آماده کردن ماشین برای مسافرت

آماده کردن ماشین برای مسافرت

استفاده از خودروی شخصی، یکی از محبوب‌ترین روش‌های حمل و نقل در مسافرت است. در سفر با خودروی شخصی، کنترل سفر دست خودتان است. هر جا بخواهید می‌توانید توقف کنید، می‌توانید هم سفرانتان را خودتان انتخاب کنید. خودتان تصمیم می‌گیرید چه جایی بیشتر یا کمتر بمانید و مزایای بسیار دیگری که باعث می‌شود سفر با خودروی شخصی پرطرفدار باشد. اما یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد سفر با خودروی شخصی رعایت شود، اقدامات قبل از سفر برای ماشین و رعایت نکات ایمنی است؛ تا در طول راه با خیال راحت از مسیر لذت ببرید. در این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب بررسی روش‌های آماده کردن ماشین برای سفر و نکات ایمنی که حتماً باید آن‌ها رعایت کنید می‌پردازیم.

پیش از ابن مقاله لوازم ضروری سفر را در مجله اینترنتی خرید ناب قرار داده بودیم، که خواندن آن را به شما توصیه می کنیم.

قبل از سفر لنت های ترمز را چک کنید

مهم ترین و ضروری ترین کاری که باید قبل از سفر انجام دهید این است که حتما لنتهای ترمز را چک کنید. به این صورت که :

همه چرخ ها را باز کنید. (چرخ های جلو بسیار مهمتر هستند) و نگاهی به کالیپرهای ترمز و لنت های ترمز بیاندازید. اندازه پوسته لنت را بسنجید و با حداقل مقداری که شرکت سازنده خودرو تان آن را معین کرده است مقایسه کنید.

اگر در این کار سر رشته ای ندارید میتوانید ماشینتان را به تعمیرگاه ببریم تا همه چیز آن را چک کند. در غیر این صورت می توانید با جستجو در گوگل و سرچ کتابچه راهنمایی کاربران که کارخانه تولید ماشین آن را ارائه میدهد، از این موارد اطلاع پیدا کنید.

درست مانند لاستیک خودرو، لنت ترمز هم برای کهنگی شاخص هایی دارد و زمان ترمز صدای گوش خراشی می دهد.

چک کردن فرسودگی و پارگی تایرها

وجود هر گونه پارگی و فرسودگی بر روی لاستیک ها خطرناک است و در مسیر سفر ممکن است شما را به دردسر بیندازد، حتما قبل از سفر با ماشین از بررسی تایر ها و عدم وجود پارگی بر روی آنها اطمینان حاصل کنید، بر همین اساس باید به دنبال پارگی، میخ و ترک بر روی لاستیک خود باشید، سپس به عمق عاج ها دقت کنید و در آخر نیز تاریخ تولید لاستیک ها را چک کنید، اگر شش سال و بیشتر از تولید آنها می‌گذرد و یا عمق عاج آنها کم شده شاید وقت آن رسیده که تعویض شوند پس بهتر است کاملا هوشیار باشید.

تنظیم باد لاستیک‌ها

میزان استاندارد باد لاستیک‌ها موجب کنترل بهتر خودرو و کاهش مصرف سوخت می‌شود. از طرف دیگر کم بودن و یا زیاد بودن باد لاستیک‌ها نسبت به حد استاندار می‌تواند منتهی به ترکیدگی و یا پنچر شدن لاستیک شود؛ بنابراین قبل از سفر با مراجعه به پنچرگیری‌ها از تنظیم بودن باد لاستیک‌های خودرو خود مطمئن شوید. تنظیم باد لاستیک‌ها از جمله مواردی است که بصورت دوره‌ای باید بررسی شود و در لیست چکاپ دوره‌ای خودرو باید باشد. قبل از شروع سفر فقط با تنظیم باد لاستیک‌ها اکتفا نکنید و حتما وضعیت لاستیک‌ها را هم بررسی کنید.

