همه چیز در مورد استایلیست ها

همه چیز در مورد استایلیست ها

در حال حاضر تمام رشته های موجود به شکل شاخه های مختلف وجود دارند و به طور تخصصی در دانشگاه تدریس می شوند. تخصص در دنیای مد و پوشاک نیز از این قضیه جدا نبوده و از رشته های تخصصی و متنوعی برخوردار است.

به یکی از رشته های موجود در دنیای مد استایلیست گفته می شود، که در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به آشنایی با آن بپردازیم.

اگر به مباحثی در خصوص مد و پوشاک علاقه مند هستید یا جمع آوری اطلاعات در این زمینه برایتان ضرورت دارد، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه مجله اینترنتی خرید ناب باشید.

استایلیست

«استایلیست» کارگردان هنری مد، کسی که کارش هدایت مد در یک مسیر مشخص و معنادار است. او باید بتواند عناصر یک سبک را به خوبی در کنار هم مونتاژ کند و در نهایت به ایده آل ترین حالت ممکن دست پیدا کند.

استایلیست
استایلیست

او فردی مهم در فرآیند خلق تصویر تلقی می‌شود که به هیچ دیدگاه خاصی وابسته نیست.
«استایلیست» موفق می داند که تنها مهارت عملی او مورد ارزیابی قرار نمی گیرد، بلکه ایده ها و نگرش و سلیقه شخصی و ذوق هنری و خلاقانه او نیز در هر اثری که خلق می کند دارای اهمیت است.

یک «استایلیست» می تواند کارهای چالش برانگیزی انجام دهد که امروزه نیز بسیار رایج است مثل نشان دادن زنان در لباس رسمی کاملا مردانه.

حتی بالعکس پوشاندن کفش کاملا زنانه با پاشنه هایی باریک و بلند به پای مردان با تیپ و استایل های کاملا مردانه و حتی استفاده از لباس ورزشی به عنوان لباس رسمی برای مردان، مانند پوشیدن کتانی کاملا اسپورت و ورزشی با کت و شلوار مردانه و در نهایت ایده پوشاندن کامل صورت که کاملا هویت فرد را مخفی می کند.

توصیه ما به آقایان این است که مقاله آشنایی با استایل کلاسیک مردانه را مطالعه کنند.

محل کار استایلیست‌های مد

استایلیست‌های فشن را می‌توانند در تمام زمینه‌های زیر کار کنند:

  • در عکاسی حرفه‌ای
  • در مجموعه تبلیغات چاپی و تبلیغات تلویزیونی
  • روی مجموعه موزیک‌ویدیوها
  • در کمپین سیاسی، حفظ ظاهر نامزد
  • در اتاق خبر تلویزیون
  • مشاوره یک تیم ورزشی در مورد لباس فرم
  • مشاوره به یک طراح لباس برای آماده شدن برای یک فیلم یا نمایش تلویزیونی (در این نقش، آنها اغلب به عنوان “استایلیست کمد لباس” شناخته می شوند)
  • ایجاد سبک شخصی برای یک چهره عمومی فعلی یا مشتاق مشهور شدن در آینده

مهارت های یک استایلیست

طراحی استایل های مختلف یک کار سازماندهی شده محسوب می شود تا یک نقطه شروع و یک نقطه پایان داشته باشد. در واقع طراحی استایل فرآیندی است که کلیت آن باید به وسیله یک برنامه ریزی مشخص در دستور کار قرار گیرد.

از مهم ترین مهارت های یک استایلیست می توان به نظارت بر چگونگی پوشش مشتریان، مهارت در طراحی و مد و حتی روانشناسی رنگ اشاره کرد.

شاید تصور کنید کار یک استایلیست ساده و کم اهمیت است، اما اینگونه نیست و با سختی های بسیار زیادی همراه خواهد بود؛ زیرا علاوه بر مدیریت و مهارت در سازماندهی پروژه باید از خلاقیت و ذوق و شور هنری بالایی برخوردار باشد.

حتی او باید در زمینه انواع پارچه، طراحان معروف دنیا و برندهای مطرح و شناخته شده اطلاعات کاملی کسب کند.

شناخت انواع استایلیست ها

امروزه به دلیل گستردگی دنیای مد و فشن، تخصص‌های متنوعی از استایلینگ یا حرفه استایلیست، به وجود آمده است که مهمترین آنها به شرح زیر است.

شناخت انواع استایلیست ها
شناخت انواع استایلیست ها

استایلیست مد تحریریه (Editorial Fashion Stylist)

استایلیست تحریریه؛ فرد خلاقی است که روی ظاهر مجلات مد و سرمقاله های معتبر کار می‌کند.

استایلیست مد تجاری (Commercial Stylist)

انتخاب لباس، لوازم جانبی برای مدل ها و بازیگران و زیبایی شناسی پروژه، بر عهده استایلیست مد تجاری است.

استایلیست ران وی (Run Way Styling)

وظایف استایلیست ران وی شامل همکاری نزدیک با طراحان، آرایشگران و مدل‌ها، برای اجرای یک کالکشن فصلی‌ از طراحی های لباس و اکسسوری‌های مربوط به یک کت واک (Cat Walk) یک برند است.

طراحی ظاهری محصولات (Product Stylist)

وظیفه استایلیست محصول یا همان طراحی ظاهری محصولات، این است که به غیر از لباس، مراقب باشد لوازم جانبی و محیط عکاسی هم بدون نقص باشد.

