پی دی آر صافکاری مدرن

پی دی آر صافکاری مدرن

رانندگی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی ما شده است؛ به طوری که بدون خودرو حتی طی کردن مسافت‌های کوتاه هم مسئله‌ای سخت به نظر می‌رسد. از همین رو، نگهداری خودرو اهمیت فراوانی پیدا کرده است. از طرفی کالایی شدن خودرو در کشورمان و نگاه سرمایه‌ای به آن، اهمیت نگهداری‌اش را چندبرابر کرده است. بااین حساب برای رانندگان، هیچ اتفاقی بدتر از تصادف نیست.

از یک طرف هزینه‌های سنگین تعمیر و صافکاری و از طرف دیگر، کاهش قیمت خودرو، مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث شده است متخصصین به ابداع روش جدیدی برای تعمیر بدنه خودروهای ضربه دیده دست بزنند. آیا تابحال اسم صافکاری PDR به گوشتان خورده است؟ اگر دوست دارید بیشتر از این روش صافکاری بدانید، با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

صافکاری PDR

PDR یک روش تعمیر سازگار با محیط زیست است. که بدنه خودرو را در کسری از زمان و با کسری از هزینه به حالت کارخانه باز می‌گرداند. می توان از آن برای از بین بردن فرورفتگی ها، فرورفتگی ها‌ی ناشی از وسایل نقلیه، همچنین چین و چروک های بدنه و آسیب های ناشی از تگرگ استفاده کرد. در حالی که روش‌های سنتی می‌توانند خودروها را زیبا جلوه دهند، اما راه‌حل بلندمدتی برای فرورفتگی‌ها ارائه نمی‌کند. این یک فرآیند پرهزینه و وقت گیر است که بر ارزش فروش مجدد خودرو تأثیر منفی می گذارد.

صافکاری PDR 
صافکاری PDR

تاریخچه صافکاری PDR

تاریخچه صافکاری PDR به ۱۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد، زمانی که مصریان باستان توانستند ظروف طلا، نقره و مسی خود را بازسازی کنند. پس از اختراع خودرو و به مرور با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این تکنیک نیز در جهت تعمیر و ترمیم خودروهای آسیب دیده رایج شد. فردی به نام اسکار فلایگ که در بخش مراقبت از رنگ شرکت مرسدس بنز فعالیت داشت، برای اولین بار ایده تعمیر بدنه خودرو بدون رنگ را مطرح نمود. او توانست آسیب‌دیدگی‌های جزئی را از طریق یک چکش چوبی بدون از بین بردن رنگ خودرو تعمیر نماید. استقبال از این ایده باعث شد تا صافکاریPDR از کشور آلمان آغاز شود و در صنعت خودروسازی آمریکا نیز به محبوبیت برسد. پس از آن استفاده از این روش در سراسر جهان رایج شد.

متداول ترین تکنیک های پی دی ار

میله های صافکاری

یکی از متداول ترین روش های صافکاری بدون رنگ یا PDR استفاده از میله های فلزی و گیره های بدنه برای بیرون کشیدن قری یا تورفتگی ها روی بدنه است. برای بیرون کشیدن، از قسمت بیرون بدنه چسب و یا برگه های مخصوصی طراحی شده است که در اثر کشش آسیبی به رنگ وارد نمی کنند و با تنظیم دقیق آنها در محل مورد نظر لکه ها و چروک های ریز و درشت به سادگی صاف می شوند. تکنسین های این رشته، می تواننند نقاط زیادی را با آنها ترمیم کنند و با استفاده از گرما (سشوار صنعتی) از ترک خوردگی یا تراشیدن جلوگیری نماید.

