تماشای فیلم و سریال از تفریحات بخش عظیمی از جوامع جهانی محسوب می شود. در جمع خانواده ، دوستان و حتی به صورت انفرادی و تنها ، دیدن فیلم لذتبخش است. اما برخی کشورها با ورود به صنعت فیلم سازی ، بسیار موفق ظاهر شدند که یکی از این کشورها هند است.
سینمایی که اغلب همراه با رقص و موسیقی و کمی بزرگ نمایی همرا است که مخاطب را به وجد می آورد.
امروز در مجله اینترنتی خرید ناب ، تاریخچه سینمای هند را مورد بررسی قرار می دهیم و از شما دعوت می کنیم که با ما همراه باشید.
بالیوود و سینمای هند
بر خلاف هالیوود در لسآنجلس آمریکا، بالیوود یک مکان مشخص فیزیکی ندارد. این نام در حقیقت نام یک شرکت فیلمسازی در شهر بمبئی است، اما معمولاً به تمام سینمای هند گفته میشود.
بالیوود از بزرگترین کمپانیهای فیلمسازی جهان است که بیش از سه و نیم میلیارد مخاطب و علاقهمند در سراسر جهان دارد. مخاطبان فیلمهای این کمپانی، در شبه قاره هند، کشورهای غربی، خاورمیانه، آسیای میانه و روسیه، آفریقا و اقلیتهای هندی و اردو زبان سراسر جهان هستند.
بیشتر محصولات بالیوود به زبان هندی، اردو و زبان انگلیسی هندی است. اخیراً از زبان انگلیسی بیشتر در این فیلمها یا آهنگها بهره میگیرند.
نام بالیوود، از نام هالیوود، صنعت فیلمسازی ایالات متحده آمریکا اقتباس شده، اما اخیراً به فرهنگ لغات انگلیسی (دیکشنری) نامدار آکسفورد نیز راه یافته است.
بالیوود به تولید انبوه فیلمهای عمدتاً تجارتی شهرت دارد و سالانه بیش از هزار فیلم میسازد.
تاریخچه سینما هند
اولین تصویرهای سینمایی در هند در سال ۱۸۹۶ به نمایش درآمد زمانی که «برادران لومیر»، شش فیلم صامت تهیه کردند که یک نسخه از اینفیلمها به بمبئی رفت و برروی پرده سینمای آپاراتی نشان داده شد و تعجب همگان را برانگیخت.
اولین فیلم کوتاه هندی در سال ۱۸۹۹ توسط «هاریش چاندرا» ملقب به «سیودادا» تهیه و به روش شهر فرنگ «توماس ادیسون» به نمایش درآمد. او دستگاهی که شبیه شهر فرنگ بود درست کرد که تصاویر با حرکت سریع دستحرکت میکرد و اجسام متحرک به نظر میآمد. با ساخت این دستگاه سه فیلم کوتاه هندی به نمایش درآمد که مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفت.
پیشکسوتان سینمای هند «میرالال سن» و «تالا والا» بودند، این دو در سال ۱۹۰۰ به تهیه فیلمهای کوتاه درکلکته و بمبئی پرداختند. در این میان در سال۱۹۰۲ «جی. اف. مادان» و «عبدالله اسوفالی» فیلمهای خارجی وارد هند کردند.
در سال ۱۹۱۲ «چی چیتر» و «ری جیتورنی» برای فیلمبرداری از کشور بریتانیا از هندخارج شدند. آنان میخواستند با نشان دادن این تصاویر کشور بریتانیا را به مردم هند بشناسانند.
در واقع تولد صنعت سینمای هند از سال۱۹۱۳ آغاز شد. «داندیراج فالک» که به «داداصابح» معروف بود با راه اندازی یک موسسه فیلمسازی به طور جدی صنعت فیلم هند را افتتاح کرد. اولین فیلم هندی با نام «راجا» سوم می۱۹۱۳ در سینمای کرونیشن بمبئی روی پرده رفت.
در سال ۱۹۱۷ در بنگال اولین فیلم سینمایی بلند به نمایش درآمد.
