جاذبه و مناطق ناشناخته گردشگری ایران

جاذبه و مناطق ناشناخته گردشگری ایران

همه ما بر این باور هستیم که اگر تمام عمر خود را صرف دیدن جاهای دیدنی ایران کنیم، باز هم زمان برای دیدن همه این شگفتی ها و جاذبه ها کم می آوریم. گاهی حتی از وجود برخی از این جاذبه ها بی اطلاع یا کم اطلاع هستیم.

واضح است که شناخته شده نبودن این مناطق، آثار و جاذبه ها باعث می شود توجه کمتری به آنها شود و در نهایت موجب تخریب این میراث ارزشمند شود.

ما در مجله اینترنتی خرید ناب می خواهیم شما را با این جاذبه ها آشنا کنیم و از شما دعوت کنیم در صورت امکان از این مناطق دیدن کنید.

آسیاب‌ بادی نشتیفان اصفهان

 پیشنیه آسیاب بادی های ایران به قبل از ظهور اسلام در کشور و به زمان ایران باستان باز می گردد. مهمترین و قدیمی ترین منبع در زمینه آسیاب های بادی در تاریخ ابن خلدون ذکر شده است. این تاریخ سابقه آسیاب های بادی ایران را به زمان قبل از اسلام می رساند. با همین توضیح به سراغ تاریخ آسیاب بادی های نشتیفان می رویم.

آسیاب های بادی نشتیفان یکی از قدیمی ترین آثار به جای مانده از دوران صفویه است که تا امروزه فعال بوده و هم اکنون در حال استفاده است. آسیاب بادی نشتیفان در روستای نشتیفات اصفهان واقع شده است. نام شهر برگرفته از دو جزو نش به معنی نیش و تیفان به معنی توفان تشکیل شده است. نشتیفات در جنوب شهر خواف و جزو یکی از روستای استان اصفهان می باشد. مردم محلی روستا آسیاب های بادی این منطقه را  آس باد می نامند. این شهر به دلیل آسیاب های بادی خود بسیار معروف است.

آسیاب‌ بادی نشتیفان
آسیاب‌ بادی نشتیفان

منطقه نشتیفان به دلیل بادهای موسمی سیستان که به مدت ۱۲۰ روز در سال می وزد موقعیت خاصی را برای ساخت این آسیاب ها به وجود آورده است. آسیاب های بادی نشتیفان همان طور که از نامشان مشخص است با بادهایی که از منطقه سیستان در طول ۱۲۰ روز سال می وزد کرا می کنند.
آسیاب های بادی نشتیفان به دلیل ساختار خاصی که دارند  با دیگر آسیاب های بادی متفاوت هستند. در واقع این آسیاب ها پره های دایره ای شکل ندارند و جرخ آنها نیز حول محور دایره ای شکل نیست. آسیاب های  بادی نشتیفان به شکل ایستاده ابداع و ساخته شده و پره‌های آن به‌صورت عمودی حول محوری استوانه‌ای شکل و چوبی با ساختاری ساده به طبقه زیرین و روی سنگ‌های آسیاب متصل می‌شود. در حال حاضر نمای این آسیاب های بادی با قدمت ۴۰ ساله و با ساختاری از خشت و گل و چوب منظره ای بی بدیلی را خلق کرده است.
این آسیاب ها برای طبیعت هیچ گونه آلودگی نداشته و در زمانی که هیچ نوع تکنولوژی وجود نداشته است با محار باد برای آرد کردن گندم سبب، در کارایی اقتصادی برای گذشتگان شده است.

روستا هجیج کرمانشاه

هجیج یا حجیج نام یکی از روستاهای خاص و البته ناشناخته ایران است که قصه های بسیاری برای گفتن دارد و جاذبه های خاص و دیدنی. معنی نام روستای هجیج دره ای سرسبز و عمیق است و از ویژگی های جالب آن اینکه همه ساختمان هایش سنگی است و هیچ ردی از آجر در بناهای این روستا نمی بینید.

روستای هجیج با جاذبه های طبیعی بکر و دیدنی بسیار زیبا یکی از مناطقی است که اگر اهل طبیعت گردی هستید، پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید. روستای هجیج از مکان های ناشنخته ایران است که زیبایی های بسیاری دارد و به همین دلیل هم بسیار بکر و ناشناخته باقی مانده است.

یکی از معروفترین سوغاتی هایی که در این روستا تولید می شود نوعی کفش به نام گیوه است و اگر تابحال گیوه ندیده اید، می تواند تجربه بسیار متفاوتی از انواع کفش ها برای شما باشد. زیبایی های روستای هجیج بسیار بیشتر از آن است که بتوان تمامشان را در یک مقاله جای داد و حتما باید یکبار به دیدن این روستای زیبا رفت.

