طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

رشته پلو یکی از پلوهای اصیل ایرانی است که اغلب خانواده ها در شب عید آن را میپزند و معتقدند که با پختن آن سر رشته کار بدست میآید (که البته در روزگار قدیم بیشتر مصرف می شده است) شاید در قدیم تهیه رشته که باید بسیار ظریف باشد کار مشکلی بود ولی حالا رشته حاضری پلوئی در اغلب سوپر مارکت ها بصورت آماده برای فروش است. این غذا با ترکیبات گرمی که دارد ناهار یا شامی مناسب برای روزهای سرد سال است.

انواع رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو
طرز تهیه رشته پلو

هنگام طبخ رشته پلو برخی مواد که بصورت سلیقه ای است کم و زیاد می شوند، مثل خرما و کشمش البته برخی آشپزها از این مواد غذایی برای تزیین رشته پلو استفاده می کنند.

برخی از خانواده هم بنا به توان مالیشان رشته پلو را به شکل مختلف درست می کنند مثلا رشته پلو با ماهیچه گرانترین حالت هست، رشته پلو بدون گوشت ارزان ترین حالت و رشته پلو با مرغ زعفرانی یا با گوشت چرخ کرده از موارد میانه قیمت است. برخی این غذا را با گوشت چرخ کرده ساده درست می کنند و برخی با گوشت چرخ کرده بصورت قلقلی ولی ما امروز این غذا را با گوشت قلقلی آموزش خواهیم داد.

مواد لازم رشته پلو با گوشت قلقلی

برنج : سه پیمانه

رشته پلویی خرد شده : یک و نیم پیمانه

گوشت چرخ کرده :۲۰۰ گرم

پیاز متوسط : یک عدد

کشمش :۱۰۰ گرم (در صورت تمایل)

خرما هسته گرفته شده : در صورت تمایل

نمک، فلفل و زردچوبه :به میزان لازم

روغن یا کره : به میزان لازم

دارچین : نصف قاشق چایخوری

پیاز داغ : دو قاشق سوپخوری

زعفران دم کرده : یک قاشق سوپخوری

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

برنج را از قبل خیس می کنیم، داخل قابلمه ای مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس آب برنج را خالی کرده و داخل آب جوش می ریزیم.  هراز گاهی هم بزنید. چند دقیقه آخر قبل از آبکشی، رشته های خرد شده (رشته های درسته را می توان ۵-۴ تکه کرد) را به آب جوش اضافه کنید و بلافاصله پس از نرم شدن رشته آبکش کنید. کمی آن را بچشید و اگر نمک آن زیاد است کمی آب روی آن بریزید.

نکته: رشته خیلی زود نرم و له می شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند. رشته پلویی معمولا کمی شور است، پس مراقب میزان نمکی که اضافه کنید باشید تا غذا شور نشود.

کف قابلمه روغن ریخته، ته دیگ دلخواه را گذاشته، سپس برنج و رشته آبکش شده را در قابلمه ریخته و با حرارت ملایم اجازه دهید به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه دم بکشد. برای بهتر دم کشیدن برنج، از دم کنی استفاده کنید. در ۱۵ دقیقه آخر دارچین را با مقداری روغن یا کره تفت دهید و به همراه زعفران دم کرده روی پلو بریزید.. گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و ورز دهید، سپس به صورت قلقلی های ریز در آورده، در مقداری روغن داغ سرخ کرده و کنار بگذارید. کشمش و خرمای هسته گرفته شده را هم با روغن کم تفت کوتاهی داده و کنار بگذارید. رشته پلو را پس از دم کشیدن در ظرف سرو کشیده، و با گوشت های قلقلی ، خرما، کشمش، پیاز داغ تزیین کنید.

رشته پلو با گوشت قلقلی
رشته پلو با گوشت قلقلی

رشته پلو ریشه در باورها و خاطرات

شاید بشود رشته پلو را غذای قدیمی ها دانست که البته بسیار خوشمزه و مفید است. این غذا برای سالمندان بسیار خاطره انگیز است در روزگاری که به خاطر جنگ جهانی دوم و یا خشک سالی ها بهترین غذای شب عید و کل سال رشته پلو بوده امروزه به یک غذای معمولی تبدیل شده است.

5/5 - (1 امتیاز)