روش های درمان اختلال پرخوری

روش های درمان اختلال پرخوری

اختلال پرخوری یکی از شایع ترین نوع اختلال تغذیه است که تاثیرات منفی در افراد مبتلا به آن می گذارد. تقریبا ۲ درصد جمعیت روی زمین به اختلال پرخوری مبتلا هستند، البته این ۲ درصد تنها شامل کسانی می شود که بیماری شان تشخیص داده شده است. ما در مجله اینترنتی خرید ناب می خواهیم به روش هایی بپردازیم که باعث می شوند مشکل پر خوری تا حد مطلوبی کنترل شود.

اختلال پرخوری چیست؟

اختلال پرخوری (BED: Binge Eating Disorder) به صورت خوردن مداوم و اجباری و اغلب سریع مقادیر زیاد غذا، تا جایی که درد یا ناراحتی ناشی از پر شدن بیش از حد شکم ایجاد شود، تعریف می ‌گردد. این اختلال بیشتر از ۳٫۵ درصد زنان و ۲ درصد مردان ایالات متحده را درگیر کرده و تبدیل به دومین اختلال رایج خوردن در کشور ها شده است.

پرخور ها، اشتهای ناشی از احساسات دارند. درحالی ‌که دیگر اختلالات معمولا در زنان دو برابر شایع ‌تر است، BED کمتر تبعیض آمیز است – حدود ۴۰ درصد مبتلایان مرد هستند. در زنان، این اختلال بیشتر در اوایل بزرگسالی شایع است؛ در مردان، این اختلال با رسیدن به میانسالی بروز می ‌یابد. BED افراد با هر سن، جنس، نژاد، قومیت، ساختمان جسمی و پیش ‌زمینه‌ ی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

اختلال پرخوری چیست
اختلال پرخوری چیست

عوامل بروز اختلال پرخوری

دلایل این اختلال هنوز به طور کامل شناسایی نشده است. اما فاکتور های زیر می‌تواند اثرگذار باشد:

۱. ژنتیک

ژنتیک مربوط به فاکتورهای بیولوژیک اساسی مرد و زن است. افرادی که به بیماری پرخوری دوچار هستند، حساسیت بیشتری نسبت به دوپامین دارند در واقع این هورمون در بدن مسئول دریافت احساس پاداش و لذت است و طبق تحقیقات ثابت شده است که این اختلال ارثی است. پس اگر درخانواده خود این بیماری را داشته باشید ممکن است شما هم به آن دچار شوید.

۲. جنسیت

این اختلال در زنان بیشتر از مردان شایع است که در واقع این تفاوت مربوط به فاکتورهای بیولوژیک اساسی مرد و زن است.

۳. تغییر در مغز

در تحقیقات و آزمایش‌ های انجام شده ثابت شده که افرادی که به اختلال پرخوری دچار شده اند دارای تغییراتی در مغز خود هستند که نتیجه آن پاسخ سریع و مثبت به غذا و کاهش کنترل اشتها ست. در طی این تغییر مغز فرد دائما به دنبال غذا است.

۴. سایت بدن و تصور بدنی

۵۰ درصد افراد مبتلا به بیماری پرخوری چاق هستند که از بین این افراد ۵۰ تا ۲۵ درصد آنها به دنبال روش های لاغری هستند.

۵. تروما احساسی

اتفاقات تلخ و استرس آور زندگی مانند تغییر ناگهانی ، مرگ، جدایی و یا تصادف یکی از افراد خانواده فاکتورهای مهمی هستند که سبب بروز اختلال پرخوری می شوند. در واقع در این شرایط منشا بیماری فرد، ضربه شدید احساسی است که به او وارد شده است.

۶. مشکلات فیزیولوژیک

۸۰ درصد افراد دچار بیماری پرخوری حداقل به یک مشکل فیزیولوژیک دیگر مثل افسردگی و استرس پس از حادثه، فوبیا، اختلال دو قطبی و یا اضطراب دچار هستند.

پرخوری فرد به علت استرس، رژیم‌های غذایی شدید، احساسات و افکار منفی، دسترس پذیر بودن غذا و بی حوصلگی می تواند تحریک شود.

درمان های اختلال پرخوری

درمان اختلال پرخوری به شدت بیماری و اهداف فرد بستگی دارد. درمان این اختلال، رفتارهای پرخوری، وزن اضافی، تصور از بدن و مشکل سلامت روانی یا ترکیبی از این موارد را هدف قرار می دهد. درمان های اختلال پرخوری به صورت درمان شناختی رفتاری، روان درمانگری درون فردی، رفتار درمانی، درمان کاهش وزن و دارو هستند. این درمان ها به صورت گروهی، فردی و یا خود درمانی اجرا می شوند. مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند برای اینکه بهترین روش درمانی را انتخاب کنید، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

درمان های اختلال پرخوری
درمان های اختلال پرخوری

گرسنگی را اندازه‌گیری کنید

آیا می‌دانید که گرسنگی چه حسی دارد؟ قبل از اینکه بتوانید گرسنگی را کنترل کنید، باید نشانه‌های فیزیکی گرسنگی واقعی را تشخیص بدهید تا بتوانید به‌خوبی بدن را تغذیه کنید. قبل از اینکه شروع به خوردن کنید از ترازوی زیر برای اندازه‌گیری گرسنگی استفاده کنید تا میزان واقعی نیاز به غذا را تشخیص بدهید:

