راهنمای خرید مانیتور مناسب گیمینگ

راهنمای خرید مانیتور مناسب گیمینگ

اگر به عنوان یک گیمر در حال فعالیت هستید حتما می دانید که صندلی مناسب گیم، گرافیک مناسب گیم و مانیتور از لوازم جدا نشدنی این حرفه هستند. مانیتور پنجره‌ای به دنیای بازی‌ها است و اگر یک نمایشگر مخصوص بازی نداشته باشید نمی‌توانید لذت کافی از بازی‌ها ببرید. بر این اساس در مجله اینترنتی خرید ناب چند نکته مهم و ضروری را بررسی می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید بهترین و مناسب‌ترین مانیتور را برای گیم انتخاب و خریداری کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مانیتور مناسب گیمینگ
مانیتور مناسب گیمینگ

رزولوشن (Resolution)

اولین و مهم‌ترین عاملی که برای انتخاب مانیتور مناسب گیم در نظر می‌گیریم، رزولوشن است. رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسل‌های موجود در هر صفحه نمایش استفاده می‌شود. این مقدار که غالبا به صورت یک جفت عدد زوج بکار برده می‌شود، نشان میدهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد.

درواقع رزولوشن معیاری برای سنجش وضوح و کیفیت تصویر است. وضوح بالاتر به معنای تعداد پیکسل بالاتر است که به نوبه خود به معنای جزئیات بصری بهتر و وضوح تصویر بالاتر است. امروزه مانیتورهای مناسب بازی غالبا در وضوح (۱۰۸۰p (Full HD و (۱۴۴۰p (QHD/2K و (۲۱۶۰p (UHD/4K عرضه می‌شوند.
رزولوشن مد نظر تعداد پیکسل
۵K ۲۸۸۰ * ۵۱۲۰
۴K ۲۱۶۰ * ۳۸۴۰
یا
۲۱۶۰ * ۴۰۹۶
Ultra HD (UHD) ۲۱۶۰ * ۳۸۴۰
Quad HD (QHD) = Wide Quad HD (WQHD) = 1440p ۲۵۶۰ * ۱۴۴۰
۲K = 1440p ۱۴۴۰ * ۲۵۶۰
یا
۱۰۸۰ * ۲۰۴۸
WUXGA ۱۲۰۰ * ۱۹۲۰
Full HD (FHD) = 1080p = HD ۱۰۸۰ * ۱۹۲۰
HD = 720p ۷۲۰ * ۱۲۸۰

بزرگترین مانعی که بیشتر گیمرها را از وضوح QHD و UHD باز می‌دارد محدودیت‌های سخت افزاری است. با این حال QHD به تدریج در حال تبدیل شدن به استانداردی جدید و رایج است. پس لازم است پیش از تصمیم گیری در مورد وضوح ایده آل خود، قدرت پردازش کارت گرافیک (GPU) خود را در نظر بگیرید.

رزولوشن مناسب بازی

نوع مانیتور و بودجه‌ای که برای خرید مانیتور گیمینگ کنار گذاشته‌اید، تعیین می‌کند که شما می‌توانید از چه رزولوشن صفحه نمایشی برای بازی بهره‌مند شوید. رایج‌ترین رزولوشن بین گیمرها p1080 است، اما با انتشار بازی‌های جدید انتظار می‌رود که از رزولوشن‌های بالاتری مانند ۴k استفاده شود.

تغییر رزولوشن از ۱۰۸۰ به ۴k تأثیر قابل ‌توجهی بر کامپیوتر و عملکرد بازی می‌گذارد و تعداد فریم‌هایی را که رایانه شما می‌تواند در آن‌ها کار کند، کاهش می‌دهد. بهترین رزولوشن متناسب با ابعاد صفحه نمایش عبارت‌اند از:

  • ۲۴-۲۷ اینچ برابر ۱۰۸۰ p
  • بالای ۲۷ اینچ برابر ۴k
  • بالای ۳۲ اینچ برابر ۸k

پنل مانیتور گیمینگ

نوع پنل نمایشگر هم از عوامل مهمی است که سطح عملکرد دستگاه را مشخص می‌کند. به طور معمول تولیدکنندگان از سه نوع پنل در ساخت مانیتورها استفاده می‌کنند که عبارتند از: پنل‌های IPS ،VA و TN. پنل‌های VA عموما از کنتراست فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و پنل‌های IPS از عملکرد رنگی عالی بهره می‌برند. کیفیت تصویر نمایشگرهایی که از این پنل‌ها در ساختار آنها بهره‌برداری شده است بسیار مناسب بوده و نمایشی زنده‌تر اجرا می‌کنند. اما پنل‌های TN به شکل موثری در اجرای بازی‌ها تبحر دارند و این مسئله به دلیل نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخگویی Gaming Monitor امکان‌پذیر شده است.