همینطور این روش به عنوان تکنیکی برای صافکاری بدون رنگ هم شناخته می شود. صافکاری بدون رنگ روشی است که در آن با دقت عمل بالای اپراتور از ریزش رنگ بدنه اتومبیل جلوگیری به عمل می آید. تا زمانی که سطح رنگ دست نخورده باشد، می توان با استفاده از PDR طیف گسترده ای از آسیب را تعمیر کرد. از این روش می توان بر روی هر نوع بدنه فلزیاز جمله آلومینیومی و فولادی استفاده کرد.

تگرگ کش

تگرگ کش‌ها از وسیله‌های پر کاربرد در زمینه صافکاری PDR بوده که به منظور کشیدن قرو رفتگی‌ها استفاده می‌شود. برای کشیدن فرو رفتگی‌ها از پد چسبی مناسب اندازه سطح فرورفتگی استفاده می‌شود.

نیش‌گیر

از دو نمونه سنبه نیش‌گیر (Knock Down Door) و چکش نیش‌گیر (PDR Hammer) برای برگرداندن برجستگی‌ها و صاف کردن ضربات وارد شده به خودرو استفاده می‌شود. نیش‌گیر‌ها برای صاف کردن برآمدگی‌های گسترده کاربرد ندارند.

آینه موج گیری

با بازتاب نور از بدنه  بر روی خطوط موازی، به وسیله امواج ایجاد شده دید واضحی بر روی فرو رفتگی های بدنه خودرو ایجاد می شود. این ابزار کوچکترین فرو رفتگی و ناهمواری بر روی بدنه ماشین را که چشم به سختی تشخیص می دهد را به وضوح نمایش می دهد.

آینه موج گیری
آینه موج گیری

چکش های صافکاری

چکش ابزاری است که همه تا حدود زیادی با آن آشنایی داریم و می دانیم که برای کوبیدن یک شی به کار می رود و در اندازه و جنس های مختلف ساخته می شود و در هر جایی می تواند کاربرد داشته باشد. مجله اینترنتی خرید ناب یادآور این نکته می شود که چکش صافکاری از جمله ابزارهای پر کاربرد در صنعت صافکاری خودرو است که در مدل های متنوع با کاربردهای گوناگون طراحی می شوند.

تاثیر رنگ بر فرآیند PDR

ممکن است فکر کنید که رنگ ربطی به از بین بردن فرورفتگی‌های بدنه فلزی یا آلومینیومی ندارد، اما در واقع بین رنگ و رفع فرورفتگی ارتباط زیادی وجود دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، رنگ خودرو دارای خاصیت الاستیک است، به این معنی که می تواند در برابر ترک‌های زیادی مقاومت کند. برخی از رنگ‌ها نسبت به بقیه انعطاف‌پذیرتر هستند و می‌توانند در برابر فرورفتگی‌های شدیدتر قبل از آسیب مقاومت کنند. اگر رنگ ترک خورده یا خراشیده شود، از صافکاری PDR نمی‌توانیم برای تعمیر آن قسمت استفاده کنیم. و بدنه خودرو نیاز به نقاشی دارد.

نکته جالب در مورد رنگ خودروهای مدرن این است که علاوه بر زیبایی و جلوه بیشتر به خودرو، به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کنند و از کشسانی مطلوبی برخوردار هستند. اکثر رنگ‌های پلی اورتان اکریلیک بر پایه آب دارای خاصیت کشسانی عالی و سازگار با محیط زیست هستند. به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری زیاد آن‌ها، ضربه‌ها و فرورفتگی‌هایی که به طور معمول از حد الاستیک رنگ بیشتر هستند با فرایند صافکاری PDR کاملاً قابل تعمیر می‌باشند.

برخی از رنگ‌های قدیمی خودرو دارای خاصیت ارتجاعی یا انعطاف پذیری مشابه رنگ‌های مدرن خودرو نیستند. هر چند برخی استثنائات در این قانون وجود دارد. برخی از وسایل نقلیه مدرن از رنگ‌های شکننده و روکش‌های شفاف‌تری استفاده می‌کنند که این باعث می‌شود تا کشش رنگ نسبت به رنگ های پلی اورتان اکریلیک بر پایه آب بیشتر شود.

