آشنایی با فواید سیاه دانه

آشنایی با فواید سیاه دانه

شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که از چند خاصیت سیاه دانه اطلاع نداشته باشد یا بهتر بگوییم که بسیاری از مردم با خواص سیاه دانه به‌صورت گزیده آشنایی دارند. سیاه دانه نام‌های دیگری هم دارد که می‌توان از آن‌ها به سیاه تخمه، شونیز، کمون هندی، سنوخ سیاه و … اشاره کرد. سیاه دانه علاوه بر خواص درمانی و دارویی که دارد، به‌عنوان ادویه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه این گیاه اندکی تلخ است اما استفاده از آن در غذاهای مختلف به‌خصوص ترشی‌ها طرفداران زیادی دارد. علاوه‌بر آن، آن‌قدر خواص سیاه دانه زیاد است که ما در مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می‌کنیم آن را به سبد غذایی خود وارد کنید. شاید بپرسید سیاه دانه چه خواصی دارد؟

پس با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را بگیرید.

سیاه دانه

سیاه دانه گیاه گل‌داری است که در مدت یک سال بالغ می‌شود. این گیاه در اروپای شرقی، غرب آسیا، بلغارستان، رومانی، قبرس، عراق، ترکیه و ایران رشد می‌کند. البته امروزه در کشورهای دیگری از اروپا و آسیا هم می‌روید.

سیاه دانه
سیاه دانه

گل‌های آن ظریف و معمولاً به رنگ آبی و سفید کم‌رنگ و دارای پنج تا ده گلبرگ است. میوه آن یک کپسول بزرگ و متورم است که درون آن تعداد بسیار زیادی بذر یا دانه وجود دارد. این دانه‌ها را به‌عنوان دارو یا ادویه استفاده می‌کنند.

خواص سیاه دانه

سیاه دانه از خاصیت های فراوانی برخوردار است که شاید ما در مجله اینترنتی خرید ناب نتوانیم به همه آن ها بپردازیم. این خاصیت ها آنقدر زیاد است به سیاه دانه را به گیاه هزار خاصیت معروف کرده.

حضرت محمد(ص) در مورد سیاه دانه می فرماید: سیاه دانه درمان گر هر چیزی جز مرگ است.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند و از آسیب اکسیداتیو به سلول ها جلوگیری می کنند.تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند تأثیر قدرتمندی بر سلامت و بیماری داشته باشند.در واقع، برخی از مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است در برابر چندین نوع بیماری مزمن، از جمله سرطان، دیابت، بیماری قلبی و چاقی محافظت کنند.
ترکیبات متعددی که در کلونجی یافت می شوند، مانند تیموکینون، کارواکرول، تی آنتول و ۴-ترپینئول، مسئول خواص آنتی اکسیدانی قوی آن هستند.یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که اسانس کلونجی همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آنتی اکسیدان های موجود در کلونجی چگونه بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.

 

کاهش وزن و لاغری

امروزه کاهش وزن و لاغری به یکی از چالش‌های اساسی در بین جوانان و بزرگسالان تبدیل شده است. شما هم ممکن است به‌سراغ روش‌های مختلفی برای کاهش وزن رفته باشید. باید به شما بگوییم که مصرف درست سیاه دانه می‌تواند یکی از موثرترین روش‌ها برای شما باشد. سیاه دانه با تاثیری که روی دستگاه گوارش شما می‌گذارد، باعث می‌شود که این دستگاه حیاتی عملکرد بهتری داشته باشد و چربی‌سوزی، بیش‌تر و صحیح‌تر انجام گیرد.

کاهش وزن و لاغری
کاهش وزن و لاغری

یکی از خواص سیاه دانه داشتن فیبر زیاد است. این ویژگی کمک می‌کند تا اشتهای شما کاهش پیدا کند و قند خون تثبیت شود. در نتیجه‌ این اقدامات، مقدار چربی‌ای که در ناحیه‌ شکم وجود دارد، کاهش می‌یابد. در پی مصرف سیاه‌ دانه، دیگر به اندازه‌ قبل تمایلی به مصرف شیرینی، برنج و نان نخواهید داشت. برای این کار، پزشکان طب سنتی دوز مناسب مصرف سیاه دانه را در روز، یک تا سه قاشق غذاخوری اعلام کرده‌اند.

