نشانه های خرابی دینام خودرو

نشانه های خرابی دینام خودرو

دینام قطعه‌ای مهم در خودروهاست و وظیفه مهمی هم دارد. این دستگاه باید مقدار مناسبی از جریان الکتریکی را برای تغذیه قطعات و باتری خودرو فراهم کند. برای این کار دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل و نیروی لازم را تولید می‌کند. اگر دینام خودرو مشکل داشته باشد،

تمام قطعات الکتریکی خودرو برای به دست آوردن این میزان قدرت به باتری متکی خواهند بود. متأسفانه باتری ماشین آن قدر قوی نیست که بتواند برق موردنیاز این قطعات را تأمین کند. به همین دلیل دینام عملکردی بسیار مهم برای هر وسیله نقلیه دارد.

با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا نگاهی به نشانه های خرابی دینام داشته باشیم.

دینام خودرو
دینام خودرو

اجزای تشکیل‌دهنده­ دینام خودرو

در ادامه به بررسی هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده دینام ماشین خواهیم پرداخت.

  • استاتور: استاتور یا بالشتک از دو بخش سیم‌پیچ­‌ و هسته تشکیل شده ‌است.
  • روتور: قلب اصلی دینام است که به آن آرمیچر نیز گفته می‌شود و در مرکز استاتور دور محور خود می‌چرخد. وظیفه روتور تولید انرژی مغناطیسی برای دینام خودرو است.
  • آفتامات: نام دیگر آن رگلاتور است و وظیفه نظارت بر جریان الکتریکی ورودی به آمیچر را دارد. درواقع آفتامات با کنترل جریان ورودی آرمیچر بر روی توان خروجی دینام تاثیر می‌گذارد.
  • دیود: وظیفه­ یک‌­سو کردن جریان بین باتری و دینام را بر‌عهده دارد.
  • جاروبک: برای این‌که ارتباط الکتریکی با موتور باقی بماند، تعدادی جاروبک در دینام خودرو تعبیه شده‌است.

در ادامه به علائم خرابی دینام آشنا می شویم.

روشن شدن چراغ هشداردهنده

در صورتی که چراغ هشداردهنده که شبیه یک باتری است روشن شود، می‌تواند یکی از نشانه‌های خراب بودن دینام خودرو باشد. به ‌طور کلی این چراغ هشداردهنده برای تعیین محدوده ولتاژ باتری به کار می‌رود؛ بنابراین در صورتی که ولتاژ خروجی به اندازه زیادی پایین باشد یا در برخی از موارد حتی بالاتر باشد، این چراغ خودبه‌خود روشن می‌شود.

از آنجایی که دینام خودرو تأثیر مستقیمی بر ولتاژ خروجی باتری دارد بنابراین این چراغ با دینام ارتباط مستقیمی دارد.

چراغهای کم نور

از آنجا که دینام برق مورد نیاز خودروی شما را تأمین می کند، هنگامی که شروع به از دست دادن توانایی خود می کند، لوازم جانبی اتومبیل که از آن برق استفاده می کنند نیز ضعیف می گردند. ممکن است اتومبیل شما علائمی ناپایدار از کم نور شدن چراغ های جلو و چراغ تیره بسیار کم نور گرفته تا سرعت سنجها را شروع کند که بدون دلیل مشخص کار خود را متوقف می کنند.

خوابیدن باطری ماشین

گاهی اوقات یک باتری خالی فقط یک باتری تمام شده است. پس از چند سال استفاده به پایان عمر خود می رسد. در مواقع دیگر، باتری خالی می تواند علامتی از خرابی دینام خودرو شما باشد.

یک دینام نامناسب باتری را در حین کار روشن نمی کند و باعث می شود سریع‌تر از حد معمول شارژ خالی کند. یک راه برای بررسی اینکه آیا مشکل مربوط به باتری است یا دینام، راه اندازی سریع خودرو است. اگر ماشین خود را سریع راه اندازی کنید و همچنان کار کند،

خوابیدن باطری ماشین
خوابیدن باطری ماشین

ممکن است به زودی باتری شما نیاز به تعویض داشته باشد. با این حال، اگر ماشین را سریع راه اندازی کنید و مدت کوتاهی بعد دوباره شارژ خالی کند، ممکن است به این معنی باشد که دینام شما نیروی کافی به باتری نمی رساند.

بوی سوختگی تسمه

گاهی با دانستن دلایل خروج دود از اگزوز خودرو می توان مشکل آن را حل کرد که در مجله اینترنتی خرید ناب هم به آن اشاره شد و گاهی هم بوی سوختگی می تواند دلیل خوبی برای پیدا کردن ایراد خودرو باشد.

از نشانه های خرابی دینام ماشین این است که دینام به دلیل تولید انرژی الکتریکی از خود گرمای زیادی تولید می کند، در این صورت گاهی اوقات ممکن است بر اثر گذر زمان تسمه دینام نتواند این گرما را تحمل کند و دچار آسیب و سوختگی شود. از این رو بعد از این اتفاق دینام نیز نمی تواند به درستی کار کند و منجر به خرابی دینام می شود.

