شهر قزوین

معرفی شهر قزوین

یکی از شهرهای بسیار قدیمی در کشورمان از دیرباز تا به الان که در هر دوره ای از تاریخ، نقش مهم و حیاتی داشته است، شهر قزوین است. شهر سر سبز و بسیار زیبای قزوین، به قدری جذاب و بزرگ است که مقصد افراد زیادی چه ایرانی و چه گردشگران خارجی در ایام مختلف سال است. همچنین به دلیل فاصله ی نسبتا کم این شهر با تهران، سالانه افراد زیادی از پایتخت رهسپار این شهر می شوند. برای شناخت بیشتر شهر قزوین با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

معرفی شهر قزوین

شهر قزوین مرکز استان قزوین و می‌توان گفت که یکی از خوش آب و هواترین شهرهای این استان است. این شهر آیینه‌ای از دوران‌های مختلف تاریخی ست. در دل این شهر خوش‌ آب و هوا، آثار تاریخی گران‌بهایی برجای مانده است که به شیوایی رد تاریخ را در آن می‌توان دید.

معرفی شهر قزوین
معرفی شهر قزوین

علاوه بر نکاتی که در مورد این خطه از ایران گفته شد، مزیت‌های زیادی در مورد شهر قزوین وجود دارد. اولین مورد که شاید مهم‌ترین آنهاست این است که قزوین به پایتخت ایران، تهران نزدیک است. همین مساله در رونق جنبه‌های مختلف اجتماعی، گردشگری و اقتصادی قزوین تاثیر فراوانی داشته است.
نکته دیگر اینکه آب و هوای اینجا بسیار مطلوب و خواستنی است. به طوریکه افرادی که می‌خواهند یک هوایی عوض کنند و در هر فصلی مقصدی دلپذیر داشته باشند، قزوین را انتخاب می‌کنند.

آیا می‌دانید که یکی از پاک‌ترین شهرهای داخل کشور با آلودگی هوای بسیار کم، این شهر است. باغ و بوستان‌های زیادی را در اینجا پیدا خواهید کرد. شهری سرسبز که در بدو ورود مسافران را غافلگیر خواهد کرد. یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های کشور، یعنی خیابان سپه در قزوین قرار دارد و تعداد زیادی جاذبه‌ی گردشگری که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

خیابان سپه

از جمله جاذبه های شهر قزوین که در بالاتر این متن به آن اشاره کردیم، خیابان سپه در شهر قزوین است. این خیابان در بین اولین ها، تنها خیابانی است که برای اولین بار نه تنها در قزوین بلکه در سراسر ایران افتتاح شده است.در این خیابان که در دوره ی صفویان به وجود آمده، اتفاقات تاریخی بسیاری رخ داده است و خود یکی از جاذبه های مشهور شهر قزوین است.

خیابان سپه قزوین
خیابان سپه قزوین

کاخ چهل ستون

عمارت کلاه فرنگی قزوین را که به عنوان کاخ چهلستون هم می شناسید، یکی از دیگر جاذبه های شهر قزوین است. ساخت این بنا هم به دوره ی صفویان بر می گردد. اما جالب تر این است که عمارت کلاه فرنگی در واقع مقر ادراه ی حکومت بوده است.

حمام قجر

از موزه مردم شناسی قزوین که قبلا حمام قجر بوده، امروزه یکی از جاذبه های این شهر تاریخی و خوش آب و هوا است. شاه عباس صفوی مستقیما دستور ساخت این حمام را صادر کرد. این حمام جز اولین حمام هایی در ایران بود که ورودی مجزا و جداگانه برای بانوان و آقایان داست. در حال حاضر هم این بنا که در دست میراث فرهنگی قزوین است، آن را تبدیل به موزه ای نموده تا مردم قزوین و گردشگران به خوبی با این شهر آشنا شوند.

آب انبارهای قزوین

درباره آب انبارهای قزوین به یک مکان خاصی تلویحا اشاره نمی کنیم زیرا این شهر پر است از آب انبارهای مختلف. اما با این حال باید بدانید که آب انبار سردار بزرگ ترین این آب انبارهاست. بیشتر این آب انبارها همچون آب انبار سردار، امروزه برای بازدید عموم در دسترس قرار گرفته اند.

مسجد جامع قزوین

در خیابان سپه، یکی از قدیمی ترین مسجدهای این شهر به نام مسجد جامع قزوین قرار گرفته است. این مسجد عنوان قدیمی ترین مسجد جامع کشور را به دوش می کشد. می گویند که این مسجد بر روی یک آتشکده ساسانی ساخته شده است. به این مسجد، مسجد عتیق نیز می گویند.

قعله کرد قزوین

زمانی که وارد این غار می شوید ورودی آن با تالار بزرگی شروع می شود و کف آن پر از فضله های خفاش می باشد. این تالار بزرگ محلی برای زندگی یک کلونی بزرگ خفاش است و با تابیدن نور بر روی این موجودات سر و صدای خودشان باعث اذیت و آزار این موجودات کوچک خون خوار می شود. لازم به ذکر است که بگوییم از این تالار بزرگ، چندین راه منشعب می شود.

