تاثیر ورزش بر رشد مو

تاثیر ورزش بر رشد مو

داشتن تغذیه مناسب و انجام ورزش‌های مختلف و سبک به‌طور روزانه عملکرد کلی بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین علاوه‌بر ایجاد سلامتی از بروز بیماری‌های متعدد نیز جلوگیری می‌کند. تمامی افراد باید بدانند که به واسطه ورزش مناسب در طول روز می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته باشند. یکی از این خصوصیات، تاثیر ورزش بر رشد مو است.

قرار دادن برنامه ورزشی در طول روز نه‌تنها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده بلکه که در شادابی، طراوت پوست و همچنین رشد مو نیز تاثیر بسزایی دارد. عدم تحرک و خوردن غذاهای ناسالم علاوه‌بر این‌که بدن فرد را به‌شدت ضعیف می‌کند، سبب چاقی مفرط نیز می‌شود. البته عوارض این ۲ عامل تنها به این موارد ختم نمی‌شود، بلکه قسمت‌های مختلف بدن یا می‌توان گفت کل بدن را دچار اختلال می‌کند.

مجله اینترنتی خرید ناب در مقالات قبلی به مراقبت از مو در فصول سرد و همچنین تاثیر کم خوابی بر پوست و مو نکاتی را متذکر شد و حالا نگاهی به تاثیرات ورزش بر رشد مو انداخته که با شما عزیزان به اشتراک می گذارد.

ورزش و فوایدش در رشد مو

همانطور که می دانید تمامی اعضای بدن جهت انجام درست وظایف خود نیازمند فاکتورهایی می باشند که با رعایت آن ها این اعضا در کنار هم به درستی کار می کند که منجر به سلامت کلی بدن می شود.چنانچه یکی از به علل مختلف مانند کم تحرکی دچار مشکل شوند در سایر اعضا تاثیر خواهند گذشت.پس ورزش یکی از عوامل مهم در سلامت می باشد که می توان گفت برای رشد مو نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افرادی که به طور مرتب در برنامه روزمره خود ورزش را گنجانده اند در کنار تغذیه ایده آل سلامت موهایشان به مراتب بهتر از سایر افراد می باشد.

ورزش و فوایدش در رشد مو
ورزش و فوایدش در رشد مو

یکی از دلایل مهم ارتباط مستقیم ورزش و رشد مو گردش خون مناسبی است که در با ورزش کردن نیز بدست خواهد آمد.یکی از مهمترین فاکتور های سلامت فولیکول مو که به سبب آن مو طراوت و پر پشتی خود را با آن به همراه دارد گردش خون مناسب در پوست سر است. همانطور که می دانید فولیکول مو برای سالم ماندن و انجام صحیح وظایف خود نیازمند خونرسانی مناسب می باشد.گردش خون مناسب باعث تحریک بیشتر و بهتر فولیکول مو شده و با این کار رشد مو افزایش خواهد یافت.

نکته ی مهمی که میبایست در نظر گرفت اجتناب از ورزش بیش از حد و تعادل تغذیه با میزان تحرک و ورزش شما می باشد.چنانچه ورزش شما بیشتر از حد باشد امکان ریزش موهای شما وجود دارد.بنابراین می بایست بر اساس قدرت بدنی هر فرد ورزش مناسبی در نظر گرفته شود.

کاهش استرس با ورزش

از مهم‌ترین عوامل ریزش مو در دنیای پر از تنش مدرن، استرس است. در مواقع تنش و استرس بدن هورمونی با نام کورتیزول ترشح می‌کند که منجر به ریزش مو می‌شود. از سوی دیگر هنگام ورزش هورمونی با نام سروتونین در بدن ترشح می‌شود که هورمون شادی است. بنابراین ورزش با افزایش سروتونین باعث کاهش کورتیزول شده و با کاهش استرس از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

کدام ورزش تاثیر بیشتری بر رشد مو دارد؟

در اینکه ورزش مناسب می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم، روی رشد مو اثرگذار است هیچ شکی وجود ندارد اما سوال اینجاست که چه نوع ورزشی برای داشتن موهای بلند و پر پشت مناسب تر است؟ آیا همه رشته های ورزشی به یک میزان روی رشد مو تاثیر می گذارند؟ پاسخ این سوالات نه تنها برای خانم ها که برای آقایان نیز مهم است. سبک زندگی امروزی موجب شده تا ریزش موی مردانه و زنانه به مراتب بیشتر شود. چنانچه جاوی ریزش مو گرفته نشود، کم مویی و کاهش تراکم هوها اتفاق می افتد و در نهایت منجر به طاسی می شود. آمار طاسی مردانه و زنانه با سرعت رو به افزایش است.

