روش های مزه دار کردن ماهی

روش های مزه دار کردن ماهی

بوی ماهی برای بسیاری از ما ناخوشایند است، ولی از بین بردن بوی ماهی کار زیاد سختی نیست. برای جلوگیری از بوی بد ماهی هنگام طبخ با روش های مختلفی می توان آن را مزه دار کرد. شما با استفاده از مواد معطر و سبزیجات و ادویه ها می توانید ماهی را مزه دار کنید. در این بخش از مجله اینترنتی خرید ناب شما را با بهترین و موثرترین روش های مزه دار کردن ماهی آشنا می کنیم.

مزه‌دار کردن ماهی یعنی چه؟

مرینیت ماهی به زبان ساده یعنی روش‌هایی که برای از بین بردن بوی بد و زخم ماهی هنگام پخت آن، استفاده می‌کنند. در حقیقت مرینیت ماهی یعنی دوباره طعم‌دار کردن آن به طعم دلخواه. حال اجازه دهید به معرفی چند روش معروف مزه دار کردن ماهی بپردازیم.

مزه‌دار کردن ماهی
مزه‌دار کردن ماهی

مزه و طعم دار کردن ماهی با لیمو

در این روش باید آب ۲ لیمو ترش تازه را درون ظرفی غیر فلزی گرفته و سپس مقداری روغن زیتون را به آن اضافه کنید هم بزنید و سپس مقداری آویشن خشک را به آن اضافه کرده و ماهی را از طرف گوشت آن درون ظرف خوابانده و در ظرف را می بندیم.
بعد از استراحت ماهی حدود نیم ساعت در درون سس لیمویی حاصل آن برای قرار دادن در فر داخل فویل پیچیده و یا اینکه بعد از آبکش کردن ماهی مزه دار شده، آن را درون روغن داغ سرخ کنید.

مزه دار کردن ماهی با سیر و پیاز

این دو یار دوست داشتنی، درواقع جزو لاینفک بیشتر غذاها هستند. هر دو از نظر طب سنتی گرم و خشک هستند. سیر، کاهش دهنده فشارخون و یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است؛  پیاز هم به‌عنوان پایین آورنده قندخون و یک انسولین طبیعی بسیار محبوب است.

شما می‌توانید سیر و پیاز را رنده کنید و ماهی را برای نیم ساعت در مخلوط آن بخوابانید.

مزه دار کردن ماهی با گشنیز

این سبزی نه تنها در جنوب ایران بلکه بین اعراب و هندی ها هم یکی از پرمصرف ترین سبزی ها محسوب می شود. در انواع قلیه، برای پر کردن داخل شکم ماهی و در انواع کاری‌ها از این سبزی معطر استفاده می‌شود. این سبزی علاوه بر اینکه خاصیت میکروب‌زدایی دارد ضدنفخ و دل درد هم هست و همانطور که اشاره شد مناسب ماهی شکم پر است.

مزه دار کردن ماهی با زعفران

برای مزه دار کردن ماهی به این روش، در ابتدا ماهی را با نمک و آبلیمو ترکیب می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه در نمک و آبلیمو باشند. سپس آب یک عدد پیاز با اندازه متوسط را با سیر رنده شده و ادویه های زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط کنیم و بر روی ماهی بریزیم.

حال نوبت به زعفران می‌رسد. زعفران جوشیده شده و پر رنگ را به دو طرف ماهی می‌زنیم و ماهی حالا آماده طبخ است که مجله اینترنتی خرید ناب این روش را برای ماهی قزل آلا مفیدتر می داند.

مزه دار کردن ماهی با پودر یا گیاه رزماری

در این روش پس از آن که ماهی ها را به قطعات مورد دلخواه برش زدیم آن را درون کاسه ای قرار می دهیم و بر روی ماهی ها برگ های رزماری را قرار می دهیم.

همچنین می‌توان از پودر رزماری نیز جهت مزه دار کردن ماهی استفاده کرد. سپس روی کاسه را به کمک سلفون می بندیم و حدود نیم ساعت زمان می دهیم تا عطر و طعم رزماری درون ماهی نفوذ کند.

مزه دار کردن ماهی با پودر یا گیاه رزماری
مزه دار کردن ماهی با پودر یا گیاه رزماری

مزه دار کردن ماهی با رب انار و ادویه جات

 ابتدا ماهی را با کمی روغن زیتون خوب ورز دهید تا روغن به خرد ماهی برود.

 سپس روی ماهی لیمو ترش تازه یا آب نارنج چکانده و روی آن زردچوبه، فلفل، نمک، ادویه ماهی و میگو و مقدار کمی دارچین بپاشید.

 سپس رب نارنج یا رب انار را رقیق نموده و روی ماهی بریزید وچند حلقه پیاز روی ماهی بگذارید.

 پس از مزه دار نمودن ماهی آن را یک ساعت در یخچال بگذارید و آن را سرخ کرده و یا در فر بگذارید.

