آشنایی بیشتر با ویدئو پروژکتور

آشنایی بیشتر با ویدئو پروژکتور

یک روز تعطیل در کنار خانواده را تصور کنید، دورهم بودن و از لحظه به لحظه آن استفاده کردن و خاطره ساختن.شاید بتوان در کنار هم خاطره گفت و یا غذا خورد و چای نوشید اما یکی از تفریحاتی که بین اکثر خانواده ها رایج است، فیلم دیدن یا تماشای مسابقات ورزشی است که همه دوست دارند ابعاد پخش تصویر به بزرگترین شکل ممکن باشد تا لحظه ای را از دست ندهند. برای دیدن تصاویر با ابعاد بزرگ و کیفیت مناسب می توان روی ویدئو پروژکتور حساب ویژه ای کرد تا از این کنار هم بودن لذت دوچندان برد. شاید در ذهنتان ابن سوال ایجاد شود که آیا از ویدئو پروژکتور صرفا جهت تفریح و سرگرمی استفاده می شود؟در این مقاله، مجله اینترنتی خرید ناب سعی دارد شما را با ویدئو پروژکتور بیشتر آشنا کند و به سوالات شما پاسخ دهد.

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که جهت ارائه تصویر در ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیرباز زمانی که دستگاه آپارات اختراع گردید و وسیله‌ی محبوبی برای نمایش تصاویر در محیط‌های وسیع مثل سینما شد؛ بحث ارئه تصویر با کیفیت و قابل قبول مورد توجه قرار گرفت. از آنجا که همگی بدنبال داشتن بهترین تجربه‌ها در زندگی روزمره خود هستیم و همواره برای سرگرمی شخصی و خانوادگی اهمیت خاصی قائلیم، یکی از گزینه‌های ثابت اغلب تماشای فیلم و برنامه‌های جذاب مثل مسابقات ورزشی است. در عین حال جهت لذت بردن هرچه بیشتر در این زمینه داشتن تصویر بزرگ و با کیفیت تمایل همیشگی علاقمندان می‌باشد.

یکی از اختراعات دست بشر جهت با کیفیت نمودن سطح زندگی را می‌توان دیتا پروژکتور نام برد. دستگاهی که جذابیت‌های سمعی و بصری برایمان ایجاد می‌نماید و باعث می‌گردد تا حس و لذت هر چه بیشتر از زمانی که جهت دیدن فیلم سینمایی مورد علاقه و یا تماشای یک مسابقه فوتبال به نحوی که حس قرار گرفتن در محیط ورزشگاه را القاء می‌کند. ویدئو پروژکتورها می‌توان از انواع مختلف و متناسب که هر کدام جهت موارد استفاده‌ی مصرف کننده و نیاز مخاطب تولید شده، انتخاب و تهیه گردد.

آشنایی با ویدئو پروژکتور
آشنایی با ویدئو پروژکتور

کاربرد ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور از لحاظ کارکرد به ویدئو پروژکتور آموزشی، اداری، سالن همایش کنفرانس، سینمای خانگی، جیبی و فاصله کوتاه دسته بندی میگردد.

سری آموزشی بیشتر برای محیط های آموزشگاه، مدارس و موسسات  با قیمت رقابتی تفکیک میگردد که عموما دارای رزولوشن SVGA هستند.

ویدئو پروژکتورخانگی، اداری و کنفرانسی در حوزه روشنایی بین ۳٫۰۰۰ تا ۱۶٫۰۰۰ انسی لومن تقسیم بندی میگردند که اکثرا دارای رزولوشن XGA هستند.

سری سینمای خانگی به رزولوشن ۴K , 2K , Full HD, HD ختم می شود.

دیتا پروژکتور جیبی متشکل از لامپ LED که صرفا در محیط های تاریک بعلت روشنایی پایین دیتا پروژکتور مورد استفاده قرار میگیرند.این سری کوچک، قابل حمل و بعضا دارای باتری هستند.

در سری فاصله کوتاه، دیتا پروژکتور در فاصله تقریبا یک متر از پرده نمایش، تصویر ۱۰۰ اینچ می دهد.

بهترین مارک ویدئو پروژکتور

تفاوت برند در تکنولوژی تصویر می باشد. بیشتر کمپانی ها به دو نوع تکنولوژی ساخت تصاویر اقدام به ساخت میکنند:

تکنولوژی ۳LCD که مختص کمپانی سونی، اپسون، پاناسونیک، هیتاچی و برخی مدل های NEC می باشد.

تکنولوژی تصویر DLP بیشتر مورد طرفداری شرکت های NEC، بنکیو، ایسر، ریکو، ایسر، ویویتک، ویوسونیک، اپتما و کانن می باشد.

نکته: در تکنولوژی ۳LCD تعداد پیکسل ها و خروجی نور رنگی سه برابر  تکنولوژی DLP می باشد. بهمین دلیل برندهای معتبر گرانتر هستند.