 اطمینان از سلامت لاستیک زاپاس

یکی دیگر از اقدامات آماده کردن ماشین برای سفر، اطمینان از سلامت لاستیک زاپاس و میزان فشار باد آن است. در این بررسی بهتر است از وجود لوازم مورد نیاز در تعویض تایر، مانند آچار چرخ، جک و مثلث هم مطمئن شوید. همچنین توصیه می‌شود از روش تعویض لاستیک نیز مطلع باشید.

قبل از سفر لنت های ترمز را چک کنید
قبل از سفر لنت های ترمز را چک کنید

چراغهای خودرو را چک کنید

یک دیگر از مواردی که باید برای آماده سازی خودرو قبل از سفر به آن توجه کنید چراغ های خودروی شما می‌باشد. زیرا چراغهای ماشین عمده جایی هستند که ممکن است دچار ضربه ناگهانی شوند. پس حتما چراغ ها را چک کنید شاید بگویید شب گذشته چراغ‌ها مشکلی نداشته ولی امکان دارد در اثر ضربه ای چراغ های شما دچار مشکل شده باشد و شما متوجه نشدید

برای تعویض چراغهایتان به ابزار خاصی احتیاج ندارید. حتی برای چک کردن چراغهای ترمز خودرو نیز به یک شخص دوم هم احتیاج ندارید. به عنوان مثال میتوانید از شیشه یک مغازه که نور را بازتاب می‌دهد استفاده کنید.

اگر قصد دارید تا با خودرو شخص دیگری رانندگی کنید، باید طرز کار چراغ های جلوی ماشین را بدانید. بسیاری از مردم زمانی که در شب با ماشین دیگران رانندگی میکنند و میبینندکه چراغ های جلو خودرو روشن است، فکر میکنند که چراغهای عقب نیز روشن هستند.

متاسفانه اغلب رانندگان نسبت به وضعیت چراغ‌های خودروی خود بی‌تفاوت بوده و به راحتی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند! در واقع یک راننده مسئول قبل از شروع سفر حتما باید از عملکرد صحیح تمام چراغ‌های خودرو اطمینان حاصل کند و در صورت بروز هر مشکلی، سریعا برای برطرف کردن آن اقدام کند.

ممکن است چراغ‌های ترمز روشن نشده و یا نور چراغ‌های جلو کمتر از حد معمول باشند؛ پس دقت و تیزبینی لازم را داشته باشید تا هیچ چراغی از قلم نیفتد. البته این را هم بگوییم که گاهی همه چیز در آغاز سفر خوب و رو به راه بوده و چراغ‌ها مثل روز اولشان کار می‌کنند؛

اما با گذشت زمان و در طول سفر، احتمالِ سوختن لامپ آن‌ها وجود دارد! پس حتما حداقل دو لامپ تازه و متناسب با خودروی خود را تهیه کرده و در صندوق عقب بگذارید تا در صورت سوختن لامپ‌های اصلی، به راحتی آن‌ها را تعویض کنید.

روغن
به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود روغن‌موتور هر ۱۰۰۰ کیلومتر یک‌بار از طریق گیج روغن چک شود تا اگر کمتر از نشانگر L باشد حتماً علت آن بررسی شود. اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید، حتی اگر هنوز موعد عوض کردن روغن‌موتور خودرویتان نرسیده. اما نزدیک به زمان آن هست، روغن را عوض کنید.

پس بهتر است قبل از شروع سفری که ممکن است هزاران کیلومتر مسافت داشته باشد روغن خودروی خود را تعویض نمایید.

