تمرینات آب درمانی برای زانو درد

تمرینات آب درمانی برای زانو درد

زانو درد یکی از شایع‌ترین درد‌های مفصلی به حساب می آید اکثر افراد مبتلا به آرتروز و درد زانو، در آرزوی ورزش‌های بی‌ دردسری هستند که بدون فشار بر زانو بتوانند عضلات خود را تقویت کنند و از درد زانو  خود کم کنند.

برای درمان زانو درد راه‌های فراوانی وجود دارد از جمله استراحت، کاهش وزن، استفاده از زانوبند طبی، دارو درمانی، فیزیوتراپی در منزل و.. اما یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش و درمان زانو درد انجام فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی می‌باشد که مجله اینترنتی خرید ناب این تمرینات را با شما به اشتراک می گذارد.

آب درمانی انواع زانو دردها

جدایی از فواید فیزیکی و ذهنی شنا کردن که خوای ها خاص خود را دارد، آب درمانی هم از ویژگی های دیگر آب است. آب درمانی برای درمان برخی بیماری‌های زانو مثل آرتروز زانو و بیماری‌های مرتبط با روماتیسم مفصلی زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب درمانی بدون توجه به اینکه چند مفصل در معرض آب قرار می‌گیرد، برای همه بدن مفید است.

آب درمانی انواع زانو دردها
آب درمانی انواع زانو دردها

یکی دیگر از کاربرد آب درمانی پس از انجام عمل جراحی تعویض زانو یا در هنگام ابتلا به درد زانو است.

تمرینات آب درمانی

بسیاری از مراکز آبی و استخرهای عمومی دارای کلاس‌های ورزش در آب هستند که برای افراد مبتلا به آرتروز و بیماری‌های مرتبط با روماتیسم مفصلی زانو طراحی شده است. تمرینات آبی از برخی از تمرینات زیر الهام گرفته شده است:

قدم برداشتن به جلو

عمود بایستید. زانو و لگن یک طرف را خم کنید. ساق را صاف کنید و مچ پا را به پشت خم کنید و روی پاشنه پا فرود آیید. به طرف جلو روی انگشتان پا بلند شوید. با پای دیگر این حرکت را تکرار کنید و به جلو گام بردارید.

قدم برداشتن به عقب

عمود بایستید، لگن و زانوی یکطرف را خم کنید. ساق را در پشت بدن قرار دهید. مچ پا را به جلو خم کرده و روی انگشتان فرود آیید و به آرامی به سمت پاشنه بچرخید. با پای دیگر تکرار کنید.

قدم برداشتن به پهلو

عمود بایستید در حالیکه پاها صاف هستند. یک پا را دور کنید و سپس آن را روی کف استخر قرار دهید. پای مخالف را به سمت وسط بیاورید تا دوباره در حالت ایستاده قرار گیرید. در جهت مخالف تکرار کنید.

لانچ در آب برای آرتروز

در آب تا اندازه کمر یا سینه (در صورت نیاز در نزدیکی دیواره استخر برای حمایت بایستید).

بدون اینکه اجازه دهید زانوی جلویی از کنار انگشتان پا عبور کند، یک قدم لانچ بزرگ در جهت جلو بردارید.

به حالت شروع برگردید و با پای دیگر تکرار کنید.

حرکت Aqua Jogging تک پا

در قسمت عمیق استخر، در حالی که در حالت ایستاده هستید، دست‌ها و بازوهایتان را روی لبه‌ی استخر قرار دهید. شانه‌ها را شل کنید و پاها را صاف کنار هم قرار دهید.

زانوی خود را ۹۰ درجه خم کنید سپس پای خود را تا جایی که می‌توانید در عمق پایین بیاورید. روی حرکت رو به جلو و ماندن در همان نقطه تمرکز کنید (اگر حرکت نمی‌کنید می‌توانید نیم تنه خود را به جلو خم کنید). همین حرکت را با پای دیگر خود تکرار کنید.

حرکت Aqua Jogging تک پا 
حرکت Aqua Jogging تک پا

با یک مرحله عمل دم و با مرحه دیگر بازدم انجام دهید.

هنگامی که پای خود را به سمت پایین فشار می‌دهید، عضلات چهار سر خود را احساس کنید. در حالی که پای خود را به عقب می‌کشید عضلات عقب ران و ماهیچه سرین خود را لمس کنید.

