زندگینامه پارسا پیروزفر

زندگینامه پارسا پیروزفر

زندگی و زندگینامه بازیگران سرشناس اغلب دارای حاشیه و نکات عجیب و غریبی است و که کم کم این حواشی باعث افول آنها در عرصه بازی و بازیگری می شود. اما افرادی که از دریچه حرفه ای به این هنر نگاه می کنند و وارد می شوند، همیشه در اوج می مانند و محبوبیت خود را در یک سطح نگه می دارند و یا افزایش می دهند.

بازیگرانی مانند زنده یاد خسروی شکیبایی که در مقاله ای جداگانه در مجله اینترنتی خرید ناب در مورد ایشان صحبت کردیم، ابوالفضل پور عرب، نیکی کریمی، هدیه تهرانی و … که همیشه در اوج بودند و هستند و زندگی حرفه ای آنها زبان زد خاص و عام است.

اما یک ستاره در آسمان بازیگری ایران خوش میدرخشد که هیچگاه خود را درگیر حاشیه نکرد و محبوبیت و محجوب بودن خود را هر روز بیشتر از قبل کرد. این سوپر استار کسی نیست جز پارسا پیروزفر که در این مقاله نگاهی گذرا به زندگینامه او خواهیم انداخت.

پارسا پیروزفر

پارسا پیروزفر متولد ۲۲ شهریور سال ۱۳۵۱ در تهران است. او بازیگر سینما و تلویزیون؛ کارگردان و مدرس تئاتر، نمایشنامه نویس، مترجم و نقاش ایرانی است. او دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانش آموخته رشته بازیگری از آکادمی هنرهای نمایشی استاد سمندریان است.

کودکی پارسا پیروزفر
کودکی پارسا پیروزفر

پارسا علاقه مندی اش به نقاشی سبب شد تا در طی سال های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹، هنگامی که او در مقطع تحصیلی دبیرستان و در رشته ریاضی و فیزیک مشغول به تحصیل بود، به خلق داستان های مصور بپردازد. آثار مصوری که در آن خود قصه گوست و خود نیز تصویرگر، و با توجه به اطلاعات ثبت شده در وبسایت رسمی اش، تا کنون هنوز اقدامی برای چاپ این آثار نشده است. در حال حاضر ساکن کانادا می باشد و کارگردانی تئاتر می کند

بعد از اتمام مقطع تحصیلی دبیرستان در رشته ریاضی و فیزیک در سال ۱۳۶۹،تحصیلات پارسا پیروزفر در نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داشت، جایگاهی که اولین تجربه های بازیگری تئاتر خود را نیز از صحنه نمایش آنجا آغاز نمود.

از دغدغه های او همچنین همواره صدا بوده است و زمانی را نیز از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ به صداپیشگی پرداخته است. اولین حضور او در سینما در سال ۱۳۷۳ در نقشی کوتاه (شیخ سالک) در فیلم پری به کارگردانی داریوش مهرجویی بود. همان سال، همزمان به تحصیل در رشته نقاشی، متد استانیسلاوسکی را نزد مهین اسکویی، کارگردان و مدرس تئاتر و مترجم آثار نمایشی آموخت؛ و در سال ۱۳۷۴ مشغول به آموختن بازیگری در آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان نزد حمید سمندریان شد. اولین حضور رسمی اش در تئاتر در مقام بازیگر در سال ۱۳۷۴ در نقش ماریوس در نمایش بینوایان اثر ویکتور هوگو به کارگردانی بهروز غریب پور بود.

شروع فعالیت پارسا پیروزفر

همانطور که اشاره شد، اولین فعالیت هنری پارسا پیروزفر در حیطه بازیگری به سال  ۱۳۷۳ و فیلم «پری» بر می گردد، او در این فیلم ایفای نقش یک سالک را برعهده گرفت. سال بعد نیز اولین نمایشش را در تئاتر با نمایش «بینوایان» اثر ویکتور هوگو به کارگردانی بهروز غریب به روی صحنه برد. در سال ۱۳۷۴ دو نمایش دیگری به نام «بانو آئویی» نوشته یوکیو میشیما و به کارگردانی بهرام بیضایی نیز اجرا کرد.
او در سال‌ ۱۳۷۳ با ورود به تلویزیون چهره شد با حضور در سریال «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده به چهره ای شناخته شده ای شد و بعد از آن «در قلب من» کار حمید لبخنده سکویی پرتابی برای او شد.

