نکات مهم برای خرید کتاب

نکات مهم برای خرید کتاب

هنگام خرید هر محصول فاکتورهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. خرید کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند ممکن است هر فرد بنا به نیاز خود ویژگی خاصی را در خرید کتاب  مدنظر داشته داشته باشد، اما می‌توان گفت که برخی از این موارد در میان همه‌ افراد مشترک هستند. از فاکتورهای کلی و عام گرفته تا موارد جزئی و خاص. مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند که پیش از خرید کتاب فهرستی از کتاب‌های مدنظر خود را در اختیار داشته باشید و سپس اقدام به خرید نمایید.

انتخاب کتاب مناسب

شما در مرحله اول باید بدانید که به چه ژانر و نویسنده ای علاقه دارید. افراد سلیقه متفاوتی برای خواندن کتاب دارند. برخی فقط رمان می خوانند، برخی فلسفی و روانشناسی، برخی انگیزشی و…

کتاب مناسب شما کتابی است که مناسب حال و احوال شما باشد و از خواندن آن لذت ببرید.

انتخاب کتاب مناسب
انتخاب کتاب مناسب

توجه به موضوع کتاب

عامل بعدی که در هنگام تهیه یا خرید کتاب باید به آن توجه کنیم، موضوع کتاب است. بعد از اینکه با توجه به نیازتان به سراغ قفسه های کتاب فروشی رفتید، بررسی کنید که چه کتاب هایی با چه موضوعاتی در این زمینه منتشر شده‌اند. آیا شما به دنبال کتابی با موضوع چالش های پیش رو در زمینه راه اندازی استارتاپ هستید یا کتابی با موضوع استفاده از تجربیات استارتاپ های موفق؟ بنابراین قبل از خرید کتاب تکلیفتان را روشن کنید.

مطالعه مقدمه کتاب و یادداشت نویسنده می تواند به شما کمک بسیاری در این زمینه بکند. همچنین پیشنهاد می کنیم نگاهی به پشت جلد کتاب بیندازید. اطلاعات مفیدی ممکن است به دست آورید.

مشورت کردن با دوستان و افراد صاحب نظر

می‌توانید از دوستانتان درباره کتاب مناسب پرس‌وجو کنید. مخصوصاً دوستانی که سلیقه‌شان مشابه سلیقه شماست. گاهی ممکن است دوستانتان درباره کتاب موردعلاقه‌شان در شبکه‌های اجتماعی چیزی بنویسند. در هر صورت، این‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی باشند که به کتاب موردعلاقه‌تان برسید.

نویسنده یا مترجم کتاب

انتخاب نویسنده در هنگام خرید کتاب از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیار دیده شده است که خوانندگان، پیگیر آثار  نویسنده‌های موردعلاقه‌ی خود هستند و کتاب‌های آن‌ها را دنبال می‌کنند. از همین رو تعداد مشتاقانی که منتظر انتشار اثر جدید نویسنده‌ی خاصی هستند کم نیستند.

نویسندگان پرطرفداری هستند که مخاطبانشان لحظه‌شماری می‌کنند تا هرچه زودتر اثر بعدی آن‌ها را مطالعه کنند. از طرف دیگر هنگامی که کتابی از یک زبان به زبانی دیگر ترجمه شده باشد، اهمیت مترجم بسیار مهم جلوه می‌کند.

نقش مترجم برای بسیاری از خوانندگان کتاب با نقش نویسنده برابری می‌کند. چرا که یک ترجمه‌ی بد و ضعیف موجب دلزدگی شما می‌شود و فهم کتاب را با مشکل مواجه می‌کند. حتی ممکن است خواندن کتاب را نیمه‌کاره رها کنید. مترجمان نیز مانند نویسندگان طرفداران خاص خود را دارند. به خصوص در زمینه‌های تخصصی مانند حقوق که ادبیات خاصی را می‌طلبد. ترجمه‌ی با کیفیت عاملی به شدت موثر است که می‌تواند انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سایت ها و وبلاگ های معرفی کتاب

سایت های زیادی در زمینه خرید و معرفی کتاب فعالیت دارند و هرکدام دارای بانک کتاب عالی هستند که شما می توانید با مراجعه به آن ها و خواندن نظرات و بررسی کتاب ها، انتخاب خوبی داشته باشید و با اطمینان بیشتری کتاب تهیه کنید.