طول و عرض این تالار حدود ۵۰ در ۲۰ متر است و ارتفاع پایین ترین قسمت کف تا بالاترین نقطه آن را می توان حدود ۲۰ متر تخمین زد. این غار چندین تالار بزرگ و کوچک دیگر دارد که همگی از طریق راهروهایی به هم متصل می شوند اما اگر به مسیرها آشنا نباشید، احتمال گم شدن بالاست. تمامی این غار پوشیده از تزئینات آهنکی ریز و درشت است و زمانی که وارد آن می شوید این تزئینات را خواهید دید که به اشکال استلاگمیت یا چکیده و یا استلاگتیت چکیده است.

تزیینات گل کلمی، اشکال سوزنی شکل ریز و اشکالی معروف به نی نوشابه ها می باشد. در وقت پیمایش مراقب چکیده های ریزی که از سقف کم ارتفاع برخی تالارهای غار آویزان هستند، باشید تا با کلاه کاسک آن هار نشکنید.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

از دیرباز سفر و آمد و شد به شهر های گوناگون در میان ایرانیان رواج داشته و ساکنین این خاک کهن همواره به رفتن به شهر های و مناطق گوناگون به دلایل مختلف علاقه داشتند، از این رو وجود کاروانسراهایی در میان راه شهرها بسیار پر اهمیت بوده و امروزه در مناطق مختلف کشور می توان کاروانسراهای تاریخی بسیاری را مشاهده کرد، کاروانسرای سعد السلطنه یکی از کاروانسراهای بنام ایران بوده که از قدمت و اهمیت بالایی برخوردار است.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین
کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

کاروانسرای سعد السلطنه در اواخر دوران حکومت ناصر الدین شاه قاجار و به دستور حاکم وقت قزوین، محمد باقر خان سعدالسلطنه اصفهانی بنا شده است.

بر اساس نوشته های تاریخی ساخت این بنا در سال ۱۳۱۰ هجری قمری آغاز شده و پس از دو سال در سال ۱۳۱۲ هجری قمری به بهره برداری رسید.

این کاروانسرای با دارا بودن بیش از ۶ هکتار وسعت به عنوان بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده درون شهری ایران شناخته شده و همچنین این بنا یکی از کاملترین سراهای ایران بشمار می آید.

دریاچه اوان قزوین

در فاصله ۸۸ کیلومتری شمال شرق قزوین و در منطقه الموت، یکی از زیباترین مناظر طبیعی جهان هستی وجود دارد که با نام دریاچه اوان شناخته می شود.

این دریاچه که یکی از دریاچه های طبیعی ایران نیز بشمار می آید، دارای چشم اندازها و مناظر زیبای فراوانی بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی منطقه الموت و قزوین شناخته می شود.

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

این دریاچه زیبا و بکر برای سپری کردن روزی آرام و به دور از همهمه های زندگی شهری، یکی از بهترین گزینه ها بشمار آمده و می توان روزی خاطره انگیز را در آن سپری کرد.

این دریاچه به دلیل واقع شدن در موقعیت جغرافیایی کوهستانی، دارای آب و هوایی بسیار خنک به ویژه در تابستان ها است.

با سفر به این دریاچه علاوه بر لذت بردن از منظره ها و چشم انداز های زیبا و سرسبز می توان از تفریحاتی نظیر قایقرانی، کوهنوردی و شنا نیز بهره مند شد.

یکی از منظره هایی که این دریاچه را به دریاچه ای منحصر به فرد و زیبا بویژه در فاصل پاییز بدل می کند، حضور پرندگان مهاجر فراوان در آن است. با سفر به دریاچه اوان در فصل پاییز می توان گونه های گوناگون پرندگان نظیر غاز، مرغابی و قو را مشاهد کرد.

همچنین این دریاچه زیستگاه جانواران فراوانی مانند سیاهگوش، شغال، بز کوهی، کبک، پلنپ، کل و شاهین بوده و در آب این دریاچه نیز آبزیان و ماهی هایی مانند قزل آلا، اردک ماهی، کپور و لاکپشت زیست می کنند.

امامزاده شاهزاده حسین قزوین

امامزاده شاهزاده حسین فرزند علی بن موسی الرضا (ع) است،که مقبره‌اش در شهر قزوین واقع شده‌است. شاهزاده حسین در سفر به مرو حین عبور از قزوین، در این شهر درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. بنای با شکوه امام‌زاده حسین در حمله مغول و کشمکش‌های دوره صفوی آسیب کلی دید که مورد بازسازی قرار گرفت، در همین راستا تنها ضریح نفیس چوبی که از شاهکارهای بی‌نظیر منبت کاری و گره چینی مجوف محسوب می‌شود باقی مانده است که قدمت آن نیز به سال ۸۰۶ هجری باز می‌گردد.

امامزاده شاهزاده حسین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین

دوستان و همراهان همیشگی مجله اینترنتی خرید ناب، بی تردید جاهای دیدنی بسیاری را می توان در شهر قزوین نام برد که شاید در این مقاله از قلم افتاده باشد اما فراموش نکنید جای جای کشور عزیزمان دارای جاذبه های دیدنی است که متاسفانه شاید کمتر به آنها پرداخته شده و با آنها آشنایی نداریم.

5/5 - (1 امتیاز)