در پناه تو و چهره جذاب پارسا پیروزفر

اما بازیگری در سریال های در پناه تو و در قلب من به کارگردانی حمید لبخنده، از پرطرفدارترین مجموعه های تلویزیونی دهه ۷۰، بود که او را برای اولین بار در مرکز توجه عموم قرار داد. سریالی که علاوه بر پارسا پیروزفر، بازیگران دیگری نظیر زنده یاد حسن جوهرچی، لعیا زنگنه و رامین پرچمی را به دنیای سینما و تلویزیون معرفی کرد.

در پناه تو و چهره جذاب پارسا پیروزفر
در پناه تو و چهره جذاب پارسا پیروزفر

نقش پارسا پیروزفر در این سریال به دلیل ممیزی های بسیار، کمرنگ شده و بخش زیادی از بازی او حذف شد اما حضور اندک او در سریال در پناه تو، بسیار قابل توجه بود. چندی پیش لعیا زنگنه مدعی شد که صدا و سیما به خاطر زیبایی پارسا پیروزفر بسیار به او حساس بود.

پارسا پیروزفر در سریال سفر سبز

سریال سفر سبز به کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی از سریالهای پرمخاطب پارسا پیروز فر در سال ۱۳۸۱ بود. پارسا پیروزفر در این سریال نقش مرد جوانی را بازی می کرد که در کودکی توسط خانواده ای آلمانی به فرزندخواندگی پذیرفته شده و به آلمان رفته بود. او پس از سالها به ایران باز می گردد تا خانواده واقعی خود را پیدا کند.

پارسا پیروزفر در این سریال با زنده یاد امین تارخ، محمدرضا شریفی نیا، سارا خوئینی ها، لادن مستوفی، هایده حائری و گوهر خیراندیش همکاری کرد.

هنرنمایی پارسا پیروزفر در سریال در چشم باد

اگر فکر می کنید هنرنمایی این بازیگر محجوب عرصه هنر به همین چند نمونه کار خلاصه می شود سخت در اشتباه هستید و در ادامه به فعالیت های متعدد او در مجله اینترنتی خرید ناب اشاره خواهیم کرد.

در چشم باد سریالی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است که در سال ۱۳۸۸ از شبکه یک پخش شد. پارسا پیروز فر در این سریال خلبان است و پس از ترک نامزدش و جنگ با متفقین، دستگیر شده و به خارج تبعید می شود. او در زمان اسارت، عشق دوران کودکی خود یعنی لیلی《ستاره صفراوه》 را در ارتش شوروی پیدا کرده و به همراه او فرار می کند.

پارسا پیروز فر در این سریال با بازیگران مطرحی همچون کامبیز دیرباز، زنده یاد بانو ماه چهره خلیلی، اکبر عبدی، سعید نیکپور، سحر جعفری جوزانی و… همکاری کرد. او برای بازی در این سریال کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از دوازدهمین جشن دنیای تصویر شد.

فعالیت پارسا پیروزفر در تئاتر

او از آغاز فعالیت حرفه ای خود تا به امروز، حضور پررنگ و موثری در عرصه تئاتر داشته علاوه بر کارگردانی و بازیگری ترجمه برخی از نمایشنامه هایی را که به صحنه برده، خودش انجام داده است.

پیروزفر در سال ۱۳۸۰ در اولین تجربه خود به عنوان کارگردان تئاتر، نمایش هنر اثر یاسمینا رضا را به روی صحنه برد و طی سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ در موسسه فرهنگی هنری کارنامه و دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین در سال ۱۳۸۶ در موسسه فیلم سازی هیلاج به تدریس بازیگری پرداخت.

