خواص هندوانه برای سلامتی بدن

خواص هندوانه برای سلامتی بدن

هندوانه یک میوه خوشمزه تابستانی است که در سنت‌های دیرین ایرانی مانند شب یلدا هم جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یک نماد به کار می‌رود. از دیرباز باور بر این بوده که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر زمستان از سرما و بیماری در امان خواهند بود. جدا از این که چنین تصوری صحیح است یا چیزی بیش از یک افسانه نیست، بررسی فواید هندوانه نشان می‌دهد این میوه واقعا برای سلامتی مفید است.

ما در مجله اینترنتی خرید ناب در مورد تهیه کیک هندوانه ای شب یلدا صحبت کردیم و سعی کردیم از نماد هندوانه در شب چله استفاده کنیم و آداب و رسوم  شب یلدا را هم با شما در میان گذاشتیم، اما امروز سعی می کنیم از فواید خوردن هندوانه هم گفتگویی با شما داشته باشیم تا در شب یلدا خوردن هندوانه را فراموش نکنید.

خواص هندوانه
خواص هندوانه

تاریخچه

اعتقاد بر این است که هندوانه از آفریقای جنوبی نشات گرفته است و در انواع مختلف شیرین، نرم و تلخ در دسترس است. تا قرن هفتم هندوانه در هند کِشت می‌شد. این میوه تا قرن دهم به چین رسید و امروز این کشور بزرگترین تولیدکننده هندوانه در جهان است.

مهمترین خواص هندوانه

هندوانه یکی از مفیدترین میوه‌های ترمیم کننده بدن است. فواید هندوانه برای سلامتی، از مغز گرفته تا سلول‌های پا را پوشش می‌دهد. هندوانه فوق العاده هیدارته (آب رسان) و کم چربی است. از خواص خوب آن می‎‌توان به بهبود سلامت قلب و عروق، تغذیه چشم و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

خاصیت هندوانه برای پوست، مو و سلامتی

اینکه بدانید هندوانه چه خاصیتی دارد و در این میوه آبدار شیرین چه ویتامین های نهفته است، قطعا خوردن آن را برایتان لذت بخش تر خواهد کرد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. آنچه که باعث رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن در نقش یک آنتی اکسیدان است که مطالعات و تحقیقات متعددی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده اند و به نقش آن در کاهش خطر سکته مغزی و همچنین کاهش فشار خون اشاره شده است.

جلوگیری و درمان سرطان

همانطور که گفته شد لیکوپن هندوانه، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، باعث پیشگیری از بروز انواع سرطان خواهد شد. این ماده باعث ایجاد رنگ قرمز شده و در درمان سرطان پروستات در مردان و سرطان رحم در زنان موثر است. خوردن حدود ۱ لیوان آب هندوانه در روز می‌تواند میزان لیکوپن (آنتی اکسیدان) مورد نیاز بدن را تامین و از بدن در مقابل حمله سلول‌های سرطانی، محافظت کند.

هضم بهتر غذا

هندوانه شامل مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم سالم مهم هستند. فیبر می‌تواند باعث به وجود آمدن حجم مدفوع شود و آب، حرکت دستگاه گوارش را به طور مؤثری بهبود می‌بخشد. خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر مانند هندوانه، می‌تواند برای ارتقای حرکات طبیعی روده مفید باشد.

بهبودی سلامت قلب

طبق تحقیقات ، داشتن هر روز یک برش هندوانه می‌تواند تجمع کلسترول بد خون را متوقف کند، در نتیجه از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. مصرف منظم هندوانه همچنین با رسوبات چربی کمتر در داخل رگ‌های خونی ارتباط دارد.

بهبودی سلامت قلب
بهبودی سلامت قلب

این خواص هندوانه سالم برای قلب را می‌توان به سیترولین، ماده شیمیایی موجود در میوه نسبت داد. طبق مطالعه‌ای، سیترولین می‌تواند اثرات مفیدی بر تصلب شرایین داشته باشد. همچنین مشخص شده است که سیترولین سفتی شریانی را در زنان یائسه، کاهش می‌دهد.

