نکات مهم در انتخاب دستگاه تصفیه آب

آب آشامیدنی موجود در آب لوله کشی شهری کیفیت بالایی ندارد و دارای املاح و آلودگی هایی شامل نیترات، زنگ لوله، شن و ماسه و … می باشد که در طولانی مدت باعث بیماری های فراوانی می شود. برای کاهش این آلاینده های مضر از آب، دستگاه تصفیه آب موجود در بازار تاثیر به سزایی می گذارد اما باید دقت کنید که نوع خوب و مناسب را خریداری کنید زیرا تمام سیستم های موجود به طور کامل این کار را انجام نمی دهند.

تصفیه آب
تصفیه آب

انواع دستگاه های تصفیه  آب

تصفیه آب ها انواع مختلفی دارند و برای مصارف گوناگونی استفاده می شود و می توان بنا به آن دستگاه مناسب را خریداری کرد. از جمله آن می توان به خرید دستگاه تصفیه آب کلی برای ساختمان اشاره کرد که دستگاه مرکزی ساختمان می تواند از نوع ساده تر باشد و نیازی ندارد که تمام املاح موجود در آب که برای آشامیدن باید حذف شود را از بین ببرد زیرا برای استحمام و شستشو فقط کافی است املاح آب مانند شن و ماسه و ذرات درشت حذف شود که به این نوع دستگاه ها پیش فیلتراسیون میگویند.

نوع مصرف آب و میزان آن از موارد دیگری است که هنگام خرید دستگاه تصفیه آب باید به آن دقت کنید. به عنوان مثال اگر آب را برای آشامیدن و پخت و پز بخواهید و یا برای شستشو، استحمام، استخر و … دستگاه های آن با هم تفاوت داشته و باید متناسب با نیاز خود خریداری شود.

برای استحمام و شستشو می توانید از مدل سر دوشی و سر شیری که تنها قدرت گرفتن ذرات درشت آب را دارند استفاده کنید و اگر آب را برای آشامیدن، چای، یخ ساز، پخت و پز میخواهید باید دستگاه تصفیه آب خانگی خریداری و استفاده کنید که انواع مختلفی است که بهترین نوع آن دستگاه های مدل زیر سینکی شش فیلتر با سیستم اسمز معکوس که در زیر سینک آشپزخانه نصب می شود و با یک شیر مجزا فانتزی بر گوشه ای از سینک نصب می شود و آب تصفیه شده را به شما تحویل می دهد. همچنین میزان مصرف در طول روز نیز موثر است و باید دقت کرد که این دستگاه باید آب مورد نیاز برای چه مقدار در روز را تامین کند.

چگونگی کارکرد دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی دارای ساز و کار تصفیه آب چند مرحله‌ای هستند که در انواع مختلف از ۲ تا ۱۱ مرحله‌ ای در بازار وجود دارند. در این دستگاه‌ ها آب در هر مرحله از یک فیلتر می‌ گذرد و فیلترها هر کدام کار ویژه‌ و معینی دارند. فرآیند کلی در دستگاه‌ تصفیه آب خانگی چند مرحله‌ ای به این صورت است که در ابتدا ذرات بزرگ فیزیکی و آلاینده‌ هایی با مولکول‌ های بزرگ از آب جدا می‌ شوند و در مراحل بعد به ترتیب رنگ، بو، آلاینده‌ های شیمیایی و باکتری‌ ها از بین می‌ روند. در بعضی از دستگاه‌ ها در مراحل پایانی نیز خواص قلیایی به آبی اضافه می‌ شود که در سلامتی انسان تأثیر بسزایی دارد.

دستگاه تصفیه آب خانگی
دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

برای حذف تمام املاح و ناخالصی های موجود در آب باید دستگاه تصفیه آبی تهیه کرد که فیلترهای مناسبی داشته باشد. این فیلترها شامل فیلتر الیافی که ذرات درشت تر مانند شن و ماسه و زنگ و پوسیدگی لوله را حذف می کند که معمولا در دو مرحله این کار انجام می شود. فیلتر دیگر برای حذف طعم و بوی بد آب، کلر، گاز های محلول در آب و … می باشد که فیلتر کربن فعال نام دارد. فیلتر اسمز معکوس (ممبران) نیز ترکیبات حلال در آب و سم های موجود در آن مانند نیترات، سرب ، آرسنیک و … را از بین می برد و سختی آب را پایین آورده و تا ۰/۰۰۱ میکرون تمام ناخالصی های آب را از بین خواهد برد. فیلتر پست کربن برای بهبود بو و طعم آب و فیلتر سنگ های معدنی برای حفظ املاح مفید آب دستگاه های تصفیه آب موجود با استفاده از روش های مختلف مثل UF ، RO، UV و… می توانند بهترین تاثیر را گذاشته و بهترین تصفیه را انجام دهند. این روش ها شامل اولترا فیلتراسیون، اسمز معکوس و اشعه ماوراء بنفش می شود که هیچ گونه عوارض جانبی نیز ندارند.

قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی

 قیمت دستگاه های تصفیه آب به عوامل مختلفی مانند روش تصفیه آن، نوع فیلترها، اندازه، کیفیت قطعات به کار رفته و برند آنها و … بستگی دارد. دستگاه هایی که دارای فیلتر ممبران و سیستم اسمز معکوس می باشند دستگاه های دقیق تر و گران تری هستند که آب را در ۶ مرحله تصفیه می کنند و فیلتر مرحله چهارم آنها ممبران که قلب این نوع دستگاه ها می باشد که با برق کار می کنند و RO نامیده می شوند.

نکات مهم جهت خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

دقت کنید که برای خرید یک دستگاه تصفیه آب مناسب نباید به ظاهر و یا آفرهای موجود برای آن دقت کرد بلکه باید کیفیت و کارایی دستگاه را مد نظر قرار دهید و استاندارد های جهانی NSF و WATER QUALITY توجه کنید و سیستم کارایی دستگاه به نسبت آب منطقه خود برای تصفیه بهتر را اولویت خود قرار دهید.

در مطالب بعدی بیشتر در مورد دستگاه تصفیه آب صنعتی صحبت خواهیم کرد ، پس مقالات مجله اینترنتی خرید ناب را دنبال بفرمایید.

4/5 - (3 امتیاز)