شل بودن، پوسیدگی، خوردگی یا سفت بودن تسمه دینام خودرو

یکی دیگر از نشانه ‌های خرابی دینام خوردگی تسمه تایم دینام خودرو است. همان‌طور که در مقاله اشاره کردیم خودرو به یکباره و ناگهانی مشکل را بروز نمی‌­دهد و در ابتدا سعی می­‌کند با هشدارهایی راننده را متوجه مشکل و خرابی کند تا شخص فرصت داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان به تعمیرگاه برود تا دچار مشکل خاصی نشود.

با مشاهده علائم خرابی دینام شما می‌­توانید دررفتگی یا پاره شدن تسمه را هم چک کنید تا مطمئن شوید که مشکل از تسمه­ است یا دینام خودرو به‌درستی کار خود را انجام نمی­‌دهد، اگر تسمه دچار خوردگی یا پوسیدگی شده باشد، بهتر است اقدام به تعویض آن کنید؛ زیرا علائم بالا در آینده مطمئنا برای خودرو مشکلاتی را به‌همراه خواهد داشت.

مورد دیگری که باید بررسی کنید تا از عملکرد خوب دینام خودرو مطمئن شوید، سفت یا شل بودن بیش از اندازه ­تسمه است که هر دو این موارد به نوعی باعث می­‌شود تا دینام خودرو به‌درستی کار خود را انجام ندهد.

اختلال در عملکرد تجهیزات خودرو

در صورتی که دینام خودرو خراب باشد و نتواند به درستی و مانند همیشه برق را به باتری خود را منتقل کند، ممکن است در عملکرد تجهیزات برقی دیگر خودرو مشکلات گسترده‌ای به وجود آید.

به طور مثال همانطور که اشاره شد کم شدن نور چراغ ماشین می‌تواند یکی از این نشانه‌های اولیه باشد. همچنین علاوه بر کم شدن نور، پرنورتر شدن غیرعادی چراغ ماشین نیز به همین دلیل است، زیرا باعث شده دینام تحت شرایط خاصی بیشتر کار کند و در نتیجه باتری‌ها پر نورتر می‌شوند. بیشتر کار کردن دینام از حد معمول باعث می‌شود تا تسمه دینام بسوزد و دینام به‌طورکلی از کار بیفتد.

اختلال در عملکرد تجهیزات خودرو
اختلال در عملکرد تجهیزات خودرو

ناکارآمدی لوازم جانبی اتومبیل

آلترناتیو که به اندازه کافی به وسایل الکترونیکی خودرو شما برق تأمین نمی کند، اغلب باعث ایجاد لوازم جانبی کند یا غیرفعال می شود. اگر متوجه شدید که پنجره های خودرو شما بیش از حد معمول طول می کشد تا بالا یا پایین برود، یا گرمکن صندلی شما در حال کند شدن است، یا حتی اگر سرعت سنج و سایر دستگاه های شما کند شده اند، ممکن است با مشکل خرابی دینام خودرو مواجه شوید.

شنیدن صدای جیغ خودرو

هنگامی که خودروی خود را استارت می‌زنید و آن را روشن می‌کنید در حالت ایده‌آل و عالی تنها صدایی که باید گوش شما برسد صدای استارت زدن و روشن نشدن ماشین است، اما اگر روزی هنگام روشن کردن ماشین صدای جیغ مانند و یا جیر جیر شنیدید، این می‌تواند یکی از علت‌های خرابی دینام خودرو باشد؛ بنابراین بهتر است خودروی خود را هرچه سریع‌تر به مکانیکی نشان دهید.

پیشگیری از خرابی دینام خودرو

  • از باتری‌هایی که دارای ظرفیت بیشتری هستند استفاده شود (حداقل ۶۵ آمپر).
  • درصورتی‌که مدت زمان توقف طولانی است، با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را تا حدود ۲۰۰۰ دور در دقیقه به‌صورت متناوب بالا ببرید.
  • دور فن کولر را حتی‌الامکان در پایین‌ترین درجه آن قرار دهید.
  • وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام خودرو را مرتباً چک کنید.
  • از روشن کردن چراغ‌ها در زمان‌های غیرضروری خودداری کنید.
  • هرگز در موتورشوئی دینام خودرو را با آب شستشو ندهید.

سخن آخر

در این مقاله به توضیح و بررسی علائم خرابی دینام خودرو پرداختیم. دینام‌هایی که از مهم‌ترین قطعات هر خودرو به شمار می‌روند و وظیفه نگه داشتن شارژ باتری ماشین بر عهده دارند؛ بنابراین بسیار مهم است که در صورت مشاهده علائم خرابی آن‌ها قبل از اینکه به دیگر تجهیزات برقی خودرو آسیبی وارد شود، نسبت به تعمیر و یا تعویض این قطعه اقدامات لازم را انجام دهید.

مجله اینترنتی خرید ناب از شما همراهان گرامی کمال تشکر را دارد.

5/5 - (2 امتیاز)