فواید شگفت انگیز کنجد

فواید شگفت انگیز کنجد

دانه های کنجد ممکن است که کوچک باشند اما مزایای زیادی برای سلامتی دارند. دانه کنجد از گیاه کنجد گرفته شده است و یکی از قدیمی ترین گیاهان روغنی در جهان محسوب می شود. بسیار مقاوم است و میتواند در انواع شرایط آب و هوایی رشد کند. این دانه ها بسیار کوچک هستند، حدود ۲ میلیمتر عرض و ۳ تا ۴ میلی‌متر طول دارند.

قبلا در مقاله آشنایی با فواید سیاه دانه شگفت زده شدیم و این مرتبه برای آشنایی بیشتر با خواص این گیاه با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

کنجد چیست؟

کنجد، دانه‌ای خوراکی و گیاهی‌ست که بومی هند و آفریقا به‌حساب می‌آید. بیش از ۳۵۰۰ سال است که دانه‌های کنجد کشت می‌شوند و از آن‌ها در پخت نان، تهیه سالاد، سوپ، کیک، شیرینی و سایر مواد غذایی استفاده می‌شود.

دانه‌های کنجد به‌عنوان آجیل هم مصرف می‌شوند و از روغن به‌دست‌آمده از آن‌ها برای پخت انواع غذا استفاده می‌شود. خواص کنجد تنها به دانه‌های آن محدود نمی‌شود و روغن کنجد هم غنی از مواد مغذی، انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است. دانه‌های کنجد با توجه به نوع یا گونه گیاه کنجد، در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و سیاه یافت می‌شوند.

کنجد چیست
کنجد چیست

چند نکته درباره‌ی ارزش غذایی کنجد

به چند نکته‌ی زیر درباره‌‌ی ترکیبات موجود در کنجد توجه کنید.

۱. کالری

حدود ۳۱ گرم کنجد خام تقریبا ۱۶۳ کالری و ۱۴.۱۱ گرم چربی دارد که از این میزان چربی، ۱.۹۶ گرم آن چربی اشباع شده است. کنجد بو داده ۱۶۰ کالری و ۱۳.۶۱ گرم چربی دارد که از این میزان ۱.۰۹ گرم آن چربی اشباع شده است. کنجد خام و بو داده هیچ ‌کدام کلسترول ندارند.

۲. پروتئین

کنجد یکی از بهترین منابع پروتئین غیرگوشتی است. حدود ۳۱ گرم دانه‌ی کنجد خام و خشک ۵.۰۳ گرم پروتئین است. این در حالی است که همین میزان از کنجد بو داده ۴.۸۱ گرم پروتئین دارد.

۳. ویتامین‌ها

حدود ۳۱ گرم کنجد خام یا بو داده حاوی ۲۲ میلی‌گرم تیامین است و ۱۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را برطرف می‌کند. علاوه بر این میزان ذکر شده از کنجد خام یا بو داده ۰.۰۷ میلی‌گرم ریبوفلاوین دارد و ۶ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن بزرگسالان به این ویتامین را تأمین می‌کند.

۴. مواد معدنی

۳۱ گرم کنجد ۲۹۱ میلی‌گرم کلسیم، ۴.۱۱۳ میلی‌گرم آهن و ۹.۷۷ میلی‌گرم سلنیوم دارد و ۲۹ درصد و ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن بزرگسالان به کلسیم و سلنیوم را برطرف می‌کند. علاوه بر این با مصرف میزان ذکر شده از کنجد ۲۳ درصد و بیش از ۵۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن زنان و مردان به آهن تأمین می‌شود. کنجد بو داده در مقایسه با کنجد خام مواد معدنی کمتری دارد.

فواید کنجد برای جلوگیری از دیابت

دانه کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی است.در نتیجه جلوگیری از دیابت از خواص کنجد می باشد. مشخص شده است که استفاده از روغن دانه کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی در کاهش فشار خون و گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی با حساسیت بالا موثر است. دانه‌های کنجد کربوهیدرات کمی دارند در حالی که حاوی پروتئین و چربی‌های سالم زیادی هستند – همه این ها ممکن است به کنترل قند خون کمک کنند .

علاوه بر این، این دانه ها حاوی پینورزینول هستند، ترکیبی که ممکن است با مهار عملکرد آنزیم گوارشی مالتاز به تنظیم قند خون کمک کند .

این خاصیت کنجد است که مالتاز، قند مالتوز را که به عنوان شیرین کننده برای برخی از محصولات غذایی استفاده می شود، تجزیه می کند.

 سرشار از فیتواسترول‌های کاهنده‌ی کلسترول

مطالعات جدیدی که روی فیتونوترینت‌‌های موجود در دانه‌های کنجد، مخصوصا اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها صورت گرفته است، نشان می‌دهد که دانه‌ها و روغن کنجد، دارای عملکرد فیتواستروژنی هستند و تا حدود بسیار زیادی می‌توانند کلسترول را کاهش بدهند.