«مدرس» سومین شهری بود که سال ۱۹۱۹ در آن سینما راه اندازی شد و مردم با علاقه و تعجب به تماشای صفحه بزرگسینما مشغول شدند و در سال ۱۹۲۰ بود که صنعت سینمای هند به شکل جدیدی، راه اندازی شد. چند کمپانی فیلمسازی تاسیس شدند که ازسوی انگلیسیها، تغذیه میشد.
اولین فیلم صداگذاری شده هندی به نام «آلام آرا» محصول کمپانی «امپریال فیلم» به کارگردانی «اردرشیر» در ۱۴ مارس ۱۹۳۱ در سینما ماجستیک بمبئی روی پرده اکران رفت. این فیلم انقلاب بزرگی در صنعت سینمای هند به وجود آورد. در این سال تئاتریهای هند دست بهاعتراض زدند زیرا مردم به تئاتر نمیرفتند و فیلمهای سینمایی جذابیت بیشتری برایشان داشت. مردم هند از همان روزهای اول افتتاح سینمای هند جذب آن شدند و حتی حاضر نبودند به خانه خود بروند. از صبح تا شب درسینماها تجمع میکردند و به تماشای فیلمهایسینمایی میپرداختند.
ژانر در سینمای بالیوود
بخش زیادی از فیلم های تولید شده بالیوود موزیکال هستند و تعداد کمی از تولیدات بالیوود هستند که در آن از رقص و آواز استفاده نشده باشد.
تماشاگران در هند انتظار دارند که پول خود را در ازای دیدن چیزی سرگرم کننده خرج کنند و آن سرگرمی، همان رقص و آواز، دیالوگ های دوست داشتنی، یک عشق داستانی و خیالی، کمدی و حتی مقادیری وجهه های شیطانی و بدصفتانه باشد و معمولا همه ی اینها در یک تایم سه ساعته ترکیب می شوند که اصطلاحا به آنها فیلمهای “ماسالا” گفته می شود که به معنای “مخلوطی از چند چیز” است. خطوط داستانی آثار بالیوودی دراماتیک هستند که به طور معمول میان عاشق هایی که ستاره اثر هستند و خانواده هایی که خشمگین عمل می کنند، تقسیم شده است.
البته امروزه بالیوود دچار تغییرات زیادی شده است و تماشاگران افرادی جوان و تحصیل کرده اند که خواستار چیزی متفاوت می باشند.
بازیگرای در هند
برای بازیگر شدن در هند راه سختی را باید پشت سر گذاشت. انتخاب بازیگر در میان انبوهی از مشتاقان که از قسمت های مختلف کشور گردآوری می شوند کار آسانی نیست. این افراد اغلب از مدل ها و افراد زیبا رو و تحصیلکرده هستند و به همین دلیل رویای بازیگر شدن برای افراد کمی محقق می شود که آنها هم باید تلاش و هنر بالایی داشته باشند که بتوانند در سنعت سینمای هند ماندگار شوند و مجله اینترنتی خرید ناب سعی دارد در فرصتی مناسب بهاسطوره های سینمای هند بپردازد.
در سینما هند میزان بسیاری از بازیگران به صورت پیوسته و زنجیروار در این صنعت حضور دارند، مانند خانواده های کاپورها، دئول ها یا موکرجی ها و غیره.
جوایز معتبر سینمای هند
مجله سینمایی فیلم فیر در هند از بانیان امر اهدای جوایز به آثار سینمایی است که امروزه بهترین جایزه فستیوال رسمی را در هند برگزار می کند.
این مجله نخستین دوره ی مراسم را در سال ۱۹۵۳ به راه انداخت. اعلام برنده ها هم به این صورت بود که خونندگان مجله آرا خود را ارسال کرده و در مراسم آنها را شمارش می کردند.