کاهش فشار خون

مصرف سیاه دانه در افراد سالم، بدون زمینه بیماری‌های خاص، باعث کاهش فشار خون می‌شود. همچنین کلسترول را کم می‌کند. در بخشی از مطالعات به تأثیر اضافه کردن سیاه دانه به رژیم غذایی زنان اشاره شده است. کلسترول خون این گروه از زنان در مقایسه با آنهایی که از مکمل سیاه دانه استفاده می‌کنند، افت داشته است.

درمان سفیدی مو

سیاه دانه متشکل از آنتی اکسیدان های قوی ایست که در بازتولید رنگدانه های مو که ملانین ها می باشند نقش مهمی دارد و درواقع اثر ضد پیری دارد.

طریقه استفاده سیاه دانه برای سفیدی مو و برگرداندن رنگ مو به حالت قبل به این گونه است که کافی است مقداری از روغن سیاه دانه را روی سرتان قرار دهید و شروع کنید به ماساژ دادن سپس اجازه دهید تا صبح روی سرتان بماند و سپس سرتان را بشورید.

ترکیب سیاه دانه با عسل طبیعی (که در مقاله تشخیص عسل طبیعی به آن اشاره کردیم) و زیتون نیز برای درمان سفیدی مو توصیه شده است.

روغن سیاه دانه با خواص، ویتامین ها و مواد مغذی ای مثل مس، فسفر، اسید آمینه، منگنز، ویتامینB1 و ملانین باعث تغذیه ریشه مو می شود و به درمان سفیدی مو و حتی رشد و تقویت مو کمک می کند.

فواید سیاه دانه برای چشم

از آنجا که سیاهدانه دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب لازم برای بدن است و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالاست؛ برای تمام اعضای بدن از جمله چشم فوایدی دارد که می‌توان به دو صورت خوراکی و مالیدنی از آن استفاده کرد.

فواید سیاه دانه برای چشم
فواید سیاه دانه برای چشم

برای مصرف خوراکی کافی است یک قاشق چای خوری پودر سیاه دانه به همراه یک قاشق عسل را در لیوانی آب مخلوط کرده و بنوشید. همچنین برای مالیدن آن کافیست از روغن سیاه دانه خوراکی دور چشم خود با سرانگشت از نقطه‌ی گیجگاهی تا روی استخوان حدقه بمالید. از استفاده کردن هرگونه روغن و یا ماسک در نزدیکی پلک‌ها و مژه‌ها خودداری نمایید.

خواص سیاه دانه برای دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ یکی از بیماری‌هایی‌ست که در سنین جوانی به‌سراغ افراد می‌آید و علت آن کاهش انسولین در بدن است. یکی از درمان‌هایی که برای این بیماری توصیه می‌شود، مصرف سیاه دانه است. شاید برای شما باورکردنی نباشد اما خواص سیاه دانه آن‌قدر اعجاب‌انگیز است که مصرف تنها ۲ گرم از آن در طول روز می‌تواند قند خون شما را کاهش دهد و تنظیم کند.

سیاه دانه در این فرآیند هم‌چنین میزان هموگلوبین گلیکوزیله را در خون افراد کاهش و سلول‌های بتا را افزایش می‌دهد. در نهایت پس از مصرف ۲ گرم سیاه دانه در روز، مقاومت به انسولین در افراد بیمار کاهش می‌یابد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

همانطور که اشاره شد سیاه دانه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. از آنجایی که آنتی اکسیدان‌ها از ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند، پیشگیری از سرطان را می‌توان در لیست خواص سیاه دانه جای داد. مطالعات آزمایشگاهی دانشمندان نشان داده است که سیاه دانه اثرات مثبتی بر روی انواع سرطان به خصوص سرطان خون، پستان، لوزالمعده، دهانه رحم، روده بزرگ، پروستات، ریه و پوست دارد و مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان
پیشگیری از ابتلا به سرطان

توجه داشته باشید که سیاه دانه به طور قطعی اثرات ضد سرطانی ندارد، اما مصرف آن باعث کاهش ابتلا افرادبه این بیماری خواهد شد.