دانه‌های کنجد تقریبا در میان تمام مغزها، دانه‌ها، حبوبات و غلات، بیشترین فیتواسترول‌های کاهنده‌ی کلسترول را دارند. فیتواسترول‌ها، ترکیباتی هستند که از نظر ساختاری به کلسترول شباهت دارند. آنها در سیستم گوارش، جای کلسترول را می‌گیرند و به این ترتیب جذب کلسترول در روده‌ها را کاهش می‌دهند. برخی پژوهش‌ها نشان داده است که در بین ۲۷ نوع مغز و دانه‌‌ی مختلف، دانه‌های کنجد (همراه با آرد مغز گندم)، بیشترین فیتواسترول را دارند.

کنجد برای کاهش فشار خون

امروزه افزایش فشار خون مشکل سلامتی، میان زنان و مردان در گروه های سنی مختلف بسیار شایع است. چنانچه مطالعات نشان داده اند که، بسته به خواص کنجد و استفاده از روغن کنجد می‌توان پرفشاری خون را کاهش داد. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

طیف گسترده مواد معدنی و ویتامین های موجود در این روغن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی تان کمک کند. آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی کنجد، در مبارزه با عناصر سرطان زا، به بدن کمک می‌کنند. لازم به ذکر است که همراهان مجله اینترنتی خرید ناب در جریان باشند که فیتات موجود در کنجد، به داشتن خواص ضدسرطانی معروف است.

کنجد برای کاهش فشار خون
کنجد برای کاهش فشار خون

خواص کنجد برای کم خونی

دانه‌های کنجد به ویژه دانه‌های سیاه، غنی از آهن است. از این رو برای کسانی که از کم خونی و ضعف رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود. خواص کنجد به ساخت گلبول های قرمز کمک میکند. برای ساخت گلبول های قرمز، بدن به چندین ماده مغذی از جمله مواد مغذی موجود در دانه کنجد نیاز دارد.

کنجد بدون پوسته:

حاوی ۱۴ درصد آهن،۱۳۶ درصد مس و ۵ درصد ویتامین B6 معادل مقدار مورد نیاز روزانه است.

مس به ساخت هموگلوبین خون کمک می کند.

کنجد با پوسته:

حاوی ۱۰ درصد آهن،۴۶ درصد مس، ۱۴ درصد ویتامین B6 است.

دانه های کنجد خیس شده، بو داده یا جوانه زده ممکن است جذب این مواد معدنی را افزایش دهند.

افزایش سلامت استخوان‌ها

بعضی از مواد مغذی موجود در کنجد (کلسیم، منیزیم و روی) به افزایش سلامت استخوان‌ها و تقویت آن‌ها کمک می‌کنند. برای آن‌که از خواص کنجد برای بهبود سلامت استخوان‌هایتان بهره بیشتری ببرید، سعی کنید کنجد را به‌صورت برشته و خیس‌داده‌شده استفاده کنید.

خواص ضدسرطانی دارد

همانطور که در بالا گفته شد کنجد حاوی نوعی ماده‌ی معدنی به نام منیزیم است که با سرطان مبارزه می‌کند. این دانه همچنین دارای نوعی ترکیبات ضدسرطانی به نام فیتات است. ثابت شده که کنجد در کاهش احتمال شکل‌گیری تومور کولورکتال و در نتیجه پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ اثرگذار است.

بهبود خشکی پوست سر و آسیب مو

در دو مقاله تاثیر کم خوابی و بی خوابی بر سلامت پوست و مو و تاثیر ورزش بر رشد مو به سلامت پوست و مو پرداختیم اما این نکته مهم است که گاهی اوقات خشکی سر باعث ایجاد شوره می‌شود، اما روغن کنجد این مسئله را هم می‌تواند برطرف کند. روغن کنجد به فولیکول مو نفوذ می‌کند و آسیب ناشی از گرمای شدید را التیام می‌بخشد. در نتیجه، از شکنندگی موها جلوگیری خواهد شد.

فواید کنجد برای سلامت دستگاه گوارش

از دیگر خواص کنجد این است که سه قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) دانه کنجد بدون پوست، ۳٫۵ گرم فیبر را فراهم می کند که ۱۲ درصد از مصرف روزانه مرجع  است.

از آنجایی که میانگین مصرف فیبر در ایالات متحده تنها نیمی از مقدار مورد نیاز است، خوردن منظم دانه کنجد می تواند به افزایش مصرف فیبر شما کمک کند .

فیبر برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش به خوبی شناخته شده است. علاوه بر این، شواهد رو به رشد نشان می دهد که فیبر ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های خاص، چاقی و دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد .

 خواص دانه‌های کنجد از سیستم هضم و روده بزرگ سالم پشتیبانی می‌کنند زیرا سرشار از فیبر هستند. این مقدار زیاد فیبر به عملکرد روان روده کمک می‌کند ، بنابراین دفع مواد زائد را آسان می‌کند و یبوست را برطرف می‌کند .

تنظیم هورمون‌ها

پژوهش‌ها نشان می‌دهند کنجد می‌تواند روی تولید هورمون‌های جنسی تأثیر مثبتی بگذارد چون موجب سوخت‌وساز بهتر اسیدهای چرب خصوصا در خانم‌های یائسه می‌شود. مطالعه‌ای که نتایج آن در «The Journal of Nutrition» منتشر شده است، نشان می‌دهد هضم کنجد تأثیر مثبتی بر چربی‌های خون و وضعیت آنتی‌اکسیدانی در زنان بزرگسال دارد که درنهایت هورمون‌های جنسی را تحت تأثیر مثبت قرار می‌دهد. سسامین که یکی از لیگنان‌های کنجد است، توسط میکروفلورای روده‌ای به انترولاکتون تبدیل می‌شود که یک ترکیب فیتواستروژنی با عملکرد شِبه استروژنی بالاست. علاوه بر این، سسامین منجر به فعالیت متابولیسمی داخل روده‌ای می‌شود که مشابه همین عملکرد در لیگنان‌های تخم کتان هم یافت شده است.

در این تحقیقات ۲۶ خانم یائسه طی یک دوره‌ی پنج هفته‌ای، روزانه ۵۰ گرم پودر دانه‌ی کنجد مصرف کردند و تأثیر کنجد روی هورمون‌های جنسی، میزان اکسیداسیون و چربی آنها مورد بررسی قرار گرفت. پس از ۵ هفته، بهبودهایی در پیوندهای هورمون‌های جنسی سِرم در آنها مشاهده شد و همچنین سطح کلی‌ کلسترول‌شان کاهش و وضعیت آنتی‌اکسیدانی‌شان هم بهتر شده بود. دانه‌های کنجد به‌دلیل غنی بودن از مواد مغذی مهم، پروتئین و چربی‌ها، برای بارداری سالم نیز یک غذای فوق‌العاده محسوب می‌شوند.

سلامت چشم

در طب سنتی چینی، ارتباطی بین کبد و چشم ها وجود دارد. کبد، خون را به چشم ها می‌فرستد تا از عملکرد آن پشتیبانی کند. دانه های کنجد سیاه برای این عملکرد، بهترین گزینه هستند.

جلوگیری از چین و چروک

روغن دانه های کنجد از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید و آسیب رساندن به پوست که باعث ایجاد لک و چین و چروک می شود، جلوگیری و محافظت می کند.

جلوگیری از چین و چروک
جلوگیری از چین و چروک

ضد آفتابی طبیعی

دانه‌های کنجد به‌طور طبیعی دارای ویتامین E هستند؛ ویتامینی که به‌عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. بنابراین، روغن دانه کنجد علاوه‌بر مرطوب‌کردن پوست، از آن در برابر آسیب‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کند.

سلامت دهان و دندان

کنجد و روغن کنجد از طریق از بین بردن پلاک‌های موجود در دهان و سفید کردن دندان‌ها، سلامت دهان و دندان را افزایش می‌دهند‌. چرخاندن روغن کنجد در دهان می‌تواند میزان استرپتوکوکوس موتانس موجود در دندان‌ها و بزاق دهان را کاهش دهد و سلامت عمومی دهان و دندان را بهبود ببخشد.

تسکین آرتریت روماتوئید

از دیگر فواید کنجد این است که دانه کنجد حاوی مس است، ماده معدنی که برای سیستم های آنزیم آنتی اکسیدانی حیاتی است ، بنابراین درد و تورم مرتبط با آرتروز را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ، این ماده معدنی قدرت رگ های خونی، استخوان‌ها و مفاصل را فراهم می‌کند. استئوآرتریت شایع ترین علت درد مفاصل است و اغلب زانوها را درگیر می کند.

عوامل متعددی ممکن است در آرتریت نقش داشته باشند، از جمله التهاب و آسیب اکسیداتیو به غضروفی که مفاصل را متصل می کند.

 ترکیبی در دانه های کنجد، دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است از غضروف شما محافظت کند.

سخن پایانی

کنجد یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین دانه‌های روی زمین به شمار می‌رود. این دانه‌ی شگفت‌انگیز را در رژیم غذایی خود جای دهید و شاهد بهبود سلامتی خود باشید. اما توصیه ای که مجله اینترنتی خرید ناب به شما دارد این است که برای آن‌که خواص کنجد خام و بوداده نتیجه عکس ندهد و عوارض جانبی ایجاد نکند، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

5/5 - (3 امتیاز)