  • از گرسنگی مردن: شرایطی ناگوار، همراه با سبک‌شدن سر و گیجی که ناشی از کاهش سطح قند خون است. این شرایط خطرپذیری بسیار بالایی دارد.
  • گرسنگی: مرتب به فکر وعده‌ی غذایی بعدی هستید. اگر تا یک ساعت دیگر غذا نخورید، وارد شرایط خطرناک می‌شوید.
  • گرسنگی معمولی: صدای قاروقور معده بلند شده است و به‌دنبال راهی هستید تا این احساس ناخوشایند را به‌پایان برسانید. این بهترین زمان برای غذاخوردن است.
  • سیر: شما سیر هستید، شکم‌تان پر نیست اما گرسنه هم نیستید. آرامش دارید و می‌توانید برای وعده‌ی غذایی بعدی صبر کنید.
  • پر: اگر همچنان در حال خوردن باشید، کاری که می‌کنید فراتر از رفع حس گرسنگی است. حس می‌کنید معده دچار نفخ شده است و مزه‌ی غذا به‌خوبی لقمه‌های اولیه نیست.
  • پر شده: حس خوبی ندارید. کمی سوزش معده دارید که به‌خاطر اسید معده‌‌ی وارد‌شده به لوله‌ی مری است.

ورزش را شروع کنید

ورزش راهی مناسب برای لاغری و یک عامل تاثیر گذار در درمان اختلال پرخوری است. وزن خود را کاهش دهید تا بتوانید فرم بدنی بهتری برای خود ایجاد کنید. پس از آن خلق و خوی شما بهتر شده و اضطراب شما کمتر می شود و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. ورزش به شما کمک می کند تا ذهن متمرکز تری داشته باشید و بتوانید خود را بهتر و بیشتر نسبت به غذا کنترل کنید.

بهترین ورزش ها برای لاغری را در مقالات گذشته با شما به اشترک گذاشتیم که دعوت می کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری به شناسایی احساسات منفی و رفتارهایی که موجب پرخوری می شوند، تمرکز می کند و راهکارهایی برای بهبود آن به بیمار می دهند. این روش از موثرترین راه های درمانی اختلال پرخوری است و به کمک درمانگر و یا خود درمانی انجام می شود.

روان درمانگری درون فردی

روان درمانگری درون فردی، اختلال پرخوری را به عنوان یک مکانیزم مقابله با مشکلات شخصی می بیند. بنابراین این روش درمانی با درمان مشکلات شخصی، اختلال پرخوری را برطرف می کند.

هر ۴ ساعت یک‌بار غذا بخورید

اگر هنوز نمی‌توانید سطح گرسنگی خود را تعیین کنید، بهتر است از ساعت خود استفاده کنید. فاصله‌ی بین گرسنگی معمولی تا گرسنگی کامل چیزی بین ۴-۵ ساعت است. اگر بیشتر از این صبر کنید، شرایط می‌تواند بحرانی شود. در اینجا، قدرت اراده دیگر نمی‌تواند شما را نجات دهد. مصرف منظم غذا سبب تنظیم قند خون و سطح انرژی می‌شود که برای جلوگیری از پرخوری بسیار ضروری است.

راهنمای لاغر ماندن: اگر بین وعده‌های غذایی حس گرسنگی سراغ‌تان آمد، ۱۵۰ کالری اسنک می‌تواند شما را سرپا نگه دارد. می‌توانید مقداری میوه یا آجیل‌ بی‌نمک مصرف کنید. این مواد دارای فیبر و میزان آب مناسبی هستند. از طرفی دارای مواد مغذی برای مقابله با بیماری‌ها هستند. می‌توانید با کمک میوه‌های خشک‌شده که روی میز کار خود می‌گذارید، بر وسوسه‌ی پرخوری غلبه کنید.

هر ۴ ساعت یک‌بار غذا بخورید
هر ۴ ساعت یک‌بار غذا بخورید

در طول روز حتماً فیبر مصرف کنید

فیبر کمک می‌کند تا سریع‌تر سیر شوید و برای مدت طولانی سیر بمانید. چراکه بدن مواد غذایی و میوه های فیبردار را دیرتر هضم می‌کند. مواد غذایی فیبردار عموما حجم بالایی هم دارند که باعث می‌شوند با مصرف کالری کمتر، زودتر سیر شوید. پژوهشی در مجله‌ی آمریکایی رژیم غذایی نشان داد که مصرف غلات صبحانه‌ حاوی فیبر بالا سبب کاهش شاخص توده‌ی بدنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ می‌شود.

سخن آخر

به صورت کلی بهترین نوع حل مشکل اختلال پرخوری، درمان شناختی رفتاری است اما درمان های دیگری نیز وجود دارند. مهم نیست کدام نوع از روش های درمانی را انتخاب می کنید، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که سبک زندگی و انتخاب رژیم غذایی سالم را وارد زندگی خود کنید.
مجله اینترنتی خرید ناب سالم بودن و سلامتی را برای شما آرزو می کند.

5/5 - (2 امتیاز)