رفع رسوب سردوش حمام

رفع رسوب سردوش حمام

حتماً تا به حال تجربه کرده‌اید که جریان قدرتمند آب عبوری از سردوش حمامی که تازه خریداری شده چقدر دلچسب است. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید سردوش حمام آب را به صورت قطره چکانی خارج می‌کند. چنین وضعیتی نشان می‌دهد که زمان رسوب زدایی سردوش حمامفرا رسیده است.

مواد معدنی موجود در آب به مرور روی سردوش تجمع کرده و منافذ سردوش را مسدود می‌کنند و مانع از خروج آب با فشار مناسب می‌شوند. تجمع مواد معدنی همچنین ممکن است از خشک شدن کامل دوش جلوگیری کرده و زمینه رشد کپک و قارچ را فراهم کنند. برخی باکتری‌ها در سردوش حمام رشد می‌کنند که رسوب زدایی مرتب سردوش به از بین رفتن آنها کمک می‌کند.

پس بهتر است هر چه زودتر فکری برای از بین بردن رسوبات موجود در سر دوش حمام خود بکنید و روی کمک مجله اینترنتی خرید ناب هم حساب کنید.

علائم رسوب‌ گرفتگی سردوش حمام

قبل از آشنایی با روش‌های مختلف رسوب‌ زدایی بهتر است بدانیم که همیشه فشار کم آب یا نامنظم بودن ریزش آن از نازل‌ها، دلیل بر رسوب‌گرفتگی سردوش نیست.

رسوب‌ گرفتگی انواع دوش دستی یا سردوش می‌تواند علائم مختلفی داشته‌باشد؛ از مهم‌ترین و واضح‌ترین این علائم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فشار کم جریان آب
  • جریان نامنظم آب از نازل‌های سردوش حمام
  • مشاهده تکه‌های رسوب آب بعد از باز کردن شیر حمام
علائم رسوب‌ گرفتگی سردوش حمام
علائم رسوب‌ گرفتگی سردوش حمام

رسوب زدایی سردوش حمام چند وقت یکبار باید انجام شود؟

به محض مشاهده اولین نشانه‌های کاهش جریان آب از سردوش نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. اینکه هر چند وقت یک بار نیاز به رسوب زدایی داشته باشید، به وضعیت آب منطقه شما بستگی دارد. اگر در منطقه‌ای هستید که آب سخت است و میزان مواد معدنی آن بالاست،

در فواصل زمانی کمتری نیاز به تمیز کردن رسوب سردوش دارید. مهم‌ترین عاملی که زمان تمیز کردن رسوب سردوش را تعیین می‌کند، توجه به جریان آب عبوری از  است. بعد از اینکه سردوش را از رسوبات تجمع شده در آن پاک کردید، برای پیشگیری از انسداد دوباره آن هر دو هفته یک بار یا ماهی یک بار از پاک‌کننده‌های تجاری یا سرکه سفید استفاده کنید.

رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه

رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه از روش‌های خانگی و رایج برای رسوب گیری دوش و حتی رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی است. به‌طور کلی همان‌طور که می‌دانید، سرکه برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن نقاط مختلف منزل و انواع وسیله‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارد.

برای رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه تنها به یک کیسه‌ی پلاستیکی، یک کش، فرچه یا مسواک استفاده شده و مقداری سرکه (سفید) احتیاج خواهید داشت. مراحل تمیز کردن سردوش حمام با سرکه شامل مراحل زیر است:

  1. سرکه را داخل کیسه‌ی پلاستیکی بریزید؛ توجه داشته باشید که مقدار سرکه مورد نیاز برای رسوب زدایی سردوش حمام در این روش باتوجه به سایز دوش حمام شما متفاوت خواهد بود.
  2. کیسه را دور سردوش حمام ببندید؛ به‌طوری که سردوش تماما درون سرکه قرار بگیرد. حداقل ۸ الی ۱۰ ساعت یا ترجیحا یک شب به آن زمان بدهید تا سرکه کاملا رسوبات را حل کند.
  3. بعد از گذشت این زمان و در مرحله آخر رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه، سردوش حمام را با فرچه کاملا بشویید و آبکشی کنید.
رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه
رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه

رسوب زدایی سردوش حمام شما بدون اینکه لازم باشد از خود بپرسید چگونه سردوش را باز کنیم، به پایان رسید. بهتر است این کار را هر ۱ ماه یا ۲ ماه یکبار تکرار کنید. تمیز کردن سردوش حمام با سرکه علاوه بر ساده و به‌صرفه بودن، موجب درخشندگی سردوش حمام و شیرآلات شما نیز خواهد شد. به‌خاطر داشته باشید که این روش برای رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی نیز موثر خواهد بود.

تمیز کردن سر دوش با نوشابه

شاید تعجب کنید ولی نوشابه یک مایع مناسبی است که برای رسوب زدایی سردوش حمام و شیرآلات مورد استفاده قرار می گیرد. مطمئنا اگر امتحان کنید از نتیجه ان شگفت زده خواهید شد.

برای تمیز کردن سردوش با نوشابه ابتدا باید سردوش را جدا کنید و در یک ظرف بزرگ پر از نوشابه قرار دهید تا همه جرم ها پاک شود. اگر سردوش از نوع ثابت است و جدا نمی شود، روش زیر را امتحان کنید.