استایلیست مد خرده فروشی (Retail Fashion Styling)

بعضی از فروشگاه های لوکس و صاحب سبک‌، استایلیست مد خرده فروشی (Retail Fashion Styling) استخدام می‌کنند. این افراد به مشتریان در انتخاب لباس و لوازم جانبی کمک کرده و در مورد سبک ها و گرایش‌های شخصی مشاوره ارایه می‌دهند.

استایلیست شخصی (Personal Stylist)

استایلینگ شخصی برای افراد غیر از سلبریتی‌ها انجام می‌شود. در واقع یک تجربه‌ی لوکس و مفید برای افراد غیر مشهور است. به صورت مثال افراد برای مراسم های خاص خود مانند عروسی، تولد و غیره از استایلیست های شخصی کمک می‌گیرند تا ظاهر خود را به بهترین حالت ممکن تبدیل کنند.

استایلیست سلبریتی (Celrbrity Stylist)

حرفه استایلیست سلبریتی (Celrbrity Stylist)، به دلیل درآمد بالا و مورد توجه بودن، بسیار مورد تقاضا است. اما نیاز به شبکه سازی مداوم و کار طولانی مدت دارد. سلبریتی ها در مراسم‌های خاص مانند مت گالا و اسکار از استایلیست‌های خود مشاوره می‌گیرند و بر اساس مشاوره آنها، استایل مناسب را برای خود انتخاب می‌کنند.

استایلیست کمد لباس (Wardrobe Stylist)

این استایلیست‌ها که مجله اینترنتی خرید ناب به آن اشاره می کند معمولا تیمی کار می‌کنند و برای افرادی که شهرت کمی دارند مانند خبرنگاران و یا مجریان یک کمد لباس می‌سازند و آن را مدام به روز می‌کنند.

استایلیست کمد لباس (Wardrobe Stylist)
استایلیست کمد لباس (Wardrobe Stylist)

در واقع وظیفه و کار استایلیست کمد لباس (Wardrobe Stylist)، بروز رسانی همیشگی کمد افرار مشهور و ثروتمند است.

برای استایلیست شدن چه مواردی را باید آموزش دید؟

برای استایلیست شدن شما باید در این موارد آگاهی و تجربه لازم را داشته باشید:

از تاریخچه مد، ترندهای روز آگاه باشید.
استایلیست باید دربار انواع پارچه و ویژگی های آن ها اطلاعات لازم را داشته باشد که شامل چرم هم می شود و پیشنهاد می کنیم مقاله ترفند های نگهداری از کیف چرم را مطالعه کنید.

آگاهی درباره هنر ترکیب و تطبیق و ست کردن
اطلاع از تکنیک های رنگ شناسی، فرم شناسی، اندام شناسی و نور و رنگ های ترند سال مانند رنگ ترند سال ۲۰۲۳

فراموش نکنید که داشتن خلاقیت، ذوق هنری و زیبایی شناسی؛ لازمه‌ی شغل استایلیست است. برای داشتن این شغل در دنیای مد و استایل، شما باید توانایی تجزیه و تحلیل برندهای مختلف، مدیریت زمان، مهارت حل مسأله، توانایی ارتباط موثر با مشتریان، شبکه سازی و مهارت روانشناسی بازار را کسب کنید.

یکی از هنرهای استایلینگ این است که یک لباس را بارها با شکل‌ها و ترکیب‌های مختلف استفاده کند. به صورتی‌که کسی متوجه تکراری بودن آن نشود.

سختی‌های کار استایلیست‌ها

یک متخصص مد باید بتواند قابلیت مدیریت پروژه را داشته باشد. اصلی ترین بخش کار استایلیست در روز عکس‌برداری است.

در این روز همه چیز از سنجاق سر یعنی جزئی ترین وسیله تا کیف و کفش مدل، بزرگ‌ترین وسیله باید آماده باشد و استایلیست باید به گونه ای همه چیز را مدیریت کند تا هیچ‌چیز از قلم نیفتد.

جزئیاتی مانند چین‌وچروک روی لباس، گرد و خاک روی کفش، ست بودن گل سر با لباس، دوخت و چفت لباس مجلسی و بقیه اجزا همگی باید بی‌نقص و آماده باشد. متخصص لباس باید سبک لباس را نیز در نظر بگیرد، مواردی چون مدل لباس که اگر مثلاً تک شانه باشد تمهید این که آیا بهتر است شال بر روی آن استفاده شود یا خیر.

اینکه شال توری باشد، ساتن یا حریر باشد، از دانتل استفاده شود یا نه و یا مدل بو بهتر است یک طرف سر باشد یا به صورت دم اسبی یا شینیون جمع بالای سر باشد.

همه مواردی که نام برده شد جزئیات بسیار مهی است که در روز مراسم فشن شو، افتتاحیه خانه مد” و یا فرش قرمز فستیوال اسکارمهم هستند و ظاهر مدل ها را ازسایرین متمایز می کند.

کلام آخر

به هر ترتیب روند کار یک استایلیست از طراحی لباس تا مدسازی فرایندی است که نیاز دارد که در آن مدیریت پروژه تا مطالعه، تحلیل و بررسی روش ها و روند کار و فعالیت رقبا در آن در نظر گرفته شود.

همچنین خوب دیدن و بررسی مد در دهه های پشت سر گذاشته شده و استفاده از نوع ترکیب بندی در رنگ و مدل لباس های به کار رفته شده در فرش قرمزها و مراسم های هنرمندان وسلبریتی ها مواردی است که باید به آنها توجه داشت.

از اینکه مانند همیشه مجله اینترنتی خرید ناب را برای مطالعه انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)