راهنمای خرید سیستم صوتی ماشین

راهنمای خرید سیستم صوتی ماشین

امروزه سیستم صوتی ماشین یکی از پرفروش ترین لوازم جانبی های خودرو محسوب می شود. بسیاری از افراد قصد دارند روی خودروی خود سیستم صوتی حرفه ای نصب کنند اما در این موضوع اطلاعات کافی ندارند. برای نصب سیسستم صوتی حرفه ای به یک پخش کننده حرفه ای و باند های حرفه ای نیاز دارید. در مجله اینترنتی خرید ناب قصد داریم به بررسی خرید سیستم صوتی ماشین بپردازیم.

سیستم صوتی ماشین
سیستم صوتی ماشین

RDS چیست؟

RDS (مخففRADIO DATA SYSTEM ) یک سرویس رادیویی است که روی موج FM فعال می‌باشد و وظیفه ارسال اطلاعات و دیتا را روی موج FM را برعهده دارد. به عبارت ساده‌تر هنگامی که شما به رادیو موج FM گوش می‌کنید،

اگر دستگاه پخش شما مجهز به RDS باشد می‌تواند اطلاعات دیگری را هم از مرکز فرستنده دریافت کند، اطلاعاتی که شامل نوشته‌های متنی (مثل انواع پیام‌های ترافیکی یا اطلاعات برنامه در حال پخش وغیره…) یا بوق‌ها وآلارم‌های هشدار دهنده می‌شوند.

رادیو پخش

رادیوپخش تنها یک قسمت از سیستم صوتی در ماشین است، که بیشتر در دسترس است.

وظیفه اصلی رادیو پخش یا ضبط ماشین دریافت فایل‌های صوتی و پردازش آن برای پخش در اسپیکرهاست. کاربران به وسیله این دستگاه میتوانند صدا و موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنند.

ضبط ماشین به دو صورت در بازار موجود است، دسته اول پنل ثابت و نوع دوم پنل جداشونده هستند.

رادیو پخش
رادیو پخش

نوع پنل ثابت ضبط ماشین قیمتی ارزانتر از نوع جداشونده دارند، پنلهای جداشونده بیشترین طرفدار را در بازار دارند زیرا به راحتی میتوان آنها را جدا کرد و با خود به خانه برد، اینگونه امنیت آن نیز بالاتر میرود.

مؤلفه های مهم در انتخاب ضبط ماشین

تنوع بالای ضبط ها و امکاناتی مانند گوش دادن به رادیو که به آن اشاره کردیم، پخش موسیقی با گوشی موبایل بدون سیم و یا با سیم، امکان درایو‌های نوری CD و DVD و … از جمله مواردی ست که در هنگام خرید باید آن رها در نظر گرفت.

مقایسه انواع سیستم صوتی خودرو

سایز پخش کننده : پخش های خودرو از لحاظ سایز به دو دسته ۱DIN و ۲DIN تقسیم می شوند. پخش کننده های ۲DIN دو برابر پخش کننده های ۱DIN می باشند. پخش کننده های ۱DIN مناسب برای خودرو هایی چون پراید، پرشیا، ۲۰۶، ۴۰۵  و… می باشد. در صورتی که ضبط های ۲DIN مناسب برای خودروهای گران قیمت تر و جدیدتر می باشد. لازم است ضبط مناسب خودروی خود را تهیه کنید.

قابلیت بلوتوث پخش کننده: امروزه اکثر ضبط های خودرو دارای قابلیت بلوتوث می باشند اما بهتر است در هنگام خرید به آن توجه کنید چرا که باز هم ممکن است ضبطی این قابلیت را نداشته باشد یا بلوتوث آن دارای مشکلاتی باشد.

پورت های ورودی پخش کننده: از جمله پورت های ورودی می توان به پورت های AUX، USB و کارت خوان اشاره کرد. برخی از ضبط ها دارای تمامی پورت های نام برده شده هستند اما برخی دیگر شاید یک یا دو مورد را داشته باشند. بهتر است ضبطی با هر ۳ پورت ورودی خریداری کنید.

