دیزاین اتاق خواب

دیزاین اتاق خواب

اتاق خواب یکی از قسمتهای مهم خانه است و امن ترین بخش یک خانه به حساب می‌آید. به همین خاطر دکوراسیون و چیدمان آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با طراحی یک دکوراسیون و دیزاین اصولی می‌توان اتاق خواب را به گوشه دنجی برای استراحت، مطالعه  و …تبدیل کرد. برای داشتن یک اتاق خواب راحت و آرامش بخش می‌توانید از نکاتی که ما در مجله اینترنتی خرید ناب برای شما خواهیم گفت استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق خواب
دکوراسیون اتاق خواب

اندازه مناسب تخت خواب

باید بدانید که یکی از اصول دکوراسیون داخلی، تناسب اندازه وسایل و مبلمان با اندازه فضا است.

پس اگر فضای اتاقتان محدود است، به هیچ وجه دنبال تخت خواب های بزرگ نروید.

توجه داشته باشید، طبق توصیه طراحان داخلی، فاصله تخت با دو دیوار کناری، بهتر است مانند تصویر زیر، حدود ۱ متر باشد تا فضای مناسب برای رفت و آمد و قرار دادن میز پاتختی را داشته باشید.

دیوار پشت تخت

یادتان باشد که تخت خواب با اندازه بزرگی که نسبت به باقی وسایل در اتاق خواب دارد، معمولا به نقطه کانونی فضا تبدیل می شود.

پس بهتر است که مانند طراحان حرفه ای، دیوار پشت آن را به صورت مخصوص با بافتی متفاوت و یا با نصب دکوری ها، تزیین کنید.

برای مثال می توانید مثل اتاق زیر، دیوار پشت تخت را با کاغذ دیواری که طرحش با دیوارهای دیگر متفاوت است، دیزاین کنید.

رنگ آمیزی مناسب دیوارها

به یاد داشته باشید که از رنگ های گرم مانند رنگ قرمز برای رنگ آمیزی دیوار اتاق خواب استفاده نکنید، چرا که فضای اتاق خواب باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد حس آرامش در فرد شود.

استفاده از رنگ های گرم باعث ایجاد نشاط و انرژی در فرد می شود و از این رو در طولانی مدت انتخاب مناسبی برای استفاده در طراحی اتاق خواب نمی باشد.

به همین جهت بهتر است از رنگ های ملایم که باعث ایجاد آرامش در فرد می شود در طراحی اتاق خواب استفاده نمایید. رنگ های خنثی و رنگ های آرام بخش از قبیل آبی، سفید، سبز و امثال این می توانند نمونه ای از بهترین رنگ ها برای اتاق خواب در نظر گرفته شوند.

در کنار استفاده از رنگ مناسب می توانید به فکر تزئین آن نیز باشید. همچنین انتخاب رنگ مناسب برای سایر وسایل و تجهیزات اتاق خواب مانند روتختی، مبلمان و کمدها و سایر المان ها می تواند تاثیر بسزایی در طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش برای شما باشد.

انتخاب فرش مناسب

استفاده از یک فرش در اندازه مناسب می تواند حس امنیت اتاق خواب شما را بیشتر کند. همچنین در زمستان که کف اتاقها سرد و خشک می شود وجود یک فرش گرمای بیشتری به اتاق می‌بخشد. برای داشتن یک دکوراسیون خیره کننده فرش ها را متناسب با پالت رنگی اتاق انتخاب کنید. پیشنهاد میکنیم که رنگ فرش را با یکی از موارد؛ پرده اتاق خواب، رنگ دیوار و یا رو تختی هماهنگ کنید. برای خرید فرش، مقاله راهنمای خرید فرش مناسب در مجله اینترنتی خرید ناب را مطالعه کنید.

فرش‌های وینتیج یا کهنه‌­نما گزینه مناسبی برای دیزاین و دکوراسیون اتاق‌­های خواب با سبک مدرن می‌باشند. فرش اتاق خواب باید نرم باشد بهتر است از فرش‌هایی با بافت سفت مانند جاجیم و موکت‌های نمدی استفاده نکنید.

پرده مناسب اتاق خواب

پرده عضو مهم و جدا نشدنی اتاق خوابتان است. چون حریم شخصیتان را حفظ می کند. عایقی برای ورود سرما از پنجره هاست. و هم روز و هم شب، به کمک آن می توانید میزان نور آفتاب و محیط بیرون را با آن کنترل کنید.

پرده مناسب اتاق خوابپس باید با توجه به موقعیت اتاق خواب و دکوراسیون منزلتان، نوع مناسبی را خریداری کنید. نکات زیر را در نظر داشته باشید:

اگر اتاقی کلاسیک دارید، به دنبال پرده های پارچه ای بروید که برای این سبک دکوراسیون مناسبند. همچنین زیر پرده اصلی، از آستر استفاده کنید، تا برای حفظ حریم شخصی و کنترل نور بتوانید از آن استفاده کنید.

استفاده از اقلام دکوراتیو و اکسسوری

دکوراسیون اتاق خواب نیز بخشی از دکوراسیون داخلی منزل است بنابراین باید به آن توجه ویژه داشت، المان‌های دکوراتیور را می‌توان در اتاق خواب به کار برد و انتخاب آنها در کنار سایر فاکتورها سبک دکوراسیون داخلی اتاق خواب را تشکیل می‌دهند.

انتخاب تابلوها، دیوارکوب ها، پوسترها، لوستر و آباژور می‌تواند از جمله المان‌ها و اکسسوار اتاق خواب محسوب شود که باید با دقت نظر و توجه به سبک دکوراسیون و سلیقه کاربر انتخاب گردد.