کشش عضله جلوی ران

همراهان مجله اینترنتی خرید ناب که از درد زانو رنج می برید این مطلب را با دقت بخوانید. سعی کنید وسیله ای سبک که قابلیت شناور ماندن روی آب را دارد، اطراف پای آسیب دیده خود قرار دهید. زاویه ایستادن خود را به طرف یکی از دیواره های استخر قرار دهید به صورتی که لگن و قسمت جلوی ران ها با دیواره استخر در تماس باشد.

بدن خود را صاف نگه داشته و تا توان دارید زانو را خم کنید و پاشنه را به سمت باسن فشار دهید.

کشش پشت ساق پا

رو به دیوار استخر بایستید. در حالیکه آرنج صاف و پاها کنار یکدیگر است، با پای دیگر یک قدم به جلو بردارید. همزمان آرنج‌ها را خم و تنه را به طرف جلو حرکت دهید. پاشنه پای عقب را روی زمین نگه‌دارید. مفاصل ران را به طرف جلو و پاشنه عقب را به پایین فشار دهید.

به عقب کشیدن عضلات پشت پا

بایستید در حالیکه پشت به دیوار استخر هستید. دیوار استخر را نگه‌دارید و لگن پای مورد نظر را تا ۹۰ درجه خم کنید. در حالیکه خم بودن لگن را حفظ می‌کنید، زانو را صاف و خم کنید.

تمرینات جهشی در آب

در آب با ارتفاع سینه بایستید، پاها را کنار هم قرار دهید و دست‌ها را در کنار خود قرار دهید.

پاهای خود را به سمت بیرون پرش دهید و دستان خود را تا بالای سطح آب بالا بیاورید و آن‌ها را در آب نگه دارید.

به حالت شروع برگردید و با همان سرعتی که راحت هستید این کار را تکرار کنید.

برای مقاومت بیشتر، دمبل‌های آبی را در دست نگه دارید. (ممکن است لازم باشد هنگام استفاده از دمبل آب، حرکت را کاهش دهید.)

حرکت آکوا اسکوات

در قسمت کم عمق استخر بایستید و پشتتان را صاف نگه دارید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید.

بازوها را صاف در کنار خود نگه دارید و دستان خود را باز بگذارید.

با خم کردن هر دو زنو با همدیگر شروع کنید تا شانه ها زیر آب قرار بگیرند و همزمان هر دو دست خود را به سمت بالا و به سمت سطح آب حرکت دهید.

سپس زانوهای خود را صاف کرده و بازوهای خود را پایین بیاورید و دوباره در کنار خود قرار دهید، به سمت عقب برگردید، به سمت نقطه شروع.

حرکت آکوا اسکوات 
حرکت آکوا اسکوات

پشت باید تمام مدت صاف باشد و تمام وزن باید روی پاها باشد. حداقل به مدت یک دقیقه این کار را انجام دهید.

استراحت کنید، سپس دوباره تکرار کنید.

وقتی زانوهای خود را دراز می‌کنید عمل دم و وقتی زانوها را خم می‌کنید بازدم انجام دهید.

در حالی که خم می‌شوید و پاها را با هم دراز می‌کنید، عضلات چهار سرتان را لمس کنید.

پا دوچرخه یک پایی

دیوار استخر را نگه‌دارید و روی یک پا بایستید. پای مورد نظر را خم و صاف کنید. عمل دوچرخه زدن را انجام دهید. جهت را بر عکس کنید و تکرار کنید.

کلام آخر

همراهان مجله اینترنتی خرید ناب فراموش کنید که ساده‌ترین ورزش برای آب درمانی گرم است. به سادگی در اطراف استخر شنا راه بروید. فشار آب و شناوری طبیعی به تقویت عضلات کمک می‌کند، اما در واقع احساس نمی‌کنید که دارید ورزش می‌کنید.

در واقع، این تمرین ممکن است آنقدر آسان به نظر برسد که باید دقت کنید در این کار زیاده‌روی نکنید و بعد از گرم کردن مواردی که در مقاله توضیح داده شد را انجام دهید و مثل گذشته تاکید می کنیم که قبل از انجام این امور حتما با پزشک و فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)