ورزش یوگا

پیرو قسمت بالا که در مجله اینترنتی خرید ناب ملاحظه می کنید، رفع استرس نقش مهمی در جلوگیری کردن از ریزش مو دارد و به همین منظور یوگا را به شما پیشنهاد می کنیم که یکی از عوامل رفع استرس است.

یوگا طرفداران زیادی دارند. حرکات منظم و آرام فعالیت های یوگا بر روی جسم و روح تاثیر می گذارد. یوگا یک ورزش کامل برای تمام اعضای بدن است و تک به تک عضلات بدن را به کار می گیرد. میزان اثرگذاری یوگا بر روی موها درست به اندازه ورزش های هوازی است. بسیاری از حرکات یوگا ویژه سر طراحی شده اند که به طور ویژه روی رشد مو تاثیر دارند. در ضمن یوگا در کاهش استرس تاثیر فراوانی دارد و به کاهش ریزش مو کمک می کند. پس اگر به موهای نازنین تان علاقه دارید حداقل ۲ روز در هفته یوگا کار کنید.

بهترین حرکات یوگا برای رشد موها اینها هستند:

  • ورزش های تنفسی (pranayama)
  • ایستادن روی سر (sirsasana)
  • ایستادن روی شانه ها (sarvangasana)
  • حرکت گاو آهن (halasana)
  • حرکت سگ با صورت پایین (adhomukha svanasana)
  • پدانگوشت آسانا (Padangusthasana)
  • حرکت خم به جلو (uttanasana)
  • سلام بر خورشید (surya namaskar)

ورزش کاردیو

ورزش‌های کاردیو یا هوازی همچون ایروبیک، دو و شنا با افزایش جریان خون و دمای بدن باعث خون رسانی بهتر به فولیکول‌های مو می‌شوند. همین امر تقویت موها و رشد سریع‌تر و بیشتر مو را به دنبال دارد.

از سوی دیگر انجام ورزش‌های هوازی منافذ موجود بر پوست سر را باز می‌کنند. با گشوده شدن این منافذ مواد سمی مضر برای پوست سر و مو، به همراه عرق از بدن خارج می‌شوند. به طور معمول انجام نیم ساعت ورزش هوازی برای ۳ روز در هفته به سلامت مو کمک بسیاری می‌کند.

ورزش گردن

در میان تأثیر ورزش بر رشد مو، تمرینات گردن را فراموش نکنید. تمرین‌های گردن همچون چرخاندن سر به طرفین، از یک سو گرفتگی‌ها، تنش‌ها و استرس‌های موجود در ماهیچه‌های اطراف سر را آزاد می‌کند و از سوی دیگر گردش خون را افزایش می‌دهد.

ورزش گردن
ورزش گردن

از بین رفتن تنش‌ها و در کنار آن افزایش جریان خون، باعث تنفس بهتر فولیکول‌های مو شده و رشد موها را سرعت می‌بخشد. نکته‌ای که پس از کسب این دانش باید به آن دقت داشته باشید، نظافت موهاست. حین ورزش بدن عرق می‌کند و عرق حاوی مقادیر بسیاری نمک است. سعی کنید در زمان ورزش با حوله به طور مداوم عرق خود را پاک کنید تا موهای شما آسیب نبیند.

بازسازی سلول ها

تولید سلول های جدید در بدن ما افزایش می یابد و سرعت شکسته شدن پروتئین ها هنگام خواب کاهش می یابد. موهای ما بیشتر از پروتئین تشکیل شده است ، که برای رشد سلول لازم است.

ورزش منظم تضمین می کند که بهتر بخوابیم و منجر به نوسازی بهتر سلول و البته بهبود سلامت عمومی و مو می شود.

بهبود فولیکول ها

هر فولیکول / ریشه مو دارای رگهای خونی است که با تأمین اکسیژن و  مواد مغذی لازم ، آن را تغذیه می کنند. مواد مغذی و اکسیژن در رشد مو کمک می کند. ورزش باعث افزایش جریان / گردش خون و دمای بدن و پوست سر می شود.

و در نتیجه بیشتر مواد مغذی و اکسیژن به پوست سر عرضه می شود و بنابراین رشد مو را بهبود می بخشد.

سخن پایانی

نکته مهمی که در مجله اینترنتی خرید ناب می بایست گفته شود تغذیه مناسب در کنار ورزش می باشد.مصرف مواد مغذی و ویتامین ها تاثیر بسیار زیادی بر رشد و سلامت مو و بدن دارد.چنانچه مقوله ورزش و تغذیه به درستی رعایت نشود ، فرد علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی مانند چاقی که سبب بروز انواع بیماری ها مانند سرطان یا بیماری های قلبی عروقی می شود ، موی فرد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ربزش آن می شود. چنانچه جلوی این اتفاق به موقع گرفته نشود فرد موهای خود را از دست داده و دچار طاسی مو می شود.

5/5 - (2 امتیاز)