بر این اساس معمولا دوستداران بازی به مانیتورهایی که دارای پنل TN هستند روی می‌آورند. چرا که برای آنها اجرای بازی‌ها با سرعت مناسب حیاتی است و از این طریق برتری ویژه‌ای نسبت به رقبای خود به دست می‌آورند. همچنین کاربرانی که دیدن تصاویری باکیفیت را ارجح می‌دانند اغلب توجه خود را به پنل‌های IPS معطوف می‌دارند.

نرخ تازه‌سازی

حتما تاکنون با عبارت نرخ تازه‌سازی برخورد کرده‌اید؛ چرا که این عبارت در سال‌های اخیر به میزان زیادی استفاده شده است و برای خرید تلفن همراه نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. هر چه نرخ تازه‌سازی یک مانیتور گیمینگ بالاتر باشد، تصاویری که ارائه می‌دهد سریع‌تر و روان‌تر هستند و بازی از سرعت بالاتری برخوردار می باشد. بهتر است به دنبال مانیتورهایی با نرخ تازه‌سازی مناسب باشید تا بتوانید از انجام بازی لذت ببرید.

زمان واکنش

زمان پاسخ‌دهی یا واکنش یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها برای مانیتورهای گیمینگ است. اگر زمان واکنش تصویر بالا باشد در صحنه‌های سریع بازی، تجربه ناخوشایند تاری تصویر ایجاد می‌شود. زمان پاسخ دهی به دو صورت GTG یا MPRT نشان داده می‌شود. GTG نشان دهنده مدت زمان لازم برای تغییر یک پیکسل از مقدار خاکستری به مقدار خاکستری دیگر است. MPRT مدت زمان باقی ماندن پیکسل در زمان آشکار شدن را نشان می‌دهد.

MPRT برای گیمرها ارزشمندتر است. اگر مقدار MPRT مانیتوری ۱ میلی ثانیه باشد به معنای این است که برای گیم بسیار مناسب است. اگر میزان تأخیر در پاسخ‌دهی را با GTG اندازه گیری می‌کنید باید بدانید که برای داشتن یک تجربه دلچسب باید زمان واکنش زیر ۴ میلی ثانیه باشد.

تفاوت مانیتور LED و LCD

ال‌سی‌دی (LCD) که سرواژه‌های عبارت Liquid Crystal Display است به عنوان صفحه نمایشی با محلول کریستال مایع شناخته می‌شود. LCDها لایه‌های نازکی از کریستال مایع هستند که میان الکترود و فیلتر قرار می‌گیرند و با ورود ولتاژ حرکت کرده و مسیر نور را به منظور نمایش تصویر باز می‌نمایند.

بک لایتینگ (Backlighting) یکی از حیاتی‌ترین قطعات پازل LCDهاست. شما بدون آن قادر به دیدن چیزی نخواهید بود. مانیتورهای LCD به طور اختصاصی به صفحه‌ای بک لایت یا نور پس زمینه مجهزند که نور حیاتی را به سایر صفحات می‌رساند. بدین وسیله ما قادر به مشاهده‌ی تصویر خواهیم بود.

بک لایتینگ دقیقا جایی است که تفاوت اصلی LED و LCD مشخص می‌شود. پنل‌های LCD از یک لامپ فلورسنت کولد کاتد (CCFL) به عنوان منبع نور خود استفاده می‌کنند. این در حالی است که، LEDها همان LCDهایی هستند که به جای لامپ فلورسنت از LED یا همان دیودهای نورانی به عنوان منبع نور استفاده می‌کند.

مانیتورهای LED در واقع همان LCDها با متد بک لایتینگ بهینه هستند که کیفیت بالاتری را در نور، تصور و دقت رنگ ارائه می‌دهند. مانیتورهای LED به علت بهره گیری از متد دیودهای نورانی، رنگ‌هایی درخشان و طبیعی دارند و به بهترین شکل رنگ مشکی را نمایش می‌دهند. این مانیتورها انرژی کمتری مصرف کرده و عمر بالاتری نیز دارند که باعث شده قیمت تمام شده‌ی آن‌ها نیز بالاتر رود.