رایج ترین روش طعم دار کردن ماهی

 یکی از روش های معمول که معمولا خانمها هنگام طبخ ماهی از آن استفاده می کنند؛ غلطاندن قطعات ماهی نمک زده شده در آرد سوخاری و سپس فرو بردن آن در مایه تخم مرغ ( تخم مرغ، ادویه، کمی زعفران) است.

سپس ماهی آغشته شده با مایه تخم مرغ را باید مجددا در آرد سوخاری خواباند و در نهایت هر یک از قطعات را در روغن داغ درون ماهیتابه سرخ کرد.

مزه دار کردن ماهی با تمر هندی

تمر هندی اصالتا آفریقایی است. این گیاه اولین‌بار در مناطق استوایی قاره آفریقا روییده است. تمرهندی صدها سال پیش به وسیله کشتی به هند منتقل شد و در آنجا پرورش پیدا کرد.

پس از آن، این گیاه در سراسر جهان پخش شد. این روزها شما با سر زدن به بازار، تمرهندی را در دو نوع شور و شیرین پیدا می‌کنید. تمرهندی رسیده و شیرین به عنوان میوه مصرف می‌شود. تمرهندی خاصیت ضد درد و ضد باکتریایی هم دارد و مهم‌تر از همه، منبعی غنی از آنتی اکسیدان است.

پس این خوراکی خوشمزه را اصلا دست کم نگیرید و مخصوصا اگر به مواد غذایی ترش علاقه دارید قبل از پخت، ماهی را به تمر هندی آغشته کنید و معجزۀ آن را ببینید.

طرز مزه دار کردن ماهی به کمک زنجبیل

زنجبیل به ‌دلیل طبع گرمی که دارد می تواند به عنوان یک طعم دهنده مناسب برای ماهی که طبع سرد دارد استفاده گردد. این گیاه خاصیت انرژی زایی نیز داشته و همچنین باعث کاهش کلسترول خون نیز می گردد. زنجبیل به هضم غذا نیز کمک می کند.

در این روش نیز جهت مزه دار کردن ماهی می توان پودر زنجبیل و یا زنجبیل تازه رنده شده و یا خرد شده را بر روی ورقه های ماهی قرار دهیم تا ماهی طعم دار گردد.

مزه دار کردن ماهی با استفاده از سس سویا

 ابتدا تیغه های ماهی قزل آلا را جدا کنید.

 سپس ماهی را در روغن داغ به همراه پیاز و سیر رنده شده سرخ کنید.

 مقداری فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، زیره، پودر زنجبیل و سس سویا را با کمی سرکه ترکیب کنید و این سس را در مرحله بعدی یعنی هنگام سرخ کردن به ماهی اضافه کنید تا ماهی طعم دار شود.

 این روش بیشتر مخصوص ماهی قزل آلا است.

مزه دار کردن ماهی با استفاده از سس سویا
مزه دار کردن ماهی با استفاده از سس سویا

نکات موثر در افزایش کیفیت طبخ ماهی

در قسمت زیر نکات طلایی مزه دار کردن ماهی را برای شما بیان خواهیم کرد که بسیار بر روی کیفیت و طعم غذای شما تاثیر خواهد گذاشت.

  • نحوه آب شدن ماهی یخ زده : برای جلوگیری از بوی بد ماهی هنگام پخت و حفظ طعم واقعی آن باید یخ ماهی را با قراردادن آن حدود ۱ ساعت در درون شیر یا دلستر باز کرد.
  • طعم دار کردن ماهی حداکثر نیم ساعت قبل از پخت : خواباندن بیش از حد ماهی در ترکیب تهیه شده برای مزه دار کردن آن باعث از دست رفتن طعم واقعی و گرفتن طعم ادویه جات استفاده شده در ترکیب خواهد شد.
  • گرفتن آب پیاز و سیر : هنگام مزه دار کردن ماهی بهتر است که از مخلوط آب پیاز یا سیر به همراه ادویه جات برای طعم آن استفاده شود.
  • آغشته شدن ماهی به مواد تهیه شده برای مزه دار کردن آن : هنگام مزه دار کردن ماهی باید تنها دو طرف ماهی را به مواد آغشته کرده و هرگز آن را به طور مستقیم با آبلیمو یا مواد دیگر مخلوط نکرد.
  • تنوع در شیوه طبخ ماهی های دریای جنوب : گونه ای متعدد و بیشماری از این ماهی را می توان به شیوه های مختلف همچون کباب، سرخ کردن، شکم پر و هواری طبخ نمود.
  • جدا کردن پوست بعد از مزه دار کردن ماهی : حتما قبل از مزه دار کردن ماهی قسمتی از پوست آن را برای جذب مواد در گوشت آن جدا کنید.
  • استفاده نکردن از مواد طعم دار شده هنگام پخت ماهی
  • قرار دادن ماهی درون یخچال هنگام مزه دار شدن آن

سخن آخر

مزه‌دار کردن ماهی پیش از سرخ کردن آن، رمز خوشمزگی ماهی است. این مرحله به ظاهر ساده اما بسیار مهم است. پس امیدواریم که این مطلب در مجله اینترنتی خرید ناب برای شما مفید بوده باشد و در صورت امکان ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

5/5 - (1 امتیاز)