البته به جز مراسم فیلم فیر، چند جشنواره دیگر هم در بالیوود برگزار می شوند که عبارتند از:
دی سینه آوار دز
استار اسکرین آواردز
ایفا آوار دز
استار داست آوار دز
موسیقی فیلم در بالیوود، Filmi نامیده می شود که در هندی به معنای “از فیلمها” می باشد. بازیگران هند به خصوص نسل جدید ستارگان آن، رقصنده های ماهری هستند ولی عده ی کمی از آنها قادر به خواندن می باشند. آهنگها به صورت معمول از پیش ضبط شده اند و فقط هنگام فیلمبرداری بازیگران با آنها لب می زنند.یکی از افرادی که ازخواندن پشت صحنه ی فیلمها به بازیگری روی آورد، “کیشور کومار” بود که در دهه ی ۵۰ به بازیگری کشیده شد. از دیگر افرادی که هم بازیگر و هم خواننده بودند، می توان به “ک.ای. سایگل”، “ثریا” و “نور جهان” اشاره کرد.
در سالهای بعد تعدادی از ستارگان کوشیدند تا خودشان بخوانند. “آمیتا باچان” از پیش قراولان این حرکت است که کارش را با فیلمهایی چون “سیلسیلا” و “ماهان” به این صورت شروع کرد و حالا همچنان در آثاری چون “باغبان” می خواند. “امیرخان” هم در”غلام” این کار را تجربه کرد. البته به گفته ی “ویکرام باهات” کارگردان اثر، کاراکتر طوری طراحی شده بود که کسی جز خود “امیرخان” نمی توانست آن کار را انجام دهد.
این روزها آهنگسازان فیلمهای هندی اهمیت بسیاری دارند و برای اغلب مردم شناخته شده هستند تا جایی که می توان یکی از عمده ترین دلایل شکست یا توفیق فیلمی را آهنگهای آن دانست. اما رقص در بالیوود یک سنت اجتناب ناپذیر است، کمااینکه در طول یک فیلم شاهد انواع گوناگونی از آن می باشیم.رقص های سنتی، آیینی، محلی و مدرن!
البته در سالهای اخیر رقص سنتی هندی را آمیخته با شیوه های غربی می بینیم که همشه قهرمان مرد یا زن رقصنده را با همراهی تعداد زیادی رقصنده شاهد هستیم که معمولا اگر هردو قهرمان اثر یعنی مرد و زن با هم باشند، آن ها را روی صحنه و در فضای معمارگونه می بینیم.
ده فیلم پر طرفدار بالیوود
ما در مجله اینترنتی خرید ناب ، ۱۰ فیلم پر طرفدار بالیوود را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد که عبارتند از:
شطرنج بازان
مقبول
شغله
هند، به پیش
سه احمق
انگلیش وینگلیش
داماد عاشق عروس را میبرد
داستان
ملودی کور
پسر خیابان
بالیوود در قرن ۲۱
با فرا رسیدن قرن بیست و یکم فیلمهای بالیوودی بیشتر به سویغرب رو آورد تا حدی که دیگر نمیتوانهنرپیشههای هندی را با هنرپیشههای اروپایی و آمریکایی تشخیص داد و فرقی بین آنان گذاشت.
امروز ظاهر سینمای هند و بازیگرانش بسیار متاثر از سینمای هالیوود است و آنچه به عنوان وجه مشخصه یک هندی در فیلم به منصه ظهور میرسید ( نظیر لباس ساری یا خال روی پیشانی مردان و زنان) دیگر وجود ندارد .
هالیوود، بالیوود را رقیب خود میداند وبالیوود توانسته تا حد زیادی خود را به هالیوود برساند.
شبکه ZDF در گزارشی در مورد سینمای هند گفت: از زمانیکه مردم آلمان متقاضی تماشای فیلمهای هندی شدهاند، هالیوود نگران شده و بالیوود را یک رقیب سر سخت خود میداند. اکنون بالیوود در بمبئی و هالیوود درلسآنجلس مانند دو رقیب حرکت میکنند.
حرف آخر
فیلم سازی و جذب مخاطب از دشوارترین کارهایی است که می توان انجام داد و هند توانسته است به خوبی از پس آن بر آید و خود را به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های صنعت سینما معرفی کند. شما هم از علاقه مندان به سینمای هند هستید؟ نام فیلم مورد علاقه خودتان را با ما درمیان بگذارید.