نوع پنل پخش کننده: برخی پخش کننده ها از نوع پنل ثابت و برخی دیگر از نوع پنل جدا می باشند. عموما پخش های پنل جدا دارای قیمت بالاتری هستند. پنل اینگونه پخش کننده ها قابل جدا شدن می باشد و صاحب خودرو بعد از ترک خودرو می تواند پنل ضبط را جدا کرده و با خود ببرد. این کار می تواند از سرقت پخش کننده جلوگیری کند.

آی سی پخش کننده: آی سی ضبط شامل تمامی قطعات و اجزای ضبط مانند، خازن، ترانزیستور و … می باشد. ضبط هایی که دارای آی سی بزرگ می باشند، کیفیت صدای بهتری دارند. اگر به دنبال خرید پخش کننده با کیفیت پخش بالا هستید، بهتر است به نوع آی سی آن توجه کنید. البته که ضبط های آی سی بزرگ نسبتا قیمت بالاتری دارند.

انتخاب یک برند معتبر

در بین برندهای اصلی تولید کننده ضبط ماشین ، کنوود، پایونیر، سونی، جی وی سی، آلپاین و چند برند دیگر، جزو بهترین هایی هستند که مشتریان از خرید آن ها راضی بوده اند. به طور کلی در انتخاب ضبط ماشین به دلیل حساسیت بالای محصول بهتر است به سراغ از برندهای شناخته شده و معتبر بروید.

بلندگو

بلندگو اولویت اصلی برای داشتن صدای باکیفیت است، آنها با توجه به سایز و اندازه میتوانند در جاهای مختلف ماشین نصب شوند مثلا آنها را میتوان در طاقچه عقب یا در روی دربهای جلو و عقب و حتی روی شیشه ماشین نصب کرد.

اگر که صدا در این دستگاه مناسب تنظیم شود میتوانید به وسیله آن صداهای پایین یا بم و بیس موزیک و صداهای زیر یا بالا را بشنوید.

بهتر است در زمان تنظیم صدا در بلندگوها از حد وسط آن استفاده کنید تا هم صدای بالا و هم صدای پایین را داشته باشید تا به دستگاه فشار وارد نشود.

این دستگاه مستقیما به رادیو پخش متصل میشود و هم میتوان به آمپلی فایر متصل کرد تا قدرت بلندگوها افزایش یابد.

انواع بلندگوها

بلندگوهای ماشین به طور کلی به ۴ بخش تقسیم میشوند

باند بیضی یا خربزه‌ای

این نوع از بلندگوها از پرطرفدارترین نوع آن هستند که میتوانند آن را  به ساب ووفر و هم به تیوتر متصل کرد تا صدای بسیار باکیفیت‌تری را پخش کنند.

باند بیضی یا خربزه‌ای
باند بیضی یا خربزه‌ای

باند گرد

این نوع از اسپیگرها معمولا روی درب جلو یا عقب ماشین نصب میشود و هم میتوان آن را روی طاقچه عقب خودرو نصب کرد ولی بیشتر به علت سایزشان برروی درب‌ها نصب میشود.

این باندها معمولا صدای بلندی را ندارند و بیشتر توانایی تفکیک صدا را بصورت بهتر انجام دهند.

نوعی از این باندهای گرد هم در بازار وجود دارد که از نوع گرد معمولی بسیار قویتر است بنام کامپوننت.

آنها قابلیت پردازش درونی صدا را ندارند و باید در کنار آن از کراس‌آوور بهره برد. از قابلیتهای این نوع از اسپیکر این است که میتوان آن را طوری تنظیم کرد که بیشتر صدای خواننده را پخش کند.

میدرنج

این نوع جدیدی از اسپیکر ماشین است که میتواند صدای بهتری را نسبت به باند معمولی ارائه دهد ولی باید در کنار ساب‌ووفر قرار بگیرد، زیرا این وسیله به تنهایی هیچ صدای بیسی را پخش نمیکند و ساب‌ووفر این عمل را برایش انجام میدهد.