کمک به درمان و کاهش دردهای عضلانی

اگر بعد از یک روز سخت کاری درد عضلانی داشته باشید، هندوانه میتواند کلید رفع مشکل شما باشد. این میوه سرشار از الکترولید ها و آمینو اسید های سیترولین است که پس از تمرین های سنگین باعث تسکین درد عضلانی میشود و براساس یک مطالعه ایرانی، هندوانه میتواند تاثیر بسزایی در کاهش خستگی عضلانی داشته باشد.

همچنین برای دفع اسید لاکتیک بسیار مفید می باشد؛ آشامیدن آب هندوانه میتواند به عضلات شما کمک کند تا اکسیژن بیشتری دریافت کند و این روند بهبود را سریعتر میکند.

درمان گرمازدگی

این موضوع را در مجله اینترنتی خرید ناب توضیح می دهیم که هیدراته کردن در اصل به معنی رساندن آب کافی به بدن است. این کار به افزایش اکسیژن خون کمک کرده و به خون این اجازه را می‌دهد تا مواد مغذی و اکسیژن را به همه نقاط بدن برساند. از آن جایی که ۹۰ درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای هیدراسیون بدن، درمان کم آبی بدن و درمان گرمازدگی به شمار می‌رود. یکی از خواص و فواید هندوانه این است که با خوردن آن بدون فشار آوردن به کلیه‌ها، عمل ادرار به راحتی انجام می‌شود.

درمان گرمازدگی
درمان گرمازدگی

خواص هندوانه در بارداری

در دوران بارداری باید به شدت مراقب سلامت خود باشید که ما در مقاله چرا نباید در دوران بارداری رنگ مو گذاشت، به عوارض آن اشاره کردیم. از خواص هندوانه در دوران بارداری می‌توان به این نکته اشاره کرد که ویتامین ب ۶ موجود در تخم هندوانه در جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی جنین تأثیرگذار است. از دیگر خواص تخمه هندوانه در بارداری آهن موجود در تخم هندوانه است که برای درمان کم‌خونی آنها پیشنهاد می‌شود.

هندوانه و پیشگیری از بیماری آسم

معمولا لیکوپن هندوانه را دارو و کاهش دهنده آسم در کودکان می‌دانند. ولی بزرگسالان نیز از مزایای پیشگیری از آسم با لیکوپن بی‌بهره نیستند. این آنتی اکسیدان به طرز قابل ملاحظه‌ای در هندوانه وجود دارد.

خواص و فواید هندوانه برای لاغری

هندوانه با میزان زیاد آبی که به بدن وارد می‌کند، میزان کالری را کاهش خواهد داد. این میوه همچنین از تجمع چربی و انباشته شدن سموم جلوگیری می‌کند. از طرفی سرعت متابولیسم با خوردن هندوانه افرایش پیدا خواهد کرد. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا هندوانه به عنوان یک میوه عالی برای کاهش وزن عمل کند.

ارتقا سلامت جنسی

اسید آمینه سیترولین موجود در هندوانه رگ‌های خونی را شل و فراخ می‌کند و ممکن است در درمان اختلال نعوظ کمک کند. سیترولین به آرژنین تبدیل می‌شود که پیش ماده اکسید نیتریک است و به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

فایده هندوانه برای لثه

ویتامین c موجود در هندوانه مویرگها و لثه ها را سالم نگه می دارد. کمبود ویتامین c باعث ایجاد خونریزی لثه و التهاب لثه ها می شود و هندوانه می تواند از این بیماری ها جلوگیری کند. ویتامین c موجود در هندوانه همچنین می تواند باکتری های مضر در دهان را از بین برد که در غیر این صورت موجب بسیاری از بیماری های دهان و سایر عفونت های لثه می شود.

فایده هندوانه برای لثه
فایده هندوانه برای لثه

سخن پایانی

همانطور که شما هم می دانید، مصرف بیش از اندازه هر چیزی منجر به اتفاقات ناگوار می شود و ما در مجله اینترنتی خرید ناب به شما پیشنهاد می کنیم که در مصرف هر چیزی که استفاده می کنید جانب تعادل را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

5/5 - (2 امتیاز)