• خانه
  • گوناگون
  • چگونه ماشین لباسشویی را جرم گیری و رسوب زدایی کنیم؟
چگونگی جرم گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی

چگونه ماشین لباسشویی را جرم گیری و رسوب زدایی کنیم؟

هرکدام از لوازم خانگی اعم از برقی و دستی نیاز به مراقبت و تمیز شدن دارند. برای تمیزی و مراقبت از هر کدام از وسایل خانگی روش و اصولی وجود دارد ماشین لباسشویی همانند هر وسیله دیگر احتیاج به تمیز کردن، جرم گیری و رسوب زدایی دارند. به هنگام استفاده از ماشین های لباسشویی باید نکاتی را رعایت کنید و  معمولا هر نوع ماشین لباسشویی پس از مدتی استفاده، احتیاج به تمیز کردن و رسوب زدایی و جرم گیری دارد تا علاوه بر بازیابی قدرت و توان قبل در تمیز کردن، همچنین از صدمه به لباس ها هم جلوگیری به عمل بیاید. با مقاله چگونه ماشین لباسشویی را جرم گیری یا رسوب زدایی کنیم؟ از مجله اینترنتی خرید ناب با ما همراه یاشید. شما کاربران عزیز باید بدانید که به صورت معمول هر دو الی سه ماه یکبار می بایست این جرم زدایی و تمیز کردن را تکرار کنید.

اولویت اول تمیز کردن محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی

تمیز کردن محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی
تمیز کردن محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی

انتهای این محفظه بعد از مدتی جرم می‌گیرد و لایه‌ ای شبیه جلبک در دیواره‌ های آن تشکیل می‌ شود و به همین دلیل در اغلب ماشین های لباسشویی‌ این محفظه قابل خارج کردن است، برای شستن محفظه و جداکردن جرم‌ ها از مسواک و شوینده ای معمولی مثل پودر لباسشویی دستی یا شامپو استفاده کنید.

چطور لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم ؟

تمیز کردن کپک و لکه های ماشین لباسشویی
تمیز کردن کپک و لکه های ماشین لباسشویی

یکی از بخش های ماشین لباسشویی برای تمیزی، لاستیکی است که در قسمت جلویی و مماس با درب ماشین لباسشویی برای جلوگیری از خارج شدن آب در حین شستشو، تعبیه و نصب شده است. اصولا بعد از مدتها استفاده از ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک این قسمت با کپک و لکه های بدبو مقاومت خود را از دست داده و مشکل ساز می شود. زمانی که شما از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید و کار شما تمام می شود بدترین کاری که می‌ توانید بکنید این است که ماشین لباسشویی را به حال خود رها کرده و درب آن را ببندید، به دلیل اینکه هنوز داخل ماشین لباسشویی و لاستیک دور درب آن مقداری آب وجود دارد در صورت بسته شدن باعث ایجاد کپک شده که شما کوچکترین بخش آن را به‌ صورت لکه های سیاه روی درب ماشین لباسشویی مشاهده می‌ کنید که بیشترین قسمت آن در داخل دیگ و آبکش ماشین لباسشویی ایجاد شده و قابل دیدن نیست.

پس به خاطر داشته باشید که حتماً بعد از استفاده از ماشین لباسشویی درب آن را باز گذاشته و کاملاً لاستیک درب لباسشویی را با دستمالی تمیز یا اسفنج، خشک و تمیز کنید.

تمیز کردن کپک دور لاستیک ماشین لباسشویی

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی
تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

قبل از هر کاری بعد از اتمام عملیات شستشو کاملاً توسط اسفنج آب داخل لاستیک و اطراف آن را خشک کنید و اگر باز هم لکه هایی را مشاهده کردید مخلوط ۵۰%  آب با ۵۰% مایع سفید کننده را روی لاستیک دور درب ریخته و چند دقیقه اجازه دهید که محلول لکه ها را از بین ببرد.