تقویت گردش خون

بعضی افراد به علت تلاش و فعالیت بیش از حد و یا در اثر ابتلا به بعضی بیماری ها، مشکل ضعف جریان گردش خون دارند که درمان آن با یک قاشق چای خوری از روغن سیاه دانه و یک قاشق چای خوری عسل خالص همراه با دو حبه سیر له شده می تواند معجون مناسبی باشد. هر روز صبح ناشتا به مدت یک هفته میل نمایید.

سیاه دانه برای بیماری اعصاب

اختلالات عصبی مانند افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سطح جهان است. این بیماری عمدتاً تحت‌تأثیر فعالیت کم در انتقال‌دهنده‌های عصبی به وجود می‌آید.

استرس به‌عنوانِ شروع‌کننده‌ی بیماری افسردگی، شناخته می‌شود و این مسئله چیزی است که پزشکان طب سنتی در مراجعین خود مشاهده کرده‌اند.

در میان گیاهان داروییِ امیدوارکننده، سیاه دانه با پایه تاریخی و مذهبی برای مدیریت افسردگی و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر، مفید است.

جوان ‌سازی پوست صورت با سیاه دانه

نوجوانان معمولا در سنین بلوغ از جوش‌های کوچک و بزرگی که روی صورت آن‌ها به‌وجود می‌آید، شکایت دارند. برای رفع این جوش‌ها می‌توانید از خمیر سیاه دانه استفاده کنید. خمیر سیاه دانه با استفاده از دو قاشق سیاه دانه و مقداری سرکه تهیه می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند پوستی بدون جوش به شما هدیه دهد.

جوان ‌سازی پوست صورت با سیاه دانه
جوان ‌سازی پوست صورت با سیاه دانه

در بسیاری از کتب طب سنتی پزشکان توصیه کرده‌اند که برای جوان‌ سازی پوست صورت گیاهی از ترکیب تخم سیاه دانه و روغن کنجد استفاده کنید. ترکیب این دو برای زمان دو هفته می‌تواند لکه‌ها و جوش‌های صورت شما را از بین ببرد و پوست صورت شما را صاف و شفاف کند. البته باید توجه داشته باشید که در مصرف این ترکیب گران‌بها دقت کنید. چراکه مصرف بیش از حد روغن‌ها می‌تواند باعث بسته‌شدن منافذ پوستی شما شود.

سیاه دانه و عسل و سنگ کلیه

از جمله خواص سیاه دانه تأثیر بر دستگاه دفع ادرار و درمان مشکلات مثانه است. همچنین نباید از اثر معجون سیاه دانه و عسل برای درمان سنگ‌های کلیه و مثانه غافل شد. کافی است روزانه چند قاشق مرباخوری از ترکیب را میل کنید.

درمان میگرن

نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده و نصف قاشق انیسون (دانه هایی شبیه رازیانه دارد) همراه با سه عدد میخک کوبیده شده را باهم مخلوط کرده و  با یک لیوان شیر بجوشانید و با کمی عسل ترکیب کنید.

یک فنجان از این معجون دارویی را می توان در هنگام احساس سردرد نوشید.

بهبود اختلالات خواب

این گیاه یک درمان‌کننده طبیعی خواب است که باعث بهبود اختلالات خواب می‌شود. افراد مبتلا به بی‌خوابی می‌توانند یک ساعت قبل از خواب، یک قاشق چایخوری عسل و سیاه دانه را مصرف کنند.

پایان فواید بی‌پایان سیاه دانه

پایان این مطلب به این معنا نیست که خواص سیاه دانه به انتها رسیده است.

فواید بی‌پایان سیاه دانه
فواید بی‌پایان سیاه دانه

این تنها گوشه‌ای از خواص سیاه دانه، این دانه‌ ارزشمند است. سیاه دانه برای مشکلات دیگری مانند کاهش میل جنسی، ناباروری، ناراحتی‌های کبدی، ترک اعتیاد و … هم می‌تواند به کمک شما بیاید. سیاه دانه هم مانند سایر گیاهان دارویی شیوه‌ مصرف مخصوص به‌خود را دارد و باید برای مصرف، طریقه‌ صحیح استفاده از آن را بدانید. از اینکه ما را در مجله اینترنتی خرید ناب همراهی کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)