کنتراست در ویدئو پروژکتور

به اختلاف بین روشن ترین و تاریک ترین بخش های هر تصویر کنتراست گفته می شود. خیلی از کاربران در هنگام انتخاب ویدئو پروژکتور در انتخاب کنتراست مناسب دچار سرگردانی می شوند. توجه داشته باشید اگر برای استفاده تجاری مدنظرتان هست ابتدا میزان خروجی نور ( شدت روشنایی ) حائز اهمیت است و پس از آن کنتراست در رتبه بعدی قرار می گیرید. ولی در استفاده خانگی این مورد برعکس است. ویدئو پروژکتوری که کنتراست خوبی داشته باشد غلظت رنگ سیاه آن بسیار بالا بوده و جزئیات سایه ها را به وضوح نمایش می دهد.

درگاه اتصال دستگاه

در صورتی که دو ویدئو پروژکتور خانگی و ویدئو پروژکتور تجاری را در کنار هم داشته باشید، متوجه تفاوت  آنها می شوید. ویدئو پروژکتور مناسب لازم است دارای درگاه VGA، ورودی DVI، ورودی HDMI، پورت USB، ورودی صوتی، کارت حافظه و پورت های قدیمی سه رنگ باشد. در صورتی که یک دستگاه همه موارد گفته شده را داشته باشد میتوان بدون کوچکترین محدودیتی آن را به انواع و اقسام دستگاه های صوتی تصویری متصل کرد.

قابلیت بزرگنمایی لنز

بدیهی است که اگر دستگاه خریداری شده قابلیت بزرگنمایی خوبی داشته باشد، تصویر بسیار واضح تری مشاهده می کنید. اگر دیتا پروژکتورتان این قابلیت را داشته باشد برای کوچک یا بزرگ کردن تصویر نیازی نیست هر بار محل قرارگیری پروژکتور را تعویض کنید. این مورد مانند سایر موارد ذکر شده در قیمت ویدئو پروژکتور تاثیرگذار است.

منبع تامین کننده نور

منبع تامین کننده نور ویدئو پروژکتور می تواند لیزر، لامپ یا ال ای دی باشد. خرید ویدئو پروژکتور با این لامپ بسیار مقرون به صرفه است. لامپ ها عمر محدودی دارند و باید پس از اتمام عمر، تعویض شوند. در دیتا پروژکتور آموزشی اغلب از این منبع استفاده می شود.

به جرات می توان گفت که ویدئو پروژکتور های لیزری عمر نامحدودی دارند. شما نگران تعویض لامپ نیستید در هزینه های تعمیر و نگهداری صرفه جویی می شود. این ویدئو پروژکتورها معمولا  از کیفیت تصویر بالاتر و شدت روشنایی بالاتری برخوردارند و همچنین شما می توانید به صورت مداوم و ۲۴ ساعت شبانه روز از آن استفاده کنید. اما قیمت آنها گران تر است و شاید به این دلیل انتخاب بسیاری از افراد نباشد.

مدل ال ای دی اغلب در ویدئو پروژکتور های جیبی مورد استفاده قرار می گیرد که در این نوع دستگاه ها عمر لامپ بالاتر و شدت روشنایی پایین تری  نسبت به دستگاه های مدل لامپی دارد.

عمر لامپ ویدئو پروژکتور

با توجه به قیمت بالای لامپ ویدئو پروژکتور، قطعاً خرید دستگاه با عمر بالاتر به‌صرفه‌تر است. چون لامپ ویدئو پروژکتور یک وسیله مصرفی بوده و عمر مفید محدودی دارد.

عمر لامپ ویدئو پروژکتور با دو عدد بیان می‌شود اولی که کوچک‌تر است عمر لامپ اسمی دستگاه و دومی که بزرگ‌تر است عمر لامپ در حالت اقتصادی (ECO MODE) است. در بیشتر ویدئو پروژکتورها می‌توانید با قرار دادن سیستم در حالت اقتصادی و کاهش شدت روشنایی دستگاه طول عمر لامپ را تا میزان حداکثر افزایش دهید.

البته توجه به نکات استفاده درست ویدئو پروژکتور تأثیر زیادی در افزایش عمر لامپ و دستگاه دارد.

پرده نمایش

تصویر خروجی ویدئو پروژکتور را می‌توان بر روی دیوار صاف و سفید مشاهده کرد. اما برای مشاهده تصاویر با کیفیت بالا خرید پرده نمایش مناسب الزامی است. قیمت پرده نمایش با توجه به کیفیت و ابعاد آن و سایر ویژگی ها مانند باز و بسته شدن خودکار یا دستی و… می تواند متغیر باشد. اگر می‌خواهید فیلم با ابعاد و کیفیت بالا تماشا کنید، نیاز به پرده نمایش ویدئو پروژکتور باکیفیت تری دارید زیرا باید بین پروژکتور و پرده آن هماهنگی لازم ایجاد شود.

پرده نمایش
پرده نمایش

جمع بندی

خرید ویدئو پروژکتور از موارد ضروری برای مکان های آموزشی تلقی می شود. با توجه به تنوع محصول انتخاب یک دستگاه مناسب نیازمند آگاهی کامل از نکات خرید آن است. رزولوشن، شدت روشنایی، درگاه‌های اتصال دستگاه، قابلیت بزرگنمایی لنز و منبع تامین کننده نور از مهم ترین و اساسی ترین نکات خرید ویدئو پروژکتور است. در کنار این محصول باید برخی لوازم اضافی مانند کابل، صفحه نمایش و سیستم صوتی نیز تهیه شود.

امتیاز این مقاله