و بعد از آن کاملاً لاستیک را شسته و خشک کنید البته باید دقت داشته باشید که پیشگیری از تولید این لکه ها بهترین راه است زیرا لکه ها و قارچ های تولید شده در دیگ امکان ایجاد ناراحتی پوستی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

روش ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن محفظه دیگ ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی به دلیل وجود حفره های بسیار می توانید از جوش شیرین یا قرص های تمیز کننده ماشین لباسشویی استفاده کنید، ماشین را روشن کنید تا به صورت خالی کار کند بهترین دما برای این کار استفاده از آب شصت درجه است.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین و سرکه

تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین و سرکه
تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین و سرکه

شما خیلی راحت می توانید با موادی که در منزل در دسترس شما هستند ماشین لباسشویی را تمیز کنید. سرکه ماده ای اسیدی است. اما چون خاصیت اسیدی ضعیفی دارد و همه کپک ها را از بین نمیبرد پس برای ماشین لباسشویی هایی که خیلی خیلی کثیف شده اند توصیه نمی شود. برای از بین بردن بوی بد هم جوش شیرین را اضافه کنید. هر دو ماده بی خطر هستند و به از بین بردن رسوبات آب هم کمک می کنند.

مواد لازم:

جوش شیرین  ۱/۲ پیمانه

سرکه سفید  ۱ لیتر

نحوه استفاده:

ماشین لباسشویی را روی یک شست و شوی طولانی مدت با دمای بالا (۹۰ درجه سانتیگراد یا ۱۹۴ فارنهایت) تنظیم کنید. جوش شیرین را در محفظه پودر لباسشویی بریزید و سرکه را داخل محفظه دیگ ماشین لباسشویی بریزید. در را ببندید و ماشین را روشن کنید.

برای جرم گیری ماشین های لباسشویی که دربشان از بالا باز می شود همان دمای ۹۰ درجه را انتخاب کنید. صبر کنید ماشین از آب پر شود. سرکه و جوش شیرین را به آن اضافه کنید و بعد شست و شو را شروع کنید. بگذارید ماشین ۱ دقیقه کار کند تا سرکه و جوش شیرین در آب مخلوط شوند. سپس آن را متوقف کنید. یک ساعت صبر کنید و بعد شست و شو را پایان دهید و ماشین را تخلیه کنید.

چگونگی تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی
تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

در پایین بدنه ماشین لباسشویی، محفظه فیلتر قرار دارد. یکی از فضاهای آلوده ماشین لباسشویی این بخش محسوب می‌ شود. فیلتر را با کمک دفترچه راهنما خارج و با مسواک و شوینده بشویید، محفظه قرار گرفتن فیلتر را فراموش نکنید.

چند نکته مهم برای خوب نگهداری کردن از ماشین لباسشویی

– کپک در محیط های مرطوب رشد می کند. پس همیشه درب ماشین لباسشویی را بعد از شستن لباس ها باز بگذارید تا خوب خشک شود. در ضمن هیچ وقت نگذارید لباس های خیس داخل ماشین لباسشویی بمانند.

– شست و شو در دمای پایین جرم ها و باکتری هایی که در ماشین لباسشویی ایجاد می شوند را از بین نمیبرد. حداقل یک بار در ماه با دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد (ترجیحاً ۹۰ درجه) لباس بشویید تا ماشین شما ضدعفونی شود.

– استفاده بیش از حد از شوینده ها هم می تواند موجب ایجاد کپک شود. حجم شوینده را متناسب با مقدار لباس ها و کثیفی آنها انتخاب کنید.

– استفاده از مایع شوینده و نرم کننده می تواند موجب ایجاد ماده چسبنده ای در زیر لاستیک درب ماشین لباسشویی شود. این مشکل با شست و شو در دمای پایین تشدید می شود. می توانید به جای مایع از پودر لباسشویی استفاده کنید و به جای نرم کننده هم از نصف لیوان سرکه رقیق شده استفاده کنید.

– اگر آب منطقه شما سخت است (حاوی نمک های معدنی) باید با رسوبات و سفیدک هایی سر و کله بزنید که آب در تماس با سطوح مختلف مثل لوله و شیلنگ همراه خود می آورد. برای رفع سختی آب می توان از سختی گیرهای شیمیایی استفاده کرد.

5/5 - (2 امتیاز)