روستا ماخونیک خراسان جنوبی

اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم این روستا در استان خراسان جنوبی و اگر بخواهی کمی ریزتر شویم در دهستان دُرُح بخش مرکزی شهرستان سربیشه قرار گرفته است. قدمت این روستا حدود ۳۰۰ سال برآورد شده. جالب است که بدانید تا چند سال اخیر هیچ راه دسترسی به این روستا وجود نداشت و به گونه ای مردم این آبادی در آن محبوس بودند اما امروزه با شکافت کوه راه تازه ای بر این روستا برای تردد مردم و گردشگران باز شده است.

از ویژگی های ساخت مسکن در این روستا خانه های بهم چسبیده در قعر زمین ( حدود یک متری از سطح زمین )، فاقد حیاط، درگاه و پنجره است. برای ورود به خانه های اهالی ماخونیک تا حد ممکن باید خم شوید زیرا تمامی خانه های این روستا دارای درب های بسیار کوتاه و چوبی می باشند. این آبادی بافت کهن و سنتی خود را به گونه ای حفظ کرده که امروزه نیز برخی از اهالی روستا در همین خانه ها زندگی می کنند. تا سال ها پیش تنها غذاهایی که در این روستا طبخ می شد شامل شلغم، چغندر و نوعی آش به نام پختک بوده اما امروز بیشتر مزرعه های آبادی ماخونیک به کاشت سیر اختصاص دارد.

دشت شیمبار، خوزستان

دشت شیمبار یا شیرین بهار، ناحیه ای میان استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری است که ۷۵ کیلومتر با مسجد سلیمان فاصله دارد. در دشت شیمبار، منطقه ای به نام کوه قلندران وجود دارد که پر از انگورهای یاقوتی است.

دشت شیمبار
دشت شیمبار

اصلی ترین راه دسترسی به این دشت شیمبار، مسیر مسجد سلیمان به شهرکرد است. اما راه های دسترسی به این منطقه، مسیر های شنی، مالرو و فرعی هستند که امکان پیاده روی در آن ها فراهم است.

روستا ورکانه همدان

اما ورکانه، این روستای تاریخی حکایت دیگری دارد.

تمام خانه های این روستا را با سنگهای کوچک و بزرگ ساخته اند. روستایی ۴۰۰ ساله که کوچه هایی سنگفرش شده دارد و بارها به عنوان لوکیشن فیلمهای تاریخی انتخاب شده است.

بسیاری معتقدند که وجود معادن سنگی در اطراف ورکانه باعث شده تا ساکنان قدیمی برای ساخت خانه هایشان آنها را استخراج کنند.

ورکانه در ۲۵ کیلومتری همدان قرار دارد و آب و هوای آن در فصل پاییز و زمستان سرد و خشک است. میتوانید هنگام بازدید از این روستا به اصطبل قدیمی و تاریخی ورکانه هم سری بزنید. اصطبلی که در روزهای پیش از انقلاب برای پرورش اسبهای دربار استفاده میشده است.

شهر سی‌سخت کهگیلویه و بویراحمد

در ۳۵ کیلومتری شهر یاسوج در دامان طبیعتی شگفت‌انگیز، تابلویی زیبا از نقاشی آفرینش را مشاهده می‌کنید که مسحور و مجذوب آن می‌شوید. اینجا سی‌سخت یکی از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران است. آبشارها، چشمه‌ها، کوه‌ها و دریاچه‌هایی که شاید در هیچ جای دنیا نمونه آن را هم نیز ندیده باشید. منطقه‌ای با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی شگفت‌انگیز که مسافران نوروزی و گردشگران را مبهوت خود می‌کند.

آبشارهای خروشان مانند آبشار ناری و کوه‌گل که از جمله مهم‌ترین آبشارهای سی‌سخت است. بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه در سی‌سخت قرار دارد که به چشمه «میشی» معروف است که در پایین گردنه بیژن قرار گرفته و آب آن زمین‌های زراعی ده بزرگ سی‌سخت را آبیاری می‌کند. چشمه سردو، چشمه تاگی و چشمه طوف مشرف بر شهر توریستی سی‌سخت هستند.

این چشمه‌ها در مسیر صعود به قله دنا قرار دارند و در تمام فصول سال دارای آبی گوارا و خنک هستند.از آنجا که سی‌سخت در دامنه دنا از رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده است، اطراف آن را کوه‌هایی زیبا از جنگل بلوط با پوشش خاص طبیعی فرا‌گرفته است.

