌های بسته ترجیح می‌دهند.

گیاهان آپارتمانی
گیاهان آپارتمانی

هرگز در توضیحات هیچ گل و گیاهی نمی‌خوانید که «بومی پنجره‌های شمالی است» چون ما انسان‌ها مفهوم «گیاهان آپارتمانی» را ساخته‌ایم. بنابراین وقتی درمورد بهترین گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم صحبت می‌کنیم، منظورمان گیاهانی است که بیش از سایر گونه‌ها می‌توانند زندگی در آپارتمان‌ها و خانه‌های کم‌نور را تحمل کنند.

گیاه آپارتمانی سازگار با نور کم و سایه‌نشین

در ادامه  به معرفی چند گیاه آپارتمانی سازگار با نور کم خواهیم پرداخت که نیازی به نور ندارند و با شرایط کم‌نوری به خوبی سازگارند.

گیاه پوتوس طلایی

گیاه پتوس که به نام aka pothos نیز معروف است، حتی در بدترین شرایط، با انرژی و سرزندگی تمام رشد می‌کند. این گیاه به دلیل رشد بی‌وقفه‌ و ساقه‌های رونده، بیشتر مناسب فضای داخلی خانه است،

چون با چنین رشد سرعتی‌اش اگر در باغچه باشد، به سایر گیاهان مجال زندگی و خودنمایی نمی‌دهد.

سانسوریا

این گیاه که برگ‌هایی سفت و بلند دارد، در خاک خشک رشد بسیار خوبی دارد. نور بیشتر به رشد این گیاه کمک می‌کند اما در محیط‌های کم‌نور هم به رشد خود ادامه می‌دهد. نگهداری این گیاه در خانه،  باعث بهبود کیفیت هوای داخل خانه می‌شود.

نگران از بین رفتن این گیاه نباشید؛ سانسوریا گیاهی بسیار مقاوم است که هر کسی می‌تواند به راحتی از آن نگهداری کند. فقط توجه داشته باشید که سانسوریا به آب زیادی نیاز ندارد و اگر بیش از نیاز به این گیاه آب بدهید، به مرور زمان به علت پوسیدگی ریشه‌ها، از بین می‌رود.

زاموفیلیا

این گیاه از مقاوم‌ترین گیاهان موجود است و به خوبی در کمترین میزان نور هم دوام می‌آورد و آب زیادی نمی‌خواهد. نگهداری زامیفولیا برای فیلتر کردن سموم موجود در هوا و بهبود کیفیت هوای محیط بسته بهترین گزینه است.

به همین دلیل زامیفولیا با ظاهری متفاوت و لوکس جزو محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است و طرفداران زیادی دارد.

زاموفیلیا
زاموفیلیا

دراسنا

دراسنا از انواع گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم و با برگهای چرم مانند و بسیار زیبا است. بیش از ۵۰ نوع از انواع مختلف دراسنا وجود دارد و همه آنها نگهداری آسانی دارند.

مخاطبین گرامی مجله اینترنتی خرید ناب توجه داشته باشد که هرس کردن در زمان مناسب و آبیاری منظم برای سلامت این گیاه اهمیت بسیاری دارد. دراسنا را از نور مستقیم دور نگه داشته و از آبیاری بیش از اندازه خود داری کنید.

در ادامه از شما دعوت می کنم مقاله آموزش تعویض گلدان را مطالعه نمایید.

گیاه کالاته‌آ یا مارزنگی (Rattlesnake Plant)

این گیاه به‌دلیل شکل و طرح‌های زیبا و غیرمعمول روی برگ‌هایش موردتوجه قرار گرفته است و بومی جنگل‌های برزیل است و از گیاهان بومی در حال انقراض ایران محسوب نمی شود.

روی برگ‌های گیاه کالاته‌آ سبز روشن و زیر برگ‌ها نیز ارغوانی پررنگ است و این رنگ‌های متفاوت، تضاد زیبایی را ایجاد کرده است. کالاته‌آ گیاه بسیار زیبا و خاصی است که حال‌وهوای نواحی گرمسیری استوایی را به خانهٔ شما می‌آورد.

فقط فراموش نکنید که این گیاه به محیطی غنی و مرطوب نیاز دارد. گیاه مارزنگی باید در جایی سایه با نور غیرمستقیم خورشید نگهداری شود، چون نور مستقیم خورشید موجب تغییر رنگ برگ‌ها به قهوه‌ای می‌شود و برگ‌های گیاه را خشک و شکننده می‌کند.

برگ عبایی

این گیاه مقاومت بالایی در برابر شرایط متفاوت محیطی دارد، همین موضوع باعث شده تا به گیاه آهنین معروف شود! اگر زمان زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارید اما دوست دارید از سبزی و طراوت آن‌ها بهره مند شوید، این گیاه انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

گیاه برگ عبایی جز گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است که به نور خیلی کمی برای رشد احتیاج دارد و تقریبا در هر نقطه ای از منزل شما رشد می کند! تنها کاری که باید بکنید این است که آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا برگ‌هایش آسیب نبیند و قهوه‌ای نشود.

اگر دوست دارید برگ عبایی شما همیشه سرزنده و شاداب باشد، کافی است هفته ای یک بار با یک پارچه مرطوب برگ‌های آن را تمیز کنید تا گرد و غباری روی آن‌ها نباشد؛ اینکار به برگ‌های گیاه در جذب بهتر نور کمک خواهد کرد.

پاچیرا

پاچیرا یا درخت پول در فنگ‌شویی استفاده زیادی دارد. عده‌ای معتقدند که نگهداری پاچیرا ثروت و شانس را به ارمغان می‌آورد. بهترین مکان برای نگهداری پاچیرا نزدیک پنجره شمالی با نور متوسط و فیلتر شده است. می‌توانید این گیاه را در سالن پذیرایی و مکان‌هایی با نور معمولی نگهداری کنید.

بنفشه آفریقایی – African violets

بنفشه آفریقایی در همان شرایط انسان و با ​​رطوبت و دمای متوسط رشد می‌کنند. حتی یک لامپ فلورسنت نیز میزان نور کافی این گیاه را برآورده می‌کند.

از قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید این گیاهان نیاز به فضای زیادی ندارند ازاین‌رو گزینه مناسبی برای انتخاب یک گیاه آپارتمانی هستند.

فیلودندرون برگ قلبی

فیلودندرون برگ قلبی Heart-Leaf Philodendron، ‌علاوه بر برگ‌های براق و قلبی شکلش، بسیار گیاه سازگار و مهربانی است. این گیاه با نور کم به خوبی کنار می‌آید.

فیلودندرون برگ قلبی
فیلودندرون برگ قلبی

این گیاه چون ساقه‌های رونده دارد و برای اینکه زیباییش به هدر نرود باید یا آن را به سقف آویز نصب کرد یا برای آن یک داربست چوبی زیبا تهیه کرد.

کلام آخر

نکته آخری که مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله با شما در میان می گذارد این است که برای انتخاب مناسب‌ترین گیاه با نیاز نوری کم به رنگ برگ و پهن بودن آن دقت کنید. در کل اکثر گیاهانی با برگ‌های پهن و رنگ سبز تیره نسبت به سوزنی‌برگان و گل‌های ابلق نیاز نوری کمتری دارند.

5/5 - (2 امتیاز)