عمق فرورفتگی در صافکاری PDR

نکته مهم دیگر،عمق فرورفتگی خودرو است. به طور حتم ترمیم فرورفتگی سطحی بسیار راحت‌تر از فرورفتگی‌های عمیق است. با توجه به اینکه در این شرایط قسمت بیشتری از بدنه خودرو تحت تأثیر قرار می‌گیرد، می‌تواند تعمیر پذیری و یکپارچگی سطح بدنه خودرو را نیز سخت‌تر کند. هرچه فرورفتگی عمیق‌تر باشد، احتمال بازگشت بدنه خودرو به شکل اولیه کمتر است.

عمق فرورفتگی در صافکاری PDR
عمق فرورفتگی در صافکاری PDR

تفاوت صافکاری با رنگ و صافکاری pdr

صافکاری با رنگ زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که در هنگام تصادف، خودرو ریزش رنگ پیدا کند اما صافکاری بدون رنگ با ابزار PDR برای زمانی می باشد که ریزش رنگ اتفاق نیافتاده باشد و فقط تو رفتگی ایجاد شده باشد. صافکاری بی رنگ با ابزار PDR بیشتر برای صدمات جزیی می باشد اما صافکاری با رنگ برای صدمات شدید به کار گرفته می شود.

کدام نوع از صافکاری مفید تر می باشد؟

در بازار خودروی ایران زمانیکه که خودرو تصادف می کند علاوه بر خسارت وارده، افت قیمت نیز پیدا میکند. این افت قیمت زمانی رخ می دهد که خریدار متوجه رنگ شدگی بدنه ماشین بشود، اما اگر با صافکاری بدون رنگ و صافکاری pdr خودرو را تعمیر کنیم این افت قیمت پیش نمی آید.

هزینه صافکاری pdr

صافکاری pdr یکی از دقیق ترین و فنی ترین روش های صافکاری می باشد. اما به طور دقیق نمی توان قیمت معینی برای صافکاری pdr مشخص کرد. هزینه صافکاری pdr به نوع صدمه و جایی که در بدنه ماشین آسیب دیده است بستگی دارد و متغییر است.

قسمت های غیر قابل تعمیر

اکثر قسمت‌های بدنه‌ی خودرو را تا زمانی که آسیب شدیدی ندیده باشند‌، می توان با فرآیند PDR ترمیم کرد، خسارت‌های شدید مانند چپ کردن خودرو را باید با ابزار دستی تعمیر کرد. برخی از بخش‌های بدنه از مواد مختلف ساخته شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را با فرایند صافکاری بدون رنگ ترمیم کرد. این قطعات شامل سپرهای پلاستیکی، گلگیرهای فایبرگلاس، کاپوت‌های فیبر‌کربن هستند. در صورت خرابی صفحات پلاستیکی معمولا آن قسمت باید تعویض شود. وقتی صحبت از مواد شکننده‌تر می‌شود، این مواد در صورت آسیب‌دیدگی ترک می‌خورند یا شکسته می‌شوند و دچار خراشیدگی خواهند شد. در این صورت باید توسط سپر‌سازی تعمیر شود.

سخن آخر

تکنیک PDR در صافکاری، بسیار جذاب و وسوسه‌انگیز است. طبیعتا همه دوست دارند از این مدل صافکاری برای ترمیم  خودروی آسیب دیده خود استفاده کنند؛ اما بهتر است برای ترمیم بدنه آسیب‌دیده خودرو به تعمیرکار حرفه‌ای اعتماد کنید و به جاهایی سر بزنیم که قبلا امتحان خود را به خوبی پس دادند و در کار خود خبره هستند. مجله اینترنتی خرید ناب ایام خوبی را برای شما آرزو می کند.

5/5 - (1 امتیاز)