البته نباید به همین مورد اکتفا کرد و بهتر است از سایت هایی دیدن کنید که مخاطبین زیادی دارد و نظرات متنوعی در آن وجود داشته باشد.

سایت ها و وبلاگ های معرفی کتاب
سایت ها و وبلاگ های معرفی کتاب

مشاهده رده سنی کتاب

در نظر گرفتن رده سنی در انتخاب کتاب عامل بسیار مهمی است. هنگام خرید کتاب می توانید در قسمت شناسنامه کتاب ببینید که این کتاب برای چه رده سنی مناسب است. انتخاب کتابی که مناسب با سن نباشد، آسیب زیادی به علاقه مندی در مطالعه خواهد زد؛ به خصوص برای کودکان و نوجوانان این نکته اهمیت زیای دارد.

پس اگر شما دارای فرزندی هستید که علاقه به مطالعه دارد و کتاب دوست است، حتما به این موضوع که در مجله اینترنتی خرید ناب به آن اشاره کردیم دقت کنید تا فرزند شما دچار آسیب ناشی از مطالعه غیر مفید نشود.

قبل از خرید کتاب پشت جلد  و متن را بخوانید

همانطور که در قسمت های بالا اشاره شد، معمولاً در صفحات ابتدایی کتاب‌ها و یا پشت جلد آن‌ها توضیحاتی درباره آن نوشته شده است که با خواندن آن‌ها فضای کتاب دستتان می‌آید. علاوه بر این همیشه چند  کتاب را ورقی بزنید و نگاهی به متن کتاب بیندازید تا بی‌واسطه زبان و نگارش نویسنده را ببینید. آیا لحن و ادبیاتش را دوست دارید؟ آیا روان و خوش‌خوان نوشته است؟

اگر کتاب الکترونیکی می‌خوانید، حتما قسمت توضیحات را بخوانید.

کیفیت چاپ کتاب

کیفیت چاپ و هم‌چنین جنس کاغذ ممکن است فاکتوری مهم برای دسته‌ای از افراد باشد. هستند کسانی که وسواس خاصی درباره‌ این‌گونه مسائل دارند و کیفیت بالای چاپ برایشان بسیار اهمیت دارد. خوانا بودن و استحکام کاغذ استفاده شده در کتاب از عواملی است که برای عده‌ای اهمیت دارد.

البته فراموش نکنید که جنس کاغذ بر قیمت تمام‌شده‌ کتاب به صورت مستقیم موثر است و از این رو بسیاری از انتشارات ترجیح می‌دهند به جای تمرکز بر کیفیت کاغذ و، قیمت نهایی را پایین نگه دارند.

توجه به نوبت چاپ یک کتاب

نوبت چاپ از آن نکات خاصی است که برخی از افراد به طور ویژه ای به آن توجه دارند و برایشان مهم است که کتابی که خریداری می کنند حتما از چاپ نخست باشد. البته برخی از افراد هم ترجیح می دهند که چاپ های جدید را خریداری کنند تا در صورت اصلاح و ویرایش کتاب، از آن بی نصیب نمانند.

میزان فروش کتاب

فروش بالای یک کتاب نشان دهنده آن است که با استقبال زیادی مواجه شده است. اگر در هنگام خرید شک دارید که بین چند کتاب با موضوع یکسان کدام را انتخاب کنید، توجه به میزان فروش می تواند عاملی کمک کننده باشد.

میزان فروش کتاب
میزان فروش کتاب

نیاز شما مهم ترین نکته در انتخاب و خرید کتاب

گاهی ما یک کتاب را از روی علاقه و گاهی هم براساس نیاز باید آن را انتخاب و خریداری می کنیم. مثلا ما برای مطالعه درس، بالابردن آگاهی در زمینه های خاص، نیاز شغلی و.. نیاز به خرید یک کتاب پیدا می کنیم و از این رو باید به نیاز خود در هنگام خرید توجه ویژه ای داشته باشیم.

سخن آخر

اگر شما با بررسی و با دید باز کتابی را انتخاب کنید، قطعا اشتیاقتان به مطالعه و کتاب خوانی افزایش پیدا خواهد کرد. علاقه به کتاب خوانی و به تبع آن افزایش سرانه مطالعه در کشور باعث زیباتر شدن دنیای روابط شده، به حل مسائل کمک زیادی کرده، تقویت تفکر خلاق و نقاد در انسان می شود. از اینکه مثل همیشه مجله اینترنتی خرید ناب را برای مطالعه انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)