آشنایی با انواع قهوه

آشنایی با انواع قهوه

مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله شما را دعوت به نوشیدن یک فنجان قهوه می کند و از شما می خواهد مطالب امروز که مرتبط با قهوه است را دنبال کنید.

قهوه بعد از آب پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان است و صنعت قهوه دومین صنعت درآمدزای دنیا پس از نفت است. تنوع بسیار زیادی در انواع سرو قهوه وجود دارد که بعضی اوقات حتی قهوه خورهای حرفه ای هم همه آنها را نمیشناسند . قهوه با عطر و طعم منحصر به فردی که دارد نوشیدنی بسیار پرطرفداری است اما شاید وقتی به کافه میروید و با منویی طولانی از انواع قهوه رو به رو میشوید دقیقا نمیدانید که تفاوت آنها در چیست؟

قهوه ترک، فرانسه، دمی و خانواده اسپرسو از انواع مختلف قهوه هستند که شاید در ظاهر شبیه به هم باشند اما دستور تهیه آنها و مواد ترکیبی شان با هم متفاوت است.

انوع قهوه
انوع قهوه

در ادامه به انوع قهوه خواهیم پرداخت.

قهوه ترک

قهوهٔ ترک، شیوه‌ای برای سرو قهوه است که دانه‌های برشته‌شده و سپس کاملاً پودر شدهٔ قهوه در قهوه‌جوشی به نام جذوه جوشانده و در فنجان سرو می‌شوند. دانه‌های پودر شدهٔ قهوه در فنجان می‌توانند ته‌نشین شوند. می‌توان برای طعم دادن به قهوه از شکر استفاده می‌شود. این شیوهٔ سرو قهوه در خاورمیانه، شمال آفریقا، قفقاز و بالکان دیده می‌شود.

قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود  به صورتی که قهوه  در داخل فیلتر کاغذی (در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها)

مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد ، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.

در کل یکی از آسان ترین روش های دم کردن انواع قهوه را می توان قهوه فرانسه نام برد .

قهوه دمی

امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود ترین تجارت ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده . یکی از روش های بسیار محبوب این روز ها دم آوری قهوه بصورت قطره ای و فیلتری می باشد که با استفاده از قهوه ساز های خاصی همچون سایفون , کمکس و V60می باشد. در این نوع دم آوری معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.

اسپرسو

از معروفترین انواع قهوه ، اسپرسو می‌باشد و انواع مختلفی از قهوه‌ها نیز بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند. اسپرسو به صورت غلیظ و داخل فنجان‌های کوچک سرو می‌شود. برای درست کردن قهوه اسپرسو از دستگاه موکاپات استفاده می‌شود. اسپرسو در مقایسه با قهوه‌های دیگر تلخ تر است و به عنوان تلخ ترین نوع قهوه شناخته می‌شود و همچنین نسبت به همه انواع قهوه کافئین بیشتری دارد. قهوه اسپرسو معمولا با شیر داغ و فوم شیر ترکیب می‌شود که از این ترکیب لاته و کاپوچینو تهیه می‌شود.

روش درست کردن اسپرسو با موکاپات به این صورت است که ابتدا باید آسیاب قهوه، مدیوم باشد. حال آب جوش را درون مخزن موکاپات میریزیم و فیلتر را روی مخزن گذاشته و قهوه را روی آن میریزیم اما به این نکته توجه داشته باشید که قهوه را داخل فیلتر فشرده نکنید. حال پارچ آن را بگذارید و آن را روی شعله قرار دهید و زمانیکه قهوه از لوله پارچ خارج شد اسپرسو شما آماده است.

اگر میخواهید می‌توانید شکر به آن اضافه کنید. اگر شیر گرم به آن اضافه شود نوشیدنی حاصل لاته می‌شود. روش تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز به این شکل است که ابتدا قسمت مخزن دستگاه را از آب پر می‌کنیم سپس پودر قهوه را در قسمت پرتافیلر دستگاه ریخته و با تمپر پودر را فشرده می‌کنیم، سپس دستگاه را روشن کرده و منتظر می‌مانیم قهوه از دستگاه خارج شود.

کاپوچینو (Cappuccino)

کم و بیش شما دوستان ما در مجله اینترنتی خرید ناب با کاپوچینو آشنایی دارید. این نوشیدنی مرسوم در ایتالیا یک بخش اسپرسو، یک بخش شیر جوشیده و یک بخش کف شیر دارد. اگر به درستی دم شود، هر جرعه ای که می نوشید باید به مقدار مساوی قهوه، شیر و کف داشته باشد. ولی در بیشتر کافی شاپ های آمریکا، آن را در فنجان های ۸ اونسی (۲۲۶ گرمی) سرو می کنند. در حالیکه کاپوچینوی اصلی در فنجان ۵ اونسی (۱۴۰ گرمی) سرو می شود. کاپوچینو به معنای “کلاه کوچک” است و به لایه باریک کف در بالای قهوه اطلاق می شود. در ایتالیا هرگز پس از وعده غذایی یا بعد از ۱۱ صبح، کاپوچینو نوشیده نمی شود.