  • برای تعویض روغن داخل پارکینگ منزل خود به زمانی کمتر از یک ساعت نیاز خواهید داشت. یا این‌که می‌توانید به یک مغازه‌ی تعویض روغن برای انجام این کار مهم مراجعه نمایید.
  • اگر خودروی شما روغن‌سوزی دارد و به طور معمول روغن‌موتور تبخیر می‌شود. به همراه داشتن چند لیتر روغن اضافی در داخل خودرو ضرری نخواهد داشت.
  • سعی کنید روغن‌موتوری که برای سرریز به همراه دارید دقیقاً از همان نوعی باشد که در موتور خودرو استفاده کرده‌اید.
  • روغن‌موتور را به‌طور منظم بررسی کنید و همواره در طول سفر نگاهی به درجه فشار روغن داشته باشید.
  • هرگز روغن اضافه‌ای را روی روغن قبلی نریزید.
  • این را هم در نظر بگیرید که هرزمانی که روغن‌موتور خود را عوض می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید تا نو و بدون مشکل شود.
  • روغن هیدرولیک فرمان، روغن گیربکس، روغن ترمز و آب باتری نیاز به بررسی دارند تا به ترتیب از سفت شدن فرمان، سخت شدن گیربکس، نقص ایمنی و اختلال در سیستم برق‌رسانی خودرو جلوگیری شود.

دیاگ خودرو

قبل از مسافرت حتما به یاد داشته باشید که خودرو خود را در نمایندگی با استفاده از دستگاه های دیاگ عیب یابی کنید.

پورت OBD-II (تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر کامپیوتر به منظور عیب یابی ماشین) در ماشین های تولید شده از سال ۱۹۹۶ به بعد، کدهایی را به شما نمایش می دهند که نشان دهنده مشکلات احتمالی یا فعلی ماشینتان هستند.

هر چه ماشینها جدیدتر میشوند، این کدها نیز اطلاعات بیشتری در اختیار صاحب ماشین یا تعمیرکار ماشین قرار می دهند.

چک کردن سطح آب رادیاتور

مایع خنک کننده رادیاتور در حین مسیر به خنک کردن اجزای موتور که مدت زمان زیادی در حال حرکت هستند کمک می‌کند و تنظیم بودن میزان آن در مخزن رادیاتور شما بسیار مهم است، بنابراین حتما قبل از سفر میزان مایع خنک کننده و وجود ضد یخ کافی را چک کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.
توجه داشته باشید یکی از مهم ترین دلایل جوش آوردن خودرو کاهش سطح آب رادیاتور است. لذا اگر آب رادیاتور ماشین بیش از اندازه کاهش یافته، حتما علت کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنید تا در طی سفر خودرو شما جوش نیاورد.

چک کردن باتری و دینام

عمر هر باتری به‌طور متوسط دو سال است. ولی مواردی مثل میزان کارکرد خودرو، لوازم برقی و صوتی به‌کاررفته در خودرو و شرایط جوی منطقه سکونت در عمر باتری تأثیرگذار است؛ اما برای اینکه قبل از سفر خیالتان از بابت کارکرد باطری و دینام خودرو راحت باشد، بهتر است نزد یک باتری‌ساز رفته و از او بخواهید تا توسط دستگاه مخصوص این دو قطعه را برایتان چکاپ کند. اگر از تعویض باتری خودرویتان زمان زیادی نمی‌گذرد، بهتر است سر باتری‌ها و اتصالات را چک کنید تا محکم و سر جای خودشان باشند. همچنین اگر سر باتری‌ها سولفاته شده باشد، با استفاده از جوش‌شیرین آن‌ها را تمیز کنید.

 بررسی روغن گیربکس

اغلب خودروهای امروزی مجهز به سیستم گیربکس اتوماتیک هستند. این گیربکس‌ها معمولا نیاز به نگهداری و سرویس زیادی ندارند. اما با این حال بهتر است بررسی روغن گیربکس را در زمره کارهای آماده کردن ماشین برای سفر قرار دهید. سطح روغن گیربکس و سلامت آن از جمله مواردی است که در این بررسی باید به آن توجه کرد.

تسمه ها را چک کنید

بیشتر موتورهای خودرو دارای یک تسمه اصلی هستد که مولد برق A/C را برای شارژ باتری به کار می اندازد، پمپ آب برای خنک کردن موتور راه انداخته و اغلب پمپ هایی که با هدایت برق کار میکنند بدان وابسته هستند.

اگر این تسمه آسیب ببیند واقعا اتفاق بدیست. تسمه را با توجه به تعداد کیلومتری که پس از تعویض آن ماشین کار کرده است بسنجید، وجود ترک یا شکاف بر روی دنده های زیری تسمه و یا این که قطعاتی از تسمه از بین رفته یا افتاده باشند، نشانه بدیست.