سوابق تئاتر پارسا پیروزفر

۱۳۷۴–۱۳۷۶ بینوایان
۱۳۷۷ بانو آئویی
۱۳۹۰ ن گری گلن راس
۱۳۹۲ سنگ ها در جیب هایش
۱۳۹۳ بر پهنه دریا
۱۳۹۴ ماتریوشکا

بازی پارسا پیروزفر در فیلم مهمان مامان

مهمان مامان فیلمی طنز و خانوادگی به شمار می‌رفت به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۲ تولید شد که در آن پارسا پیروزفر به خوبی توانست از پس نقش ارائه داده شده به خودش بر آید و پیشرفت چشم گیری داشته باشد.
پارسا پیروزفر در این فیلم نقش همسر نسرین مقانلو را داشت که معتاد بود و در کنار آن از خانواده ثروتمند به شکل درآمده بود زیرا به دلیل نارضایتی خانواده با ازدواجش از آنها جدا شده و او نیز از ثروت و مال و منال محروم شده بود.

بازی پارسا پیروزفر در فیلم مهمان مامان
بازی پارسا پیروزفر در فیلم مهمان مامان

به دلیل بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برنده تندیس زرین میشود و از جشنواره فجر نیز کاندیدای سیمرغ را دریافت می کند.

فیلم های سینمایی پارسا پیروزفر

  1. تی تی:آیدا پناهنده، ۱۳۹۸
  2. مست عشق :حسن فتحی، ۱۳۹۸
  3. مجبوریم :رضا درمیشیان، ۱۳۹۸
  4. بی حسی موضعی:حسین مهکام، ۱۳۹۷
  5. شکاف :کیارش اسدی زاده، ۱۳۹۳
  6. نزدیکتر :مصطفی احمدی، ۱۳۹۳
  7. زندگی جای دیگریست :منوچهر هادی، ۱۳۹۲
  8. اینجا بدون من :بهرام توکلی، ۱۳۸۹
  9. اسب حیوان نجیبی است :عبدالرضا کاهانی، ۱۳۸۹
  10. شبانه روز :کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، ۱۳۸۸
  11. نقاب :کاظم راست گفتار، ۱۳۸۳
  12. زن زیادی :تهمینه میلانی، ۱۳۸۳
  13. مهمان مامان :داریوش مهرجویی، ۱۳۸۲
  14. اشک سرما :عزیزالله حمیدنژاد، ۱۳۸۲
  15. وقت چیدن گردوها :ایرج امامی، ۱۳۸۱
  16. عروس خوش قدم :کاظم راست گفتار، ۱۳۸۱
  17. دختری به نام تندر :حمیدرضا آشتیانی پور، ۱۳۷۹
  18. اعتراض :مسعود کیمیایی، ۱۳۷۸
  19. دختران انتظار :رحمان رضایی، ۱۳۷۸
  20. شیدا :کمال تبریزی،۱۳۷۷
  21. مرسدس :مسعود کیمیایی، ۱۳۷۶
  22. ضیافت :مسعود کیمیایی،۱۳۷۴
  23. پری :داریوش مهرجویی، ۱۳۷۳
  24. مجسمه :ابراهیم وحیدزاده، ۱۳۷۱

فیلم های کوتاه پارسا پیروزفر

دیروقت :اصغر نعیمی، ۱۳۸۳٫ متاسفانه این فیلم کوتاه هیچگاه به نمایش در نیامد.

صداپیشگی

فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته(دیوانه ای از قفس پرید) سال ۱۴۰۰

نریشن با خوانش پارسا پیروزفر

شبکه خانگی

  • یاغی :محمد کارت، ۱۴۰۰

سریال یاغی که از شبکه خانگی به نمایش در آمد با هنرنمایی پارسا خان پیروزفر، طناز طباطبایی، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، نیکی کریمی، عباس جمشیدی فر، علی شادمان و … به محبوبیت بسیار زیادی دست یافت.

در این سریال پارسا پیروزفر نقش بهمن را به زیبایی هر چه تمام تر ایفا کرد و یکی از ارکان اصلی موفقیت این سریال به حساب می آید.