تفاوت مانیتور LED و LCD 
تفاوت مانیتور LED و LCD

Freesync و G-sync

در ادامه راهنمای خرید مانیتور گیمینگ شما را با دو فناوری مهم و کاربردی در مانیتورها آشنا می‌کنیم. این دو فناوری که توسط انویدیا و AMD ارائه شده‌اند، برای رفع مشکل پارگی و ترک‌های صفحه نمایش ایجاد شده‌اند. اگرچه این فناوری‌ها برای رفع یک مشکل ایجاد شده‌اند، اما هر یک از این دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. G-sync نسبت به Freesync قیمت بالاتری دارد و علت آن این است که برای حضور در نمایشگر به سخت‌افزار تخصصی‌تری نیاز دارد.

Freesync قیمت کمتری نسبت به نوع دیگر دارد و گرافیک صاف و واضحی تولید می‌کند. با این ‌حال، این فناوری با کارت گرافیک NVIDIA قابل ‌استفاده نیست و نمی‌توان با آن بازی‌های ۴K را اجرا کرد. اگرچه  G-sync قیمت بالاتری دارد، اما با بازی‌های ۴k و قدرتمند سازگار است و در عین حال ترک‌های صفحه نمایش را به ‌خوبی از بین می‌برد و زمان تأخیر کمی هم دارد. G-sync تنها با کارت گرافیک NVIDIA سازگار است.

رفرش ریت مانیتور، فاکتوری حیاتی

سرعت پردازش تصویر یکی از ارکان اصلی انتخاب صفحه نمایش، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان بشمار می‌رود. تعداد تصاویری که یک مانیتور می‌تواند در هر ثانیه بارگذاری کند، یا همان رفرش ریت، در این رویکرد نقشی اساسی ایفاء می‌کند که برای گیمرها امری مهم و قابل توجه است. در‌ واقع آنچه که در لحظه اتفاق می‌افتد به واسطه‌ی این ویژگی سریع‌تر منعکس می‌شود و بیننده می‌تواند بی‌درنگ آن را مشاهده نماید. تا چندی پیش نمایشگرها عموما از رفرش ریت ۶۰ هرتزی بهره‌مند بودند اما امروزه این میزان به سطوح بالاتر رسیده است و می‌توانیم محصولاتی را با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و ۲۴۰ هرتز و حتی بیشتر خریداری کنیم. بدون شک هرچه نرخ تازه‌سازی مانیتور مخصوص بازی بیشتر باشد سرعت محاسباتی دستگاه افزایش می‌یابد و در ‌نتیجه، نمایشی روان‌تر دریافت خواهیم کرد.

حال اینکه چه مقادیری برای شما مناسب است به نوع بازی‌هایی که به اجرای آنها می‌پردازید بستگی دارد اما به طور معمول افرادی که بازی‌های اکشن و سریع و رقابتی مانند شوترهای اول شخص را هدف قرار داده‌اند، از رفرش ریت ۱۴۴ هرتز و بالاتر استفاده می‌کنند. البته گیمرهای حرفه‌ای‌تر به نرخ‌های بالایی چون ۲۴۰ و ۳۶۰ هرتزی فکر می‌کنند اما برای کاربران معمولی این میزان چندان ضروری نیست. سرعت عملکرد مانیتور به مشخصه دیگری هم وابسته است که با عنوان زمان پاسخگویی از آن یاد می‌شود. زمان پاسخدهی برخلاف نرخ نوسازی سیر نزولی دارد و هرچه عدد کمتری را نشان دهد بهتر است. درحقیقت این ویژگی به فاصله‌ی زمانی تغییر رنگ پیکسل‌ها اشاره دارد و شرایطی را مهیا می‌سازد که کاربر بتواند با سرعت بیشتری واکنش خود را اعمال نماید.

در جایی که نمایشگر نتواند همگام با صحنه‌های بازی واکنش نشان دهد این احتمال وجود دارد که سایه‌هایی از تصاویر و کاراکترها ایجاد شوند که به آن، شبح‌سازی می‌گویند. در معمولی‌ترین حالت زمان پاسخگویی کمتر از ۵ میلی‌ثانیه برای مانیتور گیمینگ در نظر گرفته می‌شود و هر چه از مقدار پایین‌تر باشد، به‌مراتب تصاویر بهینه‌سازی شده و تجربه‌ای بهتر و با اختلال کمتر را شاهد خواهیم بود.

سخن آخر

با بالا رفتن تب بازی‌های کامپیوتری، امکانات متفاوتی برای گیمینگ به بازار آمده‌اند که تجربه یک بازی لذت‌بخش و حرفه‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند. یکی از این امکانات مانیتورهای گیمینگ هستند. این مانیتورها با امکانات ویژه و منحصربه‌فرد خود مخصوص بازی طراحی شده‌اند و کمک می‌کنند یک بازی حرفه‌ای و تمام‌ عیار داشته باشید. امیدوارم این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب مورد استفاده شما دوستان گیمر قرار گرفته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)