کاپوچینو (Cappuccino)
کاپوچینو (Cappuccino)

ماکیاتو

ماکیاتو یک شات اسپرسو با یک لمس شیر بخار پز یا کف است. در ایتالیایی، ماکیاتو به معنای «لکه‌دار» یا «لکه‌دار» است، بنابراین کافه ماکیاتو به قهوه‌ای گفته می‌شود که با شیر آغشته شده است.

عربیکا

قهوه عربیکا به عنوان محبوب ترین نوع قهوه شناخته می‌شود و بیشتر طرفداران قهوه آن را به علت طعمش ترجیح می‌دهند. بیش از نیمی از دانه‌های قهوه فروخته شده در جهان از این نوع است. این دانه‌ها کمی شیرین هستند و معمولا برای درست‌ کردن قهوه سیاه به کار می‌روند. بااینکه این نوع دانه محبوب‌تر است اما میزان کافئین کمتری نسبت به روبوستا دارد. این نوع دانه نسبت به روبوستا باکیفیت‌تر شناخته می‌شود و به همین دلیل گران‌تر است.

روبوستا

قهوه روبوستا ارزان‌تر و قوی‌تر است و ‌کافئین بیشتری دارد. یکی از علت‌های ارزان‌تر بودن این نوع از دانه‌ها این است که گیاه روبوستا راحت‌تر رشد می‌کند. این نوع دانه‌ها بیشتر برای درست ‌کردن اسپرسو و قهوه‌های فوری به کار می‌روند. پس برای سرحال شدن در یک صبح کاری مطمئن شوید قهوه‌ای که می‌خورید از دانه‌های روبوستا تهیه شده باشد.

فلت لایت

از دیگر انواع قهوه ، قهوه فلت لایت می‌باشد که در کشورهای نیوزیلند و استرالیا بسیار محبوب است.

قهوه فلت لایت بیشتر مانند کاپوچینو است اما روی آن شکلات و فوم شیر ندارد. به این شکل تهیه می‌شود که یک شات اسپرسو را اضافه می‌کنند و شیر بدون هیچ کفی به آن افزوده می‌شود.

کافه موکا

یکی دیگر از نوشیدنی  های بر پایه اسپرسو هست که در لیوان های بلند شیشه ای سرو می شود و برای تهیه آن کافیست یک یا دو شات قهوه اسپرسو را با یک اونس سیروپ شکلات در لیوان ریخته و روی آن را با شیر بخار زده شده پر نمایید و سپس روی آن را با خامه زده شده و خرده های شکلات تزئین نمایید.

آمریکانو

امریکانو با اضافه کردن آب داغ به قهوه اسپرسو تهیه می شود. گفته می شود که قهوه امریکانو اولین بار توسط سربازان آمریکایی و در جریان جنگ جهانی دوم ابداع شده تا در مصرف قهوه صرفه جویی شود. بعد از جنگ این سبک تهیه قهوه توسط باریستاهای آمریکایی پذیرفته شد و به عنوان قهوه امریکانو در دنیا شهرت پیدا کرد.

کورتادو/جیبرالتار (Cortado/Gibraltar)

علیرغم اسامی مختلف، تنها چیزی که کورتادو را از جیبرالتار (جبل الطارق) متمایز می کند کافی شاپی است که این قهوه را در آن سفارش می دهید. کورتادو یک اسپرسوی اسپانیایی است که با شیر جوشیده بریده می شود (کورتادو به اسپانیایی می شود “بریدن”). این نوشیدنی کوچکی است که فقط کمی بزرگتر از ماکیاتو است و در لیوان ۴ اونسی (۱۱۰ گرمی) سرو می شود. نام جیبرالتار یا جبل الطارق در سال ۲۰۰۵ توسط کافی شاپی واقع در سانفرانسیسکو اختراع شد و به نوعی لیوان شیشه ای اطلاق می شود.

ماکیاتو (Macchiato)

در حالیکه این استارباکس بود که ماکیاتو را مشهور کرد، ولی ماکیاتوی استارباکس شباهت کمی به ماکیاتوی واقعی دارد. ماکیاتوی سنتی یک جرعه اسپرسو و بخش کوچکی از شیر کف دار در بالای آن است. این نوشیدنی کوچک خیلی قوی است زیرا غلیظ ترین طعم اسپرسو را دارد و شیر اضافه شده به آن، از شدت این طعم می کاهد. ماکیاتو به معنای “طرحدار” است و به طرح هایی که روی کف شیر داده می شود اطلاق می گردد.

ماکیاتو (Macchiato)
ماکیاتو (Macchiato)

سخن آخر

در این مقاله از سری مقالات مجله اینترنتی خرید ناب با انواع قهوه آشنا شدیم، افرادی که می‌خواهند قهوه مصرف کنند و می‌خواهند بدانند کدام قهوه بهتر است، باید به این نکته توجه کنند که برای چه دلیلی قهوه مصرف می‌کنند، به عنوان مثال افرادی که نیاز به کافئین بیشتری دارند و می‌خواهند کافئین مصرف کنند اسپرسو برای آن‌ها بهترین انتخاب است و افرادی که هر روز قهوه مصرف می‌کنند و طعم ملایم دوست دارند از قهوه فرانسه استفاده می‌کنند.

5/5 - (2 امتیاز)