فعالیت پارسا پیروزفر در خارج از ایران (ماتریوشکا)

در سال ۱۳۹۵ پارسا پیروزفر نمایش ۸ اپیزودی ماتریوشکا را که خود بر اساس داستان های کوتاه آنتون چخوف ترجمه و نوشته بود به صورت نمایش های کوتاه، مرتبط و به هم پیوند خورده به صورت تک نفره به اجرا درآورد.

ماتریوشکا پنجمین کارگردانی او بود. کمدی درام هایی چند پرسوناژی که روی صحنه به صورت مونودرام به اجرا درمی آمدند.

از نقاط قوت بازیگری پارسا پیروزفر می توان به سولو پرفرمنس اشاره کرد. دانش عمیق او در اجرای تک نفره و همچنین متد استانیسلاوسکی به او این قدرت شگفت را می دهد که کاملاً و همزمان چندین نقش را زیست کند و همه آن ها را به تنهایی به اجرا بگذارد.

پیروزفر در اثر نمایشی ماتریوشکا خود به تنهایی ایفاگر بیش از ۳۵ نقش بود. او قبل تر نیز در سال ۱۳۹۲ در نمایش سنگ ها در جیب هایش بالغ بر ۱۰ نقش را، در کنار رضا بهبودی، خود به تنهایی اجرا کرده بود.

طراحی مینیمالیستی صحنه ماتریوشکا با یک صندلی، یک میز و یک چراغ رومیزی آنتیک روسی و طراحی لباس این اثر نیز کار خود او بود.

ماتریوشکا به مدت دو سال در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا نظیر لس آنجلس، سن دیگو، برکلی، مونترآل و ونکوور اجرا شد و مورد استقبال کم نظیر تماشاچیان قرار گرفت؛ و پس از پشت سر گذاشتن اجراهای متعددی به دلیل استقبال کم نظیر تماشاگران در ایران در شهر تهران، سرانجام در زمستان ۱۳۹۶ به پایان رسید.

پارسا پیروزفر برای بازی در نمایش ماتریوشکا موفق به دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بین الملل در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۹۶ شد.

پارسا پیروزفر
پارسا پیروزفر

جوایز و افتخارات پارسا پیروزفر

  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بین الملل برای بازی در تئاتر ماتریوشکا در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر /۱۳۹۵
  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد درام تلویزیونی از دوازدهمین جشن دنیای تصویر (حافظ) برای بازی در سریال در چشم باد / ۱۳۸۹
  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از دید مخاطبان از شبکه جهانی جام جم برای بازی در سریال در چشم باد / ۱۳۸۹
  • برنده جایزه بهترین بازیگر خارجی مرد از دید مخاطبان از پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ‘خروس زرین و صد گل’ کشور چین برای بازی در فیلم اشک سرما / ۱۳۸۵
  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم های آسیایی دهلی نو[۲۴] برای بازی در فیلم اشک سرما / ۱۳۸۴
  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم مهمان مامان / ۱۳۸۳
  • نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم اشک سرما / ۱۳۸۳
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم مهمان مامان / ۱۳۸۲
  • نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشن خانه سینما برای بازی در فیلم اعتراض / ۱۳۷۹
  • نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن خانه سینما برای بازی در فیلم شیدا / ۱۳۷۹

زیبایی یا استعداد؟

از نقاط قوت بازیگری پارسا پیروزفر می‌توان به سولو پرفرمنس اشاره کرد. دانش عمیق او در اجرای تک نفره و همچنین متد استانیسلاوسکی به او این قدرت شگفت را می دهد که همزمان چندین نقش را زیست کند و همه آن ها را به تنهایی به اجرا بگذارد. علی‌رغم ادعای برخی افراد که زیبایی چهره پارسا پیروزفر را عامل موفقیت او می‌دانند، این سواد هنری و استعداد بسیار بالای اوست که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل محبوبیتش است.

زیبایی یا استعداد
زیبایی یا استعداد

سخن آخر

امیدواریم از خواندن این مطالب در مجله اینترنتی خرید ناب و آشنایی با آقای پارساپیروزفر لذت برده باشید . برای این هنرمند مردمی و بی حاشیه آرزوی موفقیت داریم.

3.7/5 - (3 امتیاز)