حتما تسمه‌های خودرو خود را از یاد نبرید و آن‌ها را قبل از حرکت از چک کنید. به یاد داشته باشید که تسمه‌های خودروی شما باید از نظر سایش و کشش در شرایط ایده‌آلی قرار داشته باشند و هیچ نشانه‌ای از فرسایش آن‌ها دیده نشود.

اگر مدت زمان زیادی است که تسمه‌های خودروی خود را تعویض نکرده‌اید؛ به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کرده و نسبت به تعویض تسمه تایم و تسمه دینام اقدام کنید. فراموش نکنید که اگر تسمه‌تایم خودروی شما پاره شود؛ شما خسارتی جدی خواهید دید و احتمالا خودروی شما دیگر مثل روز اول نخواهد شد.

آگاهی از سلامتی باتری و سیستم برق رسانی قبل از سفر

سیستم برق رسانی خودرو مدار نسبتا ساده ای دارد که شامل شارژ شدن باتری توسط دینام می شود، دینام به قطعه ای تحت عنوان زغال دینام مجهز است که اگر به پایان برسد ، شارژباتری به کُندی انجام می شود و در مسافرت هنگام نیاز به برق خودرو با کمبود برق مواجه شود. از این رو چک کردن ولتاژ خروجی دینام روشی موثر و پیشگیرانه برای مواجه با مشکلات برقی باشد.

باتری خودرو نیز معمولا عمر محدودی دارد و لازم است برای آگاهی ازتمام شدن عمر آن یک نشانگر وضعیت سلامت باتری در نظر گرفته شود که پیش از سفر باید این نشانگر چک شود.

همیشه در مسافرت کابل شارژ باتری به همراه داشته باشید تا در شرایط اضطراری بتوانید با استفاده از کابل شارژ و برقرار کردن اتصال بین باتری معیوب و موتور روشن سایر خودروها، خودرو خود را روشن کنید.

به همراه داشتن تجهیزات اضطراری در ماشین

خیلی خوب است اگر برای هر مشکلی آماده باشید و برای این کار باید یک کیف اضطراری آماده کنید.

از اقدامات قبل از سفر برای ماشین به همراه داشتن تجهیزاتی شامل: یک نقشه به‌روز شده، موبایل، زاپاس چرخ و ابزار اضطراری (چراغ‌قوه، پیچ‌گوشتی، انبردست و پیچ و مهره)، پتوهای کوچک، جعبه کمک‌های اولیه، باتری اضافه، کپسول آتش‌نشانی، بطری آب و مواردی از این قبیل.

اگر با فرزند خردسال خود سفر می‌کنید، برای حفظ ایمنی و نیز راحتی کودک حتماً صندلی مخصوص کودک را همراه ببرید.

چک کردن برف پاک کن ها

توجه داشته باشید که شما سفری طولانی در پیش دارید و داشتن دیدِ کافی برای راننده از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این رابطه اغلب رانندگان به برف‌پاکن خودروی خود توجه نکرده و آن را به حال خود رها می‌کنند.

این کار احتمالا باعث به وجود آمدن اختلال در دید راننده شده و هنگام بارش باران و… باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. پس خوب به برف‌پاکن خودرو نگاه کنید و اگر از عملکرد آن راضی نیستید، برای تعویض و جایگزینی آن اقدام کرده و یک بار به یکی از فروشگاه‌های فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو مراجعه کرده و یک برف‌پاکن مناسب خریداری کنید.

توجه داشته باشید که اگر خودتان اقدام به تعویض برف‌پاکن‌ها می‌کنید؛ حتما بر روی شیشه خودرو یک حوله نرم قرار دهید تا در صورت برخورد و رها شدن ناگهانی برف‌پاکن، آسیبی به شیشه خودرو وارد نشود. البته اگر این کاره نیستید و توان تعویض برف‌پاکن‌ها را ندارید؛ خود را آزار نداده و از یک فردِ با تجربه و کاربلد کمک بگیرد!