نور طبیعی در اتاق خواب

اگر طراحی اتاق خواب به گونه ای است که پنجره ای در آن وجود دارد، باید از این میزان نور نهایت استفاده را ببرید. از این رو باید توجه داشته باشید که چیدمان وسایل به گونه ای نباشد که جلو ورود نور را بگیرد.

مبلمان مخصوص اتاق خواب

گاهی در اتاق خواب‌های بسیار بزرگ با سبک چیدمان مدرن و لاکچری استفاده از مبلمان اتاق خواب نقش مهمی در دکوراسیون داخلی آن دارد. این مبلمان معمولا شامل میزهای چای‌خوری، شزلون یا یک مبل تک نفره برای استراحت در اتاق خواب می‌شود.

کوسن های رنگارنگ

رنگ های خنثی تسکین دهنده و آرام بخش هستند اما عدم استفاده از کنتراست باعث ایجاد خستگی و یکنواختی می شود. شما می توانید ترکیبی از رنگ ها را تنها با استفاده از بالشتک ها و کوسن های رنگارنگ به دکوراسیون خود اضافه کنید. رنگ کوسن ها باید با رنگ اصلی دکوراسیون داخلی تضاد داشته باشد.

استفاده از آباژور و نور غیر سقفی

نور یکی از عناصر اصلی در طراحی و دیزاین اتاق خواب است. نورپردازی اصولی می­‌تواند فضای اتاق خواب شما را سرشار از آرامش کند. طراحی دکوراسیون اتاق خواب پنجره دار به نورپردازی کمتری نیاز دارد و نورها بیشتر جهت مطالعه در شب طراحی می‌شود. در اتاق خواب‌های کوچک و کم نور، نور غیرمستقیم یکی از مهمترین قسمت­های دکوراسیون داخلی اتاق خواب محسوب می­‌شود. علاوه بر لوستر موجود در اتاق، از نورهایی مثل آباژور، نورهای مخفی و یا ریسه های کم نور استفاده کنید.

با اینکار نور را به اطراف پراکنده می­‌کنید و موقع استراحت نور سقف چشمانتان را اذیت نمی کند. نورهای ملایم اتاق خواب، آرامش را به شما القا می‌کند و خواب راحتی خواهید داشت.

دیگر زمان استفاده از آباژورهای قدیمی کنار پاتختی گذشته است، اگر علاقمند به سبک مدرن هستید و می‌خواهید طراحی اتاق خواب مدرن و یک دیزاین خاص داشته باشید به جای آباژور از آویزهای نور کنار تخت خواب استفاده کنید.

آویزهای نور با تنظیم ارتفاع و میزان نور، روشنایی مناسبی جهت استراحت و مطالعه برای شما ایجاد می‌کنند. از لحاظ بصری هم آویزهای نور بسیار زیبا هستند و از طراحی‌های متنوعی برخوردارند به همین دلیل با هر سلیقه‌ای هماهنگ می‌شوند.

استفاده از صنایع دستی در اتاق خواب

معمولا اقلام دست‌ساز و هنری می‌توانند آرامش ذهن و فکر به همراه داشته باشند، بنابراین اگر محوریت اتاق خواب شما روی آرامش تمرکز دارد استفاده از این اقلام می‌تواند مفید باشد.

استفاده از صنایع دستی در اتاق خواب
استفاده از صنایع دستی در اتاق خواب

از علم فنگ‌شوی استفاده کنید

استفاده از اصول چیدمان فنگ‌شوی در دیزاین اتاق خواب، با توجه به فاکتورهایی که در چیدمان این سبک از طراحی مورد توجه است، می‌تواند آرامش بیشتری به اتاق خواب شما هدیه کند.

آینه اتاق خواب

آینه به بیننده تصوری دروغین از یک اتاق بزرگ می دهد و فضای اتاق کوچک این گونه بزرگ جلوه داده می شود. قراردادن آینه در جهت منعکس کردن نور پنجره نیز تنها راه برای هدایت نور به مکان مورد نظر شماست.

آسان ترین راه برای کمک گرفتن از یک آینه بزرگ در محوطه اتاق چیست؟ یک آینه قدی پیدا کنید و آن را به دیوار تکیه دهید. احتیاج نیست آینه را به دیوار نصب کنید اما اگر می خواهید خیالتان راحت باشد، این کار را انجام دهید.

نصب شلف دیواری با اشکال مختلف

شلف ها انواع مختلفی دارند. برای مثال استفاده از شلف هایی که به شکل شش ظلعی هستند، علاوه بر ایجاد فضای اضافی برای قرار دادن وسایل، می توانند در جهت زیباسازی اتاق نیز مؤثر واقع شوند. بنابراین می توان گفت شلف ها هم جنبه کاربردی و هم جنبه تزئینی دارند.

رنگ خاکستری کنتراست زیبایی با رنگ های گرم ایجاد می کند. بنابراین اگر دیوارهای اتاق را با رنگ های خنثی رنگ آمیزی کردید، بهتر است از شلف هایی با رنگ های گرم بر روی دیوار استفاده نمایید.

کلام آخر

همانطور که در مجله اینترنتی خرید ناب مطالعه کردید، برای داشتن اتاق خوابی زیبا که اصولی دکور شده است، باید نکات و ترفندهایی را اجرا کرد. پس از مواردی که در این مطلب آموزش دادم، استفاده کنید و اتاق خوابتان را اصولی دیزاین کنید.

5/5 - (2 امتیاز)