در یک کیسه بزرگ پلاستیکی به مقدار کافی نوشابه بریزید و بعد از قرار دادن سردوش در داخل آن به طور کامل، دور آن را با یک نوار پلاستیکی یا کش ببندید و در حدود یک ساعت صبر کنید. بعد از یک ساعت، پلاستیک را باز کرده و نوشابه را دور بریزد و با باز کردن شیر آب اجازه بدهید تا باقیمانده جرم و رسوب از سردوش خارج شود.

روش رسوب‌ زدایی با مسواک

در این این روش علاوه‌بر بازکردن سردوش از محل نصبش، می‌بایست اجزا و قطعات داخلی آن را نیز از یک‌دیگر جدا کنید. و به ترتیب زیر عمل نمایید:

  • در ابتدا با استفاده از یک مسواک نرم به رسوب‌زدایی اجزای مختلف سردوش بپردازید. این کار را با دقت زیاد انجام دهید تا روی بدنه اجزای بیرونی سردوش خراشیده نشود.
  • در مرحله بعد باید قطعاتی را که با مسواک نرم جرم‌گیری کرده‌اید را آب‌کشی نمایید.
  • برای خشک کردن قطعات، از یک حوله یا دستمال نرم استفاده کنید. در این مرحله اگر فکر می‌کنید که هنوز درون قطعات سردوش، جرم و رسوب باقی مانده، می‌توانید ضربه‌های آهسته روی حوله یا دستمال بزنید؛ تا ذرات باقی‌مامده نیز به خوبی خارج شوند.
روش رسوب‌ زدایی با مسواک
روش رسوب‌ زدایی با مسواک

جرم‌ گیری نازل‌های سر دوش حمام با خلال دندان یا سنجاق

برای خارج کردن رسوب از سوراخ‌های سردوش می‌توانید از یک خلال دندان نازک یا سنجاق استفاده کنید. مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند که درصورت استفاده از خلال دندان، فشار زیادی به آن وارد نکنید که منجربه شکستن و جاماندن تکه‌اش داخل نازل‌های سردوش شود.

رسوب زدایی سردوش حمام با جوشاندن

استفاده از این روش برای رسوب زدایی سردوش حمام و حتی رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی بسیار موثر است؛ اما باید توجه کنید که تنها برای سردوش‌هایی قابل انجام است که قابل باز شدن هستند. در این روش برای تمیز کردن سردوش حمام تنها به سرکه و آب احتیاج دارید. تمیز کردن سردوش حمام با این روش شامل مراحل زیر است:

  1. ابتدا سردوش را باز کنید و آن را در یک ظرف مناسب و تا حد امکان کوچک قرار دهید.
  2. در ادامه یک لیوان سرکه و یک لیوان آب را به ظرف اضافه کنید (اگر لازم است مواد را به میزان بیشتری اضافه کنید، حواس‌تان به نسبت‌ها باشد).
  3. سردوش را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در این محلول بجوشانید و بعد اجازه دهید تا کاملا خنک شود. سردوش را آبکشی و آن را نصب کنید.

رسوب زدایی سردوش حمام با شوینده

همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، سردوش فشار قوی و بهترین سردوش‌ها هم هرچند مدت یکبار احتیاج به رسوب‌ زدایی دارند. درصورتی که روش‌های بالا مشکل شما را حل نکردند، برای تمیز کردن سردوش حمام می‌توانید از محلول‌ها و اسپری‌های مخصوص استفاده کنید. این محصولات می‌توانند آهک و کلسیم را از بین ببرند و به شما در تمیز کردن سردوش حمام کمک کنند.

رسوب زدایی سردوش حمام با شوینده
رسوب زدایی سردوش حمام با شوینده

۵ نکته مهم در مورد تمیز کردن سر دوش حمام

۱- برای اینکه فشار آب خود را ثابت و قوی نگه دارید و رشد باکتری ها را به حداقل برسانید ، برنامه ریزی کنید که حداقل یک بار در ماه سر دوش خود را کاملاً تمیز کنید.

۲- برای تمیز کردن سردوش حمام از سفید کننده ها استفاده نکنید. سفید کننده ها می توانند سوزاننده باشند و به شیرآلات آسیب بزنند، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید.

۳- از برس با موهای سخت استفاده نکنید. اگر سر دوش شما دارای روکش فلزی کروم یا محافظت شده است، ممکن است باعث ایجاد خراش بر روی آن شود.

۴- در هنگام رسوب زدایی سردوش حمام به خصوص با مواد شوینده با تهویه مناسب کار کنید. اگر از هر پاک کننده ای با بوی قوی استفاده می کنید ، مطمئن شوید که فضا دارای تهویه مناسب است.

این می تواند شامل سرکه و محصولات تمیز کننده تجاری باشد. افراد واکنش های متفاوتی به بو نشان می دهند، اما بهتر است هر زمان که دوش خود را تمیز می کنید پنجره ای را باز کرده یا فن تهویه را روشن کنید.

۵- سر دوش های ساخته شده از برنج را بیش از ۳۰ دقیقه در سرکه نگذارید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد رسوب زدایی سردوش حمام مطالبی گفته شد. امید است با بهره‌گیری از آن بتوانید به‌راحتی رسوب زدایی سردوش تلفنی یا ثابت خود را انجام دهید و نیازی به تعویض دوش نداشته باشید. از اینکه مثل همیشه مجله اینترنتی خرید ناب را دنبال می کنید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)