غار چال نخجیر استان مرکزی

بی شک غار آهکی چال نخجیر یکی از مکان های ناشناخته ایران است که می توان با تماشای این خلقت شگفت انگیز از آن لذت برد. این غار در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در استان مرکزی واقع شده است.  غار نخجیر در دامنه کوه تخت و در  ارتفاع ۱۷۱۶ متری از سطح دریا واقع شده است. غار چال نخجیر از اثار دوران سوم زمین شناسی می باشد. چال نخجیر ساختاری طبقاتی داشته و از سه طبقه تشکیل شده است. در عمق ۶۱ متری طبقه اول و زیرین آن دریاچه و آب های زیرزمینی وجود دارد که دارای ۱۹ متر عمق می باشند. برای بازدید گردشگران از غار، در دو طبقه از آن مسیر و پله هایی ایجاد کرده اند تا بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند به تماشای زیبایی های غار بپردازند. در این غار تندیس هایی بزرگ و آوزیهایی بلورین وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود مبهوت می کند.

روستا سهولان آذربایجان غربی

یکی از بکرترین و دیدنی ترین روستاهای ایران که متاسفانه خیلی هم ناشناخته بوده است، روستای سهولان در آذربایجان غربی است. روستای ناشناخته سهولان در بخش های مرکزی شهرستان مهاباد قرار دارد و اگر کمی بیشتر در مورد آن بدانید حتما وسوسه می شوید تا در اولین فرصت به سهولان سفر کرده و از زیبایی هایش دیدن کنید.

روستا سهولان آذربایجان غربی
روستا سهولان آذربایجان غربی

در دل روستای سهولان غارهایی پر آب وجود دارد و سقف این غارها هم با انواع قندیل های خوشه ای مانند انگور، گاهی شبیه توت فرنگی و گاهی هم عروس دریایی تزئین شده است. مردم این منطقه کرد اند و در بین خودشان سهولان را به معنی یخبندان ترجمه می کنند. البته این نامگذاری خیلی هم بی راه نیست، چرا که در بیشتر فصل های سال آب و هوای این منطقه سرد و خنک است.

وقتی مسافر دنیای اسرارآمیز غار سهولان شدید، چه در دالان‌ های تودرتوی بخش خشک آن پرسه می‌ زدید، چه سوار قایق در حوضچه‌ هایش شدید، به یاد داشته باشید به کبوترها و آرامششان احترام بگذارید. چون آنها ساکنان اصلی سهولان به شمار می‌روند و در نقاط گوناگونش لانه ساخته‌اند، به همین خاطر هم اهالی به این غار «کوته‌کوتر» یا «لانه کبوتر» نیز گفته‌ اند.

روستا کر کبود تهران

روستای کر کبود از توابع بخش طالقان ساوجبلاغ در استان تهران است و یکی از مناطق خیلی قدیمی و البته بکر تهران! یکی از دیدنی ها بکر و جاذبه های این روستا معماری ساختمان هایش است که منظره ای بسیار دیدنی را به وجود آورده اند. معماری سنتی خانه های این روستا در کنار درختانی کهن و تنومند و کوچه باغ هایی خاکی و شیبدار بسیار دیدنی و جذاب اند.

آبشار کر-سی که یکی از آبشار معروف این منطقه است، ارتفاعی ۵۰ متری دارد و همخوانی زیبایی از آّ و سنگ را برای این روستا به ازمغان آورده است. روستای کر کبود در حدود ۱۱۰۰ سال قدمت دارد و یکی از روستاهای ارزشمند و البته ناشناخته کشور است. این روستا همچنین دارای یک حمام تاریخی است که قدمتش به دوران قاجار می رسد.

دریاچه (تالاب) ارواح مازندران

این دریاچه شاید با آن چه که به طور معمول از دریاچه ها انتظار دارید متفاوت باشد. تنه های درختان شکسته‌ در دریاچه‌ای باتلاقی و مه گرفته، می تواند یادآور صحنه هایی از فیلم های ترسناک و اسرار آمیز باشد.

صحنه درختان شکسته داخل باتلاق و اطراف آن، می تواند موقعیتی جالب و هیجان انگیز باشد و بتواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری انتخاب شود. دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز در ۳۲ کیلومتری شهر نوشهر و نزدیک روستای ونوش قرار دارد.

دوستان همیشگی مجله اینترنتی خرید ناب، مشهاده می کنید که جاهایی در ایران زیبا وجود دارد که شاید حتی اسم آن به گوشمان نخورده باشد، پس حداقل کاری که می توان کرد، جستجو و شناختن همه زیبایی های ایران است. امیدواریم روزی برسد که با وجود این سرمایه های گرانقدر، شاهد رونق گرفتن صنعت گردشگری و آشنایی با فرهنگ گردشگری باشیم.

امتیاز این مقاله