توصیه ما در مجله اینترنتی خرید ناب این است که برای اینکه قدرت آن را افزایش دهید بهتر است آن را به آمپلی‌فایر نیز متصل کنید تا قدرتش چندین برابر شود، اکثرا در کنار این وسیله از سوپرتیوتر نیز استفاده می شود.

تیوتر و سوپرتیوتر

این قطعات کوچک هستند و فقط برای صدای زیر کاربرد دارند و آنها را نمتوان به تنهایی استفاده کرد و باید با آن را با بلندگوهای دیگر ترکیب کرد.

این دستگاه آنقدر کوچک است که میشود آن را به راحتی به شیشه جلو ماشین متصل کرد.

نوع پیشرفته‌تر تیوترها، سوپرتیوترها هستند که در کنار میدرنچ در روی طاقچه عقب خودرو نصب میشوند.

ساب ووفر

یکی دیگر از اجزای اصلی سیستم صوتی خودرو که اغلب در سیستم صوتی حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساب ووفر نام دارد. ساب ووفر از دو واژه ساب و ووفر تشکیل شده است.

واژه ووفر اس صدای سگ گرفته شده است که به شدت و بم بودن صدا اشاره دارد. بر همین اساس ساب ووفر یکی از اجزای سیستم صوتی ماشین و در واقع یک اسپیکر است که وظیفه تولید و تقویت صدای بم با صداهایی با فرکانس پایین را بر عهده دارد.

در واقع در صورت استفاده از ساب ووفر در سیستم صوتی خودرو، افراد می‌توانند موسیقی را با جزئیات کامل صدای باس یا صدای بم گوش بدهند. بر این اساس ساب ووفر قطعه‌ای در سیستم صوتی است که در تکمیل صدای موسیقی و بالا بردن میزان کیفیت نقش اساسی و محوری دارد.

آشنایی با آمپلی فایرها

وظیفه اصلی آمپلی فایرها بهبود کیفیت صدای پخش شده در ماشین است. آمپلی فایرها توان خروجی ۵۰ وات رادیوپخش را افزایش می‌دهند تا کاربر بتواند از همه ظرفیت بلندگوی خود (به عنوان مثال ۳۰۰ وات) استفاده نماید. همچنین برای گرفتن صدا از ساب ووفر آمپلی فایر مناسب نیز لازم است.

آشنایی با آمپلی فایرها
آشنایی با آمپلی فایرها

آمپ‌ها به صورت مونو، دو کاناله، چهار کاناله و شش کاناله طراحی می‌شوند.

آمپ ۲ کاناله: برای ساپورت یک جفت باند آمپلی خور.

آمپ ۴ کاناله: برای ساپورت یک جفت باند و یک ساب ووفر (می‌توان از ۲ آمپ ۲ کاناله نیز استفاده کرد).

آمپ ۶ کاناله: برای ساپورت ۲ جفت باند آمپلی خور و یک عدد ساب ووفر و / یا ۱ جفت باند آمپلی خور و دو عدد ساب ووفر

سیستم صوتی با آمپلی فایر احتیاج به یک سیم کشی مناسب که به آن RC گفته می‌شود، دارد.

گارانتی سیستم پخش ماشین

محصولات زیادی در بازار همراه با گارانتی معتبر ارائه میشوند . انواع محصولات با برند های شناخته شده و برندهای تازه وارد در جهت سهولت و اعتماد مشتری با گارانتی های یک سال به بالا ارائه می شوند .

در اکثر محصولات گارانتی روی جعبه محصول درج شده و به شما توصیه می کنیم جعبه محصول را نگه دارید تا در صورتی که اتفاقی برای محصول افتاد بتوانید از خدمات گارانتی استفاده کنید.

سخن پایانی

دوستان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب، سیستم‌های صوتی حرفه‌ای خودرو از ابزارها و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها عملکرد و وظیفه خاصی دارد. اما به طور کلی همه این اجزا در کنار هم تلاش می‌کنند تا موسیقی دلخواه سرنشینان خودرو را با بالاترین میزان کیفیت پخش کنند تا سرنشینان از شنیدن صدای موسیقی مورد علاقه خود نهایت لذت را ببرند.

5/5 - (6 امتیاز)