چک لیست خودرو قبل از سفر
چک لیست خودرو قبل از سفر

چک لیست خودرو قبل از سفر

در این بخش چیز هایی از ماشین که قبل سفر باید چک شوند را بصورت چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر، برای شما لیست کرده ایم تا بتوانید به راحتی خودرو خود را مطابق این لیست آماده سفر کنید:

  • چک کردن سلامت لاستیک ها
  • چک کردن میزان باد لاستیک ها
  • چک کردن سلامت و باد لاستیک زاپاس
  • چک کردن جک، آچار چرخ و مثلث اخطار برای تعویض لاستیک
  • چک کردن روغن موتور ماشین
  • چک کردن روغن گیربکس (بخصوص برای خودرو های اتوماتیک)
  • چک کردن آب رادیاتور و ضدیخ
  • چک کردن لنت ترمز ها
  • چک کردن سیستم ترمز و روغن ترمز
  • چک کردن تسمه ها (بخصوص تسمه تایم)
  • چک کردن باتری و دینام ماشین
  • چک کردن چراغ جلو نور پایین و نور بالا، چراغ عقب، راهنما، چراغ ترمز، مه شکن و پرژکتور
  • چک کردن برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب
  • چک کردن مایع شیشه شور
  • چک کردن سیستم گرمایش و سرمایش
  • همراه داشتن ابزار آلات اولیه
  • همراه داشتن جعبه کمک های اولیه
  • همراه داشتن چند بطری آب
  • همراه داشتن چراغ قوه
  • همراه داشتن کپسول آتش نشانی

اهمیت نصب ردیاب خودرو پیش از سفر

سفر رفتن همراه با تجربه گردش در شهرهای مختلف است. به همین منظور لازم است امنیت خودرویتان را تامین نمایید. نصب ردیاب خودرو یکی از راه‌های کاربردی در ایجاد این امنیت است. زیرا این دستگاه موقعیت خودرو را در هر لحظه روی نقشه نشان می‌دهد. طوری که حتی در صورت به سرقت رفتن ماشین، می‌توان به کمک نیروی پلیس آن را پس گرفت.

حال تصور کنید به شهری دور مسافرت کرده‌اید. در طول سفر خودرویتان به سرقت رفته و دیگر دسترسی به آن ندارید. قطعا تجربه‌ای بسیار بد برایتان ایجاد شده و حتی احتمال پس گرفتن ماشنیتان هم دور از ذهن است. اما داشتن ردیاب بر روی خودرو این امکان را به شما می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان، ماشین را یافته و آن را پس بگیرید. حال آن تجربه بد و غم‌انگیز به اتفاقی هیجان‌انگیز تبدیل خواهد شد.

داشتن خواب کافی

حداقل ۲ شب قبل از رانندگی ۷ ساعت بخوابید . تا قبل از رانندگی احساس خواب‌آلودگی نداشته باشید و انرژی‌تان بازسازی شود. از رانندگی بین ساعت ۱ و ۳ ظهر اجتناب کنید. زیرا دمای بدن پایین است و اکثر مردم در این زمان خواب‌آلود هستند. اگر سفر شما طولانی است، هر دو ساعت یک‌بار توقف کرده و استراحت کنید.

مقاله اختلال خواب در سفر را مطالعه کرده اید؟

به همراه داشتن مواد غذایی در ماشین

همراه داشتن مقداری غذا در حین سفر ضروری است. چون ممکن است در جایی که خودرو را متوقف کرده‌اید دسترسی به غذا نداشته باشید و یا غذای رستوران موردپسند شما نباشد. پیشنهاد ما این است که مجموعه‌ای از ویتامین‌ها به همراه غذاهای سالم را همراه خود داشته باشید تا از اسنک‌های کوچک حین رانندگی بخورید. از غذاهای فست فود اجتناب کنید و غذاهای سالمی مثل هویج و بادام بخورید. همچنین به‌منظور داشتن حداکثر انرژی حین رانندگی بدن خود را هیدراته نگه‌داشته و به‌طور مرتب آب بنوشید.

5/5 - (1 امتیاز)